Excel meerdere functies in een cel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-06 23:38
Mijn vraag
Ik ben met een Excel bezig om de aanwezigheid bij voetbaltrainingen bij te houden.

Wat ik nu doe, is een schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l74e8cgD2H41hQ0j8d570i7TaHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e5cILr3dYfbWlmMulFGn8AiS.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik twee formules om een percentage in te vullen:
Ik tel het aantal velden wat niet leeg is:
=AANTALARG(B5:B38)
Daarnaast tel ik het aantal velden met een "v", omdat een "v" voor aanwezig staat:
=AANTAL.ALS(B5:B39;"v")
Nu doe ik deze twee velden door elkaar delen en staat de cel ingesteld op een percentage:
=SOM(B42/B40)
Nu heb ik het aanwezigheidspercentage.

Hier heb ik nu dus een 3 tal cellen voor nodig.
Eigenlijk nog meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnHNW8pISTQGL9zk-_6mevJWAvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKFoUMNzdY7GpKsMFm4DITH6.png?f=fotoalbum_large

Is het mogelijk om al deze formules te combineren en in één cel te berekenen?
Dan kan ik al die extra cellen eruit halen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Office 365, Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vond ergens iets met een & teken, maar ik krijg geen waarde daaruit als ik die gebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak_ers op 29-08-2024 11:09 ]

Beste antwoord (via Tweak_ers op 29-08-2024 20:22)

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
code:
1
=som(AANTAL.ALS(B5:B39;"v")/AANTALARG(B5:B38))

Of snap ik het verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Christoxz op 29-08-2024 11:12 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Nu online
code:
1

Of snap ik het verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Christoxz op 29-08-2024 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Nu online
Verder zijn 'help colummen/rijen' best normaal in Excel om calculaties overzichtelijk te houden.
Je kan die rijen gewoon verbergen, (of verwerken in een andere sheet), en alleen het eind resultaat zichtbaar houden.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Let er ook even op dat je hier medische gegevens aan het verwerken bent, die zijn volgens de AVG bijzondere persoonsgegevens en daar gelden dus strenge(re) regels voor. Waar sla je deze spreadsheet op?

• Tweak_ers
Christoxz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:10:
code:
1

Of snap ik het verkeerd?
Ohhh ik probeerde twee keer "=" Dus =som en =aantalarg.

Ga ik hem iets lastiger maken (denk ik).
Nu wil ik bij wedstrijden hetzelfde.

Dit ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhQyCTJ2K2tBwJmtY4_wXlGK-N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AyxGSScD434LkwoCJxN4EhhZ.png?f=fotoalbum_large

Kan ik dan ook alle numeriek waardes tellen?
Numerieke waarde = speeltijd = aanwezig.

Verder gebruik ik dezelfde legende als bij trainingen voor afwezigheid, ziek, blessure, vakantie, of niet afgemeld. Alleen geen "v" voor aanwezig.

• Tweak_ers
Ja die is nu ook gelukt, ik hoef dus helemaal niet met & tekens te werken, top!

=SOM(AANTAL.ALS(G4:G5;">0")/AANTALARG(G4:G5))

Geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNTQBFvX1OfYwnNqAHRSZAGLWb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBtWq9yBAHaAhLKy4mOJXUV0.png?f=fotoalbum_large

Dank je wel voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oon schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:18:
Let er ook even op dat je hier medische gegevens aan het verwerken bent, die zijn volgens de AVG bijzondere persoonsgegevens en daar gelden dus strenge(re) regels voor. Waar sla je deze spreadsheet op?
Medische gegevens?
We houden bij de voetbaltrainingen bij of iemand aanwezig is of niet. Niet wat ze precies hebben.

Maar het is een beetje lullig om personen die niet komen opdagen, hetzelfde te behandelen als personen die een blessure hebben of ziek zijn (daar kun je niets aan doen).

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-06 13:33
Oon schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:18:
:+

Natuurlijk heel wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Tdv98 op 29-08-2024 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Medische gegevens?
We houden bij de voetbaltrainingen bij of iemand aanwezig is of niet. Niet wat ze precies hebben.

