• ComputerATP
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-10 10:10
Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat foto's kijken op een TV via een Samsung T5 SSD schijf erg traag gaat?

Het gaat om een meneer met een verstandelijke beperking die op deze manier foto's kijkt en dat het liefst ook op deze manier blijft doen.

De laadtijd van fotos duurt erg lang en daardoor werkt het niet meer naar behoren.
Zijn er alternatieven, tips e.d.?

Bedankt alvast voor het meedenken

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft weinig met computerhardware te maken. Schopje naar TPM.

Je noemt niet welke tv het is, welk formaat afbeeldingen etc, dus dan blijft het gissen. My best guess is dat de processor van de tv traag is en de bestanden die moeten worden afgespeeld erg groot zijn.

Als we niet weten wat de details zijn van de setup wordt het lastig te bepalen waar het fout gaat en wat je anders zou kunnen doen.

• ComputerATP
Excuus, fijn dat het nu in het goede topic staat.

De TV is een: Samsung UE43TU8070
Formaat afbeeldingen zijn niet bijzonder, gewoon met telefoon of simpele fotocamera gemaakt.
.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:20
Wat is erg lang? 2 seconden, 30 seconden?
En hoeveel MB zijn de bestanden? Ook een telefoon of simpele camera kan bestanden van 10 MB produceren.

Kun je specifieker over de laadtijd en de grootte van de bestanden?

De betreffende TV heeft USB2.0 en staat al 4 jaar in de pricewatch. De TV zal geen buffer hebben en zal iedere foto individueel inladen en weergeven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• ComputerATP
Zoals ik nu van mijn collega begrijp komt het inderdaad overeen met wat @Joris748 omschrijft.
Het laden van de thumbnails duurt lang of blijven wit. Afstandsbediening reageert nergens meer op en uiteindelijk, na laden van de thumbnails wat ongeveer 30 seconden duurt, worden alle opdrachten met de afstandbediening verwerkt en vliegt het selectievak door het beeld.

Ik denk dat het inderdaad aan de TV ligt en de processor hiervan.

Hebben jullie een advies over welke tv een goed alternatief zou zijn waarop dit goed werkt?
Liefst met USB 3.x ingang en rond de 43 inch

• ComputerATP
Hebben jullie een advies over welke tv een goed alternatief zou zijn waarop dit goed werkt?
Liefst met USB 3.x ingang en rond de 43 inch

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ComputerATP Heeft hij toevallig een iPhone? Want dan zou ik namelijk een Apple TV aanraden. Dan hoeven foto's ook niet meer handmatig overgezet te worden en staan ze gelijk in de iCloud Bibliotheek.

De TV voelt dan ook gelijk 10x zo snel aan.

uitvoering: Apple TV 4K (3e gen.) Wi-Fi + Ethernet 128GB

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• ComputerATP
Omdat het gaat over iemand met een verstandelijke beperking is een apple TV helaas geen haalbare optie en is de bediening hiervan erg ingewikkeld voor diegene.

Het liefst verander ik dus zo weinig mogelijk aan het koppelen van de SSD schijf en het bedienen en bekijken via de TV

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34
Een ander merk dan samsung zal dan ook al snel een compleet ander besturingssysteem hebben, waardoor ook alles anders werkt.

Is er btw iets veranderd waarna de problemen zich voordeden? Nieuwe camera? Erg veel nieuwe fotos toegevoegd?

Wie zet de fotos op die schijf? Mogelijk gaat het een stuk sneller als je de fotos onderverdeeld in mapjes. Of als je de fotos met een resize tool een stuk compacter maakt.

• ComputerATP
Er bestaat ongeveer 550gb aan fotos op de ssd.
De fotos zijn al verdeeld in mappen en dit wordt door zijn begeleiding gedaan.

Met zijn camera staat de opgeslagen beeldkwaliteit al op de laagste stand.

Een resize tool zou een optie kunnen zijn, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een plug and play optie.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ComputerATP schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:01:
Er bestaat ongeveer 550gb aan fotos op de ssd.
De fotos zijn al verdeeld in mappen en dit wordt door zijn begeleiding gedaan.

Met zijn camera staat de opgeslagen beeldkwaliteit al op de laagste stand.

Een resize tool zou een optie kunnen zijn, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een plug and play optie.
550GB zijn waarschijnlijk RAW foto's.

Zet ze om naar JPEG met Lightroom of iets en dan zal het een fractie daarvan zijn inclusief veel sneller laden.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 09:00

liberque

Vrijzinnig!

Controleer op de TV of er onnodige apps geïnstalleerd staan. Verwijder die dan. Helpt dit niet: reset de televisie dan naar fabrieksinstellingen. Hopelijk maakt dit wat geheugen vrij.

De foto's staan in mapjes maar je spreekt over 500gb. Beperk het aantal foto's per mapje tot maximaal 50. Je moet je voorstellen dat de televisie thumbs gaat maken van al die foto's. Zijn dat er een hele boel dan raakt het geheugen van de tv vol en zal de tv nauwelijks meer reageren.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een nieuwe televisie heeft natuurlijk een snellere processor, maar een TU8070 is niet extreem oud, dus er zijn grenzen aan hoeveel verbetering je op die manier je kunt verwachten. 500GB is echt wel serieus veel.

Ik denk dat het beperken van de grootte en inderdaad de hoeveelheid foto´s per mapje de meeste winst gaat geven. 2 megapixel is groot genoeg voor weergave op een beeldscherm, maar je hebt al camera's die foto's van 64 megapixels genereren.

Voor nieuwe foto's kun je het fototoestel anders instellen, voor de bestaande kun je wellicht een conversiescript over de SSD heen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerATP
Bedankt voor de info, ik ga hier mee aan de slag!
Pagina: 1