Advies gebrek whirlpool bij aankoop woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57
Heb een nieuwe woning gekocht. Voor de overdracht kon ik er spullen stallen. De verkoper zei dat een kraan iets lekt bij de whirlpool. De verkoper zei dat die geen loodgieter kon vinden. Zei dat ik die kraan wel kon vervangen. Bij de oplevering zelfde verhaal ongeveer met makelaar erbij.
Na de oplevering had ik toegang tot een informatie boek. Staat ook in een complete handleiding over deze whirlpool. Indien geen service luik aanwezig is moet bij storing het gehele bad eruit.
In dit geval moet het gehele bad eruit. Eventueel zal dan de leiding vervangen moeten worden. Wellicht dat de betonnen vloer ook vochtschade heeft.
Dit had noch de makelaar noch de verkoper gezegd.

Wat te doen ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:12
Als het niet bij de overdracht is opgenomen als 'gebrek' dan wordt het denk ik lastig.

Dan had het opgenomen kunnen worden dat de kosten voor reparatie door de verkoper vergoed worden. Hadden wij met een magnetron die het van te voren wel deed en bij de overdracht controle niet.

Ik weet niet hoe het eruit ziet bij jou, maar als je de kit los snijdt en je lift het bad aan een kant op dan kun je waarschijnlijk wel even zien waar het lekt.

Waar zou de kraan moeten zitten die lekt?

Lichtpuntje...

• vincent_1971
LuisjeNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:16:
Als het niet bij de overdracht is opgenomen als 'gebrek' dan wordt het denk ik lastig.

Dan had het opgenomen kunnen worden dat de kosten voor reparatie door de verkoper vergoed worden. Hadden wij met een magnetron die het van te voren wel deed en bij de overdracht controle niet.

Ik weet niet hoe het eruit ziet bij jou, maar als je de kit los snijdt en je lift het bad aan een kant op dan kun je waarschijnlijk wel even zien waar het lekt.

Waar zou de kraan moeten zitten die lekt?
Dat de kraan lekt zag ik. Werd ook genoemd. Wat echter niet genoemd is dat de verkoper informatie heeft over de whirlpool die relevant is. De kranen en de whirlpool zijn ingebouwd je kan er niet bij. Ben op dat gebied een leek namelijk. Een kraan vervangen is geen probleem.. als de verkoper dit vooraf bekend had gemaakt dan had ik er op kunnen inspelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
vincent_1971 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:23:
De verkoper zei dat een kraan iets lekt bij de whirlpool. De verkoper zei dat die geen loodgieter kon vinden.
Je hebt je niet afgevraagd waarom de verkoper geen loodgieter kon vinden voor deze klus?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• vincent_1971
Xander schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:34:
[...]

Je hebt je niet afgevraagd waarom de verkoper geen loodgieter kon vinden voor deze klus?
Nee kwam niet in mij op. De verkoper hield het op "schaarste".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Ik ben bang dat het juridisch jou probleem is.

Gebrek is op voorhand aangegeven. Jij hebt dit geaccepteerd (denkend het makkelijk te kunnen oplossen).

Hun meldingsplicht is gedaan.

Echter zou je dit wel kunnen aankaarten bij de verkopers en kijken of ze wellicht willen (mee)betalen aan de oplossing.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• vincent_1971
Cyriel85 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:50:
Ik ben bang dat het juridisch jou probleem is.

Gebrek is op voorhand aangegeven. Jij hebt dit geaccepteerd (denkend het makkelijk te kunnen oplossen).

Hun meldingsplicht is gedaan.

Echter zou je dit wel kunnen aankaarten bij de verkopers en kijken of ze wellicht willen (mee)betalen aan de oplossing.
de
meldplicht (ook wel mededelingsplicht of informatieplicht) is de plicht om als verkoper de koper alle informatie te delen waarvan je weet of zou kunnen vermoeden dat het belangrijke informatie is voor de koper. Denk daarbij aan (on)zichtbare schade en gebreken, zoals een oven die niet goed werkt.16 mei 2023

De verkoper heeft verzuimd om informatie te delen omtrent de handleiding die hij in bezit heeft. Of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
Ik ben bang dat je hier allemaal niet zo veel mee kunt. De verkoper heeft je gewezen op het defect, jij hebt zelf besloten dat je dit zelf wel kunt fixen. Je had je er natuurlijk eerst in kunnen verdiepen, kunnen vragen om meer informatie of de handleiding, een handleiding kunnen zoeken op Google...

Hoe is het bad afgewerkt? Kun je er niet achteraf een serviceluik in zagen? Eventueel simpel weer af te werken met zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53d6pWF1qY21e8IRRo2cY79QmC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M9tVJHHeSJ0fos7PQchCxWBT.webp?f=user_large

Het bad eruit tillen lijkt me niet de manier, ik kan me niet voorstellen dat dit goedkomt met aangesloten (afvoer) leidingen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Xander schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:14:
Ik ben bang dat je hier allemaal niet zo veel mee kunt. De verkoper heeft je gewezen op het defect, jij hebt zelf besloten dat je dit zelf wel kunt fixen. Je had je er natuurlijk eerst in kunnen verdiepen, kunnen vragen om meer informatie of de handleiding, een handleiding kunnen zoeken op Google...

