Koopovereenkomst ontbinden, product is goedkoper geworden

Pagina: 1
Acties:

• Stakie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:48
Na onderzoek denk ik dat de verkopende partij gelijk heeft, maar wellicht heeft iemand van jullie nog tips of ideeën.

Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe TV gekocht in een TV winkel voor 2449 euro. De TV is betaald, maar omdat ie in dat filiaal niet op voorraad was ging hij niet meteen mee. Op zich geen probleem.

Vervolgens ben ik twee dagen later naar de website van de TV winkel gedaan en daar kun je een offerte aanvragen voor een TV. Ik dacht, laat ik eens een offerte aanvragen voor dezelfde TV die ik in de winkel gekocht heb. Vervolgens kreeg ik een mailtje dat deze 1979 euro kost. De prijs van de TV is dus in een paar dagen met 470 euro gedaald.

Ik heb contact met de winkel gezocht en zij hebben een oplossing bedacht:
- 400 euro aan cadeau bonnen bij de betreffende winkel
- De garantie van 3 jaar uitbreiden naar 5 jaar.

Op zich ben ik heel blij dat ze iets willen doen. Maar aan die cadeaubonnen heb ik natuurlijk niet zoveel, aangezien ik net een nieuwe TV gekocht heb. Ik heb gevraagd om de overeenkomst te ontbinden. En dat ik hem dan opnieuw bestel voor de lage prijs. Ze geven aan dat het niet kan, want ik heb de TV in de winkel gekocht. Inmiddels heb ik al wat zitten zoeken op internet, maar het lijkt erop dat ze daarin wel gelijk hebben. Zijn er nog ander opties?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
de 400 euro in bonnen pakken. (mits deze niet maar 2 maanden geldig zijn)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Stakie
jack zomer schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:57:
de 400 euro in bonnen pakken. (mits deze niet maar 2 maanden geldig zijn)
Ik begreep aan de telefoon dat deze 2 jaar geldig zijn. Dus dat is op zich wel netjes.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21

D4NG3R

kiwi

:)

Aangenomen dat het een winkel is waar je misschien nog wel eens iets anders zou willen kopen; pak de bonnen.

Het is vrij coulant wat de winkel hier doet, in principe staan ze in hun volste recht om er helemaal niks mee te doen.

offtopic:
Heb je al goed geluid bij de TV? Voor €400 haal je al een leuke speakerbalk. O-)

[ Voor 78% gewijzigd door D4NG3R op 29-08-2024 11:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat had je gedacht als de TV 500 euro duurder was geworden en de winkel de nieuwe prijs zou opeisen bij jou?

Als je online had gekocht had je gewoon kunnen ontbinden, nu zou ik inderdaad zo snel mogelijk die bonnen pakken voor ze zich bedenken :9

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De vraag is natuurlijk wel of hij goedkoper is geworden, of dat je gewoon altijd betere prijs krijgt als je dat via internet aanvraagt.

Maar je hebt inderdaad verder nergens recht op bij een offline koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij fysieke aankopen hoeven ze niets tegemoet te komen.

Niets houd je tegen op een tegenvoorstel te doen als je niets aan de bonnen hebt. 300 euro cash terug bijv.
Als ze voet bij stuk houden, dan de bonnen accepteren. De uitgebreide garantie is duur gekocht.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:02

Jorissie87

No diggity

Misschien heb ik het mis maar je hebt toch gewoon recht op de wettelijke 14 dagen bedenktijd? In principe mag je volgens mij gewoon tegen de winkel zeggen dat je de TV toch niet wil. Je kan de TV vervolgens gewoon weer opnieuw kopen tegen huidige prijzen.

