Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superky
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 12:59
Hallo, ik heb op woensdag 28 augustus gehoord dat bedrijf A mij wil aannemen, maar ik heb hun aanbod nog niet geaccepteerd omdat ik er eerst over na wil denken en dat bedrijf B mij ook wil aannemen, maar ik heb hun aanbod nog niet gehoord. Daarom heb ik afgesproken met bedrijf A dat ik mijn antwoord op vrijdag 30 augustus rond 15:00 uur bekend maak, zodat ik kan horen wat het aanbod van bedrijf B is.

Als ik zeg "ik accepteer het aanbod" van bedrijf B en ik weiger het aanbod van bedrijf A. Is dat dan niet te vroeg omdat ik het contract van bedrijf B nog niet heb ondertekend?

Hoe kan ik dat aanpakken? Want ik heb al gezegd dat ik mijn antwoord rond 15:00 uur aan bedrijf A geef.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
In dit soort situaties zou ik gewoon open kaart spelen. Zo gek is het niet dat je 2 sollicitaties hebt lopen. Gewoon eerlijk aangeven dat je nog iets meer tijd nodig hebt aangezien je nog een andere sollicitatie hebt lopen en wacht op de reactie van die partij. Zeker in de huidige arbeidsmarkt is dat totaal niet gek.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superky
miicker schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 00:26:
In dit soort situaties zou ik gewoon open kaart spelen. Zo gek is het niet dat je 2 sollicitaties hebt lopen. Gewoon eerlijk aangeven dat je nog iets meer tijd nodig hebt aangezien je nog een andere sollicitatie hebt lopen en wacht op de reactie van die partij. Zeker in de huidige arbeidsmarkt is dat totaal niet gek.
Ja maar ik kan toch niet meer mijn antwoord uitstellen op het aanbod van bedrijf A want dat zou dan geen nette gebaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:51
superky schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 00:29:
[...]

Ja maar ik kan toch niet meer mijn antwoord uitstellen op het aanbod van bedrijf A want dat zou dan geen nette gebaar zijn?
Dat is het niet nee, bedrijf A kan er dan voor kiezen om het aanbod terug te trekken. Dan moet je hopen dat bedrijf B je wel een contact aanbiedt, want anders heb je straks geen baan.

Wanneer zou je iets van bedrijf B horen? Ik zou die anders vanochtend alvast even bellen met hoe het er voor staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou gewoon vroeg in de dag een mailtje sturen (of bellen) naar bedrijf A en aangeven dat je nog een andere partij hebt die interesse heeft en dat je die ook de kans wil geven om hun aanbod te doen.

Bedenk je vooraf wat je 'buy now' prijs is, misschien dat bedrijf A je wel iets meer kan bieden om het aanbod van bedrijf B niet af te wachten. Daar zou ik niet op rekenen en al helemaal niet om vragen, maar het is goed om voor jezelf te weten welk bedrag dat dan zou moeten zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 10:14
Onpopulaire mening, gok ik; je kunt het aanbod van bedrijf A accepteren en als blijkt dat B toch een veel mooier aanbod doet dat je alsnog liever wilt accepteren, dan doe je dat en trek je je alsnog terug van bedrijf A na het tekenen bij B. Dit heb ik wel vaker langs zien komen op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:23
Justin schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:10:
Onpopulaire mening, gok ik; je kunt het aanbod van bedrijf A accepteren en als blijkt dat B toch een veel mooier aanbod doet dat je alsnog liever wilt accepteren, dan doe je dat en trek je je alsnog terug van bedrijf A na het tekenen bij B. Dit heb ik wel vaker langs zien komen op Tweakers.
En dat gebeurt vaker dan je denkt. Echter is dan bedrijf B nog de huidige werkgever die dan meer salaris betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 21:20
Open kaart spelen is het beste, bel bedrijf A dat je nog een aanbod hebt gekregen en dat je nog niet uit je afweging bent. Bel bedrijf B en vraag wanneer je iets hoort. Heel veel eenvoudiger is het niet. HR medewerkers/ondernemers hebben dit vaker aan de hand, kan ik je uit ervaring vertellen.

