Bovenverdieping herverdelen, draagmuur dakkapel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 21:15
Hi allen,
Ik ben voornemens mijn bovenverdieping opnieuw te verdelen. D.w.z. van drie naar twee slaapkamers, en mijn kantoor te laten vervallen (deze gaat naar zolder). Idee is als volgt, waardoor we twee (bijna) even grote slaapkamers krijgen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu is er na de bouw in deze woning (door de vorige bewoners) nog een dakkapel geplaatst. Ik heb wat foto's weten op te lepelen, maar heb niet alle informatie weten te bemachtigen, en vroeg me af: Is de huidige muur tussen de kamers dragend voor de dakkapel? Lijkt me haast niet gezien de constructie van de dakkapel, maar zeker weten doe ik het niet.

Muur is gewoon een cellenbeton muurtje van 10cm dik, dus als hij niet dragend is voor de dakkapel is'ie ook in no time weg. Juist hierom denk ik dat hij geen ondersteunende rol voor de dakkapel kan hebben. Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?

[ Voor 19% gewijzigd door Hetisookwat op 31-08-2024 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:08
Zijn er geen tekeningen op te vragen? Was het vergunningvrij die dakkapel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 23:26
Let wel, op advies van een random tweaker alleen kun je niet bouwen. Maar: normaalgesproken zou zo'n muurtje nooit dragend moeten zijn voor een dakkapel, zeker gezien deze situatie - wij hebben hem vrijwel identiek hier in huis.

Echter, worden vergunningvrije dakkapellen in de praktijk vrijwel altijd geplaatst zonder uitvoerige constructie-berekeningen, en verzwaart dit wel degelijk de belasting op het bestaande dak, wat ook hier naar alle waarschijnlijkheid een klapdak zal zijn.

In de praktijk helpt ondersteuning van muurtjes of knieschotten daarom wel degelijk, "voor de zekerheid" in absentie van exacte berekeningen.

Daarom gaf de bouwer bij ons het advies om in elk geval (knie)schotten te maken in het onderste deel, dit vermindert de belasting op het dak al significant omdat die knieschotten een deel van het extra gewicht van de kapel opvangen.

Wil je op papier staande zekerheden, dan moet je dit aan een constructeur vragen, die er vermoedelijk een honderd of 2 a 3 voor zal rekenen (voor hun zal dit een eenvoudige case zijn), maar je dan ook kan vertellen hoe je het op zeker veilig kunt construeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 30-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Wilke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:51:
Let wel, op advies van een random tweaker alleen kun je niet bouwen. Maar: normaalgesproken zou zo'n muurtje nooit dragend moeten zijn voor een dakkapel, zeker gezien deze situatie - wij hebben hem vrijwel identiek hier in huis.

Echter, worden vergunningvrije dakkapellen in de praktijk vrijwel altijd geplaatst zonder uitvoerige constructie-berekeningen, en verzwaart dit wel degelijk de belasting op het bestaande dak, wat ook hier naar alle waarschijnlijkheid een klapdak zal zijn.

In de praktijk helpt ondersteuning van muurtjes of knieschotten daarom wel degelijk, "voor de zekerheid" in absentie van exacte berekeningen.

Daarom gaf de bouwer bij ons het advies om in elk geval (knie)schotten te maken in het onderste deel, dit vermindert de belasting op het dak al significant omdat die knieschotten een deel van het extra gewicht van de kapel opvangen.

Wil je op papier staande zekerheden, dan moet je dit aan een constructeur vragen, die er vermoedelijk een honderd of 2 a 3 voor zal rekenen (voor hun zal dit een eenvoudige case zijn), maar je dan ook kan vertellen hoe je het op zeker veilig kunt construeren.
Bedankt voor je respons. Toch misschien maar eens een constructeur vragen. Knieschot zit overigens tot vrij hoog, 1.40 ongeveer. Daarin zit ook de knop van het rolluik verwerkt in beide kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
Ik ben geen expert, maar weet (omdat ik er bij was :P) dat er bij onze dakkapel 2 dragende balken zijn geplaatst aan de bovenzijde en de onderzijde van de dakkapel. Deze zijn verankerd in de 2 zijwanden en vangen zodoende de constructie op zodat de hele boel niet verzakt. Je zou kunnen kijken of deze balken bij jou ook aanwezig zijn. Let op: bij ons zijn beide balken naderhand weggewerkt achter een knieschot / boven een plafond, dus wellicht zijn ze niet (meteen) zichtbaar.

Persoonlijk lijkt het muurtje mij niet dragend, maar zoals @Wilke terecht zegt: wil je zekerheid, ga dan niet af op wat hier gezegd wordt, maar schakel dan een constructeur in.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:48
Als dit aan de straatkant van het huis is, zal zeer waarschijnlijk voor de dakkapel een vergunning aangevraagd moeten zijn. Dan zou deze ook in het archief moeten zitten.
Echter als er ondanks géén vergunning aangevraagd is, en je gaat er om vragen bij de gemeente maak je misschien slapende honden wakker die je eigenlijk niet wakker wilt maken ;-)

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Spiff schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:25:
Als dit aan de straatkant van het huis is, zal zeer waarschijnlijk voor de dakkapel een vergunning aangevraagd moeten zijn. Dan zou deze ook in het archief moeten zitten.
Echter als er ondanks géén vergunning aangevraagd is, en je gaat er om vragen bij de gemeente maak je misschien slapende honden wakker die je eigenlijk niet wakker wilt maken ;-)
Was vergunningsvrij weet ik toevallig. Geldt bij ons in de straat voor alle dakkapellen aan de achterkant, al zijn wij de enige die zo'n grote hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Hetisookwat op 30-08-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:08
Tja weghalen zonder tekening of professionele opinie betekent altijd twijfel houden of dat dat dak het houdt. En dat voor een relatief beperkt bedrag. Ik zou het laten checken voor je gemoedsrust. Zeker als je eronder ligt of je kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
Conclusie: constructeur gesproken, die komt een dezer dagen langs. Bedankt!
Slotje erop :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:28
@Hetisookwat misschien leuk om de conclusie nog te delen van de constructeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
I-King schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:14:
Zal de OP updaten als hij geweest is, komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
I-King schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:14:
Constructeur heeft gekeken en getekend: Niks aan de hand. Gewoon breken!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:13
In de meeste huizen in Nederland zijn de tussenmuren niet dragend. goed dat je er even een expert bij hebt gehaald en niet blind op random advies van het internet een muur uit je huis breekt.
Nu heb je komend weekend iets leuk te doen.

• Hetisookwat
RvRijn schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:15:
In de meeste huizen in Nederland zijn de tussenmuren niet dragend. goed dat je er even een expert bij hebt gehaald en niet blind op random advies van het internet een muur uit je huis breekt.
Nu heb je komend weekend iets leuk te doen.
En de week erna ook: muren breken, muren plaatsen, stuccen, behangen, vloeren leggen... Vraagt nogal wat.

Maar ik heb er wel zin in!
Pagina: 1