Vraag

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Hallo,

Situatie als volgt: Auto heeft een hele fijne carkit, maar de radio kan niet vervangen worden. Daarom een goedkoop Android Auto schermpje gekocht en die hangt nu over de radio van de auto heen.
Werkt perfect voor muziek e.d., maar ik loop tegen één heel groot probleem aan:
Wanneer ik bel in de auto wil ik dit gewoon via de autoradio doen, omdat die een hele goede microfoon heeft (je hoort bijna niet dat ik in de auto zit). Het schermpje zelf heeft ook een microfoon (en een speakertje) maar die is van dezelfde Chinese kwaliteit als het scherm zelf.
Het scherm blijft zichzelf echter registreren als zowel 'media audio' als 'phone calls'.
Ik kan dit uitzetten, maar zo gauw ik het instellingen schermpje sluit en weer open staat het weer aan.
Als ik de verbinding met dit apparaat verbreek dan wordt ook de verbinding met de autoradio verbroken, alsof de hele Bluetooth dan reset, en neemt het schermpje weer opnieuw over.
Dit zorgt er ook voor dat iedere keer alléén het schermpje verbonden wordt, niet de autoradio.
Bij het starten/opnemen van een telefoongesprek forceert hij dit ook, waardoor de autoradio niet meer verbonden is en het schermpje zichzelf als telefoonapparaat instelt, ondanks dat het schermpje verder prima werkt zonder Bluetooth (aangezien Android Auto over wifi gaat) wanneer de verbinding eenmaal gemaakt is.

Ik moet dus iedere keer als ik even wil bellen in de auto (of de telefoon opneem) opnemen, handmatig met de autoradio verbinden, en dan bij het andere apparaat 'phone calls' uitzetten, dan pas kan ik gewoon bellen via de autoradio. Dit is natuurlijk geen doen tijdens het rijden, want het hele punt van het hebben van de mogelijkheid om hands-free te bellen in de auto is dat je je telefoon niet vast hoeft te hebben (of mag hebben).

Kan iemand mij aan een oplossing helpen, voordat ik dit kloteschermpje in de vuilcontainer gooi en een nieuwe bestel?
Is er bijv. een manier om deze instellingen (of een apparaat wel of niet voor telefoongesprekken gebruikt mag worden) te forceren/af te dwingen?

Het schermpje zelf heeft totaal geen instellingen, alleen voor het opzetten van de verbinding (en de optie om Bluetooth te gebruiken voor de verbinding tussen het schermpje en de autoradio). Het gaat om dit goedkope schermpje, dat ik puur heb uitgezocht op prijs en formaat.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:05
Je probleem zit in hoe Android auto functioneerd, het neemt in feite je telefoon over.
Dus combinatie losse Android Auto en geintegreerde carkit gaat nooit werken.

Mijn advies, hang een houder voor de radio voor je telefoon en gebruik dat als scherm voor muziek en navigatie. Gebruik eventueel de auto modus als je telefoon dat ondersteunt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:01:
Hallo,

maar de radio kan niet vervangen worden.
Waarom niet?

Kan jij dat niet?
Kan een auto audio bedrijf het niet?
Is er geen raampje te vinden voor een after market radio?
Zit er een hoop in geïntegreerd?
Is het een Tesla?
Is het een ev met alles via dat scherm?
Wat voor auto is het merk model?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Oon
  • Niet online
swhnld schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:41:
Je probleem zit in hoe Android auto functioneerd, het neemt in feite je telefoon over.
Dus combinatie losse Android Auto en geintegreerde carkit gaat nooit werken.
Het probleem speelt niet met CarPlay, alleen Android Auto. Daarnaast krijg ik wel gewoon de keuze voor audio-apparaat in het belscherm, waarin ik Bluetooth kan kiezen. Het enige probleem is dat het scherm dus geforceerd een Bluetoothverbinding opzet wanneer ik gebeld word. Die verbinding heb je wel nodig voor de handshake met Android Auto, maar als ik daarna Bluetooth helemaal uitzet werkt AA zelf gewoon nog zonder problemen en kan ik ook bellen op speakerphone, alleen dan werkt de carkit dus ook niet.
Ik weet van mijn Pioneer inbouwradio in een andere auto dat het wel gewoon kon, dus het is absoluut niet zo dat het aan Android Auto zelf ligt.
Mijn advies, hang een houder voor de radio voor je telefoon en gebruik dat als scherm voor muziek en navigatie. Gebruik eventueel de auto modus als je telefoon dat ondersteunt.
Ik heb dit scherm gekocht om juist die situatie op te lossen. Een telefoon in beeld is niet te vergelijken, leidt veel meer af en is lastiger te lezen. Dit probleem moet gewoon op te lossen zijn..
jack zomer schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Waarom niet?