Maar het is een beetje lullig om personen die niet komen opdagen, hetzelfde te behandelen als personen die een blessure hebben of ziek zijn (daar kun je niets aan doen).
Ziek/Blessure mag niet zomaar volgens de AVG. Maak er dan van "Met reden", ongeacht vakantie of ziekte/blessure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Tweak_ers schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Medische gegevens?
Dat maakt niet uit. Het feit dat iemand ziek is/was, is een bijzonder persoonsgegeven.
Oh nee, dan vindt de toezichthouder het wel goed. </sarcasm>

Nederlands is makkelijker als je denkt

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overigens is aanwezigheid gecombineerd met een naam ook al een persoonsgegeven, met andere woorden, je moet AVG-proof beleid hebben m.b.t. deze Excel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
pagani schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:34:
Overigens is aanwezigheid gecombineerd met een naam ook al een persoonsgegeven, met andere woorden, je moet AVG-proof beleid hebben m.b.t. deze Excel.
Dan zal ik voortaan bij een afwezig kind ook niet meer de ouders appen of het klopt dat persoon x nog niet bij de training is, staat dan geregistreerd in Whatsapp :+

Ik ga deze discussie maar even laten voor wat het is, het ging om Excel vragen ;)

Over aanwezigheid is overigens heel duidelijk gecommuniceerd dat aanwezigheid op trainingen van invloed kan zijn op wisselbeleid tijdens wedstrijden.

Ik denk dat ieder team (elke teamsport) daarmee te maken heeft. Sinds je deze gegevens bijhoudt merk je dat je gevoel er soms volledig naast zit. Dan lijkt het of pietje altijd afwezig is, maar blijkt met de statistiek toch wel mee te vallen.

Vaak zijn de mensen die als eerste in een seizoen afmelden, de genen die je onthoudt.

@Oon
Dan hebben we het nog niet eens over apps als "Coach Amigo", waar deze data standaard in zit voor trainingen en wedstrijden. Daar zullen heeeeeel veel teams gebruik van maken.

[ Voor 40% gewijzigd door Tweak_ers op 29-08-2024 11:48 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tweak_ers schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Dan zal ik voortaan bij een afwezig kind ook niet meer de ouders appen of het klopt dat persoon x nog niet bij de training is, staat dan geregistreerd in Whatsapp :+

Ik ga deze discussie maar even laten voor wat het is, het ging om Excel vragen ;)
Ik zou het toch echt wat serieuzer nemen dan je nu doet, want hier kun je flink gezeik mee krijgen als iemand toegang krijgt tot die sheet.

Maar goed, het antwoord op je Excelvraag is al gegeven. Als je ook nog even laat weten over welke organisatie dit gaat waar op deze manier met (bijzondere) persoonsgegevens omgegaan wordt dan kunnen we die allemaal vermijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oon schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Ik zou het toch echt wat serieuzer nemen dan je nu doet, want hier kun je flink gezeik mee krijgen als iemand toegang krijgt tot die sheet.

Maar goed, het antwoord op je Excelvraag is al gegeven. Als je ook nog even laat weten over welke organisatie dit gaat waar op deze manier met (bijzondere) persoonsgegevens omgegaan wordt dan kunnen we die allemaal vermijden :)
Iedere voetbalclub in Nederland....

• Tweak_ers
Christoxz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:10:
code:
1

Of snap ik het verkeerd?
Weet jij of je meerdere cel selecties kunt koppelen, online zie ik enkel maar voorbeelden van 1 specifieke selectie.

=SOM(AANTAL.ALS(G4:G5+G8:G15+G20:G56;">0")/AANTALARG(G4:G5+G8:G15+G20:G56))

Bestaat er een speciaal verbindingsteken om selecties aan elkaar te knopen?

Dus AANTAL.ALS moet naar 3 selecties kijken:
- G4:G5
- G8:G15
- G20:G56

Hetzelfde geldt voor AANTALARG

In de help functie vind ik dit niet terug:
AANTALLEN.ALS, functie - Microsoft Ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 22:34
Waarom gebruik maken van de SOM functie??
Als je 'gewoon' een deling hebt van
code:
1
=AANTAL.ALS(B5:B39;"v")/AANTALARG(B5:B38)

lijkt me dat afdoende?

