Betrouwbaarheid Renault

Pagina: 1
Acties:

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:14
Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Ik rij nu een leaseauto (Peugeot 308 station) maar dat contract loopt af en ik wil geen nieuwe leaseauto ivm lage kilometrages (thuiswerken).

Nu hebben we 3 kinderen en dat past net op de achterbank. Ook omdat de bestuurderstoel ver naar achterstaat geeft dit niet heel veel ruimte.Lange ritten is veel gesteggel.

Vereiste is een automaat, kofferbank riante kofferbak ruimte en 1500KG trekgewicht. (Huidige peugeot is helaas maar 1200KG).

Nu vele proefriten (Ford Mondeo, Ford Kuga, VW Passat, Mazda CX5, Renault Grand Scenic) neigen we naar de Renault Grand Scenic. Vooral omdat een 7persoons uitvoering. Waar dus 1 kind helemaal achterin kan zitten. Vergeleken met de andere auto's zit hij ook gewoon lekker.

Dit is een 2018/2019 met tussen 70-100k op de teller. TCE 1.3 benzine automaat.

Nu hoor ik alleen maar Renault is slecht etc maar dat de TCE 130 motor prima is. Vooral verkopers van andere garages geven aan "Renault moet je nooit doen"...

Hoe betrouwbaar is deze auto en hoe is dat vergelijking met bv een Ford? Wat kan ik verwachten aan onderhoud/problemen etc?

Zijn er websites waar je gemakkelijk kan zien wat je kan verwachten met problemen per merk/type en jaartal?

[This space is for rent]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar met je kind op de derde zitrij hou je nog maar 545 liter aan bagageruimte over, dat is aardig, maar valt bij mij niet onder de noemer veel.
(wel veel meer dan een CX5, dat is een ruimtewonder in negatieve zin, zo'n grote auto met zo weinig bagageruimte)

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 29-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
De Duitse TUV publiceert jaarlijks hun statistieken met auto's.
Hieruit komt grofweg naar voren welke merken / modellen meer problemen hebben (of niet) ook ingedeeld in leeftijdscategorien.

https://www.tuvsud.com/de-de/publikationen/tuev-report

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:27
Zou eerder kijken naar een Ford S max met een goed onderhouden ecoboost of een oudere non ecoboost 2 liter. Zeer betrouwbaar en extreem ruim, ook voor 3 kinderzitjes

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• PoweRoy
pagani schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:03:
Maar met je kind op de derde zitrij hou je nog maar 545 liter aan bagageruimte over, dat is aardig, maar valt bij mij niet onder de noemer veel.
(wel veel meer dan een CX5, dat is een ruimtewonder in negatieve zin, zo'n grote auto met zo weinig bagageruimte)
Wat ik zie online is dat de Grand Scenic 533L-718L bagage ruimte heeft. Maar bv de Kuga 456L heeft
De peugeot heeft inderdaad nu 610.

Alle andere auto vielen een af:
Ford Focus: reed lekker maar klein en bult in midden voor 3e persoon
Ford Mondeo: reed heel onrustig en gedateerd
Ford Kuga: prima, maar kaal intererieur
VW Passat: geen fijne stoelen, pijn aan de schouders (had ik vroeger ook bij de Skoda)
Mazda CX5: ik had een 2019 model en die vond ik exteem kaal. Geen achteruitkijk camera, krappe achterbank, geen digitale snelheids meter. Leek wel een auto van 10 jaar oud.

Van al deze bovenstaande auto's hebben ze bijna allemaal een bult in t midden op de achterbank. Nu de kinderen aan t groeien zijn en geen stoeltje meer gaan gebruiken zit dat voor geen meter.

[This space is for rent]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:50
Huh, de Kuga en CX5 vallen af omdat er weinig opties op zitten tijdens je proefrit met een specifieke auto? Je weet dat er ook Kuga's en CX5's zijn die wel meer opties hebben? Van al die auto's zou ik juist de Ford's aanraden. Wwel even opletten dat je een motor met distributieketting hebt en NIET die met de distributieriem die door olie loopt, dat is ellende.

Ik heb via mijn ouders ervaring met Renault, en ik zou er met een hele grote boog omheen lopen, voor je het weet ga je zelf ook lekken...

