Vakanties in Gantt-planning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• KaiBontkes
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-09 16:11
Goedemorgen allen,

Iemand een idee hoe ik het volgende kan aanpakken.

Ik ben bezig met een Gantt-planner. Nu ben ik bezig met een planning en kom ik toch nog iets tegen wat ik graag anders zou willen zien. Onderstaande afbeelding geeft de situatie weer. De lichtblauw/groene strook geeft de kerstvakantie weer, hierin worden geen werkzaamheden verricht. De activiteiten die voor de vakantie gedaan worden duren bijvoorbeeld 20 dagen. Nu telt hij door in de vakantie, door middel van de opmaak is dit nu niet te zien. Is het mogelijk dat de activiteit na de vakantie weer doortelt, of wordt diAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oX5yw0gLDMVdkYiH1FfWYNOl-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIwGEJIWGKl2yLkzclwO01Ea.png?f=fotoalbum_larget een heel ingewikkeld verhaal?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:59

g0tanks

Moderator CSA
De screenshot helpt, maar verder leg je niet echt uit hoe je Excel werkt.

Wat telt door en op welke plek? Wat is de achterliggende formule? Wat heb je zelf al geprobeerd te veranderen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• KaiBontkes
Ik hoop dat onderstaande afbeelding wat meer duidelijkheid schept. Ik ben bezig geweest met het implementeren van vakantiedagen achter de WERKDAGEN, alleen de formule geeft steeds maar weer een foutmelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRaj-aTzFSLhiAPiPDQ1XFFHT7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mgbORXGWV3vjtFWX9yjh6Z1X.png?f=fotoalbum_large

• KaiBontkes
@g0tanks

Dat blauwe vlak is de kerstvakantie van dit jaar. De donkerblauwe vlak loopt nu door dit vakantievlak. Ik moet de formule dus zodanig aanpassen dat hij deze periode overslaat.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:22

Qwerty-273

Meukposter

Is het "blauw" (op mijn scherm is het meer mintgroen, dus één van ons heeft een scherm dat behoorlijk uit kalibratie loopt) puur een kleur vulling / opmaak van de cel? Of zit daar nog iets slims achter?
De formule zelf kijkt alleen maar in de linker kolommen (J t/m Q) en heeft dus geen enkel benul van de vakantie periode.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:55

m-vw

Dus?

@Qwerty-273 Compleet OT: Ook hier mintgroen.

• KaiBontkes
@Qwerty-273 Blauw/mintgroen, kan beide ;). Ik snap inderdaad wat je bedoelt en dat is nou net de truc waar ik graag achter wil komen. Ik heb geprobeerd achter elke functie "WERKDAG" deze periode bij ";vakantiedagen" proberen in te vullen. Dit werkte helaas niet. Wat betreft de opmaak, deze heb ik via voorwaardelijke opmaak aangemaakt en daar de volgende formule aan verbonden =EN(date>=Start_kerstvakantie_24;date<=Eind_kerstvakantie_24). Start/eind kerstvakantie is dan weer een gedefinieerde naam van de datum. Deze datum staat in een ander blad met alle gegeven, zie afbeelding. Hierin wil ik dus meerdere vakanties invoeren zodat ik dit probleem niet over bijvoorbeeld 6 maanden weer heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0aawZiY1l2DpUwSM9aNaY5-HFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BtB2bxWpW338UDWl7X15BL0a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je zou kunnen doen is in iedere cel een telling stoppen die naar de cel links van zichzelf kijkt en daar, mits het geen vakantie is, één vanaf haalt. Als het wel vakantie is blijft die waarde hetzelfde, tot na de vakantie.
Die waarden kun je dan weer verbergen met conditionele opmaak door de voorgrond dezelfde kleur te maken als de achtergrond. Je zou evt. ook iedere cel een voorspelbare combinatie van waarden kunnen maken, bijv. "dagen_over | is_vakantie" zodat je in je conditionele opmaak de waarde kunt splitsen en dan indien is_vakantie waar is groen, zo niet en dagen_over > 0 grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:00

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Wat een formule, volgens mij is er gewoon een formule die precies het aantal werkdagen berekent exclusief weekenddagen én waar je ook nog een bereik kan opgeven die ook niet mogen mee worden geteld

Ik gebruik zelfs engelse formules, Networkdays.Intl, maar als ik goed gegoogled heb:
= NETTO.WERKDAGEN.INTL(startdatum; einddatum; 2; A1:A10)

De 2 staat voor Zaterdag & Zondag
Als je waar nu A1:A10 staat een naambereik maakt met elke dag die ook niet meegeteld moet worden per losse regel dan ben je er al denk ik
Pagina: 1