Je kunt ook A accepteren en als B toch beter blijkt, A afzeggen, maar persoonlijk vind ik dat een mindere strategie en ik zou daar persoonlijk moeite mee hebben. Als je daarna toch ooit in de toekomst weer naar A wilt of mensen tegenkomt die bij je proces betrokken waren (de wereld van je vakgebeid kan misschien heel klein zijn), kan dat oncomfortabel zijn. Persoonlijk zou ik je na zo'n ervaring niet meer aannemen trouwens (maar some moet je toch, gezien de schaarste op de markt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt het ook als vraag stellen; dus niet keihard stellen dat je meer tijd nodig hebt, met het risico dat zij hun aanbod intrekken, maar 'ik heb nog een aanbod lopen, is het ok als we er over enkele dagen op terug komen?'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woepsie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08-2024
Ik zou vanochtend bedrijf B bellen om te vragen wat het aanbod gaat worden. Als ze dat nog niet kunnen/willen geven dit uitleggen bij bedrijf A en bij B direct vragen wanneer je dan wèl een aanbod hebt. Je bent al zo ver in het proces, dat A waarschijnlijk niet moeilijk doet. Doen ze dat wel, dan zal ik bij mijzelf na gaan denken of ik daar wel zou willen werken.

Eerst A accepteren en later mogelijk weer afzeggen zou ik persoonlijk niet doen. Zou ik mij niet goed bij voelen. Ook niet met het oog op de toekomst. Want wat als je in op een later moment weer bij bedrijf B uitkomt, of de mensen die je sollicitatie hebben behandeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:43
Andersom gebeurt dit ook hoor. Als je niet persé de eerste keus zou zijn dan wacht een bedrijf vaak ook nog af hoe de gesprekken met andere kandidaten lopen. Dat wordt niet altijd verteld, maar het lijkt me juist chique en professioneel als jij dat wel doet.

Een werkgever begrijpt echt wel dat jij je opties af wil wegen en dat je eerst een goede vergelijking wil maken. Dus hetzelfde advies als de rest: speel open kaart.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:13:
[...]

En dat gebeurt vaker dan je denkt. Echter is dan bedrijf B nog de huidige werkgever die dan meer salaris betaald.
Het kan zelfs nog erger, mensen die in hun eerste week alweer hun ontslag I dienen. Het gebeurt allemaal, en vaker dan we denken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

iets met proeftijd enzo. Gewoon starten bij A, proeftijd geldt namelijk zowel voor werkgever als werknemer. Jij kunt binnen je proeftijd gewoon opzeggen en een dagje later bij B beginnen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:23
Blokker_1999 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Het kan zelfs nog erger, mensen die in hun eerste week alweer hun ontslag I dienen. Het gebeurt allemaal, en vaker dan we denken.
Tja als blijkt dat een werkgever je echt niet ligt, kan je maar beter eieren voor je geld kiezen.
Ik heb het 1 keer gehad waar ik mij echt ongelukkig voelde in een team. Kwam meer door een norse niet toegankelijke senior waardoor ik meteen mij bezwaard voelde om zaken te vragen. Heb het 5 maanden vol gehouden en toen mijn biezen gepakt. Mar ik wist het al na een paar dagen. Sollicitatie gesprek was misschien al een voorbode waar zij zelf nul vragen stelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
M2M schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:08:
iets met proeftijd enzo. Gewoon starten bij A, proeftijd geldt namelijk zowel voor werkgever als werknemer. Jij kunt binnen je proeftijd gewoon opzeggen en een dagje later bij B beginnen.
Dat moet je wel kunnen opbrengen. In proeftijd bij A starten, maar met het idee in je achterhoofd dat je -misschien- nog ad-hoc ontslag neemt in de proeftijd om te switchen naar B, inclusief eventuele onderhandelingen met B. Ik zou dat persoonlijk geen prettig uitgangspunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Open kaart spelen. Het is hele een normale situatie. Mensen die een baan zoeken wedden zelden op 1 paard, tenzij het om hun droombaan gaat ofzo. Ze gaan je echt niet kwalijk nemen dat je op meer dan 1 plek solliciteert. Eigenlijk had je dat meteen al moeten doen, ipv te zeggen dat je bedrijf A op vrijdag 30 augustus rond 15:00 uur antwoord geeft.

