Poer te klein pergola

Pagina: 1
Acties:

• AlexanderdeJ
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-09-2024
Onze aluminium pergola is op poeren gezet die niet groot genoeg/verkeerd stonden. Hierdoor slechts 2 gaten te benutten voor ankers. Helaas heeft monteur 2 ankers er al ingezet. Hoe krijg ik de andere zijde toch vast? iemand tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fviK5dHCO0Lmv0zRDs9xdnSXt2A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YnMTxT0IH2xrpt8Q8ZwQqxRw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon de monteur bellen dat dit prutswerk is en opnieuw mag?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
AlexanderdeJ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:31:
Hoe krijg ik de andere zijde toch vast?
Gewoon een paar extra gaten boren op een plek waar de poer wel zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:20
Sethro schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:32:
Gewoon de monteur bellen dat dit prutswerk is en opnieuw mag?
Inderdaad... dit. En als het echt niet anders kan, paar gaten boren op een andere plek. Als laatste het laten hoe het is, dat zijn je opties.

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 29-08-2024 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 17:52
Optie 1, gat groter maken, beton/cement in gat storten, en vast schroeven.
Optie 2, vanaf de buitenkant schuin naar binnen boren en dan vastzetten op de te kleine poer.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wie heeft de poeren gestort en wie bouwt de pergola ?

Als het een totaalpakket is, lekker bij je leverancier aankaarten.....

Heb je zelf een fout gemaakt, extra gat boren in het metaal en de schroef (schroeven) net iets anders zetten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderdeJ
Dus: 1. extra gat in aluminium voetplaat zetten, of 2. schuin inboren schroef (scheurt poer dan niet?) of 3. beton naast poer storten en daar de schroeven " nat" in zetten? Welke optie is het beste?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
AlexanderdeJ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:31:
Onze aluminium pergola is op poeren gezet die niet groot genoeg/verkeerd stonden. Hierdoor slechts 2 gaten te benutten voor ankers. Helaas heeft monteur 2 ankers er al ingezet. Hoe krijg ik de andere zijde toch vast? iemand tips?
Zijn alle poeren op dezelfde manier fout? Zit het ding ook nog ergens aan een muur vast?
Zo'n pergola blijft vaak uit zichzelf al staan. Die voet blijft echt wel goed zitten zo.

Optie 4.
Lekker zo laten

• AlexanderdeJ
Het is een vrijstaande pergola. Ik vind hem nog wiebelen, voetplaat zit niet diagonaal met bijv 2 schroeven vast - dat zou al beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inderdaad. Iedereen maakt wel eens een foutje en dit zit gelukkig niet in het zicht. Ik vind het onzin om dit opnieuw te maken. Als het constructief kan zo laten, anders met een betonbout vastzetten in nieuw gat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 16:00
Stukje in het metaalboren en daarna in het beton en daar dan nieuwe bout met plug in vastzetten. Huidige gat in poot zou ik niet gebruiken, dan moet je heel scheef erin boren en de kans dat dit dan gaat brokkelen is vrij groot.

Zou overigens wel goed kijken of dit de reden is van het wiebelen. Anders haal je je veel gedoe op de hals voor niks.

[ Voor 21% gewijzigd door SirMemeAlot op 29-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10
Cheesy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:54:
Inderdaad. Iedereen maakt wel eens een foutje en dit zit gelukkig niet in het zicht. Ik vind het onzin om dit opnieuw te maken. Als het constructief kan zo laten, anders met een betonbout vastzetten in nieuw gat.
Zeker, fouten maken is menselijk. Maar als dit uitbesteed is (is me nog niet helemaal duidelijk vanuit posts TS) dan zou ik dit niet accepteren. Gezien de tijd waarin we nu leven wordt er voor dit soort klussen een godsvermogen gevraagd, en dan mag je (zeker van een professional!) ook een topprestatie verwachten. Daar valt dit imho niet onder.

