Optie op duur nieuwbouwappartement, goede keuze of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-09 17:17
Afgelopen week hebben ik samen met mijn partner een optie gekregen voor een klein, nieuwbouwappartement in een randgemeente van een van de grote steden. Oplevering begin 2026. 67m² voor tegen de €390.000 casco. Met mijn amateurchatting komt daar straks nog wel makkelijk €50.000 bovenop voor dubbele lasten, keuken, vloer, muren etc.

In eerste instantie heel enthousiast. Na maanden bezichtigen en (ruim) overboden worden eindelijk een kans. Een zuinig appartement, lage VvE kosten en onderhoud. Nieuwbouw is geen eis, wel lekker. Het is duur, maar qua grootte voor ons verder prima voor de komende vijf jaar.

Nu twijfelen we toch enorm. Het is ontzettend veel geld voor weinig vierkante meters. Het wordt gebouwd in een nieuw gebied. Behalve een supermarkt en woningen komt er niet zo veel. Ook waren er een apar tegenvallers bij ons oriëntatiegesprek: naast een middelbare school, geen eigen parkeerplek en er komen commerciële dienstverleners beneden. Geen dealbreakers, wel jammer.

Het grootste punt is: de omgeving voelt minder, geen parkjes of iets... Het is een halfuurtje fietsen of halfuurtje met de bus naar onze huidige stad. De vraag is: ga je dan nog even naar de stad? Het voelt als een premium prijs voor nét te ver. Het was anders geweest met een treinstation.

Mijn angst is dat het gebied tegenvalt en - mocht het niet bevallen - dat we door de hoge investering ook voorlopig niet weg kunnen. Het liefst blijf ik in de stad wonen, maar ik heb al geaccepteerd dat het niet realistisch is in de huidige markt. We zoeken dus nu een wijken die wat verder liggen (ook al snel 20 minuten+ fietsen). Dat heeft meer sfeer en betere voorzieningen in de buurt. Naar een dorp in er buurt verhuizen waarbij ik de auto moet pakken zie ik niet zitten.

Diep in m'n hart zoek ik liever door, de angst is wel dat we niet meer zo'n kans gaan krijgen. Moeten we dan straks €100.000 overbieden?

Situatie: Starters, begin 30, 100k spaargeld, willen graag kopen.

Ik heb al veel threads gelezen en het blijft uiteindelijk een persoonlijke keuze, maar wat advies/kennis kan ik gebruiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 17:14
Volgens mij weet je het antwoord al ,rationeel gezien.
Dit is niet handig.
In jullie levensfase wil je straks ook niet noodgedwongen jaren blijven zitten omdat je het appartement niet verkocht krijgt.

Los daarvan lees ik weinig over de omgeving waar iemand enthousiast van zou worden.

Ik zou deze optie laten schieten, vroeg of laat komt de perfecte woning waar het gevoel beter bij is wel voorbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

4 ton voor een klein appartementje is absurd veel geld, helemaal als het leeg wordt opgeleverd en je niet eens een eigen parkeervak hebt.

Wat is de reden dat je persé in zo'n dure regio wil wonen? Tegenwoordig ben je in een half uurtje van een plek waar het de helft kost ook in de stad, of je nou met de auto of de trein gaat maakt niet zoveel uit.
Helemaal als starters zou ik écht geen 4 ton aan een appartementje gaan uitgeven, als je dat geld hebt kun je ergens anders een dikke vrijstaande woning kopen. Persoonlijke keuze uiteindelijk, maar ik zou het wel weten 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 11:35
Oon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:47:
4 ton voor een klein appartementje is absurd veel geld, helemaal als het leeg wordt opgeleverd en je niet eens een eigen parkeervak hebt.

Wat is de reden dat je persé in zo'n dure regio wil wonen? Tegenwoordig ben je in een half uurtje van een plek waar het de helft kost ook in de stad, of je nou met de auto of de trein gaat maakt niet zoveel uit.
Helemaal als starters zou ik écht geen 4 ton aan een appartementje gaan uitgeven, als je dat geld hebt kun je ergens anders een dikke vrijstaande woning kopen. Persoonlijke keuze uiteindelijk, maar ik zou het wel weten 8)7
Waar in NL kun je voor 4 ton een dikke vrijstaande woning kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

L-VIS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Waar in NL kun je voor 4 ton een dikke vrijstaande woning kopen?
Oost Groningen hooguit nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 10:53
Ik zou vooral bij jezelf te rade gaan of je het ziet zitten om voor deze prijs in een appartement te gaan wonen, ook al komt het met het comfort van nieuwbouw. Uit je startpost krijg ik een beetje het idee dat jullie het niet helemaal zien zitten, dus misschien moet je dat gevoel dan maar volgen en het niet doen. Ik zou sowieso niet aanraden om een keuze te maken waar je niet helemaal happy mee bent, alleen maar omdat je anders bang bent dat er daarna geen kansen meer zouden komen.

Je hebt best wel wat spaargeld, dus ik denk dat er in deze prijsklasse nog kansen genoeg zullen komen. Maar dat hangt natuurlijk ook van je inkomen af.

Persoonlijk zou ik het nooit doen, 400k casco voor een appartement, dat vind ik echt absurd. Oké, ik woon dan wel niet in de randstad (Noord-Limburg), maar hier krijg je voor dat geld nieuwbouw casco minimaal een tweekapper of een zeer ruime hoekwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
tinoburg85 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:45:
Volgens mij weet je het antwoord al ,rationeel gezien.
Dit is niet handig.
In jullie levensfase wil je straks ook niet noodgedwongen jaren blijven zitten omdat je het appartement niet verkocht krijgt.

Los daarvan lees ik weinig over de omgeving waar iemand enthousiast van zou worden.

Ik zou deze optie laten schieten, vroeg of laat komt de perfecte woning waar het gevoel beter bij is wel voorbij.
Qua grootte is het op zich prima en het past binnen onze toekomstplannen voor de komende jaren. Willen we alleen vast zitten aan zo'n duur appartement?
Oon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:47:

Klopt.

Mijn leven speelt zich volledig rondom de stad af: werk, vrienden, activiteiten. Ik word ongelukkig van het idee van een rijtjeshuis in een dorp waar niets gebeurd. Ik geef ook toe dat dit deels een gevoel is en niet per se rationeel. Ik vind het enorm moeilijk om weg te trekken van de stad. Een halfuur reizen is eigenlijk al ontzettend water bij de wijn doen voor mij. Deze prijzen gaan echter nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Giel1 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:50:
Ik zou vooral bij jezelf te rade gaan of je het ziet zitten om voor deze prijs in een appartement te gaan wonen, ook al komt het met het comfort van nieuwbouw. Uit je startpost krijg ik een beetje het idee dat jullie het niet helemaal zien zitten, dus misschien moet je dat gevoel dan maar volgen en het niet doen. Ik zou sowieso niet aanraden om een keuze te maken waar je niet helemaal happy mee bent, alleen maar omdat je anders bang bent dat er daarna geen kansen meer zouden komen.

Je hebt best wel wat spaargeld, dus ik denk dat er in deze prijsklasse nog kansen genoeg zullen komen. Maar dat hangt natuurlijk ook van je inkomen af.