- Edit: zoals hieronder genoemd, niet van toepassing bij aankoop in een winkel (weer wat geleerd vandaag)

[ Voor 17% gewijzigd door Jorissie87 op 29-08-2024 11:22 ]

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jorissie87 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:20:
Misschien heb ik het mis maar je hebt toch gewoon recht op de wettelijke 14 dagen bedenktijd? In principe mag je volgens mij gewoon tegen de winkel zeggen dat je de TV toch niet wil. Je kan de TV vervolgens gewoon weer opnieuw kopen tegen huidige prijzen.
Dat werkt alleen voor online aankopen, niet voor aankopen in een winkel.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jorissie87 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:20:
Die bestaat alleen bij online aankopen (of nou ja, op afstand, ik geloof dat telefonisch er ook onder valt, maar pin me daar niet op vast).

• Stakie
D4NG3R schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:04:
Aangenomen dat het een winkel is waar je misschien nog wel eens iets anders zou willen kopen; pak de bonnen.

Het is vrij coulant wat de winkel hier doet, in principe staan ze in hun volste recht om er helemaal niks mee te doen.

offtopic:
Heb je al goed geluid bij de TV? Voor €400 haal je al een leuke speakerbalk. O-)
Ja, speakerbalk heb ik afgelopen zaterdag in dezelfde winkel erbij gekocht.
Glashelder schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:08:
Wat had je gedacht als de TV 500 euro duurder was geworden en de winkel de nieuwe prijs zou opeisen bij jou?
Dat gaf de verkoper ook al aan. Gelukkig is dat niet geval :*)
Sissors schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:10:
De vraag is natuurlijk wel of hij goedkoper is geworden, of dat je gewoon altijd betere prijs krijgt als je dat via internet aanvraagt.
Dat is inderdaad iets wat ik me oprecht afvraag. Het voelt iig wel alsof je voor de gek gehouden wordt :? .
DaWizza schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Dat werkt alleen voor online aankopen, niet voor aankopen in een winkel.
Dit wist ik ook niet. Weer wat geleerd.

Ik heb al aangegeven de 400 in cadeaubonnen te accepteren. Op zich ben ik wel tevreden met mijn aankoop en ook dat de winkel iets wil doen :) . Alleen er zit wel een beetje een wrange bijsmaak aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Stakie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Ja, speakerbalk heb ik afgelopen zaterdag in dezelfde winkel erbij gekocht.
[...]

Dat gaf de verkoper ook al aan. Gelukkig is dat niet geval :*)

[...]

Dat is inderdaad iets wat ik me oprecht afvraag. Het voelt iig wel alsof je voor de gek gehouden wordt :? .

[...]

Dit wist ik ook niet. Weer wat geleerd.

Ik heb al aangegeven de 400 in cadeaubonnen te accepteren. Op zich ben ik wel tevreden met mijn aankoop en ook dat de winkel iets wil doen :) . Alleen er zit wel een beetje een wrange bijsmaak aan.
Hoezo, ze hoeven niets te doen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:22
m-vw schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Hoezo, ze hoeven niets te doen.
Omdat dat zo is. Wat zouden ze dan moeten doen wat jou betreft? Koop = koop in een winkel.

• Stakie
Laten we voorop stellen dat ik tevreden ben met de manier waarop ze dit opgepakt hebben.

Ik ben wel nieuwsgierig als ik zaterdag een online offerte aangevraagd had dat daar dezelfde prijs uit was gekomen als in de winkel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:02

Jorissie87

No diggity

Stakie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:57:
Laten we voorop stellen dat ik tevreden ben met de manier waarop ze dit opgepakt hebben.

Ik ben wel nieuwsgierig als ik zaterdag een online offerte aangevraagd had dat daar dezelfde prijs uit was gekomen als in de winkel.
Die 2449 had je toch al uitgegeven en dat vond je destijds een goede prijs. Zie het daarom zo dat je nu ineens 400 euro cadeau krijgt. Daar kun je ongetwijfeld iets moois van uitzoeken. Win-win

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:57

Staat het bedrijf niet in de pricewatch met dit product?
Dan kun je kijken wat de prijs doet / gedaan heeft de afgelopen dagen?

