Vraag

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
Mijn vraag
...
Iemand ervaring met het wegvallen van de wifi met de RT-AC68U?
Af en toe, voornamelijk aan het eind van de middag/begin avond tot een uur of 22u valt de wifi soms weg.
Apparaten hebben moeite verbinding te maken/houden met beide kanalen (2.4 of 5GHz), terwijl beide kanalen wel online zijn.
Apparatuur die bekabelt aangesloten zit zoals een laptop, Chromecast, IPTV kastje (Odido) blijven wel gewoon altijd werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Gebruik de laatste firmware 3.0.0.4.386_51685.
Router staat in AP modus ivm Odido VDSL modem die niet in bridge kan. Die handelt dus ook de DHCP af.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik nam onder andere weer in het logboek dat apparatuur veelvuldig probeert verbinding te maken met de wifi kanalen, maar dat ze dan niet langer dan zeg 5 seconden verbonden blijven.
Uiteraard heb ik de AP al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen (daarna opgeslagen settings teruggezet). Ook harde resets uitgevoerd. Daarnaast heeft het router vorig jaar actieve koeling gekregen met zo'n AliExpress-setje van 2x ventilatortjes met mesh-rooster voor de fans zodat er niet zoveel/geen stof naar binnen worden geblazen, nadat de router naar mijn idee al eens eerder last had van warmte.
Ook heb ik waargenomen op het moment dat het wel even goed weer ging, apparaten verbonden weer, dat er een CPU piek (bijna 100%) waar te nemen is in de systeemstatus van de AP.

Wie heeft een idee wat hier aan de hand is. Heeft de wirelesschip (geen idee hoe de chips in de AP verdeelt zijn) een opdonder gehad die ergens op de dag random over de rooie gaat?
Of kan het aan de DHCP liggen van de Odido modem (die kan ik er helaas niet uit halen).

Alle reacties

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:04
Of kan het aan de DHCP liggen van de Odido modem (die kan ik er helaas niet uit halen).
Dat kan je uitsluiten door je laptop even een vast IP nummer te geven, met vooraf ingestelde DNS en gateway. Probeer ook of je de laptop kan sturen om op 5GHz verbinding te maken, de 2.4GHz band in mijn buurt is simpelweg onbruikbaar door de veelheid aan AP's. En je kan ook bedraad testen met DHCP, als dat werkt kan je wat dingen uitsluiten.

• William_H
Houtenklaas schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

Dat kan je uitsluiten door je laptop even een vast IP nummer te geven, met vooraf ingestelde DNS en gateway. Probeer ook of je de laptop kan sturen om op 5GHz verbinding te maken, de 2.4GHz band in mijn buurt is simpelweg onbruikbaar door de veelheid aan AP's. En je kan ook bedraad testen met DHCP, als dat werkt kan je wat dingen uitsluiten.
Ja, bedraad werkt wel altijd. Dat is de rede dat ik mij afvraag of het wel aan de AP ligt. Ik weet echter niet of het switch gedeelte afgehandeld wordt door dezelfde chip als de wifi.
Wij hebben in ons appartementencomplex gelukkig nog redelijk ruimte op ons 2.4 en 5GHz.
Vast IP nummer (en DNS/Gateway) geven op de modem (die de DHCP afhandelt) of op het device zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
William_H schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

Ja, bedraad werkt wel altijd. Dat is de rede dat ik mij afvraag of het wel aan de AP ligt. Ik weet echter niet of het switch gedeelte afgehandeld wordt door dezelfde chip als de wifi.
Wij hebben in ons appartementencomplex gelukkig nog redelijk ruimte op ons 2.4 en 5GHz.
Vast IP nummer (en DNS/Gateway) geven op de modem (die de DHCP afhandelt) of op het device zelf?
Op je device zelf. Even in de netwerksettings van je WiFi dat aanpassen. Blijft het probleem dan is het je AP, is het weg dan gaat er iets mis met DHCP

• William_H
Houtenklaas schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Op je device zelf. Even in de netwerksettings van je WiFi dat aanpassen. Blijft het probleem dan is het je AP, is het weg dan gaat er iets mis met DHCP
Mmmh, het blijft terugkomen. Hoewel het er ook op lijkt dat het Zyxel modem niet correct IPs afgeeft.
Tis dus een beetje vaag.
Nog iets dat mij opviel. Bij die storingen gaat de WAN snelheid van de poort op de 68U terug naar 100Mbps, terwijl dit normaal 1Gbps is. Zowel aan de modem, als aan de AP kant zie ik dit dus. Bedraad heb ik hier geen last van want internetsnelheid is toch <100Mbps, maar op wifi niveau merk ik dus wel dan nog steeds een trage verbinding (speedtest geeft dit ook aan, bijv. 2Mbps down), terwijl LAN kant wel op snelheid blijft. Overigens is de poort die bedraad verbonden is met m'n laptop wel op 1 Gbps aan het werk op de AP tijdens zo'n storing, dus ik begin wel te twijfelen of het toch niet aan de Zyxel van Odido ligt. Het is dus niet of de hele switch van de AP naar een lagere snelheid gaat vanwege bijv. een te hoge temperatuur.

Komend weekend pik ik een andere 68U op. Dan kan ik met deze gaan testen met Merlin OS, want daar zit ook temperatuurgrafieken in. Dan kan ik misschien zien of hij oververhit raakt of iets. Wat vreemd zou zijn gezien de actieve koeling die ik op de achterkant heb gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door William_H op 05-09-2024 01:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Al een keer met een andere voeding getest?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:01:
Al een keer met een andere voeding getest?
Dit. We hebben het over een ondertussen 11-jaar oud ontwerp. Voedingen van dit soort consumentenapparatuur zijn in de regel niet op zo'n lange levensduur berekend en na 5-10 jaar beginnen ze vaak uit te vallen. Je kunt het zien als slijtage - de condensatoren na de gelijkrichter in zo'n ding krijgen 24/7 50 keer per seconde een opdonder. Dat houdt een keer op - maar gaat vaak geleidelijk: meestal knal het er niet uit, het wordt alleen steeds minder goed in staat om voltage op peil te houden bij grotere vraag. Daarbij kan het ook omgevingstermperatuurgevoelig worden.

TLDR inderdaad ander blokje proberen; alles met zelfde voltage en polariteit dat minstens zelfde vermogen kan leveren is prima, in ieder geval om mee te testen.

Oslik blyat! Oslik!

• William_H
Dat vind ik een hele goede tip. De router is pas 7 jaar oud, en eerlijk gezeg voel ik mij nu een beetje dom dat ik hier niet aan gedacht heb, maar ben ik juist wel blij dat jullie hier aan dachten. Ga ik meenemen in m'n testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57
Heb je al gekeken met de app WIFI-analyzer (Android) of de WIFI ook echt weg is of dat deze er nog wel is maar er geen verbinding mee gemaakt kan worden?

En als je WIFI aanzet op je Odido, blijft dat wel fatsoenlijk werken?
Hoe heb je je kanalen ingesteld? Fixed of automatisch? En je zendsterkte?

Overigens kun je Odido wel een DMZ-bestemming geven. Vanaf Odido doe je een kabel vanaf een LAN naar de WAN van je Asus. Je Asus krijg een IP. Dat IP geef je als DMZ-host in je Odido.
Vervolgens stel je je Asus op de LAN in met uiteraard een ander subnet.
Odido forward dan alle verkeer 1 op 1 direct door naar je Asus.
Officieel is het dubbel-nat maar omdat het 1 op 1 doorsluizen is, merk je er niks van.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@William_H
Ik zie dat je de Asus Firmware zelf gebruikt.
Kan zijn dat deze gewoon brak is op een ouder model... terwijl hardware prima in orde is.

Wat je kunt overwegen is... om de bekende Custom firmware van Merlin te installeren.
https://www.asuswrt-merlin.net/
Dit betreft versie: 386.14 (Last update: 2024-07-20)

Firmware van merlin is veel stabieler dan asus zelf en vooral met het draadloze gebeuren.
Van Asus is al naar een nieuwe nummering type gegaan van merlin niet, en dat zal zeker een reden hebben.

Updaten gaat gewoon via je interface "handmatig dus"
(Enkel auto update is niet meer van toepassing)

Ps. Zet de combi modus 2.4gh en 5ghz uit.
Dus 2 aparte ssids en niet onder 1 naam.

Note:
Asus Merlin staat ook met regelmaat op de main pagina van tweakers (Downloads)
download: Asuswrt-Merlin 3004.388.8_2
Let wel op de juiste type nummer die je gebruikt.

*Interface van Asus zelf en Merlin zijn het zelfde....

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
--> Extra.
Mocht je die nieuwe hardware er op zetten.. Doe een fresh install.
Natuurlijk alles opnieuw laten verbinden + nieuwe wachtwoorden en ssid naam = het beste.

Maar je kunt ook de SSID en password van je kanalen hergebruiken.
Simpel even kopiëren en plakken en alles verbind weer als ouds.

*Fresh install = Altijd beste, kost denk ik in jou geval minder dan uurtje.
Security weer tip top in orde en bijgewerkt.

**

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Meten is weten, meet de wifi netwerken in de buurt eens met een app op je telefoon als alles wél werkt, en vergelijk dat eens met als het níet werkt.

Met dit soort problemen kwam ik erachter dat twee buren van me hun ap's op automatisch kanaal hadden staan, die deden de hele dag haasje over, en als ze op hetzelfde kanaal als mijn ap kwamen, had ik problemen :) (dat was in het 2,4gHz tijdperk overigens).

Beetje kijken, door je huis checken waar je bereik goed is en waar minder goed, kan al een hoop inzichtelijk maken.

Als het wifi radio signaal niet stabiel is, hapert alles wat daarvan afhankelijk is.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Nou, andere 68U van iemand overgenomen.
Andere SSID gekozen, 2.4 en 5GHz aparte namen.
Na 3 dagen weer uitval op alleen de wifi, en niet het switch/bedrade gedeelte. Weer trage up- en download.
Lijkt mij niet dat er twee AP's toevallig niet goed werken. Andere voeding, dus ook dat kan het niet zijn dus.
Nu kanalen vastgezet na onderzoek met Wifi-Analyzer. Dus even kijken of daar het issue in zit, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
De andere AP ga ik uitrusten met custom-firmware (Merlin) en eens zien wat dat brengt.
Daarnaast inderdaad nog de optie om via DMZ een directere link te hebben met de Zyxel en de DHCP van de Asus te kunnen gebruiken.
Maar gezien de kosten van het VDSL misschien toch maar eens op glasvezel overstappen zodat ik zonder die Zyxel zou kan.
Pagina: 1