• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:22

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
hey, even een vraag ik heb recent mijn 3900X geüpgraded naar een tweedehands 5950X om in Blender goed mee te kunnen blijven gaan met mijn 3080, maar er vindt in zowel de benchmark als andere stresstests als gewoon tijdens een intensieve Blender of Meshroom klus iets vreemds plaats. De CPU blijft max zo rond de 60 graden, de GPU 50 graden. De load van de CPU gaat constant van 80-100% naar 10-20% en weer terug, dus steeds hoog/laag, en bij de GPU is datzelfde patroon maar dan 5% -> 20-25% en weer terug. Ik heb in Windows 11 in Task Manager de Blender prioriteit op hoog gezet, maar zoals al gezegd is het dus ook in andere apps. Ik kan de load wat omhoog brengen door daarnaast iets anders intensiefs te doen, bijv CapCut starten of een grote zipfile. Daar is gewoon ruime voor om dat snel te doen, de CPU lijkt dus de boel steeds naar beneden te duwen zodra hij naar 100% gaat (omdat deze wel steeds op full load komt).

Iemand een idee wat er mis kan zijn? Het gekke is dus dat de temperaturen prima blijven, koelpasta zit er keurig op al zeg ik het zelf en 5 casefans dus dat is het niet. Daarnaast heb ik 32GB DDR4-3200 RAM, en een ION+ 860W Platinum PSU, dus voedingsproblemen lijken mij ook uit den boze, of moet ik bijv. een tweede stroomkabel naar het moederbord aanleggen bijvoorbeeld? Maar dit lijkt me ook gek want zowel de 3900X als 5950X trekken max dezelfde 105Watt.

Aanvullend: in BIOS staat alles nu op default settings, Windows 11 is volledig geüpdatet, de nieuwste BIOS is geïnstalleerd, nieuwste AMD X570 chipset drivers staan geïnstalleerd.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:58
En welke score krijgt je systeem dan in de benchmarks? Slecht of vergelijkbaar met soortgelijke systemen?
Lijkt me ook een indicatie of er iets mis is.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Blender benchmark GPU normaal, Blender benchmark CPU rond 345 terwijl de mediaan rond 390 ligt voor 5950 dus dat is wel echt lager.

Cinebench 2024 multi core ziet er niet direct zorgelijk uit.

Wat wel opvalt dat is in alle benchmarks de CPU of GPU wél netjes naar 100 full load gaat. Zijn er ook benchmarks die CPU/GPU samen onder full load zetten? Ik vermoed toch dat er ergens daar iets zit, dat er een power probleem is ofzo hoewel met dat met een 860W voeding ook sterk lijkt. De setup is ook niet heel schokkend. Wel 5 casefans, maar verder gewoon 1xGPU, CPU, 2x 16GB, 1x SSD en geen andere componenten. Ja een usb toetsenbord en wireless headset, maar ook dat lijkt me niet de wereld.

[ Voor 56% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-08-2024 23:36 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd rekening mee met hoe het werk wordt uitgevoerd. De CPU bereid een hoop voor zodat de videokaart het af kan maken. Tot de videokaart klaar is, moet de CPU wachten om nieuwe instructies te kunnen sturen.

Het is dus niet zo gek dat je de CPU telkens heen en weer ziet gaan qua load. De videokaart is vervolgens heel snel klaar met z'n werk. Let trouwens ook op dat Windows Taakbeheer niet de volledige GPU belasting goed toont. Er zijn verschillende soorten cores op de videokaart en als Windows dat als een totaal ziet, zal je dus nooit 100% zien als het een enkel type workload krijgt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ander opvallend iets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJUbiSg7omqxqEEkFIIXYtBx_C4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yDew1JT9Wz6nPAUbZRVn7Yc.jpg?f=fotoalbum_large

Net een complete verse Windows 11 install gedaan. Direct daarna de cinebench 2024 zip gedownload, 1,3 gb. Zie vervolgens hoe daar dat unzipped gaat, met enige regelmaat 200kb/s of max 1mb/s.

Zo’n raar patroon had ik hiervoor helemaal niet, het was in 1x steady stabiele snelheid uitpakken. En nogmaals ik heb dus zojuist verse Windows install gedaan om alles uit te sluiten dus dat kan het niet zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:10
500MB aan veel kleinere bestandjes uitpakken/verplaatsen tegenover 1 groot bestand van 500MB duurt veel langer. (onder andere begin en einde schrijven van al die bestandjes. Maar dat is even een snelle gok dat dat is wat hier aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:58
Hero of Time schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:51:
Houd rekening mee met hoe het werk wordt uitgevoerd. De CPU bereid een hoop voor zodat de videokaart het af kan maken. Tot de videokaart klaar is, moet de CPU wachten om nieuwe instructies te kunnen sturen.