Join het GoT Pulse-Team!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
AlexanderdeJ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:53:
Het is een vrijstaande pergola. Ik vind hem nog wiebelen, voetplaat zit niet diagonaal met bijv 2 schroeven vast - dat zou al beter zijn.
De stevigheid moet een pergola niet uit de poten halen.
Heeft de monteur pluggen en houtdraadbouten gebruikt? Die zou ik persoonlijk vervangen door doorsteekankers (met een dopmoer) van RVS-A2
Daarna er 2 per poer erbij boren, dit moet gewoon beter vast.

• AlexanderdeJ
"2 per poer erbij boren" : je bedoelt hiermee: met een HSS metaalboor 2 gaten in voetplaat bij boren en dan in poer 2 extra ankers zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-05 15:47
Waarom reageer je nu alsof je het zelf moet oplossen en laat je het de monteur niet gewoon doen? Als het door een professionele partij hebt laten doen dan mogen ze het zelf oplossen toch? Als je er nu zelf aan gaat rommelen en er is straks iets niet goed dan wordt het vingertje wijzen m.b.t. garantie.

[ Voor 0% gewijzigd door NACrat op 29-08-2024 12:27 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ3UsANMkw0vT1VLO0NXDjOtdVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4oRtJRBr5FUQWwlub0PnohA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door jack zomer op 29-08-2024 12:27 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:10
Zit het met 2 ankers in de poer echt niet goed vast? lijkt mij sterk.

Doe je toch extra ankers dan chemische ankers + draadeinden toepassen anders knapt het beton aan de zijkant snel weg bij het aandraaien van gewone ankers

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Heco MultiMonti of Fischer FBS betonschroeven gebruiken als je het zelf gaat doen.
Brengen geen spanning in het beton dus geen scheurgevaar en ook weer los te krijgen.

Chemische ankers vind ik hier overkill, daar zet je zware constructies mee vast, een pergola van aluminium moet alleen bij wind blijven staan. Gewicht van de poer moet dat doen.

En die schroeven zijn gecertificeerd voor constructieve toepassingen dus gewoon veilig en sterk.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 09:23
Als dit een vrij staande pergola is met 4 staanders gaan die 2 extra bouten echt geen verschil maken. Stevigheid haal je uit dwars schoren. Meestal zijn dit van origine al slappe constructies. Ik zou het er lekker bij laten en je heen zorgen om maken.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
Ik zit eigenlijk te wachten op de eerste post waarin men de pergolaboer officieel schriftelijk in gebreke wil stellen en een koppeltje juristen van de rechtsbijstandverzekering in stelling wil brengen, zijn ze goed in hier.
Gewoon er twee gaten naast maken en dan zitten de door jou gewenst 4 ankers er in, het zal geen verschil maken behalve voor je gemoedsrust.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
D.deJong schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:22:
Ik zit eigenlijk te wachten op de eerste post waarin men de pergolaboer officieel schriftelijk in gebreke wil stellen en een koppeltje juristen van de rechtsbijstandverzekering in stelling wil brengen, zijn ze goed in hier.
Gewoon er twee gaten naast maken en dan zitten de door jou gewenst 4 ankers er in, het zal geen verschil maken behalve voor je gemoedsrust.
Dan moeten we ook eerst vaststellen of dit in Nederland of België is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36

Yucon

*broem*

Als je iets gaat bijstorten moet je iig wel horizontaal een paar flinke bouten in de bestaande poeren draaien en half uit laten steken. Op die manier hecht het nieuwe beton zich beter aan de bestaande poer. Je zit er ook niet op te wachten dat die twee van elkaar gaan splijten.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 31-08-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 15:06
Er is al een paar keer gevraagd of dit is uitbesteed en hoe. Als je alles zelf doet (m et behulp van een monteur) dan zou ik het zelf oplossen, maar als dit een volledig pakket via een aannemer is dan zou ik hem vragen het op te lossen (dat hoeven geen nieuwe poeren te zijn).

