Bitumen dak 2 jaar al scheuren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 19:28
Oh, helpie. Wij hebben twee jaar terug ons bitumen laten vervangen. Het hele dak ging eraf, daarna PIR platen erop. Een klussenier heeft met een ouwe dakdekker (type 60+, zeer behendig met het afrollen en branden, netjes overlappend met een kleine naad bij de overlap) het dak gelegd / gebrand met bitumen. Eerst zo'n zelf-plakkende onderlaag - vastgezet met isolatie pluggen/schroeven. Toplaag wit, want daaronder zit onze keuken. Ik weet nog dat er een hoop logo's op de rollen zaten Komo en weetikveel.

Het water loopt niet lekker af, waardoor na een flinke regenbui er een dag of wat plassen liggen. Verdampt vanzelf wel. Maar vandaag zag ik toch wel serieuze schade. Lijkt wel op sommige plekken - niet overal - alsof de toplaag gewoon doorgesleten is. Maar waarvan dan? Er ligt wel wat blad op het dak, maar dat moet toch wel kunnen zeker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWOgRBzOf5HDd394aD6JDdtoU2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ai5Y55QDIgCYSw1qDG1oZlMY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTNpEDfYFXVV-mYjm5sM_pfm5O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlJIeV8qwzTtufdyIXLNMRnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW-lkGyHQCCLZQxg5k8KCgElAXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beJbgY5v7B3iN1NrPNJ7Xy9m.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-07 16:18
Horen er geen steentjes ter bescherming op een bitumen dak? (Hadden wij iig wel een laagje kiezels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:07

FreakNL

Well do ya punk?

Orkaan schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 01:33:
Horen er geen steentjes ter bescherming op een bitumen dak? (Hadden wij iig wel een laagje kiezels)
Nee

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is geen moeten in ieder geval. Steentjes (grind) hebben een meervoudige werking op een bitumen dak. Het zorgt voor minder herrie wanneer het flink regent, het zorgt voor ballast bij harde wind en het zorgt voor minder invloed van de zon op het bitumen. In plaats van grind kun je ook een sedumdak maken, die doet ook de voorgaande 3 dingen maar zorgt ook nog eens voor de insectenpopulatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:22
Grind wordt meestal als ballast toegepast als het los is gelegd. In dit geval is het geheel mechanisch bevestigd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07
Ik kan me voorstellen dat het is veroorzaakt door het warme zonnige weer. Bij warmte zetten materialen uit en als het afkoelt dan krimpt het weer in. Omdat het zwart is neemt het de zonnewarmte extra op.

Bovenstaande is een vermoedelijke oorzaak. De werkelijke oorzaak kan wat anders zijn maar daarvoor dient iemand met kennis het dak te onderzoeken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@DutchKel ik kan mij ook voorstellen dat het door warmte komt. Maar daar zou bitumen tegen moeten kunnen, en zeker wit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
*knip*

Als we er geen verstand van hebben, gaan we niet gpt antwoorden geven.

[ Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2024 08:38 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Wat een droevenis, ChatGPT kopiëren en plakken als 'hulp'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:22
ouweklimgeit schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:01:
Ik vond het al een raar nietszeggend stuk tekst. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:23
ouweklimgeit schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:01:
Wel hilarisch teken van deze tijd. "Let me ChatGPT that for you"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:01

Croga

The Unreasonable Man

Vooral die nummer 2 is wel heel grappig.....

Plasvorming is normaal bij een plat dak. Dat hoort er gewoon bij. Zo'n dak blijft nooit helemaal vlak en na 2 jaar blijven daar gewoon plassen op staan. Zolang die niet een duim diep zijn is dat geen enkel probleem.

Nog sterker; als ik de fotos zo bekijk dan is "scheuren" wel redelijk overdreven. Ik zie hier niets wat op scheuren lijkt, er is een beetje materiaal opgerold, meer niet.

Persoonlijk zou ik me hier niet druk over maken. Er is hier weinig raars te zien. Je moet al op macro-stand fotos maken om überhaupt te zien dat er iets niet perfect is. Wellicht een keer de originele dakdekker vragen om langs te komen maar verwacht niet dat hier iets aan gedaan gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De leislag verslijt altijd wel na enkele jaren en vooral bij witte daken valt dat snel op. Een deel ligt er altijd vrij los op.

