200kg aan metal stud wand

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
In mijn huis zit een metal stud holle wand met in ieder geval aan één zijde dubbele gipsplaat, en vermoedelijk ook aan de andere zijde. Aan de ene zijde hangen ook keukenkastjes, ik verwacht dat die zijn vastgeschroefd op een houten ondersteuning, maar dat kan ik niet zien.

Nu wil ik aan de andere zijde van de muur een boilervat ophangen van 200kg (150 liter + gewicht boiler). Mocht iemand ooit zichzelf eens aan de boiler vasthouden (hij komt in de badkamer), wil ik nog een veiligheidsmarge inbouwen van 100kg. Dat betekent dat er 300kg aan komt te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt_WCgr7xCFO6psSpxAP6xAEsic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LpIi9QSocqV1lMLEt6sZ08oP.png?f=user_large

De boiler is ongeveer 45cm diameter en 140 cm lang. De boiler heeft een ophangbeugen aan de bovenzijde, ofwel ik maak een metalen rek waar die op komt te staan.

Ik besef me dat er op het schroefpunt kracht naar beneden, maar ook naar trekkracht opzij komt te staan.

Mijn idee was om door de gehele muur heen twee gaten te boren op horizontale lijn, en dan aan beide kanten een horizontale stalen balk te maken en die tegen elkaar aan te schroeven. Tenminste aan de badkamerzijde van de muur gaan die schroeven door de stalen studs (2 stuks dus) heen.

Daardoor zorgen de stalen studs dat stalen balk (en dus boiler) niet naar beneden kan zakken, en de horizontale stalen balk aan de keukenzijde zorgt ervoor dat de trekkracht opzij groot kan worden: de boiler zou dan immers de stalen studs aan de keukenzijde opzij moeten trekken, waar als het goed is al wat keukenkastjes aan hangen die ook weer voor tegengewicht zorgen.

Foto keukenzijde van de muur (boven de kastjes komt dan de horizontale balk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MovhIJMroGJQu0cON87owaAilA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQmaBvf6YT7HwIrSefYIrEdf.jpg?f=fotoalbum_large

Foto badkamer. De linkermuur is waar ik de boiler aan wil hangen, en gaten doorboor tot boven de keukenkastjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAe89Jk2A-Kwano-PwWgDEQNe3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5dBJqWr4I1azLdUMgcI0Rub6.jpg?f=user_large
  • Hoe kan ik berekenen hoeveel kracht naar beneden, en hoeveel kracht opzij, er op het bovenste schroefpunt komt te staan?
  • Hoeveel kracht kan er naar beneden, en opzij, op twee metalen studs staan? Laten we uitgaan van de meest goedkope kwaliteit, aangezien ik niet weet welk merk is toegepast.
Als het echt niet mogelijk is, moet ik een constructie op de grond maken zodat de wasmachine kan blijven staan, of het in een andere ruimte doen, maar gezien dit huis 34m2 groot is is dat nogal zonde van de ruimte.

Dank voor de inzichten alvast!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Even simpel: (maar dat is het niet :P)

De onderste twee schroeven dragen het gewicht.
De bovenste twee schroeven trekken aan de muur.

Dat trekken aan de muur is gewicht van boiler X afstand tot zwaartepunt gedeeld door afstand tussen bovenste en onderste bevestigingspunt.
Bijvoorbeeld 300KG X 40CM = 1200
1200 gedeeld door 60CM afstand tussen de punten op de muur = 200KG trekkracht aan bovenste bevestigingspunten. Resultaat er van is dat er op de onderste bevestigingspunten een drukkracht van 200KG is. Je probeert dus met 200KG de muur krom te buigen en dat moeten de metal studs kunnen weerstaan.
Daarnaast zit de muur onder op de vloer bevestigd en boven aan het plafond. Die 200KG zijdelings probeert ook op die punten kracht uit te oefenen, al is dat geen 200KG meer omdat de lengte van de muur dit sterk reduceert.

• pierre-oord
jadjong schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:23:
Even simpel: (maar dat is het niet :P)

De onderste twee schroeven dragen het gewicht.
De bovenste twee schroeven trekken aan de muur.

Dat trekken aan de muur is gewicht van boiler X afstand tot zwaartepunt gedeeld door afstand tussen bovenste en onderste bevestigingspunt.
Bijvoorbeeld 300KG X 40CM = 1200
1200 gedeeld door 60CM afstand tussen de punten op de muur = 200KG trekkracht aan bovenste bevestigingspunten. Resultaat er van is dat er op de onderste bevestigingspunten een drukkracht van 200KG is. Je probeert dus met 200KG de muur krom te buigen en dat moeten de metal studs kunnen weerstaan.
Daarnaast zit de muur onder op de vloer bevestigd en boven aan het plafond. Die 200KG zijdelings probeert ook op die punten kracht uit te oefenen, al is dat geen 200KG meer omdat de lengte van de muur dit sterk reduceert.
Je doet het x 40cm. Iets ligt me bij (maar dat zegt niet alles :P ) dat het zwaartepunt in het midden zit. Dus stel dat de boiler op 5cm van de muur hangt en 45cm diameter is, dan zou het zwaartepunt (5+45)/2=25cm van de muur zitten?