PV Output

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:24
Had je de TV gekocht in de webshop dan had je gebruik kunnen maken van de Wet Koop Op Afstand (WKOA). Hierbij heb je 14 dagen bedenktijd en mag je zonder opgaaf van reden het product retourneren. Je draait dan zelf op voor de retourkosten en je moet het wel in zijn volledigheid, zonder beschadigingen, etc. retour sturen.

Heb je echter gekocht in de winkel, dan gaat die vlieger helaas niet op. Ook niet als je de TV niet direct meeneemt en laat thuisbezorgen. Het valt dan niet ineens onder de WKOA. In dit geval heb je dus spreekwoordelijk "geen poot om op te staan" en alles wat je van de winkel krijgt, is coulance. Ik zou dus voor de waardebonnen gaan of een tegenvoorstel doen voor cash. De waardebonnen zou je nog kunnen proberen te verkopen via een website als wissel.nl mits zij de winkel ondersteunen en je echt liever cash wilt.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:11

Grannd

da Granndest

Er ontstaat niet opeens van zaterdag op maandag een enorm verschil in de marge op de TV, dus je had ofwel via een offerte op het internet ofwel door simpelweg te vragen of er nog wat met de prijs gedaan kon worden de korting en/of verlengde garantie waarschijnlijk ook wel gehad.

Nu heb je het voordeel van de tegoedbon en verlengde garantie, de volgende keer gewoon meteen je mond opentrekken voordat je tot koop overgaat, je heb nu geleerd dat het loont om te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Homer-Simpson schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Omdat dat zo is. Wat zouden ze dan moeten doen wat jou betreft? Koop = koop in een winkel.
Denk dat we hetzelfde bedoelen.
Vind de opmerking over de wrange nasmaak wat vreemd. Hij mag blij zijn dat de winkel zo gek is om hem iets te bieden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:17

BLN

De opmerkingen over de aankoop in de winkel zijn iets te voorbarig. Dat ligt aan de algemene voorwaarden van de winkel. Veel winkels hebben in hun algemene voorwaarden een bedenktijd staan ook voor aankopen in de winkel.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 22:12
Helaas geldt bij een aankoop in de winkel de 14 dagen bedenktijd niet. In principe heb je nergens recht op want de overeenkomst is al gesloten. In de voorwaarden van de desbetreffende winkel staat echter wel dat je het product kunt omruilen voor een ander model. Wellicht kun je als je dit slim aanpakt je voordeel vergroten.

Tip voor de volgende keer:
Doe bij grote aankopen eerst research, en onderhandel over de prijs, bij bijna elke elektronica gigant kun je afdingen.

Tip twee:
Bij een tv van 2500 euro is de wettelijke garantie lang genoeg, als je die dus "bijkoopt" koop je feitelijk iets wat al bij wet geregeld is.

In jouw geval zou ik voor die bonnen gaan en er iets leuks van kopen zoals een goede soundbar of leuke bbq accessoires.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:01
Het klinkt misschien raar, maar ook in een Nederlandse winkel kun je vaak afdingen. Dat heb je in eerste instantie niet gedaan, later wel. De winkel is echter nergens toe verplicht en het is aardig dat ze je nog iets tegemoet komen.

Tip voor de volgende keer: begin direct met afdingen in de winkel en doe het niet achteraf.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stakie
DutchKel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:50:
Het klinkt misschien raar, maar ook in een Nederlandse winkel kun je vaak afdingen. Dat heb je in eerste instantie niet gedaan, later wel. De winkel is echter nergens toe verplicht en het is aardig dat ze je nog iets tegemoet komen.

Tip voor de volgende keer: begin direct met afdingen in de winkel en doe het niet achteraf.
Ik had inderdaad mijn huiswerk niet goed gedaan. Dat is zo. Overigens heeft de verkoper in de winkel wel wat van de prijs afgedaan toen ik daar naar gevraagd heb. In de winkel heb ik de pricewatch gecheckt en hij kon me de TV 250 euro goedkoper aanbieden als in de pricewatch. En daarom vond ik het wel een goeie deal.

En nu ga ik gewoon lekker genieten van mijn nieuwe TV en stop ik met zeiken. :)
Pagina: 1