Hoe is het bad afgewerkt? Kun je er niet achteraf een serviceluik in zagen? Eventueel simpel weer af te werken met zoiets:
[Afbeelding]

Het bad eruit tillen lijkt me niet de manier, ik kan me niet voorstellen dat dit goedkomt met aangesloten (afvoer) leidingen.
Bedankt voor de informatie. Vrees het ook als ik er nu over nadenk. Echter zie nog 1 mogelijkheid. De verkoper beweert dat het bad er al in zat toen hij het huis kocht. Hij beweert dat hij er geen kennis van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:03
Heb je een foto van de situatie van de kraan? Als je de kraan open en dicht kunt draaien zou je er bij moeten kunnen, lijkt mij.
Misschien kun je de kraan er tussenuit halen en op een andere plaats monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een handleiding die na de koop pas onder jouw ogen komt is natuurlijk geen verborgen gebrek.

Je had zelf moeten onderzoeken wat er nodig was toen je zei dat je dat je de kraan zelf wel kon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vincent_1971 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:52:
[...]

Bedankt voor de informatie. Vrees het ook als ik er nu over nadenk. Echter zie nog 1 mogelijkheid. De verkoper beweert dat het bad er al in zat toen hij het huis kocht. Hij beweert dat hij er geen kennis van heeft.
en welke mogelijkheid is dat? het maakt alleen de verkoper sterker dat hij er ook niks van weet.
en het bij jou heeft aangegeven waarom je het zelf wel ging doen...

maak eens een foto van het bad. is het bad en de wand onder het bad 1 geheel?
zijn het tegels op een plaat gezet? is het misschien een losse witte afdichting ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gowaqwrzqcbtXdUkYmU-XSTXqag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/La3tqaW84JqSExkzQH9oW3zZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XioFE66jM4ZOiovtB1cy_ZsDWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hljwCtm23typktB2AnqnBE59.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljG4gDYGScDKhqNUYaMtcpd1nZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cBEnFQFljwdYMeYLETMsTn8w.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiFIcmhGuZhG6BHD7xZSO3O7CWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qJSKLLqycO4svZIrsmAPuTyw.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door jack zomer op 30-08-2024 10:09 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
Weet je zeker dat er geen serviceluik is? Vaak is dat een (of meerdere tegels) waarbij de voeg gekit is en dus makkelijk los te snijden.

Ik had ook geen serviceluik bij het bad, maar dat was makkelijk gemaakt door met een multitool een paar tegels uit te “slijpen”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
De whirlpool in mijn woning is ook recent gaan lekken ( of eigenlijk: de leiding is gebarsten), waarbij ook de leidingen achter het bad verstopt zaten.
Uiteindelijk viel het mee, de kitranden doorsnijden, bad weghalen, repareren en opnieuw kitten was uiteindelijk minder dan een dag werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ee1V1tP2Ftluf8Q7Afvrle2DeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A93BFzprewwHuLgTG7Oh5HYP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHLsbEIb_l0KLQM7DMayIKVinUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNXjHbCzfv5Cp411xTJzGKvX.jpg?f=fotoalbum_large

De lekkende kraan zit aan de linkerkant, de onsterkste. Het lekken valt op zich mee alleen maak me zorgen dat de kraan kan 'ronddraaien'..

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kan je ook een foto maken met een camera ipv een aardappel?
en dan nadruk op de zijkant, zodat er gedacht kan worden hoe je toegang kan krijgen tot de onderkant/zijkant/kraan van het bad

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 30-08-2024 10:40 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Heb een nieuwe woning gekocht. Voor de overdracht kon ik er spullen stallen. De verkoper zei dat een kraan iets lekt bij de whirlpool. De verkoper zei dat die geen loodgieter kon vinden. Zei dat ik die kraan wel kon vervangen. Bij de oplevering zelfde verhaal ongeveer met makelaar erbij.
Na de oplevering had ik toegang tot een informatie boek. Staat ook in een complete handleiding over deze whirlpool. Indien geen service luik aanwezig is moet bij storing het gehele bad eruit.
In dit geval moet het gehele bad eruit. Eventueel zal dan de leiding vervangen moeten worden. Wellicht dat de betonnen vloer ook vochtschade heeft.