Ben benieuwd of er iemand is die metal studs echt heeft mishandeld

edit:
Oja, een eventuele noodoptie zou nog zijn om de wand waar je op de foto tegenaan kijkt, ook ondersteuning te laten bieden, want hij komt in een hoek te hangen. Dat is wel complexer, want dan moet ik een metalen constructie laten lassen.

[ Voor 8% gewijzigd door pierre-oord op 29-08-2024 21:31 ]

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Hier: https://knauf.com/nl-NL/p...ofiel-45-50-06-13235_0077 Download het "Wand- en plafondsystemen - Verwerkingshandboek". Zie pagina 51-53. Volgens deze grafieken is 200 kg aan een gipswand hangen niet mogelijk.

• pierre-oord
Springuin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:42:
Hier: https://knauf.com/nl-NL/p...ofiel-45-50-06-13235_0077 Download het "Wand- en plafondsystemen - Verwerkingshandboek". Zie pagina 51-53. Volgens deze grafieken is 200 kg aan een gipswand hangen niet mogelijk.
Nuttig document!
  • De keukenkastjes zijn een mooi voorbeeld, maar gek genoeg lijkt een langer kastje niet meer draagkracht te geven. Je zou zeggen dat vanaf een bepaalde lengte, een tweede 'stud' kan worden gebruikt, waardoor de belasting weer tijdelijk toeneemt. Ook staat er dat de kasjes direct aan de stalen studs komen, zonder 'steunhout', als ik het goed begrijp. In mijn geval wil ik aan de keukenzijde een stuk hout of metaal monteren, waar dan vanuit de douche aan wordt getrokken (alsof ik de gipsplaten harder op de muur druk, en dan heel breed verdeeld). Ik pak dan zeker 2 studs mee (afstand tussen studs is dacht ik 60cm).
  • Verder staat bijna gelijk eronder vermeld dat je ook het WC frame aan de studs kan maken, en die dan 400kg halen. Echter is zo'n frame natuurlijk een soort dubbele stud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Voor de WC is die 400kg een bezwijklast en 150kg gebruiklast met gebruikmaking van een inbouwelement. Verder staat er een max van 1 uur bij. Dus ook dat suggereert dat lasten in de orde van 150kg niet permanent kunnen.
Of een balk aan de keukenzijde helpt: mogelijk. Wellicht is het handiger om een mooie kast van watervast materiaal te bouwen en de boiler daar te plaatsen, dan kun je daar ook mooi de wasmachine in stoppen.

Ik heb ook even naar je warmtepomp topic gekeken, maar je zit zo beperkt met je ruimte dat het een lastige puzzel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pierre-oord schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Je doet het x 40cm. Iets ligt me bij (maar dat zegt niet alles :P ) dat het zwaartepunt in het midden zit. Dus stel dat de boiler op 5cm van de muur hangt en 45cm diameter is, dan zou het zwaartepunt (5+45)/2=25cm van de muur zitten?
Dat klopt! Als je het geheel steviger wilt maken kan verticale balken (hout/staal) plaatsen om de muur minder te laten buigen. Maar dan nog moet je de verticale kracht op de muur ook kwijt kunnen en het grootste probleem waar je tegenaan loopt is de kracht die de bevestigingspunten verticaal op de muur uitoefenen zo zien te spreiden dat het gips en staal niet scheurt.
Als je de extra verticale balk aan de badkamerzijde helemaal tot beneden laat lopen ben je alle verticale kracht op de muur kwijt en hoeft de muur er alleen nog maar voor te zorgen dat het geheel niet kantelt.
De WC frames waar hier boven over gesproken wordt staan vaak op de grond om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 18:08
Doe maar niet aan een metalstudwandje zonder ondersteuningn naar de vloer. Verder heb ik geen idee van de constructie van je huis, maar op 1 punt een wasmachine (die van mij is 100Kg) plust een boiler van 300Kg kom je wel aardig richting de max als je bijvoorbeeld een houten balklaag hebt (vloer buigt door, je tegelwand niet). Als je gaat slopen zou je een houten frame tussen plafond en vloer kunnen maken hierop een plaat van 18mm multiplex (plus gips/tegels/enz.) Hierdoor spreid je netjes de belasting over de vloer. Gewoon het gezonde verstand gebruiken werkt meestal het beste. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ik kom inderdaad tegen dat de houten vloer een uitdaging kan worden, zeker met de wasmachine. Als de vloer een paar mm verzakt, ben ik ook bang dat de granietenvloer gaat schuren.

Ik ga daarom de boiler maar in een hoek staand zetten, waar de balken aan één kant in de muur zitten. Zo zal de vloer minimaal doorzakken, en is het niet met de wasmachine gecombineerd. Ik had geen badkamerrenovatie op de planning staan, en ik zie niet hoe ik dat anders voor elkaar zou moeten krijgen.

Dank voor alle antwoorden!!
Pagina: 1