hey, even een vraag ik heb recent mijn 3900X geüpgraded naar een tweedehands 5950X om in Blender goed mee te kunnen blijven gaan met mijn 3080, maar er vindt in zowel de benchmark als andere stresstests als gewoon tijdens een intensieve Blender of Meshroom klus iets vreemds plaats. De CPU blijft max zo rond de 60 graden, de GPU 50 graden. De load van de CPU gaat constant van 80-100% naar 10-20% en weer terug, dus steeds hoog/laag, en bij de GPU is datzelfde patroon maar dan 5% -> 20-25% en weer terug. Ik heb in Windows 11 in Task Manager de Blender prioriteit op hoog gezet, maar zoals al gezegd is het dus ook in andere apps. Ik kan de load wat omhoog brengen door daarnaast iets anders intensiefs te doen, bijv CapCut starten of een grote zipfile. Daar is gewoon ruime voor om dat snel te doen, de CPU lijkt dus de boel steeds naar beneden te duwen zodra hij naar 100% gaat (omdat deze wel steeds op full load komt).
Iemand een idee wat er mis kan zijn? Het gekke is dus dat de temperaturen prima blijven, koelpasta zit er keurig op al zeg ik het zelf en 5 casefans dus dat is het niet. Daarnaast heb ik 32GB DDR4-3200 RAM, en een ION+ 860W Platinum PSU, dus voedingsproblemen lijken mij ook uit den boze, of moet ik bijv. een tweede stroomkabel naar het moederbord aanleggen bijvoorbeeld? Maar dit lijkt me ook gek want zowel de 3900X als 5950X trekken max dezelfde 105Watt.
Aanvullend: in BIOS staat alles nu op default settings, Windows 11 is volledig geüpdatet, de nieuwste BIOS is geïnstalleerd, nieuwste AMD X570 chipset drivers staan geïnstalleerd.
Iemand een idee wat er mis kan zijn? Het gekke is dus dat de temperaturen prima blijven, koelpasta zit er keurig op al zeg ik het zelf en 5 casefans dus dat is het niet. Daarnaast heb ik 32GB DDR4-3200 RAM, en een ION+ 860W Platinum PSU, dus voedingsproblemen lijken mij ook uit den boze, of moet ik bijv. een tweede stroomkabel naar het moederbord aanleggen bijvoorbeeld? Maar dit lijkt me ook gek want zowel de 3900X als 5950X trekken max dezelfde 105Watt.
Aanvullend: in BIOS staat alles nu op default settings, Windows 11 is volledig geüpdatet, de nieuwste BIOS is geïnstalleerd, nieuwste AMD X570 chipset drivers staan geïnstalleerd.
youtube.com/@hisrep