Ik had een ex collega die altijd af zat te geven op mijn Citroën's, maar in de 10 jaar dat wij samen gewerkt hebben heb ik 2 Citroëns gehad en hij 5 Renault's. Die dingen hadden altijd wat, en zolang mensen die troep blijven kopen blijven ze troep produceren.

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 29-08-2024 11:26 ]

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-05 22:15
Mijn vader had een Grand Scenic (b.j. 2018, 3 kinderen, maar vaak ook aanhang). Zweert nog steeds dat het de beste auto van al zijn leaseauto's was.
En voor ons was het fijn dat alle stoelen ook echt volwaardige stoelen waren.

Dat was met de achterste rij in de Citroen Picasso wel anders. Al was die weer heerlijk om mee te verhuizen (Vlakke laadvloer, en op vakantie kon je er zelfs een tweepersoons luchtbed in oppompen)

• PoweRoy
GarBaGe schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:04:
Hieruit komt grofweg naar voren welke merken / modellen meer problemen hebben (of niet) ook ingedeeld in leeftijdscategorien.

Ik kan helaas hier niet zoeken. Moet hiervoor het kentekenbewijs hebben: https://www.tuvsud.com/de...e-tuev-sued-pruefberichte

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:10

houthakker

Poehé

GarBaGe schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:04:

Je kan ook kijken naar ADAC Pannenstatistik en ANWB occastion tests:
https://www.adac.de/rund-...nne/adac-pannenstatistik/

Occassion tests kan je niet meer hot-linken bij de ANWB; maar je vind hier auto informatie:
https://www.anwb.nl/auto/...t:Sc%C3%A9nic&review=true

en dan klik je op testen en advies.

Ze weten wel wat trekkracht uit zo'n klein motortje te krijgen zeg, 1.850KG voor een 1.2. Volgens mij zijn de distributiekettingen niet zonder problemen....

Volgens mij zijn er ook 2 verschillende TCe 130's? Een 1.2 en een 1.4?

[ Voor 3% gewijzigd door houthakker op 29-08-2024 11:30 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
PoweRoy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:55:
Nu hoor ik alleen maar Renault is slecht etc maar dat de TCE 130 motor prima is. Vooral verkopers van andere garages geven aan "Renault moet je nooit doen"...

Hoe betrouwbaar is deze auto en hoe is dat vergelijking met bv een Ford? Wat kan ik verwachten aan onderhoud/problemen etc?

Zijn er websites waar je gemakkelijk kan zien wat je kan verwachten met problemen per merk/type en jaartal?
In dit geval zijn er maar 2 dingen die tellen en die gelden voor zo'n beetje iedere auto. 1) Een goede en sluitende onderhoudshistorie 2) Een beetje geluk.

Het is en blijft een occasion en dan weet je nooit precies wat je kunt gaan verwachten. Is het een auto die alleen gebruikt is voor korte ritjes, heeft hij amper iets anders dan de snelweg gezien, is er netjes mee gereden e.d. Dat zijn allemaal zaken die je NIET kunt controleren maar wel van invloed kunnen zijn op de betrouwbaarheid van een auto...

Zaken als onderhoud kun je prima controleren, naast de boekjes heeft volgens mij ieder merk inmiddels ook wel een soort van digitale onderhoudshistorie van de auto beschikbaar welke door de dealer ingezien kan worden.

Wat betreft Renault goed of slecht, vaak zijn het N=1 verhalen en met enige regelmaat ook nog eens uit tweede hand... oftewel weinig waard. Het enige wat je kunt doen is kijken of je specifieke problemen voor dit model en uitvoering tegen kunt komen, de 1.2 Tce bijvoorbeeld had issues met de ketting en dat was geen goedkope.