Persoonlijk zou ik het nooit doen, 400k casco voor een appartement, dat vind ik echt absurd. Oké, ik woon dan wel niet in de randstad (Noord-Limburg), maar hier krijg je voor dat geld nieuwbouw casco minimaal een tweekapper of een zeer ruime hoekwoning.
In deze oververhitte markt is de keus beperkt en zijn alle huizen enorm duur in het gebied waar we willen wonen. Het zou zeker schelen als je iets verder weg woont, maar het blijft simpelweg ontzettend duur allemaal. Niet te vergelijken met Groningen of Limburg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:23

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb 3 jaar in een nieuwbouwrijtjeshuis gewoond in Friesland, in een stadje waar niets gebeurde. Altijd maar de auto moeten pakken om ergens naartoe te gaan, geen treinstation en vooral heel weinig (leuke) voorzieningen. Er zijn legio mensen die dat heerlijk vinden maar voor mij was het niets. Blij dat ik daar weg ben, dus ik begrijp je angst. Ons vorgie huis met mooie overwaarde kunnen verkopen, studieschulden afgelost en nu een super fijn huis in een hele fijne plaats aan de rand van de randstad. Met de trein ben ik in 25 minuten op A'dam Centraal.

Waar moet een woonplaats/wijk voor jou aan voldoen? Bedenk je goed dat je vrienden en familie waarschijnlijk ook niet allemaal in de stad blijven wonen. Kies vooral voor iets waar jij gelukkig van wordt en laat je daarbij niet leiden door de wensen en woonplaatsen van anderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Tjebakka op 30-08-2024 09:02 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Klopt.

Mijn leven speelt zich volledig rondom de stad af: werk, vrienden, activiteiten. Ik word ongelukkig van het idee van een rijtjeshuis in een dorp waar niets gebeurd. Ik geef ook toe dat dit deels een gevoel is en niet per se rationeel. Ik vind het enorm moeilijk om weg te trekken van de stad. Een halfuur reizen is eigenlijk al ontzettend water bij de wijn doen voor mij. Deze prijzen gaan echter nergens meer over.
Kopen op gevoel is gewoon heel rationeel hoor, dat moet je echt niet vergeten. Je koopt een woning waar je je gelukkig voelt, als het dorpsleven niks voor jou is dan moet je dat gewoon niet doen!

Maar ik zou dan wel een leuke, bestaande buurt kiezen en dan maar wat hogere maandlasten omdat je geen nieuwbouw hebt, want het klinkt alsof deze nog niet bestaande buurt voor jou ook niet super zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:15
een van de grote steden
als dat Utrecht of Amsterdam is de prijs te verantwoorden want in de randgemeentes daar heb je voor dat geld verder alleen maar jaren '60 appartementen met bijbehorende stookkosten en (gebrek aan) uitstraling.

Maar rondom Rotterdam en Den Haag kun je ook een rijtjeshuis in goede staat of een veel groter (100+ m²) appartement vinden voor bedragen rond de €400k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:40:
Ik heb al veel threads gelezen en het blijft uiteindelijk een persoonlijke keuze, maar wat advies/kennis kan ik gebruiken.
Je hebt helemaal geen keuze, het is hooguit een dilemma imho.
Pas vanaf 3 opties heb je echt keuze.
(Ik probeer meestal 3 opties, bijvoorbeeld banen/auto's/tv's, naast elkaar te hebben staan)

Mijn tip:
Pak een abbonement op een van de huizenprijzen sites en ga dit weekend alle woningen die enigszins in jullie range zitten op een rij zetten (Excel) van de afgelopen ~3-12 maanden.
Vraagprijzen zeggen niks, transactie prijzen zijn ook maar het halve verhaal. Maak een lijst van 'turn key' prijzen.

Mocht je toch voor deze woning gaan, een halve tip:
Als je over 5 jaar weer vertrekt, dan moet je het meer werk wel hebben terug verdiend of terugkrijgen.
Niemand in de markt voor een bestaande woning kijkt naar hoeveel stopcontacten of netwerkaansluitingen er exact op welke plek zitten.
Anders gezegd: of de woning duur of goedkoop wordt, hangt ook af van hoe gek je het maakt qua meerwerk en inrichting. Jij plust zelf de woning al van €390k naar €450k. Met een Ikea keuken, klik pvc van de bouwmarkt en zweet & spuug zit je er ook voor €400k.

Mijn koopwoning had een blauwe landelijke Ikea keuken die het nog 3 jaar prima heeft gedaan. Had er een blauwe landelijke 'high end' keuken in gezeten was die ook in de container beland. Daar had ik geen €10k extra voor betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Ik zou het echt niet doen.

Je gaat niet vaak even 20 tot 30 minuten fietsen om in de stad te zijn. Dus de facto leef je dan niet meer in de stad maar een aantal jaar in een kale nieuwbouwwijk zonder faciliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
HallonRubus schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

als dat Utrecht of Amsterdam is de prijs te verantwoorden want in de randgemeentes daar heb je voor dat geld verder alleen maar jaren '60 appartementen met bijbehorende stookkosten en (gebrek aan) uitstraling.

Maar rondom Rotterdam en Den Haag kun je ook een rijtjeshuis in goede staat of een veel groter (100+ m²) appartement vinden voor bedragen rond de €400k.
Het is inderdaad een van de steden die je noemt. De huizenmarkt rondom Amsterdam en Utrecht is dusdanig gestoord.
TheGhostInc schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Je hebt helemaal geen keuze, het is hooguit een dilemma imho.
Pas vanaf 3 opties heb je echt keuze.
(Ik probeer meestal 3 opties, bijvoorbeeld banen/auto's/tv's, naast elkaar te hebben staan)

Mijn tip:
Pak een abbonement op een van de huizenprijzen sites en ga dit weekend alle woningen die enigszins in jullie range zitten op een rij zetten (Excel) van de afgelopen ~3-12 maanden.
Vraagprijzen zeggen niks, transactie prijzen zijn ook maar het halve verhaal. Maak een lijst van 'turn key' prijzen.

Mocht je toch voor deze woning gaan, een halve tip:
Als je over 5 jaar weer vertrekt, dan moet je het meer werk wel hebben terug verdiend of terugkrijgen.
Niemand in de markt voor een bestaande woning kijkt naar hoeveel stopcontacten of netwerkaansluitingen er exact op welke plek zitten.
Anders gezegd: of de woning duur of goedkoop wordt, hangt ook af van hoe gek je het maakt qua meerwerk en inrichting. Jij plust zelf de woning al van €390k naar €450k. Met een Ikea keuken, klik pvc van de bouwmarkt en zweet & spuug zit je er ook voor €400k.

Mijn koopwoning had een blauwe landelijke Ikea keuken die het nog 3 jaar prima heeft gedaan. Had er een blauwe landelijke 'high end' keuken in gezeten was die ook in de container beland. Daar had ik geen €10k extra voor betaald.
Dank voor de waardevolle tips. We willen waarschijnlijk weinig tot geen meerwerk laten doen. Alleen verwacht ik nog steeds wel een stuk hoger prijskaartje ondanks een basale indeling: dubbele vaste lasten in overbruggingsperiode €20-30k, keuken €10k, vloer/muren €10k en dan nog wel €10k voor overige kosten (notaris, NHG, eventuele inboedel etc.). Zijn toch echt kosten die gemaakt moeten worden voordat we er wonen. Dus stel we verhuizen over 5 jaar, is de woning dan €390k + ~€50k waard? Nee, niemand weet dat zeker.