Het is dus niet zo gek dat je de CPU telkens heen en weer ziet gaan qua load. De videokaart is vervolgens heel snel klaar met z'n werk. Let trouwens ook op dat Windows Taakbeheer niet de volledige GPU belasting goed toont. Er zijn verschillende soorten cores op de videokaart en als Windows dat als een totaal ziet, zal je dus nooit 100% zien als het een enkel type workload krijgt.
Precies dit zag ik ook toen ik Cinebench ging draaien. Ik had een vermogensmeter tussen mijn PC en het stopcontact om te kijken wat mijn verbruik is bij maximale load. Maar telkens tijdens die voorbereiding door de CPU was het verbruik natuurlijk veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@DeNachtwacht Je hebt AMD chipset driver gedownload en geïnstalleerd?
Tevens in Windows 11, Ryzen high Performance power plan geselecteerd? Nvidia studio driver ipv de game ready?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
@bierschuit Voor de reinstall stond de meest recente chipset driver van de AMD site geïnstalleerd… zou het nog kunnen zijn dat ik de (oudere) versie van de gigabyte site moet plukken? Lijkt me juist niet handig?

De game driver stond geïnstalleerd, maar na de reinstall de Studio gepakt gisteravond en ook al testrondje gedraaid waarbij er iets veranderd is: hij gaat nu naar steady 30-35 load op zowel CPU als GPU, wederom met temperaturen tot zo’n 60-65 graden. Kortom, ik ben er helaas nog niet.

Ryzen High Performance Power heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ik vanavond even doen. Het lijkt me alleen dat dit meer een vertraging naar 100% load zou moeten brengen? Bovendien doet de 100% load het wél prima als je in een benchmark alleen cpu of juist alleen gpu selecteert. Het probleem is echt alleen als je beide naar 100% wil trekken.

Mochten anderen nog suggesties hebben voordat ik vanavond verder kan met testen dan hoor ik hier alvast graag!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 10:44
kan het niet zijn dat de moederbord een power limit heeft waar je nu tegen aan loopt . als je BPO aan hebt staan kan die CPU de 350 watt gaan trekken. waardoor je dc dc convertors op de rem gaan staan. dit kan dus de resultaten negatief beïnvloeden. ik denk dat je in de BIOS wat moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 22:28
bierschuit schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 06:16:
@DeNachtwacht Je hebt AMD chipset driver gedownload en geïnstalleerd?
Tevens in Windows 11, Ryzen high Performance power plan geselecteerd? Nvidia studio driver ipv de game ready?
Ryzen Performance plan is niet meer van toepassing sinds de 5000 series, als je nieuwe chipset drivers voor 5000 chips downloadt dan wordt die power plan zelfs van je systeem verwijderd.

Balanced is wat AMD aanraadt sinds 5000 series (al gebruikte ik Balanced ook met mijn 3700x omdat Ryzen Performance rare problemen gaf)
DeNachtwacht schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:24:
Maar dit lijkt me ook gek want zowel de 3900X als 5950X trekken max dezelfde 105Watt.
TDP is geen werkelijke verbruik, dus ze zitten ruim boven die 105 watt

Nou heeft dat weinig met je probleem te maken denk ik, maar even voor de duidelijkheid dat beide meer gebruiken dan 105 watt.

de video gaat over een andere AMD chip, maar de verbruik van 5950x en 3950x staan vermeld in die timestamp

[ Voor 31% gewijzigd door Mizgala28 op 30-08-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Goed, even een update

Nieuwste (26 juli 2024) AMD X570 Chipset drivers nu weer geïnstalleerd
BIOS gereset naar Optimized Defaults (wist even niet of ik dat voor of ná de CPU upgrade het laatst had gedaan).

De HeavyLoad stresstest/benchmark lijkt de enige tool te zijn waarmee je gratis in 1x meerdere componenten kan testen, Als ik deze draai gaat de CPU naar 100% load en GPU naar 50ish.

Helaas krijg ik in Blender weer gewoon hetzelfde patroon zodra ik de taak ga doen. Het betreft hier Motion Tracking, en dan Detect Trackers. Wat me wel opvalt is dat het aan het begin vrij snel leek te gaan, hij zit vrij snel op 20% en de CPU load blijft redelijk stabiel op 50%. Maar daarna zakt het langzaam in en begint het 10-45% patroon steeds beter zichtbaar te worden. Vanaf zo'n 50% is het weer enorm traag, terwijl de CPU en GPU ondertussen nauwelijks warm worden en genoeg ruimte houden om allerlei dingen te doen.

Om alles uit te sluiten heb ik ook een filmfragment gepakt om de Motion Tracking op uit te voeren dat ik al eerder met de 3900X heb getrackt en waarbij ik de precieze rendertijd niet weet, maar het lijkt hier redelijk vergelijkbaar te gaan, dus niet veel sneller of langzamer.

Vraag is natuurlijk of deze Motion Tracking activiteit misschien niet gewoon op deze manier werkt, maar het lijkt me zo vreemd omdat een proces dat letterlijk meer dan 45 minuten duurt terwijl de processor en GPU flink wat ruimte over hebben gewoon heel vreemd is.