1.3Tce is volgens mij (zo even uit het blote hoofd) in samenwerking met Mercedes ontwikkeld en staat als betrouwbaar te boek, sowieso heeft Renault de laatste paar jaren een flinke slag gemaakt ook in de afwerking van de auto's. Die is echt velen malen beter dan pak hem beet 10 jaar geleden.
houthakker schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:26:
[...]
Volgens mij zijn de distributiekettingen niet zonder problemen....
Auto's van na 2016 zouden daar geen last meer van moeten hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door R2D2 op 29-08-2024 11:31 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:21
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Renault heeft wel echt een slechte periode gehad op het gebied van elektronica, maar zo hebben/hadden Ford en Mazda het bij roestpreventie en heeft VW een heel debacle gehad met oprekkende distributiekettingen en olieschraapveren die net te zwak waren.

Als de auto goed voelt, regelmatig onderhoud heeft gehad en niet op Linglong/Trackmaster/Batman banden staat zou ik de gok wel durven wagen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• PoweRoy
FastFred schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:23:
Huh, de Kuga en CX5 vallen af omdat er weinig opties op zitten tijdens je proefrit met een specifieke auto? Je weet dat er ook auto's zijn die wel meer opties hebben? Van al die auto's zou ik juist de Ford's aanraden (wel even opletten dat je een motor met distributieketting hebt en NIET die met de distributieriem die door olie loopt, dat is ellende.
Heeft vooral met budget te maken. Ik zoek in de richting 20-23k.
De Kuga was rijk uitgevoerd (auto opties) maar relatief weinig opbergvakjes etc. Het zag er vooral leeg uit vergeleken met de andere merken.
De CX5 was al 28k voor een hele kale auto en hele krappe achterbank.

[This space is for rent]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:50
Misschien had je dit zelf al eens gedaan. Maar ik heb hier een filtertje gemaakt: budget max 23k, station, mpv/suv, 1500kg trekgewicht, automaat, 7 zitplaatsen. En gesorteerd op prijs van hoog naar laag.

https://www.autotrack.nl/...&sortering=PRIJS_AFLOPEND

Dan zie ik ook een XC90 met wel een hoge km-stand. Die Grand Scenic veel, maar ook de BMW 218 Gran Tourer, die al overwogen? Of Ford Galaxy, take your pick.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 29-08-2024 11:41 ]

• PoweRoy
FastFred schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:40:
Misschien had je dit zelf al eens gedaan. Maar ik heb hier een filtertje gemaakt: budget max 23k, station, mpv/suv, 1500kg trekgewicht, automaat, 7 zitplaatsen. En gesorteerd op prijs van hoog naar laag.

https://www.autotrack.nl/...&sortering=PRIJS_AFLOPEND

Dan zie ik ook een XC90 met wel een hoge km-stand. Die Grand Scenic veel, maar ook de BMW 218 Gran Tourer, die al overwogen?
Ik heb dat inderdaad gedaan maar via gaspedaal. Daar komen ook auto's van autotrack erop. Volvo's vind ik extreem duur (en ze hebben dan al een hele hoge kilometer stand).

BMW heb ik nog niet gekeken, nog niet aan toegekomen.

Waar het vooral bij mij omgaat in dit topic is betrouwbaarheid. Hoe ik kan vinden waar ik op moet letten.

@houthakker
Bedankt voor de ADAC en ANWB links!

[ Voor 6% gewijzigd door PoweRoy op 29-08-2024 11:44 ]

[This space is for rent]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:24
Kan je de huidige auto niet overnemen? Als je er tevreden over bent is dat misschien een leuke optie? Ook omdat je dan de geschiedenis kent en weet hoe er mee gereden is.

Wij hebben een CX-5, staat bekend als betrouwbaar. Bij 55.000 KM ging hier de motorstoring aan en tot op heden is het nog niet verholpen. Iets met de katalysator of de lambda sensor schijnt. Hij rijdt verder prima.

Mijn monteur zweert bij Renault in ieder geval. Dat kan 2 dingen betekenen, of ze leveren lekker op aan uren of ze zijn heel goed :P

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• houthakker

houthakker

Poehé

Tja, het is tegenwoordig best lastig om een ruime auto te vinden die veel kan trekken. Ik zou normaal zeggen japanner; maar hybrides zijn doorgaans niet goed in het trekken van dingen - en al snel boven budget (Honda). Dan kom je bij de Europese merken met kleine geblazen motoren.

Als je zoekt op trekgewicht kom je nogal snel bij crossovers... en die zijn niet persee ruim van binnen.