Wat bedoel je overigens met 'turn key prijzen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:33:
[...]
Dank voor de waardevolle tips. We willen waarschijnlijk weinig tot geen meerwerk laten doen. Alleen verwacht ik nog steeds wel een stuk hoger prijskaartje ondanks een basale indeling: dubbele vaste lasten in overbruggingsperiode €20-30k, keuken €10k, vloer/muren €10k en dan nog wel €10k voor overige kosten (notaris, NHG, eventuele inboedel etc.). Zijn toch echt kosten die gemaakt moeten worden voordat we er wonen. Dus stel we verhuizen over 5 jaar, is de woning dan €390k + ~€50k waard? Nee, niemand weet dat zeker.
Je zet nu de dubbele lasten weg als een stuk dat zich moet compenseren in overwaarde. Je zou dit af moeten strepen tegen hoe lang je anders blijft huren (zo klinkt het?) gezien:
Na maanden bezichtigen en (ruim) overboden worden eindelijk een kans.
Die berekening is namelijk niet helemaal gelijk als je dit niet doet.

Verder is het lastig in te schatten hoe jullie leven er nu uitziet. Er zijn mensen die 10 minuten van het centrum van de stad al te ver vinden, want ze lopen er iedere dag rond. Er zijn ook mensen die hun hele leven in de stad wonen, maar eens per 2 weken daadwerkelijk een avondje in het centrum iets gaan drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:06
- Geen eigen parkeerplek zou voor mij al een instant dealbreaker zijn. In deze tijd is een eigen plek of liefst oprit goud waard.
- Naast een school en boven een winkel zou ik al helemaal niet willen wonen.
- En misschien kan mijn brabantse hoofd er niet bij, maar ik snap heel dat VVE gewoon niet. Nooit gehad en ik zou er zeker ook nooit voor kiezen.
- Je ontgroeit die ruimte lijkt mij vrij snel in de toekomst.

Ik wist het wel, maar goed totaal andere wereld randstad of brabant. Ik heb een maand terug de koopovereenkomst getekend voor een rijtjeshuis met oprit en flinke tuin, 120m2 wonen in een rustig en groen hofje voor net iets over de 3 ton. In een dorp inderdaad dus niet te vergelijken maar alsnog blijft het een rare wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Wat bedoel je overigens met 'turn key prijzen'?
Inclusief verbouwingen/noodzakelijk onderhoud. Bij oudere woningen moet je dat niet onderschatten.

Qua meerwerk/afbouw heb je dus maar €25k staan en €25k voor aankoopkosten. Klinkt niet gek. Vergeet overigens niet je HRA en andere belastingvoordelen, de belastingdienst betaalt voor de helft mee ;)
Maar ik snap je ruime rekensom, valt het niet zomaar tegen.

Nog een andere tip:
Pak een keer een Airbnb in een vergelijkbare plaats/locatie, dan zie je soms hele andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:40:
Afgelopen week hebben ik samen met mijn partner een optie gekregen voor een klein, nieuwbouwappartement in een randgemeente van een van de grote steden. Oplevering begin 2026. 67m² voor tegen de €390.000 casco. Met mijn amateurchatting komt daar straks nog wel makkelijk €50.000 bovenop voor dubbele lasten, keuken, vloer, muren etc.

In eerste instantie heel enthousiast. Na maanden bezichtigen en (ruim) overboden worden eindelijk een kans. Een zuinig appartement, lage VvE kosten en onderhoud. Nieuwbouw is geen eis, wel lekker. Het is duur, maar qua grootte voor ons verder prima voor de komende vijf jaar.

Nu twijfelen we toch enorm. Het is ontzettend veel geld voor weinig vierkante meters. Het wordt gebouwd in een nieuw gebied. Behalve een supermarkt en woningen komt er niet zo veel. Ook waren er een apar tegenvallers bij ons oriëntatiegesprek: naast een middelbare school, geen eigen parkeerplek en er komen commerciële dienstverleners beneden. Geen dealbreakers, wel jammer.

Het grootste punt is: de omgeving voelt minder, geen parkjes of iets... Het is een halfuurtje fietsen of halfuurtje met de bus naar onze huidige stad. De vraag is: ga je dan nog even naar de stad? Het voelt als een premium prijs voor nét te ver. Het was anders geweest met een treinstation.

Mijn angst is dat het gebied tegenvalt en - mocht het niet bevallen - dat we door de hoge investering ook voorlopig niet weg kunnen. Het liefst blijf ik in de stad wonen, maar ik heb al geaccepteerd dat het niet realistisch is in de huidige markt. We zoeken dus nu een wijken die wat verder liggen (ook al snel 20 minuten+ fietsen). Dat heeft meer sfeer en betere voorzieningen in de buurt. Naar een dorp in er buurt verhuizen waarbij ik de auto moet pakken zie ik niet zitten.

Diep in m'n hart zoek ik liever door, de angst is wel dat we niet meer zo'n kans gaan krijgen. Moeten we dan straks €100.000 overbieden?

Situatie: Starters, begin 30, 100k spaargeld, willen graag kopen.

En nog een klein dingetje: wat voor commerciële dienstverleners komen er beneden? bijvoorbeeld een financieel advies kantoor is heel wat anders dan een boksschool/personal trainer. Dat laatste kan zo door het hele complex trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Paprika schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Je zet nu de dubbele lasten weg als een stuk dat zich moet compenseren in overwaarde. Je zou dit af moeten strepen tegen hoe lang je anders blijft huren (zo klinkt het?) gezien:

[...]
Niet per se overwaarde: maar het maakt de totaalprijs wel 20-30k hoger in één klap omdat we tot die tijd blijven huren Dit geld geeft ook extra ruimte voor het aanschaffen van een bestaande woning, waar je maar heel kort dubbele lasten hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Fuujii op 30-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Wren schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

En nog een klein dingetje: wat voor commerciële dienstverleners komen er beneden? bijvoorbeeld een financieel advies kantoor is heel wat anders dan een boksschool/personal trainer. Dat laatste kan zo door het hele complex trillen.
Dat is nog niet bekend. De verkoopster suggereerde eerder biijvoorbeeld financieel advies (sowieso geen winkels). Dienstverlening is een breed begrip, dus wat het uiteindelijk gaat worden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Niet per se overwaarde: maar het maakt de totaalprijs wel 20-30k hoger in één klap omdat we tot die tijd blijven huren Dit geld geeft ook extra ruimte voor het aanschaffen van een bestaande woning, waar je maar heel kort dubbele lasten hebt.
Ik begrijp wat je zegt, maar als je nog maanden continue wordt overboden en dan op basis van emotie een bod uitbrengt, hoef je niet goedkoper uit te zijn. Geen eigen parkeerplek en geen trein is wel apart. Komen er gewoonweg veel publieke parkeerplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Paprika schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Ik begrijp wat je zegt, maar als je nog maanden continue wordt overboden en dan op basis van emotie een bod uitbrengt, hoef je niet goedkoper uit te zijn. Geen eigen parkeerplek en geen trein is wel apart. Komen er gewoonweg veel publieke parkeerplaatsen?
Dat klopt helemaal. Ik waardeer de kritische blik. Ja dat ook, alleen hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet. Omdat mensen soms meerdere auto's hebben, er een school naast zit én dus twee bedrijfspanden zijn en nog bedrijfspanden ernaast zijn. Het gebied is nog vol in ontwikkeling, dus lastig inschatten hoe makkelijk het gaat zijn. Ik vond het zelf ook wel een kleine domper, omdat het wél zo gecommuniceerd werd. Nogal een vreemde keuze inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je bent een stadsmens. Als je naar een (klein) appartement gaat buiten de stad ga je niet elke keer een half uur fietsen, misschien doe je dat de eerste maanden maar daarna niet meer.