Wat te doen ?
Niet dat je er nu nog iets aan hebt, maar wat ik niet helemaal uit jouw tekst haal is of jij hebt gezegd dat je die kraan wel kon vervangen, of heeft de verkoper gesuggereerd dat dit wel een makkelijke fix zou zijn en je zelf de kraan kon vervangen?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:03
Als je het merk van de kraan kunt achterhalen kan je op internet uitzoeken hoe de kraan in elkaar zit en nieuwe rubbers of zoals bij veel Grohe kranen een nieuwe binnen unit bestellen en monteren.
Als je er zelf niet uitkomt dan zit er niets anders op dan een loodgieter of betrouwbare klusjesman in te schakelen.
Zelf zou ik dan proberen om de rekening geheel of gedeeltelijk bij de vorige eigenaar vergoed te krijgen. Als je het gesprek vriendelijk aangaat zal die redelijkerwijs wel een deel betalen. Bij hoge onkosten zou je de makelaar nog kunnen benaderen hoe te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vogelmans schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:22:
Als je het merk van de kraan kunt achterhalen kan je op internet uitzoeken hoe de kraan in elkaar zit en nieuwe rubbers of zoals bij veel Grohe kranen een nieuwe binnen unit bestellen en monteren.
Als je er zelf niet uitkomt dan zit er niets anders op dan een loodgieter of betrouwbare klusjesman in te schakelen.
Zelf zou ik dan proberen om de rekening geheel of gedeeltelijk bij de vorige eigenaar vergoed te krijgen. Als je het gesprek vriendelijk aangaat zal die redelijkerwijs wel een deel betalen. Bij hoge onkosten zou je de makelaar nog kunnen benaderen hoe te handelen.
Koper heeft gezegd dat hij die kraan zelf zal vervangen, waarom zou verkoper dan iets moeten vergoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:30:
kan je ook een foto maken met een camera ipv een aardappel?
:o

[ Voor 25% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-08-2024 11:40 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

Qwerty-273

Meukposter

vincent_1971 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:52:
Zoals al aangegeven zal er vast wel een luik zitten, die kan trouwens ook achter de tegels zitten (met een kit rand of gewoon normaal gevoegd omdat "de eigenaar" weet welke tegels toegang geven). Dat de verkoper dit niet (meer) weet is iets anders. Probeer de tegels rondom (en de meest waarschijnlijk aan de voorkant onderaan) beter te bekijken en te kloppen of je iets van een verschil hoort tussen de tegels. Anders kan je er ook voor kiezen om een stukje op nieuw te gaan betegelen en een luik te maken (zonder dat je het bad gaat tillen etc. etc.)

Kwa advies om kosten te verhalen, de verkopende partij heeft melding gemaakt van een defect. Echter heb jij als koper daar waarschijnlijk een eigen conclusie gemaakt dat het wel makkelijk te vervangen is, zonder verder onderzoek daar naar te doen of om daar vragen over te stellen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 22:27
Kun je niets mee, maar het kan erger.

10 dagen geleden een huis gekocht en verkoper meldde keurig dat het dak aan vervanging toe is, en dat het lekte bij de schoorsteen. Zelf bekeken en ingeschat dat het dak wel over 1 of 2 jaar kon (Bevriende timmerman dacht hetzelfde) en dan de schoorsteen zelf even aanpakken, dit mede omdat we vanuit de binnenkant behalve bij de schoorsteen geen schade konden ontdekken. We zijn er 7 dagen geleden ingetrokken en kwamen er al snel achter dat onze inschatting fout was. Met de heftige stormen van dit moment staan er 20 emmers op de bovenverdieping en ga ik zo een aannemer proberen te vinden. Kun je niets mee, is mijn eigen inschattingsfout geweest. Hadden we die stormen niet maar gewoon regen was het nog droog, maar nu durf ik de winter met al het smeltwater (wonen in Zweden) niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Groningerkoek schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:08:
Kun je niets mee, maar het kan erger.

10 dagen geleden een huis gekocht en verkoper meldde keurig dat het dak aan vervanging toe is, en dat het lekte bij de schoorsteen. Zelf bekeken en ingeschat dat het dak wel over 1 of 2 jaar kon (Bevriende timmerman dacht hetzelfde) en dan de schoorsteen zelf even aanpakken, dit mede omdat we vanuit de binnenkant behalve bij de schoorsteen geen schade konden ontdekken. We zijn er 7 dagen geleden ingetrokken en kwamen er al snel achter dat onze inschatting fout was. Met de heftige stormen van dit moment staan er 20 emmers op de bovenverdieping en ga ik zo een aannemer proberen te vinden. Kun je niets mee, is mijn eigen inschattingsfout geweest. Hadden we die stormen niet maar gewoon regen was het nog droog, maar nu durf ik de winter met al het smeltwater (wonen in Zweden) niet meer aan.
Precies. Door zo te handelen accepteer je als koper het risico.

Hier ga je echt geen verhaal meer kunnen halen. Het hele idee is namelijk dat door te informeren het risico overgedragen wordt. Inclusief het risico dat het probleem groter is dan beide partijen dachten.

Zelf kocht ik een huis met 2 duidelijk lekke badkamers. Zelf opgelost om er vervolgens achter te komen dat de afvoer van het bad onder de vloer waarschijnlijk een breuk heeft. Sometimes you win, sometimes you lose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:35

Wat te doen ?
Ik zou eea navragen bij rechtsbijstand of andere juridische hulp.

En mocht het dan inderdaad 'jammer, maar helaas' en jouw probleem (en kosten) zijn, dan verder kijken naar de adviezen in dit topic (of een nieuw topic) over hoe het probleem aan te pakken.
Pagina: 1