Zou je het probleem van het wiebelen kunnen toelichten? Zit dat puur in die onderplaat die niet volledig ondersteund is of is er meer aan de hand? Het eerste los je op met het maken van twee extra gaten en een chemisch anker. Het zou ook kunnen dat je pergola of poeren te "schreef" zijn. Dat zou je kunnen oplossen met occupants opvulplaatjes (van aluminium).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 11:59
D.deJong schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:22:
Met de eis alles te verwijderen en nieuw te plaatsen conform afspraak })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:51
Als het goed is dan staat de poer onder het maaiveld en komt daar nog bestrating of andere afwerking bovenop. Als je daar de tegels of stenen in cement bovenop legt zal de pergola steviger (minder wiebelig) komen te staan. Eventueel zou je de monteur terug kunnen laten komen om extra bouten te plaatsen zoals eerder aangegeven (als je dat zelf niet kunt of wilt doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit lijken mij m8 of m10 keilbouten. Goed voor honderden kilo's trekkracht. De hoofdfunctie is de poot vasthouden als de wind onder de pergola slaat. Ik geloof niet dat je deze twee bouten uit de betonnen poer gaat trekken.

Stel, je trekt met een hijskraan aan de poot, volgens mij komt dan de hele poer mee. Dan ben je er toch?

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 31-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-05 20:36
Ik weet niet wie het betonen heeft gestort maar die heeft dus duidelijk een fout gemaakt.

Nou is het wel op te lossen maar dat wordt graafwerk plus snel beton storten.
Het handigste is om dan meteen lange bouten in het nieuwe beton op te nemen zodat er niet geboord hoeft te worden.
Dat het geen kwaad zou kunnen?, bij een flinke storm zal de paal gaan bewegen en dan kan het zijn dat de beton of de bouten gaan bewegen en zou deze op een zekere moment kunnen gaan breken en dan is het te hopen dat de pergola niet mee de lucht in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:33
serieus? is dat ook een chatgpt tekst?

het zit gewoon vast, als die ene paal alle zijdelingse krachten van de hele pergola moet tegen gaan dan zit er wel meer niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier nog een voorstander van een paar extra gasten bouwen en pluggen die geen overmatige spanning in het beton brengen. Let even op de conservering; als je in behandeld metaal gaat boren kun je corrosie krijgen. Een verzinkte schroef of bout wordt opgevreten dus moet je dit beschermen. Coating, nylon bus, gecoate schroef...

Nog beter: Ga naar een speciaalzaak en leg de foto voor, zijn kunnen je adviseren welke plug hier geschikt is.

Achtergrond: de 4 bouten houden de kolom normaalgesproken recht ten opzichte van de poer, dus de grond. Dat nu de kolom dankzij 2 bouten kan bewegen geeft op de middellange termijn bovenin metaalmoeheid. Scheuren in het aluminium. Dus doe niet niets, krijg je spijt van.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Heb je ooit betonpoeren gezien bij grote Douglas overkappingen / tuinhuizen? Palen van 25x25cm en 3 meter lang die met 1 schroefdraad op een betonpoer staat. Zo'n pergolaatje gaat met 2 bouten nergens heen hoor. Als de constructie staat dan is de functie van die betonpoeren alleen maar tegen verzakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:57
Ik zet overkappingen neer als beginnend eigen bedrijfje. En ik ben werkzaam als engineer bij een metaalbewerking bedrijf.

Nu heb ik dit nog niet meegemaakt omdat ik te precies werk.

Maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat dit nergens heen gaat.

De poer is vooral ballast zodat de overkapping niet wegwaait.

Die 2 bouten houden dat makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Even samenvatten:

- Er is een monteur geweest om de pergola te zetten;
- De staander(s) zijn maar met 2 bouten vastgezet omdat de poer verkeerd of te klein lijkt te zijn;
- TS vind het wankel staan;
- TS wil een oplossing hebben voor dit probleem;
- TS geeft niet aan of hij de monteur heeft gevraagd om het op te lossen;
- TS wil geen uitleg geven waarom de monteur het niet kan oplossen. Waarom hij het zelf wil doen;

Hier op het forum is zijn de reacties van:
- Zo en zo op te lossen;
- Niets doen want het gaat goed met twee bouten;
- De eerste reactie van "aansprakelijk stellen en juridische stappen is nog niet geweest";
- Geen oplossing voor het "niet stabiel" zijn;
- Vraag de monteur om het op te lossen;