Dat betekent dat je dus sowieso naar buiten wil omdat het nu eenmaal een appartement is én dat je je vertier in die omgeving moet zoeken. Lunchwandeling, in de avond even naar buiten, misschien heb je een balkon waar je wat activiteit ziet rond het spitsuur...

Een schrale troost, met wat geluk is de supermarkt uitgerust met een koffie automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Dat is nog niet bekend. De verkoopster suggereerde eerder biijvoorbeeld financieel advies (sowieso geen winkels). Dienstverlening is een breed begrip, dus wat het uiteindelijk gaat worden...?
Kijk in het bestemmingsplan. Als er nu een dienstverlender inkomt, dan een jaar een nagelsalon en daarna een shoarma tent ben je niet blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:05:
[...]
Ik vond het zelf ook wel een kleine domper, omdat het wél zo gecommuniceerd werd. Nogal een vreemde keuze inderdaad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Zie pm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Valt er ook iets te zeggen over hoe waardevast zo'n nieuwbouwappartement is, ook ná alle kosten? Je leest doorgaans dat nieuwbouw flink in waarde stijgt zodra het af is, maar dat komt ook omdat het casco wordt opgeleverd. Dan heb je er zelf ook tienduizenden euro's ingestoken.

Voor de duidelijkheid: niet ter speculatie of puur om te investeren. Ik zou het wel zonde vinden als we na 5 jaar weggaan en je doorgaans vanwege alle gemaakte kosten het moeilijk is om met winst te verkopen waardoor we alsnog heel veel geld hebben 'weggegooid'.

I know: niemand weet het zeker en de gekte van afgelopen jaren is ongekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:40
Zoals je zelf al aangeeft kan niemand je vertellen of het huis in waarde zal stijgen of dalen. Mijn inziens moet je daar ook helemaal niet op focussen. Je bent geen belegger, je koopt het om zelf in te wonen. Volgens mij heb je een goed idee van de werkelijke kosten, dus als de maandlasten voor jou prima zijn zou ik me over waardestijging/daling niet heel druk maken.

Waardedaling kun je voor een deel zelf opvangen, als je straks een hypotheek hebt van 350k voor een appartement wat uiteindelijk 450k waard is als je er woont, heb je iets van 22% overwaarde. Dalen de prijzen toch na 5 jaar, heb je al wat afgelost en wat kunnen sparen, dus heb je wellicht een 30% marge. Wat inhoud dat je ook na een forse correctie op de woningmarkt je wel gewoon opties hebt om te verhuizen als je wil (immers dalen andere huizen dan ook in prijs).

Of je 450k voor de plek en het appartement reëel vind kun je alleen zelf bepalen. Voordeel met nieuwbouw is wel dat je de prijs vooraf weet, en de afwerking zelf in de hand hebt. Tegen elkaar opbieden hoeft dan dus niet, wat je veel stress en tijd bespaard. Die zekerheid is ook wat waard.

Ter vergelijking, we bouwen momenteel een tweekapper in een dorpje in het oosten van het land. Totale kosten als we klaar zijn zal rond de 450k zijn. Dan hebben we ~180m2 wonen, prima tuin, eigen oprit voor twee auto's, energieneutraal. En we zijn met de auto of trein in 20 minuten in een grote stad. Dorpje zelf is ook wel wat te doen, maar haalt het uiteraard niet bij Amsterdam. Maar goed, wij willen voor geen goud in een grote stad wonen. Heb een jaar of tien in een grote stad gewoond, maar uiteindelijk gebruiken we vrijwel niks van de voorzieningen, alle vrienden zijn vertrokken, en waar we nu wonen zijn we domweg net zo snel bij voorzieningen als toen we vanuit een grote wijk naar het centrum moesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:35
barbarbar schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:43:
Zoals je zelf al aangeeft kan niemand je vertellen of het huis in waarde zal stijgen of dalen. Mijn inziens moet je daar ook helemaal niet op focussen. Je bent geen belegger, je koopt het om zelf in te wonen. Volgens mij heb je een goed idee van de werkelijke kosten, dus als de maandlasten voor jou prima zijn zou ik me over waardestijging/daling niet heel druk maken.

Waardedaling kun je voor een deel zelf opvangen, als je straks een hypotheek hebt van 350k voor een appartement wat uiteindelijk 450k waard is als je er woont, heb je iets van 22% overwaarde. Dalen de prijzen toch na 5 jaar, heb je al wat afgelost en wat kunnen sparen, dus heb je wellicht een 30% marge. Wat inhoud dat je ook na een forse correctie op de woningmarkt je wel gewoon opties hebt om te verhuizen als je wil (immers dalen andere huizen dan ook in prijs).

Of je 450k voor de plek en het appartement reëel vind kun je alleen zelf bepalen. Voordeel met nieuwbouw is wel dat je de prijs vooraf weet, en de afwerking zelf in de hand hebt. Tegen elkaar opbieden hoeft dan dus niet, wat je veel stress en tijd bespaard. Die zekerheid is ook wat waard.

Ter vergelijking, we bouwen momenteel een tweekapper in een dorpje in het oosten van het land. Totale kosten als we klaar zijn zal rond de 450k zijn. Dan hebben we ~180m2 wonen, prima tuin, eigen oprit voor twee auto's, energieneutraal. En we zijn met de auto of trein in 20 minuten in een grote stad. Dorpje zelf is ook wel wat te doen, maar haalt het uiteraard niet bij Amsterdam. Maar goed, wij willen voor geen goud in een grote stad wonen. Heb een jaar of tien in een grote stad gewoond, maar uiteindelijk gebruiken we vrijwel niks van de voorzieningen, alle vrienden zijn vertrokken, en waar we nu wonen zijn we domweg net zo snel bij voorzieningen als toen we vanuit een grote wijk naar het centrum moesten.
Vergeet alleen niet dat TS ook zelf 60k erin gaat stoppen (vanuitgaande dat hypotheek 390k wordt).
Mocht in het ergste geval de waarde dalen naar 390k dan heb je inderdaad geen restschuld, maar wel 60k wat van je eigen geld verdampt is. Dit scenario is trouwens worstcase.