Dit lijkt verder allemaal normaal.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Je kunt het zelf testen door er een emmer water op te gooien of te spuiten en door er langzaam op te lopen. Als er belletjes komen dan is het dak lek, zijn er geen belletjes dan is het dak niet lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 18:50
Slecht te zien met zo'n foto dichtbij. Hou er wel rekening mee dat als er veel water op je dak blijft staan dat je periodiek je dak schoonmaakt. Op een dak hoort geen water te blijven staan. Water verdampt en de "slib" blijft achter wat weer een voedingsbodem kan zijn voor vegetatie (gebeurt niet na een jaar). Wat ik zo zie zou ik mij overigens niet al te druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Wat zei de dakdekker? Ik neem aan dat je nog garantie hebt dus dat zou geen probleem moeten zijn. Heb je nog een foto die wat meer overzicht geeft? En zijn deze plekken waar het water blijft liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:03
DutchKel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:51:
Je kunt het zelf testen door er een emmer water op te gooien of te spuiten en door er langzaam op te lopen. Als er belletjes komen dan is het dak lek, zijn er geen belletjes dan is het dak niet lek.
Als er geen lucht ontsnapt zie je toch ook geen belletjes? Als mijn badkuip leeg loopt zie ik ook geen belletjes (vanwege de overstort).

[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 30-08-2024 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-07 20:19
Ik zou hier niet wakke van liggen zoals hier boven al geschreven. Zou een overzichtsfoto maken en als je het niet vertrouwd kan je een ' scheur ' of hoe je het noemen wil even meten. En dan kijk je volgend jaar weer of het is doorgezet.

En ter info:
Lijslag (de toeslag/korrel) icm gekleurd (wit in dit geval) is iets wat sneller lijkt te slijten. Enkel de kleur slijt.
Wij hebben onlangs dakwerk ingekocht en de dakdekker gaf aan dat men lijslag icm kleur in het algemeen niet wil aanbrengen i.v.m. vaal / lelijk worden van het dak. Ging in ons geval om rood.
edit; en het geeft vaak ook wat meer troep rond je spuwer / stadsuitloop.

[ Voor 8% gewijzigd door ZveenT op 30-08-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ColeJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Als er geen lucht ontsnapt zie je toch ook geen belletjes? Als mijn badkuip leeg loopt zie ik ook geen belletjes (vanwege de overstort).
Inderdaad, als er geen lucht ontsnapt en je ziet dus ook geen belletjes dan is het dak ook niet lek. Deze methode wordt door dakdekkers gebruikt om lekkages te vinden.

Als het water zo snel erin loopt dat er geen belletjes zichtbaar zijn dan is er een zichtbaar groot gat of je hebt binnen dat het water ergens heel hard eruit loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

DutchKel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Inderdaad, als er geen lucht ontsnapt en je ziet dus ook geen belletjes dan is het dak ook niet lek. Deze methode wordt door dakdekkers gebruikt om lekkages te vinden.

Als het water zo snel erin loopt dat er geen belletjes zichtbaar zijn dan is er een zichtbaar groot gat of je hebt binnen dat het water ergens heel hard eruit loopt.
Een dakdekker gaat normaal af waar het lekt en heeft doorgaans wel de kennis waar het vandaan kan komen.

De methode die je noemt zou ik echt niet zomaar aanraden.. zie je het al voor je dat de dakdekker bij jou dat gaat doen. Lekker nog meer water naar binnen laten lopen en het ziet er bijzonder amateuristisch uit.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
tweakduke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Een dakdekker gaat normaal af waar het lekt en heeft doorgaans wel de kennis waar het vandaan kan komen.

De methode die je noemt zou ik echt niet zomaar aanraden.. zie je het al voor je dat de dakdekker bij jou dat gaat doen. Lekker nog meer water naar binnen laten lopen en het ziet er bijzonder amateuristisch uit.
2 dakdekkers hebben dat al eens bij mij gedaan om lekken te achterhalen. Het mag er misschien amateuristisch uit zien, het werkte wel. Ze konden exact zien bij welke naden de lekkages zaten.

Edit: als je bang bent dat het water naar binnen loopt dan kun je ook een spray vullen met water en zeepsop. Dan moet je waar je vermoed dat het lekt op sprayen en dan zie je ook bellen ontstaan als het lekt.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchKel op 30-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:24
Inderdaad @tweakduke , ziet @BiLLY_daKid kringen aan de binnenkant. Daar zit zo te lezen wel een laag PIR platen. Zomaar water erop loslaten, dan blijft het vocht daar tussen zitten.

Mooie van bitumen/teer is, er kan zo een laag bovenop gebrand worden. Laat dat gewoon doen als je het niet vertrouwt.

De afloop zit in het onderliggende beschot, dat is weer een ander probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

DutchKel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:37:
[...]

2 dakdekkers hebben dat al eens bij mij gedaan om lekken te achterhalen. Het mag er misschien amateuristisch uit zien, het werkte wel. Ze konden exact zien bij welke naden de lekkages zaten.

