Bluescreens ondanks nieuwe installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update. Zelfs met het nieuwe spul en verse Windows 11 install.......:

Bel ik net mijn moeder, tijdens het gesprek eens navragen hoe het bevalt. Ze hadden toch af en toe wel blauwe schermen en herstarten en dan ging het wel weer even. Zelfde verhaal zo'n beetje als die werkelijk verklote Windows 10 installatie waar na jaren niet meer mee te werken viel op de Core i7 920. Ik heb dat systeem hier toch een tijdje gehad en alle nieuwe spul ingebouwd en vers geinstalleerd, apps erop, drivers, bios update,... alles zonder enige vastloper of blauw scherm.

Eigen PC ook al jaren bijna extreem stabiel.

Mijn god, hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet. Bij mij is alles altijd prima maar zij hebben regelmatig blauwe schermen en vastlopers. 75+-ers.........brrrr

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Je zou met bluescreenview eens kunnen achterhalen welke blauwe schermen het zijn. Voor hetzelfde geldt is het wel een hardware issue.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
Welk moederbord en RAM zit erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK bluescreenview ken ik niet, zal eens zoeken, als het probleem blijft. Dank voor de tip.

-Amd Ryzen PC processor, YD3200C5FHBOX, 3 3200G 4,2GHz AM4 6MB.

-Asus Prime B450M-K II Mainboard Socket AM4 (mATX, AMD Ryzen, DDR4-geheugen, M.2, SATA 6Gbit/s, USB 3.1 Gen 2 Type-A)

-Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz C16 XMP 2.0 High Performance Desktop Memory Kit, Black

En dan ga je vast beginnen over Corsair geheugen.
Naja goed wie weet, maar ik bedacht mij ineens dat ik het geheugen op een beetje hoge frequentie had gezet, dacht dat dat wel zou gaan, en dat ging het ook de dagen dat ik hem had, tijdens installatie, setup etc. Maar dat is niet de aanbevolen/standaard frequentie voor bij de CPU. Had em op 3200mhz. Was vandaag langs en heb hem op 3000mhz gezet. Wellicht dat dat beter gaat. Te hoog geklokt spul is natuurlijk de oorzaak bij uitstek voor random blauwe schermen en vastlopers. Zo in eerste instantie kregen ze nu geen blauwe schermen, "maar het was ook niet altijd". De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
Beetje afhankelijk van de MIC op het RAM maar 2933 past beter bij Zen+. Zet het RAM daar eens op. DOCP aan en geheugensnelheid handmatig op 2933 zetten.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
bwerg schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:46:
Ik zou geen 10 jaar oude voeding hergebruiken. Allereerst omdat CPU's tegenwoordig veel meer power-states en stroompieken kennen waar een oude voeding niet mee overweg kan, maar ook omdat je flink baalt als je binnen een paar jaar een keer de boel opblaast met die oude voeding, enkel om een paar tientjes te besparen.
De eerste tweaker die zijn systeem opblaast met een te oude voeding moet ik nog tegenkomen. Verder zijn de budget cpu's erg zuinig en speelde het seasonic low idle probleem AFAIK al ruim voor de i7 920. Dus preventief vervangen lijkt mij niet nodig.

Verder zou ik eerder naar een Intel i3 systeem kijken ivm idle wattage. Dat lijkt hier toch het primaire uitgangspunt, toch @Verwijderd ? review: Intel Core i5 12400 - Goedkope Alder Lake zet 5600X buitenspel

Zelf een 5600 in een oud systeem gezet maar dat is een gaming machine icm een losse videokaart, dat is echt een ander verhaal.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 29-08-2024 19:55 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest even 2x knipperen, maar indd dat het aan de voeding zou liggen qua instabiliteit LIJKT mij ook niet.

Maar wat bedoel je met i3 systeem. Ik hoef niets meer te kopen, alleen het huidige 3200g systeempje stabiel krijgen/houden. Maar dat moet de tijd nog even uitwijzen of 3200 naar 3000 mhz op het RAM de oplossing is.

*knip* offtopic

[ Voor 78% gewijzigd door br00ky op 29-08-2024 23:37 ]

• sdk1985
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:57:
Ik moest even 2x knipperen, maar indd dat het aan de voeding zou liggen qua instabiliteit LIJKT mij ook niet.

Maar wat bedoel je met i3 systeem. Ik hoef niets meer te kopen, alleen het huidige 3200g systeempje stabiel krijgen/houden. Maar dat moet de tijd nog even uitwijzen of 3200 naar 3000 mhz op het RAM de oplossing is.

*knip* offtopic
Oh ik heb even gemist dat je het spul al gekocht had. Je had IMO beter even een nieuw topic kunnen openen, dit is dan geen aankoop advies meer.

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 29-08-2024 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 29-08-2024 23:38 ]

• sdk1985
  • Nu online
Phoe ja er zit in je berichten ook erg veel 'ruis'. Ik kom ook diverse 'problemen' tegen waarvan ik denk, goh dat is achterhaald/niet handig.

Betreffende het niet op C kunnen schrijven; dat is al zo sinds windows vista met het UAC verhaal kwam. De bedoeling is dat de gebruiker werkt vanuit zijn gebruiker map en software via hun eigen map of appdata. Wil je dat niet dan staat het je vrij een D schijf aan te maken. Naar C en program files etc kun je niet zomaar schrijven, niet zonder het hele UAC verhaal eruit te gooien.

Betreffende zelf gaan rommelen om geen account te hoeven gebruiken; in de basis zou ik juist wél gebruik maken van een microsoft account. Al dan niet in combinatie met een office 365 abonnement. Daar zit namelijk Onedrive en daarmee ook 1000GB cloudopslag inbegrepen met automatische koppeling voor je telefoon (voor de foto's) en de documenten op de pc zelf. Voor eindgebruikers zoals je ouders is dat allemaal veel makkelijker. Het is set and forget en allemaal gekoppeld aan dezelfde microsoft account, van facturering tot login en backups.

Betreffende het geheugen; lijkt erop dat je het advies hebt genegeerd om de QVL te volgen. Dat kan goed gaan, of zoals je nu merkt tegen je werken.

Ik zie je vooral veel 'eigenwijze' keuzes maken waarna je jezelf ergert wanneer je ouders 'eigenwijze' keuzes maken :X . Als het geheugen echt niet wil dan is snelheid verlagen al dan niet in combinatie met voltage verhogen de route óf simpelweg een ander setje aanschaffen dat op de QVL staat.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 29-08-2024 21:00 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Ik heb het laatste probleem even afgesplitst. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling random door te gaan in oude topics, omdat het dan voor iedereen onduidelijk wordt, dat blijkt wel uit de onduidelijkheid hierboven.
Pagina: 1