Er dus gewoon veel meer Europese auto's te koop - dus om nu een Toyota Avensis Touring aan te bevelen waar er maar 2 van in het land staan voor het budget....

Misschien Mitsubishi Outlander iets voor je?

Andere auto's binnen je budget en redelijk aanbod (op mp met trekgewicht filter)... VW Touran, Opel Zafira, Lynk en Co 01, Mazda 6 Sportbreak & CX-5, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Toyota RAV4, Suzuki SX4 of Vitara - maar ik vrees dat het gross van deze modellen niet aan je ruimteeisen voldoen.

[ Voor 27% gewijzigd door houthakker op 29-08-2024 11:58 ]

Specs

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
FastFred schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:40:
Dan zie ik ook een XC90 met wel een hoge km-stand.
Zo'n XC90 is een mooie wagen maar daar loop je heel hard op leeg als er wat mee is, zeker met een T8. Persoonlijk zou ik die over slaan... mijn N=1 ervaring met Volvo is dat je daar vooral premium betaald nmaar het vervolgens niet rijdt :+

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 12:50
Ik heb 2 Renaults, een Megane 3 RS (6 jaar in bezit) en een Megane IV DCI (3 jaar in bezit) als daily.

Vind het altijd bijzonder hoe er over merken gesproken wordt wat betreft betrouwbaarheid, "Frans moet je nooit doen", "Duitsers zijn betrouwbaar". Hele modelranges en motoriseringen worden over een kam gescheerd.

Er zit ook per model/motorisering nogal verschil in betrouwbaarheid.
Elk merk heeft problemen (gehad) met bepaalde motoren. BMW met de N54 benzinemotor, VW met de 1.4TSI, Peugeot/Citroen met de 1.6THP, Ford met de 1.6 uit onder andere de Fiesta ST en ga zo maar door. Een VW Golf met een 1.6 TDI is een betrouwbaardere auto dan hetzelfde exemplaar met een 1.4 TSI. Renault bouwt over het algemeen zeer degelijke motoren maar uiteraard hebben zij ook mindere series gehad.

Top:
1.3 TCE
1.6 TCE
1.5 DCI
2.0 DCI

Flop:
1.2 TCE uit de oudere modellen
0.9 TCE

Dan komt de variabele onderhoudshistorie nog om de hoek kijken. Het is allemaal niet zo zwart/wit als weleens wordt gezegd. Je moet ook geluk hebben. Overigens is ook mijn monteur erg positief over de recente Renaults.

Wat je kunt doen om achter de zwakke punten van een auto te komen is om forums van liefhebbers te bezoeken, daar kun je vaak een aankoopadvies vinden.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35
offtopic:
Voor wie durft: https://link.marktplaats.nl/m2145177980
Eigenaar/garage heeft er geen fiducie meer in?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Tom. C schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:01:
Vind het altijd bijzonder hoe er over merken gesproken wordt wat betreft betrouwbaarheid, "Frans moet je nooit doen", "Duitsers zijn betrouwbaar". Hele modelranges en motoriseringen worden over een kam gescheerd.
Als autonerd ben ik het wel een beetje met je eens - het ligt genuanceerd - maar de meeste mensen weten niets van autos.

Als je dan aangewezen bent op statistiek (zeker m.b.t. Renault tot ~2016 - plus het feit dat de 'data' of 'ervaringen' later boven komen drijven als de auto's op leeftijd komen) is het niet zo gek dat over de hele linie bepaalde merken het gewoon slechter doen dan dan andere. Dat sluit natuurlijk de uitzondering op de regel niet uit ('maandag ochtend Toyota' vs goed onderhouden pareltje met slechte reputatie). De algemene regels gelden hier op het forum omdat we zelden met de TS op pad gaan ;)

Grappig dat overigens mijn eigen link van ADAC de ANWB tegenspreekt bijvoorbeeld bij de Toyota CH-R.

Uiteindelijk (ook hier op tweakers) is dat emotie het toch wel wint. Het eisenpakket van de TS is zo groot en het verlangen voor optie dat die Renault denk ik al op de oprit staat :P

Specs

Pagina: 1