Lastige keus, hoe dichterbij je in het centrum wilt wonen hoe duurder het wordt. Dus mocht je rondom het centrum van Rotterdam zoeken dan zal je misschien dit soort prijzen ook tegenkomen (met overbieden, dus geen garantie dat je het krijgt) en flink oudere woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Wij zijn begonnen in een appartement van 75 m2 en dat is met twee slaapkamers al schipperen waar je een kast neerzet. Deze appartementen gaan nu voor zo'n € 275.000 (vp) de deur uit, maar dat terzijde. Ik vind het heel veel geld voor heel weinig oppervlakte. Ligt het daar enigszins in lijn met de m2 prijzen voor woonruimte? Ik heb ook de dip van 2013 meegemaakt in een ander huis waardoor we ineens onder water stonden en vast kwamen te zitten. Dat zou ik helemaal niet willen in een woning/buurt waar ik vooraf al twijfels over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 26-09 16:54
Tsja, wat zou datzelfde appartement kosten nog verderweg? 50k minder?

Zit er nog een speculatiebeding op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 15:41
Weinig vierkante meters, hoge prijs, minder voorzieningen, mindere omgeving, middelbare school naast je, geen parkeerplek, bedrijven om je heen, lange reistijd.

Voordat voorzieningen en de omgeving op orde is ben je eventueel weer een paar jaar verder, Het loont soms om te kijken of er bepaalde ontwikkelplannen vanuit de gemeente zijn die je omgeving verbeteren. Maar je geeft het zelf al aan dat je het eigenlijk niet ziet zitten.

Ik zou het niet doen als je nu al zoveel twijfels hebt. Zolang je niet op een schopstoel zit blijven zitten en verder zoeken. Je gevoel snap ik heel goed en is herkenbaar; het is een soort FOMO en 'wat als?' gevoel wat de hele tijd door je hoofd gaat.

Wij zijn zelf 2 jaar geleden ook vanuit een grote stad naar een randgemeente verhuist. Verschil is echter dan het gebied al 10+ jaar ontwikkeld wordt door de gemeente en alle voorzieningen heeft die wij willen. Het is veel rustiger dan de stad, maar levendig genoeg. Daarnaast bus en metroverbindingen heeft om snel de stad in te komen. Wij moeten zelf ook ong. 25-30 minuten fietsen om de stad in te komen, maar hebben elektrische fietsen aangeschaft om het reizen wat relaxter te maken.

Vanuit welke stad kom je?

[ Voor 36% gewijzigd door Panini op 30-08-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 21:27
Twee tips:

1. Bekijk het bestemmingplan. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk. Tien jaar geleden dachten mensen waarschijnlijk hetzelfde als jou, nu is het de paradijs om in te wonen. Gevolg is ook dat de woningen bijzonder hoog worden overboden en dat huizenprijzen stijgen.

2. Beide jaar of 30 gaf je aan. Ik weet niet of er een kinderwens is, maar een kind en een klein appartement is niet de perfecte combinatie. Kan natuurlijk wel, maar een tussenwoning met bijv. klein tuintje werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik denk dat de vraag hier is, in hoeverre is de huidige locatie van belang, hoe moeilijk is de markt daar, en hoeveel waarde hecht je eraan om vlak bij deze 'grote stad' te wonen.

Het stikt van de appartement 50 - 75 m2 nieuwbouw op funda: https://www.funda.nl/zoek...t=52.3314&centerLng=5.036

Voor dezelfde prijs kun je in Breda (dus stad) wonen met parkeerplaats: https://www.funda.nl/deta...-cosunpark-3-a4/43456809/ en 7m2 meer

Of voor 70k minder, kun je in Gouda (ook een stad(je)) met hetzelfde oppervlak en zonder parkeergarage wonen: https://www.funda.nl/deta...nsbeek-bouwnr-4/43490354/

En zowel vanuit Gouda als Breda ben je in no-time in een van de vier grote steden.

Ik denk dat je nog eens heel goed moet nadenken wat precies je wooneisen zijn. Met een totaalbudget van ruim 450k heb je beste wel wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Bedankt voor alle reacties (tot dusver). Het helpt wel om het een en ander in perspectief te plaatsen.
We zijn zojuist even het terrein gereden. Het is (en blijft grotendeels) een bedrijventerrein. Dat betekent dus ook aan meerdere panden om ons heen. Niet ideaal.

Ik denk er verder over na. Als er meer ervaringen of meningen zijn: graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-09 16:17
Diep van binnen zoek je liever verder dus ik zou in deze je gevoel volgen en niet je verstand. Het wordt namelijk je thuis en als je nu al denkt dat je te ver moet fietsen naar de stad of een parkeerplek mist dan heb je straks waarschijnlijk niet dat “thuis” gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:49
Rationeel gezien is het natuurlijk makkelijk en heel logisch te zeggen dit niet te doen. Zeker als buitenstaander. Maar als je zelf die zoekende dertiger en starter bent op de huidige huizenmarkt, dan is het een stuk lastiger. Als je zelf al zoveel twijfels hebt, dan is € 440.000 een hoop geld om uit te geven voor zo'n appartement.

Wij, ook starters en in de dertig, hebben recentelijk een hoekwoning gekocht met 115 m2 voor € 463.000,00 met eigen carport. Wij hebben inderdaad ook ruim € 50.000,00 begroot voor extra verbouwingskosten, exclusief dubbele lasten die we zelf dragen. Weliswaar niet in de randstad uiteraard, maar wel in een prijzige gemeente in Noord-Holland dichtbij de randstad.
Voordeel voor ons was een vaste prijs en dus niet overbieden, geen k.k. en natuurlijk alles nieuw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 13:23

aap

Ik heb jaren geleden ook in een situatie gezeten dat ik na verschillende keren uitgeloot te zijn geweest opeens ingeloot was voor een nieuwbouwproject. Dan denk je dat dat een buitenkans is die je moet koesteren.

Maar naarmate ik me meer ging verdiepen in de woning, bleken er steeds meer haken en ogen te zijn. Toen op een gegeven moment het bestek ten nadele van mij aangepast werd, ben ik eruit gestapt. En heb ik een paar maanden later een bestaande woning gekocht in een ontwikkelde wijk.

Ik hoor bij jou alleen maar twijfels en geen enkel argument waarom je daar wel zou willen wonen, behalve dan dat je deze woning "mag" kopen. Met zoveel twijfels zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Het is wel een kans om op de woningeigenaren trein te stappen. En gezien het steeds moeilijker lijkt te worden om erop te springen snap ik dat je erg twijfelt.

Zelf heb ik ook een paar jaar geleden een (klein) nieuwbouw appartement gekocht, tot nogtoe geen spijt van.
Mijn woning was ook al een stuk meer waard geworden bij de oplevering, daar zou ik never nooit kunnen tegen werken, laat staan sparen, dus in die zin is de kans groot dat je er niet geld mee verliest (hoewel zekerheden bestaan niet) maarja, het gaat inderdaad ook om woonplezier, omgeving.
Een zuinig appartement, lage VvE kosten en onderhoud zijn wel echt heerlijk trouwens, alles nieuw, alles naar eigen smaak. en je hoeft ook niet alles in 1x aan te schaffen (wel de basisdingen als tegels/vloeren/schilderwerk in 1x goed doen maar dure inrichtingsspullen kan later altijd nog) Check ook even of je niet aan een warmtenet aangesloten wordt, want dan betaal je je alsnog veel geld aan energie/warmte.

Mijn ervaring is wel dat heel veel nieuwbouwgebieden erg snel ontwikkelen en dat gebieden die 5 jaar geleden redelijk kansloos of leeg waren, nu echt zijn opgeknapt, levendig zijn en netjes eruit zien. Maar dat zal per gemeente kunnen verschillen.
Mij lijkt het trouwens juist een voordeel dat er dienstverleners aan de onderkant komen maar dat is een kwestie van voorkeuren denk ik.

