Aardlek valt uit, hoe testen waardoor?

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-05 18:47

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb screens gemonteerd enkele jaren geleden op de ramen van de begaande grond, deze hebben een motor ingebouwd met 5 polige kabel.

Voor een gedeelte van de screens heb ik het als volgt gedaan:
  • Ymvk kabel vanuit meterkast naar waterdicht kastje buiten.
  • zigbee rolluik schakelaar in het kastje
  • 5 polige ymvk kabel onder tuin door naar andere kant huis: fase, nul, aarde, schakeldraad omhoog, schakeldraad omlaag.
  • kabel loopt naar een kabeldoos onder de grond. Daar splitst het in een 3-aderige kabel voor een tuinlampje (zigbee waterdichte spot, dus heeft altijd stroom), en 2x een soort neopreen 4 aderige kabel naar een van de 2 screens, beide screens gaan dus tegelijk open of dicht.
  • de kabeldoos was zo'n kit met hars, dus na installatie heb ik hem volgegoten met hars en dichtgeschroeid.
  • neopreen kabels lopen via een slagvaste pvc buis naar de muur waar ze in de spouw verdwijnen en zo in de spouw omhoog gaan richting de screens.
Nu het probleem. Zodra ik sinds een tijdje de screens open of dicht wil doen, gaat hij een klein stukje open 1 seconde of minder, waarna de aardlek eruit knalt. Volgens mij maakt het niet uit of ik ze omhoog of omlaag doe. :(

Dus ja, wat nu. Ik gebruik hem nu maar niet, zolang ik niks doe gaat het goed, maar dit is natuurlijk niet prettig. Hoe kan ik dit oplossen en wat kan het probleem eigenlijk zijn?

Iemand slimme ideetjes? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als het alleen optreeds als je de rolluiken bedient, lijkt een defecte rolluikmotor of schakelaar het meest waarschijnlijk. Ik zou beginnen met het omstebeurten loskoppelen van één van de twee rolluiken; als de andere dan goed werkt heb je het probleem gevonden. Als je in beide gevallen nog steeds het probleem hebt, is het wellicht de schakelaar en zou je die kunnen vervangen, wellicht voor de test door een handmatige schakelaar.

Als je het probleemgeval hebt gevonden kan je die verder onderzoeken; misschien is de rolluikmotor wel nat geworden bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 29-08-2024 21:07 ]

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-05 18:47

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
eamelink schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:07:
Als het alleen optreeds als je de rolluiken bedient, lijkt een defecte rolluikmotor of schakelaar het meest waarschijnlijk. Ik zou beginnen met het omstebeurten loskoppelen van één van de twee rolluiken; als de andere dan goed werkt heb je het probleem gevonden. Als je in beide gevallen nog steeds het probleem hebt, is het wellicht de schakelaar en zou je die kunnen vervangen, wellicht voor de test door een handmatige schakelaar.

Als je het probleemgeval hebt gevonden kan je die verder onderzoeken; misschien is de rolluikmotor wel nat geworden bijvoorbeeld.
Dat zou leuk zijn, maar ik kan niet een van de motoren loskoppelen omdat het een vaste kabel is die naar het doosje onder de grond loopt die vol zit met hars. Daar zitten alle kabels aan elkaar vast.

Water bij de motor lijkt me niet, ik zag geen water, het lijkt ook niet weer-gebonden, en het screen zit aan de binnenkant van het kozijn en onder een hele diepe boei om het huis heen. Ik denk dat dat gedeelte vrijwel nooit nat wordt.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:21
Als het de kabelarij was dan had je je aardlek niet meer in (aan) gekregen.

Wat @eamelink aangeeft is het meest voor de hand liggend. Het hoeft ook geen water te zijn, een motor die stuk is kan gewoon je aardlek activeren.

Het ziet er naar uit dat je de screens los zal moeten halen om te kijken waar de fout zit.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined