Vraag

• innerchimp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 11:25

innerchimp

The Finer Things in Life

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben geen algehele n00b als het gaat over netwerkconfiguraties, maar zeker als je het hebt over Wifi kan ik nog genoeg leren.

Gisteren heb ik een nieuwe quad-band Wifi router geïnstalleerd en default worden voor de verschillende banden eigen SSID's gecreëerd en zo dus ook twee 5GHz "netwerken".

Nu vraag ik me af hoe ik de verschillende clients het slimste kan verdelen over de netwerken.
De clients waarvoor snelheid niet zo boeiends is gaan sowieso op 2.4GHz, maar we zijn beiden ook met vlagen vrij fanatieke gamers (PS5 en Xbox Series X) en dit is vrijwel altijd tegelijk.

Hoe zouden jullie dit verdelen?
Beide consoles op hetzelfde 5GHz netwerk en dan de andere 5GHz band voor de overige clients zoals telefoons, etc.?
Of juist iedere console op een eigen 5GHz band en de overige clients gelijkmatig verdelen?

Ik hoor graag suggesties en alvast dank voor de genomen tijd!

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23
Dat is een lastige afhankelijk van paar factoren:
- Wat is de storing op een bepaalde 5ghz band? Van bijvoorbeeld buren maar als het DFS betreft kan het ook storing van radar zijn
- Hoeveel verkeer genereert een client? Misschien is een console wel veel meer belasting op je netwerk dan 5 clients die niet zoveel doen. Aantal clients gaat het namelijk niet echt om, het gaat erom wat de clients doen

Ik denk dat het erg lastig is dit vooraf in te schatten, ik zou het gewoon testen en ervaren.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Als je met die consoles ook dezelfde games wilt spelen zou ik ze beide op hetzelfde kanaal zetten om gelijke snelheden voor beiden te krijgen (wel zo eerlijk).

Uiteraard is zoals @laurens0619 al zei de echte snelheden voornamelijk afhankelijk van demping en storing.
Dus als de ene console veel demping tussen hem en de router heeft en de andere staat ernaast dan is er waarschijnlijk een groot verschil.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• innerchimp

innerchimp

The Finer Things in Life

Topicstarter
Dank voor jullie snelle reacties en was al bang dat er niet meteen één "beste" configuratie was en dat ik het vooral zelf moet proberen.

Ik dacht dat het misschien het "eerlijkste" en optimaalste was om ze beiden een eigen band te geven, aangezien er tijdens het gamen weinig andere data-intensieve wifi activiteiten van andere clients zullen zijn.
Maar als om welke reden dan ook één van de twee banden beter presteert dan de andere, dan gaat die vlieger natuurlijk niet op.

De consoles staan overigens naast elkaar en hebben dezelfde blokkades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 13:25
Is het niet mogelijk om de game consoles bedraad aan te sluiten?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innerchimp

innerchimp

The Finer Things in Life

Topicstarter
Ja bedraad is uiteindelijk wel het plan inderdaad, maar daarvoor moet alles nog verhuisd worden naar een andere ruimte en dat duurt nog wel even.
Toch bedankt voor de suggestie.
Pagina: 1