Hoeveel kamers heb je? Als je een kinderwens hebt, zou ik nog extra goed nadenken inderdaad. Dan zou een grondgebonden woning misschien toch handiger zijn.
Van andere stellen weet ik dat vrijwel iedereen met kinderen vrij snel toch nog naar een rijtjeshuis ging, en dat veel praktischer is dan in een appartement. Ook vaak ivm de auto & kinderspullen inderdaad.
Als je die niet hebt (en ook niet binnen 5 jaar verwacht oid), dan zou het wel interessant kunnen zijn.

Aan de andere kant, ik ken ook stellen die na 2 jaar toch weer uit een nieuwbouw huis zijn gegaan en door overwaarde ook iets groters/beters konden kopen. (kanttekening is wel dat zij nog extra lage rente hadden van 1,5-2% voor hun hypotheek dus dat is nu wel anders). Maar het hoeft niet zo te zijn, dat, mocht het allemaal tegenvallen, je niet weg kan of dat je geld weggegooid is. Zelfs dan kan het goed uitpakken door met overwaarde daarna iets anders te zoeken. (maar ook dat blijft uiteraard naar de toekomst speculeren)

En inderdaad, wat is je huidige situatie? Elke maand een hoop huur die je moet betalen? of kan je nog enigszins sparen terwijl je huurt? Want dan zit je minder op de schopstoel en kan je iets makkelijker nog verderzoeken eventueel.

[ Voor 29% gewijzigd door Il 2 op 30-08-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:40
champion16 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

Vergeet alleen niet dat TS ook zelf 60k erin gaat stoppen (vanuitgaande dat hypotheek 390k wordt).
Mocht in het ergste geval de waarde dalen naar 390k dan heb je inderdaad geen restschuld, maar wel 60k wat van je eigen geld verdampt is. Dit scenario is trouwens worstcase.

Lastige keus, hoe dichterbij je in het centrum wilt wonen hoe duurder het wordt. Dus mocht je rondom het centrum van Rotterdam zoeken dan zal je misschien dit soort prijzen ook tegenkomen (met overbieden, dus geen garantie dat je het krijgt) en flink oudere woningen.
Het eigen geld had ik rekening mee gehouden. Als de huizenprijzen stijgen is het vervelend dat je over 5 jaar nóg meer eigen geld moet gaan inleggen, als de prijzen dalen is het zonde van je geld... Wat mij betreft een rare manier om hier naar te kijken. Uiteindelijk moet de hypotheek toch betaald worden, dus links om of rechtsom, dat geld gaat in het huis zitten. Als je denkt dat de huizenprijzen fors gaan zakken, kun je beter wachten, of ergens anders een betere deal doen waarbij je je hierover niet druk maakt. Wil je wat meer ruimte houden, dan neem je een hogere hypotheek (als dat kan) en houd je spaargeld op de spaarrekening.

Uiteindelijk is voor OP zelf de vraag of hij er met dit appartement kopen genoeg op vooruit gaat. Ik zou niet domweg kopen, alleen om het kopen. De reden om een huis te kopen is als je er één nodig bent. Als je nu prima woont en geen dringende reden hebt om te verhuizen, dan zijn de eisen wel wat hoger denk ik.

Ik was al vroeg het huis uit, heb altijd gehuurd, en nu eind dertig het eerste huis. We hebben meermaals huizen bezocht, maar elke keer was de conclusie dat het te duur was voor wat je krijgt. Dat we er te veel aan moesten doen om het naar wens te maken. Al 7 jaar lang. Dus hebben we besloten dat we zelf gaan bouwen. Uiteindelijk ingeloot voor een kavel, en nu kunnen we eindelijk het huis bouwen zoals we dat (binnen de mogelijkheden) willen. Kijken we naar vergelijkbare huizen, dan hebben we al 150k overwaarde als het af is, want wat we nu bouwen is wat eigenlijk iedereen nu wil hebben maar er niet is. Dus voor ons was nieuwbouw/zelfbouw de beste optie. Maar goed, zelfbouw in het centrum van een grote stad is niet heel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 15:51
barbarbar schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Het eigen geld had ik rekening mee gehouden. Als de huizenprijzen stijgen is het vervelend dat je over 5 jaar nóg meer eigen geld moet gaan inleggen, als de prijzen dalen is het zonde van je geld... Wat mij betreft een rare manier om hier naar te kijken. Uiteindelijk moet de hypotheek toch betaald worden, dus links om of rechtsom, dat geld gaat in het huis zitten. Als je denkt dat de huizenprijzen fors gaan zakken, kun je beter wachten, of ergens anders een betere deal doen waarbij je je hierover niet druk maakt. Wil je wat meer ruimte houden, dan neem je een hogere hypotheek (als dat kan) en houd je spaargeld op de spaarrekening.

Uiteindelijk is voor OP zelf de vraag of hij er met dit appartement kopen genoeg op vooruit gaat. Ik zou niet domweg kopen, alleen om het kopen. De reden om een huis te kopen is als je er één nodig bent. Als je nu prima woont en geen dringende reden hebt om te verhuizen, dan zijn de eisen wel wat hoger denk ik.

Ik was al vroeg het huis uit, heb altijd gehuurd, en nu eind dertig het eerste huis. We hebben meermaals huizen bezocht, maar elke keer was de conclusie dat het te duur was voor wat je krijgt. Dat we er te veel aan moesten doen om het naar wens te maken. Al 7 jaar lang. Dus hebben we besloten dat we zelf gaan bouwen. Uiteindelijk ingeloot voor een kavel, en nu kunnen we eindelijk het huis bouwen zoals we dat (binnen de mogelijkheden) willen. Kijken we naar vergelijkbare huizen, dan hebben we al 150k overwaarde als het af is, want wat we nu bouwen is wat eigenlijk iedereen nu wil hebben maar er niet is. Dus voor ons was nieuwbouw/zelfbouw de beste optie. Maar goed, zelfbouw in het centrum van een grote stad is niet heel realistisch.
Was ook absoluut niet zo bedoelt. En ik denk ook dat de kans klein is dat er verlies op gemaakt wordt.
Feit is wel dat ze in vergelijking met nu wel een heel stuk eigen geld erin gaan stoppen (of er tegenop te sparen is is een ander verhaal).
Ze willen (mijn interpretatie) nu vooral nog genieten van de stad en willen er ook niet te ver vanaf wonen.
Persoonlijk zou ik dan niet in een buurt gaan wonen die nog in ontwikkeling is, je weet immers niet hoe het eruit gaat zien. Het zal een aantal jaren duren voordat het af is en tegen die tijd willen ze misschien wel ruimer gaan wonen ivm bijvoorbeeld gezinsuitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Panini schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:46:
Weinig vierkante meters, hoge prijs, minder voorzieningen, mindere omgeving, middelbare school naast je, geen parkeerplek, bedrijven om je heen, lange reistijd.

Voordat voorzieningen en de omgeving op orde is ben je eventueel weer een paar jaar verder, Het loont soms om te kijken of er bepaalde ontwikkelplannen vanuit de gemeente zijn die je omgeving verbeteren. Maar je geeft het zelf al aan dat je het eigenlijk niet ziet zitten.

