Blokker_1999 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:53:
[...]
Hangt er van af langs welke kant je het bekijkt natuurlijk, maar een werkgever steekt de eerste dagen enorm veel tijd en geld in een beginnend personeelslid, Dat gooi je in 1 klap direct weg wanneer die dan zijn/haar ontslag indient enkele dagen na begonnen te zijn.
Tsja een werknemer zegt soms een baan op om vervolgens in z'n proeftijd te horen te krijgen dat het over is. Die heeft dan ook een boel opgegeven. Als je daar als werkgever echt bang voor bent, hoef je natuurlijk geen proeftijd af te spreken. Dat is een keuze
Blokker_1999@ 15:53:
Niet alleen dat, maar wat ga je die persoon tijdens de opzegtermijn nog laten doen? Men heeft amper iets geleerd en heeft alsnog redelijk wat begeleiding nodig in die laatste dagen.
Niets, als een werknemer tijdens de proeftijd zegt "ik ga niet verlengen" of "ik wil weg" is het prima om te zeggen "Ok doei, hier scheiden onze wegen. Veel succes in de toekomst" Dat is ook precies het nut van een proeftijd toch?
En wat voor een indruk laat je achter bij die werkgever? Dat je hen gebruikt hebt om een ander onder druk te zetten meer te geven? Dat het er niet goed werken is?
Dat je weet wat je wel en niet wilt, en dus een bewuste keuze kunt maken
Soms loopt het slecht, is er geen match en dan is het zo, maar hoe zou jij je voelen als je denkt ergens voltijds en permanent aangenomen te worden en men je enkele weken later terug ontslaat omdat je eigenlijk maar tijdelijk aan het invullen was zonder dat men je wenste te vertellen dat het tijdelijk is?
Helemaal prima eigenlijk. Als ik morgen dodelijk verongeluk, zullen m'n familie en vrienden geschokt zijn en tijd nodig hebben om het te verwerken. M'n werkgever gaat de volgende dag gewoon het recruitmentproces opstarten voor m'n opvolger. Dat is ook ongeveer de betrokkenheid die ik heb naar een werkgever, maar dus ook de betrokkenheid die ik verwacht. Het is werk, geen relatie wat mij betreft.