Edit: als je bang bent dat het water naar binnen loopt dan kun je ook een spray vullen met water en zeepsop. Dan moet je waar je vermoed dat het lekt op sprayen en dan zie je ook bellen ontstaan als het lekt.
Tjah.. als je de naden niet zo los kan zien liggen. Ik hou er maar over op. Het is geen fietsband wat we repareren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik sla de onzin maar over 8)7
@BiLLY_daKid maak eens een overzicht foto.
Dat er weinig leislag of granulaat op zit kan voor de dakbedekking geen kwaad.
Of er zat al weinig op of het is een b-keus rol geweest. (daar zitten ook stikkers op met komo e.d.)
In ieder geval niet te veel zorgen over maken, jammer is dat er wel plassen blijven staan blijkbaar als er geïsoleerd is, met had dan afschot isolatie moeten toepassen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:07
Ik wil het idee dat er geen water op een dak mag staan in twijfel trekken.
Juist een laagje water zorgt er voor dat het dak minder heet wordt en het minder snel verouderd door bijvoorbeeld uv straling.
Dit heb ik in de praktijk gezien bij meerdere daken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 16:33

pistole

Frutter

Ik heb een paar jaar geleden mijn thuishuisje opgebouwd en daarop een bitumen dakbedekking gelegd. Bij het leggen bleek dat de lijm niet goed geroerd was, maar aangezien we halverwege waren, gingen we gewoon door. Na twee jaar zaten de scheuren er al in: doordat er geen goede hechting was met de onderlaag ging de dakbedekking 'werken' en scheuren. Ik kon het er bijna met mijn vingers vanaf trekken.

Wat ik heb geleerd: zorg voor een goede hechting, dan zou het goed moeten blijven liggen.

Op je foto's zie ik overigens geen scheuren. Heb je daadwerkelijk last van lekkage, of denk je alleen beschadigingen te zien?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@pistole ik had wel laatst dar er wat druppels naar beneden kwamen via de zijkant. Nu denk ik, dat die druppels tussen de onderlaag en bovenlaag zitten. Dus heb ik tijfel bij de hechting zoals jij hebt ervaren. Bij het branden waren er wel wat buitjes (geen zware regen), wellicht dat dat nu ook parten speelt.
De daklegger had ik via Werkspot. Gevalideerd enzo. Inmiddels inactief account. Advies: vergeet werkspot.

Ik ga een andere daklegger zoeken, dank voor de tips. Overzichtsfoto zal ik nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pistole schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:57:
Ik heb een paar jaar geleden mijn thuishuisje opgebouwd en daarop een bitumen dakbedekking gelegd. Bij het leggen bleek dat de lijm niet goed geroerd was, maar aangezien we halverwege waren, gingen we gewoon door. Na twee jaar zaten de scheuren er al in: doordat er geen goede hechting was met de onderlaag ging de dakbedekking 'werken' en scheuren. Ik kon het er bijna met mijn vingers vanaf trekken.

Wat ik heb geleerd: zorg voor een goede hechting, dan zou het goed moeten blijven liggen.

Op je foto's zie ik overigens geen scheuren. Heb je daadwerkelijk last van lekkage, of denk je alleen beschadigingen te zien?
Bitumen lijmen? Was dit geen EPDM wat je bij elke blokhut krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 16:33

pistole

Frutter

pennywiser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Ik ben IT'er, geen dakdekker. Maar je hebt denk ik gelijk.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pistole schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Ik ben IT'er, geen dakdekker. Maar je hebt denk ik gelijk.
Nou, ik zie dat bitumen ook wel gelijmd wordt.. Maar ik wist niet dat dat kon, branden lijkt mij degelijker indien goed gedaan. Ik weet wel dat bij veel van (douglas) prefab husijes je een doos tubes en een rol EPDM krijgt. Dus misschien klopt het wel wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:12:
@pistole ik had wel laatst dar er wat druppels naar beneden kwamen via de zijkant. Nu denk ik, dat die druppels tussen de onderlaag en bovenlaag zitten. Dus heb ik tijfel bij de hechting zoals jij hebt ervaren. Bij het branden waren er wel wat buitjes (geen zware regen), wellicht dat dat nu ook parten speelt.
De daklegger had ik via Werkspot. Gevalideerd enzo. Inmiddels inactief account. Advies: vergeet werkspot.

Ik ga een andere daklegger zoeken, dank voor de tips. Overzichtsfoto zal ik nog toevoegen.
Het is voor mij nog niet vastgesteld of het goed gelegd is of niet. Welke zijkant zie je druppels, binnen of buiten? Als het wat gedruppeld heeft tijdens het leggen moet dat niet uitmaken. De plekken waar je aan twijfelt, laat daar een ruime patch op branden van het zelfde materiaal (bitumen/dakleer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:39
@BiLLY_daKid
Voor een dak van 2 jaar oud ziet het er niet echt goed uit, maar wellicht kunnen de overzichtfoto's dat duidelijker laten zien.