Wat betreft meerdere selecties, als ik die ff snel in google gooi kom ik er op uit dat je niet de SUMIF, maar de SUMIFS moet gebruiken, hier kun je meerdere ranges, allen met een eigen criteria, gebruiken.
Voor de AANTALARG (ik vermoed counta in engels) is er niet direct iets ben ik bang.
Ik zou het zo oplossen
code:
1
=SOM(AANTAL.ALS(G4:G5;"v");AANTAL.ALS(G8:G15;"v");AANTAL.ALS(G20:G56;"v")) / SOM(AANTALARG(G4:G5);AANTALARG(G8:G15);AANTALARG(G20:G56))

Dus de som van de getelde 'v' velden delen door de totale som van ingevulde velden

[ Voor 71% gewijzigd door babbelbox op 29-08-2024 12:58 ]

• Tweak_ers
babbelbox schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:44:
Waarom gebruik maken van de SOM functie??
Als je 'gewoon' een deling hebt van
code:
1
=AANTAL.ALS(B5:B39;"v")/AANTALARG(B5:B38)

lijkt me dat afdoende?

Wat betreft meerdere selecties, als ik die ff snel in google gooi kom ik er op uit dat je niet de SUMIF, maar de SUMIFS moet gebruiken, hier kun je meerdere ranges, allen met een eigen criteria, gebruiken.
Voor de AANTALARG (ik vermoed counta in engels) is er niet direct iets ben ik bang.
Ik zou het zo oplossen
code:
1
=SOM(AANTAL.ALS(G4:G5;"v");AANTAL.ALS(G8:G15;"v");AANTAL.ALS(G20:G56;"v")) / SOM(AANTALARG(G4:G5);AANTALARG(G8:G15);AANTALARG(G20:G56))

Dus de som van de getelde 'v' velden delen door de totale som van ingevulde velden
Voor de aantallen lukt dat nu, de AANTALARG bestaat niet in aantallen, voor zover ik zie.
Maar dit werkt ook niet :X
code:
1
=SOM(AANTALLEN.ALS(G4:G5;G8:G15;G20:G56;">0")/(AANTALARG(G4:G5)+AANTALARG(G8:G15)+AANTALARG(G20:G56)))

Edit:
Jouw aanpassing werkt bij mij niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGNWT8SgBgHnrZGvlUC--hNtGh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/veN0r2A6hWymOHbKAqiO8KoA.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Tweak_ers op 29-08-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-06 13:33
Tweak_ers schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:02:
Edit:
Jouw aanpassing werkt bij mij niet:
[Afbeelding]
je moet er wel een "=" voor zetten.

• Tweak_ers
Tdv98 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

je moet er wel een "=" voor zetten.
Ah ga ik direct proberen, weet jij toevallig ook hoe ik dit oplos:

Voor de aantallen lukt dat nu, de AANTALARG bestaat niet in aantallen, voor zover ik zie.
Maar dit werkt ook niet :X
code:
1
=SOM(AANTALLEN.ALS(G4:G5;G8:G15;G20:G56;">0")/(AANTALARG(G4:G5)+AANTALARG(G8:G15)+AANTALARG(G20:G56)))

Dit stuk werkt zo niet
(AANTALARG(G4:G5)+AANTALARG(G8:G15)+AANTALARG(G20:G56))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:21:
Maar dit werkt ook niet :
code:
1
Je gebruikt hier de functie aantallen.als verkeerd. Als je als eerste bereik G4:G5 gebruikt, dan moet je daarna vermelden aan welk criterium dat bereik moet voldoen. Zie de uitleg bij de functie hier.
Tweak_ers schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:21:
Dit stuk werkt zo niet
(AANTALARG(G4:G5)+AANTALARG(G8:G15)+AANTALARG(G20:G56))
Daar zit geen fout in, maar als je die functie zelfstandig gebruikt moet je er uiteraard wel een isgelijkteken (=) vóór plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
dix-neuf schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Je gebruikt hier de functie aantallen.als verkeerd. Als je als eerste bereik G4:G5 gebruikt, dan moet je daarna vermelden aan welk criterium dat bereik moet voldoen. Zie de uitleg bij de functie hier.

[...]

Daar zit geen fout in, maar als je die functie zelfstandig gebruikt moet je er uiteraard wel een isgelijkteken (=) vóór plaatsen.
Intussen iets omslachtiger gedaan 8)7

=(AANTAL.ALS(G4:G5;">0")+AANTAL.ALS(G8:G15;">0")+AANTAL.ALS(G20:G56;">0"))/(AANTALARG(G4:G5)+AANTALARG(G8:G15)+AANTALARG(G20:G56))
Pagina: 1