Mocht iemand nog tips/suggesties/gedachten hebben hoor ik ze graag, ik ga de vraag iid ook eens op het blender forum gooien.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb de verklaring al gegeven. Maar daar lijk je niks mee te doen of gewoon te negeren. Let ook op het punt van single thread taken. Al heb je 128 cores en 256 threads, als iets single thread is, heb je niks aan die 255 overige threads. En dan wordt de CPU ook helemaal niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
@Hero of Time Ik zie dat ik over je post gelezen heb, of misschien destijds heel snel heb gedacht dat kan het niet zijn (denk ik?)...

1. Blender is een behoorlijk geoptimaliseerd programma, lijkt me vrij sterk dat wereldwijd alle 3d artists met dit soort projecten duimen zitten te draaien terwijl de CPU en GPU omstebeurt het balletje aan elkaar geven waardoor ze effectief beide maar op 35-40% efficiëntie bezig zijn.
2. Ik heb natuurlijk single/multithreaded in taskmanager gekeken steeds, tuurlijk zijn er kleine schommelingen per core soms, maar het is niet zo dat de helft of meer duimen zit te draaien. Dat sluit ook aan bij je opmerking in de laatste post, voor Blender geldt juist hoe meer cores hoe beter, alles wordt gebruikt. Ik heb al gecheckt/gezocht of dit bij motion detection misschien nog niet/niet goed is geïmplementeerd, wat ook weer opvallend zou zijn voor zo'n tool, maar daarover is niks te vinden en aangezien het al zo'n jaar of 5 overal juist naar multithreaded gegaan is zie ik geen enkele reden waarom dit dan alleen hier niet het geval zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-08-2024 22:30 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, dan zal je toch echt moeten gaan zoeken in je instellingen dan. Want je hebt al bewezen met andere tools dat je wel gewoon de CPU en GPU individueel volledig kan belasten. Dus daar is niks mis mee in je systeem.

Bij games zie je overigens hetzelfde, beide zullen nooit 100% belast worden tegelijk. Je bent namelijk óf CPU limited óf GPU limited. Heb je andere workloads in Blender die je kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:01

Dark

who tweaked the light?

Probeer eens met OCCT wat er in de combined test gebeurd als je zowel de cpu als de gpu aan het werk zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dank, ik kende die nog niet, ook een mooie om alles onder full load te zetten. Ten eerste gaat dat goed in de combined test laten lopen, alle cores gaan op 100% en GPU ook, power draw komt op zo'n 145 CPU, 350 GPU en 120 Mobo uit. Dus mooi binnen veilige marge. Ik krijg ook nergens errors or rare temperaturen oid te zien. Beide gaan naar zo'n 70 graden full load.

Wat bij de benchmark opvalt is dat de Single Thread SSE en AVX hij het redelijk gemiddeld doet, maar multicore dus totaal niet.

SSE: 976,8 (gemiddelde 5950X 1166.51, hoogste 1438.8)
AVX: 1632 (gemiddelde 5950X 2055, hoogste 2620)

Zou dit aan mijn RAM kunnen liggen dat max 3200 MT/s gaat (wat in principe ook de max is van 5950X, maar...?). Of zijn er andere redenen te bedenken?

@Hero of Time Ik zal morgen eens een 'normale render' van een 3d object laten lopen, dat is over het algemeen ook hard aan de bak van beide kanten. Maar deze benchmark zegt ook al weer iets.. heb alleen geen idee hoe dit nog op te krikken is. Ik hoef geen overklocks, maar gewoon rond het gemiddelde scoren wil je toch wel natuurlijk...

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-08-2024 01:04 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:01

Dark

who tweaked the light?

Hoe betrouwbaar die gemiddelde cijfers zijn weet ik niet, aangezien ik geen idee heb hoe dat gemiddelde beïnvloed wordt door overclocked resultaten -occt wordt natuurlijk (veel) gebruikt door overclockers-. Een default resultaat optie zou voor jou denk ik beter zijn om mee te vergelijken. Voor het beste laat je die waarden gewoon links liggen, en vergelijk je alleen je eigen resultaten om te zien of bepaalde instellingen een verbetering geven.

Wat ik vast wou stellen is dat je beide top energie vreters van het systeem tegelijk vol kon belasten, zei het dan synthetisch. Dat lijkt dus wel het geval te zijn, en power en/of temperatuur issues lijken dus uitgesloten zo.

Blijft natuurlijk de vraag waar het dan wel mis gaat, maar daarop moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Edit: beetje aangepast, gemiddelde resultaat blijkt inderdaad gewoon default settings te betreffen, maar kan natuurlijk alsnog optimaal getweakt zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Dark op 31-08-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:11
Zie je in taakbeheer bij de processor rechtsonder wel gewoon 16 staan achter 'Kernen' en 32 achter 'Logische processors'? En wat zie je in apparaatbeheer onder processors? Wellicht dat je Windowsinstallatie op de 1 of andere manier nog in de war is met het aantal cores van je oude cpu o.i.d.

Controleer ook eens het volgende:
  • Zoek via het startmenu naar 'Systeemconfiguratie' en open dit.
  • Ga naar het tabje 'Computer opstarten' en klik in dat scherm op 'Geavanceerde opties...'.
  • Vink 'Aantal processors' aan en selecteer de maximale waarde.
  • Herstart je pc.
Check vervolgens of dit iets uithaalt.

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Pagina: 1