Ik zou het niet doen als je nu al zoveel twijfels hebt. Zolang je niet op een schopstoel zit blijven zitten en verder zoeken. Je gevoel snap ik heel goed en is herkenbaar; het is een soort FOMO en 'wat als?' gevoel wat de hele tijd door je hoofd gaat.

Wij zijn zelf 2 jaar geleden ook vanuit een grote stad naar een randgemeente verhuist. Verschil is echter dan het gebied al 10+ jaar ontwikkeld wordt door de gemeente en alle voorzieningen heeft die wij willen. Het is veel rustiger dan de stad, maar levendig genoeg. Daarnaast bus en metroverbindingen heeft om snel de stad in te komen. Wij moeten zelf ook ong. 25-30 minuten fietsen om de stad in te komen, maar hebben elektrische fietsen aangeschaft om het reizen wat relaxter te maken.

Vanuit welke stad kom je?
Het wordt overigens geen compleet nieuwe wijk, maar een soort hybride woon-werk gebied. Er staan enkele appartementencomplexen, met eromheen ook een hoop bedrijven. Dus ik weet niet of het écht een bruisend gebied wordt. En Utrecht.
coazter schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:33:
Wij zijn begonnen in een appartement van 75 m2 en dat is met twee slaapkamers al schipperen waar je een kast neerzet. Deze appartementen gaan nu voor zo'n € 275.000 (vp) de deur uit, maar dat terzijde. Ik vind het heel veel geld voor heel weinig oppervlakte. Ligt het daar enigszins in lijn met de m2 prijzen voor woonruimte? Ik heb ook de dip van 2013 meegemaakt in een ander huis waardoor we ineens onder water stonden en vast kwamen te zitten. Dat zou ik helemaal niet willen in een woning/buurt waar ik vooraf al twijfels over had.
Kaal ligt de vierkante meter prijs denk ik eits hoger dan omringende te-koop woningen. Dan laat ik wel overbieden (bestaande bouw) en verdere investeringen (nieuwe bouw) buiten beschouwing.
ColeJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:34:
Tsja, wat zou datzelfde appartement kosten nog verderweg? 50k minder?

Zit er nog een speculatiebeding op?
Lastig te zeggen: in mindere wijken (zonder overbieden) wel. In dorpen/steden verderop zou 50k goed kunnen.
Ja, zelfbewoningsplicht voor de eerste 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Ik probeer zondag te reageren op de rest van de berichten omdat ik een weekend buiten de deur ben. Dank voor alle reacties tot dusver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zal het gemist hebben maar tenzij je werkloos bent of 100% betaald thuis werkt, wat is precies het probleem om naast een school te wonen? Lestijden zijn vaak (niet altijd) binnen de werktijden van een reguliere baan in Nederland dus je gaat weg voor/tegelijk met de scholieren en je komt thuis (bijna) na de scholieren. En als het inderdaad zo nieuw/afgelegen is als je schetst, is er waarschijnlijk weinig tot geen incentive voor de scholieren om tot laat te blijven hangen of herrie trappen.

Voor wat betreft de "dienstverlening" op de begane grond; de verkoper/aanbieder moet daar geen uitspraken over doen. Je kan het bestemmingsplan opvragen bij de gemeente en op basis daarvan achterhalen wat voor openingstijden, bedrijven of overlast er (initieel) toegestaan wordt. Vergeet ook niet dat latere aanvragen tot uitbreiden openingstijden of type bedrijf over het algemeen slecht tot niet "gelezen / ontvangen" wordt door bewoners dus je bent eigenlijk altijd te laat als het later toch mis gaat op de begane grond.

Parkeren? Tja; ook hier weer "hoe druk wordt het" in het weekend en hoe laat komt men thuis doordeweeks. Sowieso zijn sommige bouwprojecten echt op het goedkope af en komen er parkeerplaatsen die op het randje van toelaatbare grenzen. Ook zijn sommige bouwers erg slim waardoor ze door het bouwen van precies x aantal woningen niet hoeven voldoen aan het aantal bezoekers- of commerciele parkeerplekken als ze (x - 1) woning zouden bouwen; hierdoor ziet het algemene parkeerbeeld er nog voller/drukker uit. Ook hier; de parkeernorm ligt in de bouwvergunning besloten; die kan je opvragen.

Alles is dus (voor mij) nog bespreekbaar en overweegbaar. Het enige waar ik echt niet (meer) over wil nadenken is oppervlakte. Heb gewoond op 17 vierkante meter tot 180+ vierkante meters (van enkele kamer tot appartement tot verdieping tot rijtjeshuis); zelfs in mijn eentje (en ook met zijn tweeen) ben ikzelf tot de conclusie gekomen dat 85 tot 90 vierkante meter echt het minimum is. Daarnaast, en je roept iets over 5 jaar wonen; ik weet niet hoe jullie leven verder uitgestippeld is/wordt maar welke onverwachte zaken mag je je niet aan onttrekken in het koopcontract? Veel contracten "eisen" een reguliere bewoning van een bepaalde periode met weinig clausules om eerder te verkopen.

Heel veel succes met jullie beslissing maar als ik het topic zo lees (en vooral je eigen inschatting / antwoorden), lijkt het er eigenlijk al op dat je het liever niet doet en ideeen komt op doen om wel het appartement te overwegen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat het financieel een gunstige aankoop is, maar jij gaat daar niet gelukkig worden.

Heb zelf ook in een nieuwbouwwijk gewoond en gelukkig heel goed kunnen verkopen (100% winst in 3 jaar dat we er gewoond hebben) , maar de locatie vonden wij 3x niks .

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 31-08-2024 00:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:20

SomerenV

It's something!

Skybullet schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:52:
- Geen eigen parkeerplek zou voor mij al een instant dealbreaker zijn. In deze tijd is een eigen plek of liefst oprit goud waard.
- Naast een school en boven een winkel zou ik al helemaal niet willen wonen.
- En misschien kan mijn brabantse hoofd er niet bij, maar ik snap heel dat VVE gewoon niet. Nooit gehad en ik zou er zeker ook nooit voor kiezen.
- Je ontgroeit die ruimte lijkt mij vrij snel in de toekomst.

Ik wist het wel, maar goed totaal andere wereld randstad of brabant. Ik heb een maand terug de koopovereenkomst getekend voor een rijtjeshuis met oprit en flinke tuin, 120m2 wonen in een rustig en groen hofje voor net iets over de 3 ton. In een dorp inderdaad dus niet te vergelijken maar alsnog blijft het een rare wereld.
In Brabant bestaat er toch ook gewoon een VVE? :+ Ik snap het doel van een VVE wel, maar ergens voelt het ook weer heel krom om 4 ton te betalen voor een woning en daar bovenop nog maandelijks servicekosten te hebben, omdat het gebouw waar je woning zich in bevindt niet van jou is. Maar dat komt van iemand die geboren en getogen is in een dorp.