Dat laatste is inderdaad eigenlijk het uitgangspunt. Als jij als klant iets niet goed vindt dan zal je eerst terug moeten naar het bedrijf c.q. monteur. Of ze het willen herstellen. Willen die niet dan heb je de keuze wat je verder wil gaan doen

- Zo laten: Niets doen en maar afwachten;
- Een andere monteur / bedrijf vragen om het op te lossen;
- Het bedrijf (inderdaad) "aansprakelijk" stellen en dan door bijten in de zaak om je gelijk te krijgen. Kost je veel tijd, moeite en mogelijk geld om je gelijk te krijgen. Daar zijn verzekeringen alla Rechtsbijstand voor die je kunnen adviseren en helpen.
- Zelf oplossen is ook een mogelijkheid. Dan moet je wel weten wat je doet. Waarom je het zo doet. En of je oplossing constructief een definitieve oplossing is.
FRANQ schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:01:
Ik zet overkappingen neer als beginnend eigen bedrijfje. En ik ben werkzaam als engineer bij een metaalbewerking bedrijf. Nu heb ik dit nog niet meegemaakt omdat ik te precies werk. Maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat dit nergens heen gaat. De poer is vooral ballast zodat de overkapping niet wegwaait. Die 2 bouten houden dat makkelijk.
Ik niet. Dit omdat ik de rest van de constructie niet ken. Ook niet de hoe de rest eruit ziet en hoe dat allemaal bevestigt is. Die gok durf ik niet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:51
De constructie wordt veel stabieler als de vloer rond de palen is gelegd want dan worden de palen omsloten door tegels of stenen, al dan niet in cement of gestabiliseerd zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

vogelmans schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:45:
De constructie wordt veel stabieler als de vloer rond de palen is gelegd want dan worden de palen omsloten door tegels of stenen, al dan niet in cement of gestabiliseerd zand.
Als ik de foto zo zie, is er ongeveer ruimte voor 5 mm zand en 15 mm tegel, wat qua ballast en stevigheid niet bijster veel zal toevoegen aan de neerwaartse druk. De omsluiting evenmin, dat wordt met een beetje zijwaartse beweging gewoon los gewrikt als je het er te strak tegenaan legt.

Schoren zijn hier het antwoord.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
RonnieKo schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:40:
Even samenvatten:

- Er is een monteur geweest om de pergola te zetten;
- De staander(s) zijn maar met 2 bouten vastgezet omdat de poer verkeerd of te klein lijkt te zijn;
- TS vind het wankel staan;
- TS wil een oplossing hebben voor dit probleem;
- TS geeft niet aan of hij de monteur heeft gevraagd om het op te lossen;
- TS wil geen uitleg geven waarom de monteur het niet kan oplossen. Waarom hij het zelf wil doen;

Hier op het forum is zijn de reacties van:
- Zo en zo op te lossen;
- Niets doen want het gaat goed met twee bouten;
- De eerste reactie van "aansprakelijk stellen en juridische stappen is nog niet geweest";
- Geen oplossing voor het "niet stabiel" zijn;
- Vraag de monteur om het op te lossen;

Dat laatste is inderdaad eigenlijk het uitgangspunt. Als jij als klant iets niet goed vindt dan zal je eerst terug moeten naar het bedrijf c.q. monteur. Of ze het willen herstellen. Willen die niet dan heb je de keuze wat je verder wil gaan doen

- Zo laten: Niets doen en maar afwachten;
- Een andere monteur / bedrijf vragen om het op te lossen;
- Het bedrijf (inderdaad) "aansprakelijk" stellen en dan door bijten in de zaak om je gelijk te krijgen. Kost je veel tijd, moeite en mogelijk geld om je gelijk te krijgen. Daar zijn verzekeringen alla Rechtsbijstand voor die je kunnen adviseren en helpen.
- Zelf oplossen is ook een mogelijkheid. Dan moet je wel weten wat je doet. Waarom je het zo doet. En of je oplossing constructief een definitieve oplossing is.

[...]

Ik niet. Dit omdat ik de rest van de constructie niet ken. Ook niet de hoe de rest eruit ziet en hoe dat allemaal bevestigt is. Die gok durf ik niet te nemen.
Hap!
Pagina: 1