Ik besef me dat het inmiddels tijd is. Maar voor een volgende keer: ik zou voor nu eerst contact op hebben genomen met bedrijf B. Beste geval kun je optijd reactie krijgen om te beslissen. Mocht dat niet lukken, gewoon eerlijk zijn. "Er is nog een bedrijf dat mij een aanbod wil doen. Die had ik inmiddels verwacht te hebben ontvangen maar is vertraagd. Graag wacht ik daarop af. Ik verwacht reactie in X tijd". Dit zal om max paar dagen gaan vermoed ik. Die paar dagen zijn meestal niet de dealbreaker.

Wat heb je uiteindelijk gedaan TS?

[ Voor 1% gewijzigd door Cambionn op 30-08-2024 15:21 . Reden: typo ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

Justin schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:10:
Dat zou bij mij als werkgever ook betekenen dat je de brug hebt verbrand. Het is niet netjes. Openheid wordt wel gewaardeerd, dan kan je tenminste nog een tegenbod doen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08 13:58
Wie wil je zijn?
De persoon die open kaart speelt (met een extreem klein kansje dat je jezelf in je vingers snijdt)
De persoon die een contract tekent en dan nog voor de start alweer opzegt/afzegt

Wil je mischien over 1, 2 of 6 jaar alsnog gaan werken bij deze partij dan kan het heel relevant zijn.
Is dit de supermarkt 2 wijken verderop, dan is het mischien een stuk minder relevant of je het netjes speelt.

Maar voor mij persoonlijk is de eerste vraag het belangrijkst: Wie wil ik zijn?

En bedenk ook, dat zo'n HR afdeling ook gewoon weet dat mensen die serieus op zoek zijn, meer dan 1 ijzer in het vuur hebben. Zo lang je niet getekend hebt, houden ook zij nog meerdere ijzers in het vuur.

Ga je tekenen dan sluiten zij de procedure en vernietigen zij (als het goed is) alle ontvangen sollicitatiebrieven/CV's. Dan moet de hele procedure opnieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superky
Oke dank voor jullie reacties :) Ik had aan het bedrijf verteld dat ik wat lopen heb, en dat komt voor mijn gevoel ook netter over zoals sommige mensen hier al zeiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Aanbod accepteren en als je dan toch bij bedrijf B wilt starten, kun je altijd nog gebruik maken van opzeggen voor (of in) de proeftijd bij bedrijf A. Ik heb het zelf een keer gedaan, ik zou starten bij een nieuwe baan, maar kreeg semi onverwacht een kans op een hele gave andere baan. Toen ik werd aangenomen daar heb ik gebeld naar het eerste bedrijf en ze uitgelegd dat ik toch iets anders had gekozen. Daar waren ze even niet heel blij mee, omdat het nog maar een week voor m'n startdatum was, maar ze begrepen het wel
Blokker_1999 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Waarom is dit erg? Je kan volgens mij beter snel besluiten als iets toch niet bij je past dan wachten op een opzegtermijn. Als een werkgever in de proeftijd merkt, dat het niet bevalt stuurt die je ook weg hoor

[ Voor 31% gewijzigd door JohnR op 04-09-2024 15:12 ]

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

JohnR schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:10:

Waarom is dit erg? Je kan volgens mij beter snel besluiten als iets toch niet bij je past dan wachten op een opzegtermijn. Als een werkgever in de proeftijd merkt, dat het niet bevalt stuurt die je ook weg hoor
Hangt er van af langs welke kant je het bekijkt natuurlijk, maar een werkgever steekt de eerste dagen enorm veel tijd en geld in een beginnend personeelslid, Dat gooi je in 1 klap direct weg wanneer die dan zijn/haar ontslag indient enkele dagen na begonnen te zijn. Niet alleen dat, maar wat ga je die persoon tijdens de opzegtermijn nog laten doen? Men heeft amper iets geleerd en heeft alsnog redelijk wat begeleiding nodig in die laatste dagen.

En wat voor een indruk laat je achter bij die werkgever? Dat je hen gebruikt hebt om een ander onder druk te zetten meer te geven? Dat het er niet goed werken is?

Soms loopt het slecht, is er geen match en dan is het zo, maar hoe zou jij je voelen als je denkt ergens voltijds en permanent aangenomen te worden en men je enkele weken later terug ontslaat omdat je eigenlijk maar tijdelijk aan het invullen was zonder dat men je wenste te vertellen dat het tijdelijk is?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Blokker_1999 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:53:
[...]

Hangt er van af langs welke kant je het bekijkt natuurlijk, maar een werkgever steekt de eerste dagen enorm veel tijd en geld in een beginnend personeelslid, Dat gooi je in 1 klap direct weg wanneer die dan zijn/haar ontslag indient enkele dagen na begonnen te zijn.
Tsja een werknemer zegt soms een baan op om vervolgens in z'n proeftijd te horen te krijgen dat het over is. Die heeft dan ook een boel opgegeven. Als je daar als werkgever echt bang voor bent, hoef je natuurlijk geen proeftijd af te spreken. Dat is een keuze
Blokker_1999@ 15:53:
Niet alleen dat, maar wat ga je die persoon tijdens de opzegtermijn nog laten doen? Men heeft amper iets geleerd en heeft alsnog redelijk wat begeleiding nodig in die laatste dagen.
Niets, als een werknemer tijdens de proeftijd zegt "ik ga niet verlengen" of "ik wil weg" is het prima om te zeggen "Ok doei, hier scheiden onze wegen. Veel succes in de toekomst" Dat is ook precies het nut van een proeftijd toch?
En wat voor een indruk laat je achter bij die werkgever? Dat je hen gebruikt hebt om een ander onder druk te zetten meer te geven? Dat het er niet goed werken is?
Dat je weet wat je wel en niet wilt, en dus een bewuste keuze kunt maken
Soms loopt het slecht, is er geen match en dan is het zo, maar hoe zou jij je voelen als je denkt ergens voltijds en permanent aangenomen te worden en men je enkele weken later terug ontslaat omdat je eigenlijk maar tijdelijk aan het invullen was zonder dat men je wenste te vertellen dat het tijdelijk is?
Helemaal prima eigenlijk. Als ik morgen dodelijk verongeluk, zullen m'n familie en vrienden geschokt zijn en tijd nodig hebben om het te verwerken. M'n werkgever gaat de volgende dag gewoon het recruitmentproces opstarten voor m'n opvolger. Dat is ook ongeveer de betrokkenheid die ik heb naar een werkgever, maar dus ook de betrokkenheid die ik verwacht. Het is werk, geen relatie wat mij betreft.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:27
Ik heb ook eens met een concreet aanbod van bedrijf A terwijl ik zat te wachten op een aanbod vanuit bedrijf B.

Had tijdens de sollicitatiegesprekken al aangegeven dat ik meerdere gesprekken had lopen, vonden ze helemaal niet raar trouwens, heb toen een mail gestuurd naar contact persoon binnen bedrijf B met de mededeling dat bedrijf A mij een concreet aanbod heeft gedaan en dat ik hun ook een eerlijke kans wou geven, konden ze wel waarderen trouwens.
Pagina: 1