Wat sowieso een optie is, om een nieuwe coating aan te brengen. Er is een speciale verf (zelfs witte) die gemaakt is om de levensduur te verlengen.
Zou je zelf prima aan kunnen brengen:
https://www.platdakherstel.nl/bitumen-coating/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:01

Croga

The Unreasonable Man

BiLLY_daKid schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:12:
Ik neem toch aan dat je meteen zijn telefoon nummer opgeslagen hebt? Heb ik in ieder geval wel gedaan met de werkspot mensen die ik ingehuurd heb. Heb nu dus een bergje mensen in de regio die ik niet meer via werkspot in hoef te huren wat al snel 30% aan kosten scheelt....
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Probeer de rol te achterhalen en naar de leverancier, dit is ook door vervuiling maar er zijn ook slechte batchen geweest van diversen merken en types.

Nu al die cracule na 2 jaar is niet goed,.

Maar u zou 10 jaar garantie moeten hebben.

Indien het zonder opdracht factuur is gegaan doet leverancier weinig, want kunnen ook b rollen zijn toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

pennywiser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Nee bitumen is ook lijmbaar bepaalde sbs samengestelde rollen met zelf kant.

Maar dan vaak geen onderlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:56
Het dak zou toch een witte onderlaag moeten hebben?
Het "krakkelee effect" dat je op de foto ziet is volgens mij opgedroogde alg vermengt met zand/modder. Afgelopen jaar is er heel veel regen gevallen met wissende temperaturen, ideaal voor algen. Door de wind aangevoerd Sahara zand maakt het nog erger.
Waarschijnlijk is er niks mis met het platte dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
De onderlaag was zwart. Op de factuur staat geen specificatie van het merk. Wel 10 jaar garantie, maar ja, zonder de aannemer..
Toen ze bezig waren had ik merk wel gegoogled, maar niets van bewaard. Ook weer een leermoment om meer foto's te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taiMnx6OfrSnpP2t-IOxjrADXo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyJ8LTUN2Vnk5Zc7nD3COZtD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJl_bd60GNeM5aJYbriLoSZ7l1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcC88z55bHhxh8U60pd8kIN4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het ziet er netjes gebrand uit. Hoeveel uitlopen zitten er in op hoeveel meter dak?
Als dit na 2 jaar is vermoed ik een b-keuze rol die niet genoeg is afgestrooid in de fabriek of ingewalst.
Het kan ook een sbs rol zijn en die zijn minder bestand tegen uv dan app, als het dan ook nog een b-keuze is kan het er wel zo uit zien.
Overigens betekent dit niet dat je dak nu vervangen moet worden, een b-keus rol is vaak alleen niet goed afgewerkt dus je dak zou zeker 20 - 25 jaar mee moeten kunnen.

Garantie kan je waarschijnlijk niks mee.
De meeste fabrikanten en/of dakdekkers geven alleen de 10 jaar garantie als het dak jaarlijks geïnspecteerd wordt.
pennywiser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Het is voor mij nog niet vastgesteld of het goed gelegd is of niet. Welke zijkant zie je druppels, binnen of buiten? Als het wat gedruppeld heeft tijdens het leggen moet dat niet uitmaken. De plekken waar je aan twijfelt, laat daar een ruime patch op branden van het zelfde materiaal (bitumen/dakleer).
Regen tijdens branden is drama, je moet het echt weer goed droogmaken, als er vocht onder zit worden het blazen. Dus als er vocht onder de toplaag zit kan dat de kwaliteit van het dak nadelig beïnvloeden.
Kanoet schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:50:
Ik wil het idee dat er geen water op een dak mag staan in twijfel trekken.
Juist een laagje water zorgt er voor dat het dak minder heet wordt en het minder snel verouderd door bijvoorbeeld uv straling.
Dit heb ik in de praktijk gezien bij meerdere daken.
Toch wel, als er een beetje water staat wat na een zonnige dag weer verdampt is maakt dat niet uit.
Bij water wat er langer staat blijft er veel meer vuil achter en alg en dat is slecht voor de levensduur.
Dat brengt het weer terug naar de garantie, als het dak jaarlijks wordt gecontroleerd en schoongemaakt gaat het langer mee.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@edsandje Dank je en jullie wel. Inmiddels twee dakdekkers mee laten kijken, en zij denken dat er te heet is gebrand en wellicht combinatie tijdens de regen. Er zijn meer plekken waar je op de tussenlaag kan kijken.
Wel een dikke tegenvaller, want dan zou er een nieuwe laag overheen moeten.
Over en uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-07 21:06
In de derde foto zie ik een afdruk van een werkschoen, inderdaad te heet, de rol is daardoor veel te zacht geworden.

Maar ik ben wel benieuwd naar de inhoud van die Chatgpt post...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1