Maar verder moet je het gewoon niet doen als er zoveel twijfels zijn. Je kunt natuurlijk de kat uit de boom kijken, maar nu kun je er wellicht nog relatief makkelijk onderuit. Als de oplevering achter de rug is dan is het een ander verhaal.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Kijk en vergelijk. Wat is er in de buurt te koop, maar bekijk ook wat je met het OV/auto/scooter/ebike/fiets zou willen doen om naar de stad te gaan. Iets dat op de kaart verder lijkt kan een heel goede verbinding hebben. Als je stadsleven erg op drank en nachtwerk aankomt heb je aan OV minder.

Vergis je bij de aankleding van nieuwbouw ook niet alleen in geld, maar ook in tijd (met name gezeur). Probleempjes met de vloer of keuken of de gordijnenman zet weer een kras in je stucwerk, douchegoot loopt niet door en andere kinderziektes. Sommige mensen vinden het allemaal erg leuk en enerverend, ik moet zeggen dat het voor mij niet zo nodig hoeft. Dan maar een iets ander kleurtje plint of wc-rolhouder. Feitelijk met bestaande bouw dat niet te verouderd is kan je een weekje wat dingen aanpakken en verhuizen. Met nieuwbouw heb je na 8 maanden nog monteurs over de vloer (of moet je zelf) dingen ophangen ivm lange levertijden.

Je kan er ook voor kiezen de eerste paar jaar even back-to-basic te gaan. Wat handige doe-het-zelf Ikea keukenmeubels en badkamer met zo'n oersimpel wastafeltje, douchecabine en PVC op de vloer. Die droomkeuken, gietvloer en badkamer kunnen over 3 jaar ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 14:06
Hoewel de prijs bizar hoog is voor een relatief klein oppervlak is dat helaas wel de realiteit voor de Utrecht. Echter een huis kan je naar je zin maken maar de locatie kan je niet veranderen. En ik krijg het gevoel dat daar vooral de twijfels over zijn.

Als een Nieuwegein of IJsselstein overwogen. Met de sneltram ben je zo op centraal. En ik weet dat er in IJsselsteijn ook wel enige activiteit is in het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:41
Waarom altijd die focus op waardestijging of waardedaling?

In het geval van waardedaling op de woningmarkt dan in de komende 5 jaar, dan zou dat voor mensen als TS in principe alleen maar gunstig zijn, zolang de waardedaling niet tot financiële problemen leidt. En aangezien TS een ton spaargeld heeft, zal dat niet zo snel het geval zijn (als de woningprijzen wél meer dalen dan die ton, dan is de woningmarkt waarschijnlijk niet de grootste zorg in dit land).

Stel TS koopt nu voor 4 ton en de prijzen dalen in 5 jaar 25%. Dan levert de woning waar het nu om gaat 3 ton op..
Maar de volgende woning in de "wooncarriere" van TS zal momenteel pakweg 6 ton moeten kosten. Die daalt dan ook zo'n 25% in waarde naar 4,5 ton.
Van een situatie waar de stap naar een volgende woning 2 ton extra kost, krimpt die stap doorgaans mee met de huizenprijzen naar 1,5 ton in dit rekenvoorbeeld.

Bij stijgende huizenprijzen gebeurt het omgekeerde. En moet er voor de volgende stap ook steeds meer geld worden neergelegd.

Dalende huizenprijzen zijn alleen een probleem wanneer er geen spaargeld is, de woning 100% gefinancierd wordt en er niet of nauwelijks is, afgelost op moment dat men wil/moet verkopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:25:

Dalende huizenprijzen zijn alleen een probleem wanneer er geen spaargeld is, de woning 100% gefinancierd wordt en er niet of nauwelijks is, afgelost op moment dat men wil/moet verkopen.
Dalende huizenprijzen betekent, zoals je zelf ook zegt, dat er wel meer aan de hand is. Werkloosheid, krimpende economische groei.

dat zijn angstige tijden waarin mensen al blij zijn als ze hun huis kunnen blijven betalen, een stap naar ene groter huis zit er dan vaak niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:41
Wolly schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Dalende huizenprijzen betekent, zoals je zelf ook zegt, dat er wel meer aan de hand is. Werkloosheid, krimpende economische groei.

dat zijn angstige tijden waarin mensen al blij zijn als ze hun huis kunnen blijven betalen, een stap naar ene groter huis zit er dan vaak niet in.
Maar het heeft doorgaans geen negatieve invloed op degene die in positie is om door te verhuizen naar een grotere woning. In tegendeel zelfs.
Zolang je een baan behoud (en zelfs in "slechte" economische tijden heeft ruim 90% die wil en kan werken gewoon een baan) is het in dergelijke tijden vooral het sentiment wat mensen tegen houdt om de stap te zetten naar een andere woning en niet zozeer hun feitelijke financiële situatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Maar het heeft doorgaans geen negatieve invloed op degene die in positie is om door te verhuizen naar een grotere woning. In tegendeel zelfs.
Zolang je een baan behoud (en zelfs in "slechte" economische tijden heeft ruim 90% die wil en kan werken gewoon een baan) is het in dergelijke tijden vooral het sentiment wat mensen tegen houdt om de stap te zetten naar een andere woning en niet zozeer hun feitelijke financiële situatie.
Zolang je je baan behoudt, relatie niet op de klippen loopt en je werkgever niet aan reorganisaties denkt. Dat sentiment doet heel veel, valt echt niet te onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Bedankt voor alle reacties!

Een paar goede punten waar ik zeker wat mee kan. De locatie is inderdaad zeer belangrijk. De locatie is inderdaad het twijfelpunt, achter het bestemmingsplan ga ik zeker aan. Vooral omdat het ook een half kantorenpark is. Niet echt heel gezellig.

De reden dat ik zo spreek over de woningprijs is omdat ik inderdaad niet geketend wil zitten aan een plek waar ik niet kapot van ben. Tegelijk is de realiteit wel dat er in Amsterdam en Utrecht amper betaalbare woningen zijn. Ga ik voor een acceptabel bod een huis vinden waar ik wel tevreden mee ben? Dat vind ik erg lastig inschatten en spannend. En ga ik iets verder wonen? Nog steeds duur, wel meer waar voor je geld maar verder van de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Fuujii schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:16:
De reden dat ik zo spreek over de woningprijs is omdat ik inderdaad niet geketend wil zitten aan een plek waar ik niet kapot van ben.
Je moet dus nu tekenen, opleveren in 2026 en moet er verplicht 4 jaar wonen.

Dan 'keten' je jezelf voor ruim 6 jaar vast. Dat is lang.

Stad> druk, duur
Rand van stad> druk, reistijd, duur
Dorp buiten stad> reistijd, goedkoop

Ik heb zelf, regio Amsterdam, gekozen om in een dorp buiten de stad te gaan zitten. Ik moet met de auto/trein naar de stad, maar heb daar ook niet meer m'n hele sociale leven zitten. Ik had ook op nét fietsafstand (20/30min) kunnen gaan zitten, maar dan heb je alle nadelen van de stad (druk, duur) én de nadelen van verder wonen (reistijd). Dat was voor mij de reden dat niet te doen. Mijn vriendengroep werd ouder en we hebben de koppen bij elkaar gestoken: 'wie blijft hier nou echt wonen'?

Je kunt zelf het beste inschatten of je nog vaak naar de binnenstad moet. Zo ja, dan is dat gewoon een 'keiharde' voorwaarde en moet je het compromis ergens anders sluiten (overbieden, minder afgewerkt ouder huis).
Pagina: 1