Kan jij dat niet?
Kan een auto audio bedrijf het niet?
Is er geen raampje te vinden voor een after market radio?
Zit er een hoop in geïntegreerd?
Is het een Tesla?
Is het een ev met alles via dat scherm?
Wat voor auto is het merk model?
Dikgedrukte. Volvo V70 uit 2009, het model waar ze net van de ouderwetse standaard 2DIN naar een moderner dashboard zijn gegaan. Hierbij zit een heel menu van de auto in de radio ingebouwd, en is het niet mogelijk om bijv. de stuurwielknoppen op een after market radio aan te sluiten.

Ik heb dit uitgebreid uitgezocht, er is welgeteld één radio die wel zou passen, de BluePower BLP-950A. Helaas lees ik van mensen op het internet dat ze die besteld hebben en gewoon maanden lang horen en geen contact kunnen krijgen, met een uiterste geval waar na anderhalf jaar pas ineens werd geleverd, dus dat vind ik te riskant voor ~850 euro (los van dat dat heel veel geld is t.o.v. de 500-600 euro die je normaal gesproken voor een inbouwunit met frame en stuurwielinterface en alles kwijt zou zijn).

M.a.w. er zijn dus geen reële opties voor inbouw.

[ Voor 4% gewijzigd door Oon op 29-08-2024 14:44 ]

Verwijderd

Oon schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Het probleem speelt niet met CarPlay, alleen Android Auto. Daarnaast krijg ik wel gewoon de keuze voor audio-apparaat in het belscherm, waarin ik Bluetooth kan kiezen. Het enige probleem is dat het scherm dus geforceerd een Bluetoothverbinding opzet wanneer ik gebeld word. Die verbinding heb je wel nodig voor de handshake met Android Auto, maar als ik daarna Bluetooth helemaal uitzet werkt AA zelf gewoon nog zonder problemen en kan ik ook bellen op speakerphone, alleen dan werkt de carkit dus ook niet.
Ik weet van mijn Pioneer inbouwradio in een andere auto dat het wel gewoon kon, dus het is absoluut niet zo dat het aan Android Auto zelf ligt.

[...]

Ik heb dit scherm gekocht om juist die situatie op te lossen. Een telefoon in beeld is niet te vergelijken, leidt veel meer af en is lastiger te lezen. Dit probleem moet gewoon op te lossen zijn..

[...]

Dikgedrukte. Volvo V70 uit 2009, het model waar ze net van de ouderwetse standaard 2DIN naar een moderner dashboard zijn gegaan. Hierbij zit een heel menu van de auto in de radio ingebouwd, en is het niet mogelijk om bijv. de stuurwielknoppen op een after market radio aan te sluiten.

Ik heb dit uitgebreid uitgezocht, er is welgeteld één radio die wel zou passen, de BluePower BLP-950A. Helaas lees ik van mensen op het internet dat ze die besteld hebben en gewoon maanden lang horen en geen contact kunnen krijgen, met een uiterste geval waar na anderhalf jaar pas ineens werd geleverd, dus dat vind ik te riskant voor ~850 euro (los van dat dat heel veel geld is t.o.v. de 500-600 euro die je normaal gesproken voor een inbouwunit met frame en stuurwielinterface en alles kwijt zou zijn).

M.a.w. er zijn dus geen reële opties voor inbouw.
Zoiets zou moeten werken. Menu van de auto is niet in de radio ingebouwd, het wordt op het scherm van de radio weergegeven en je zou met nieuwe radio ook gebruik van kunnen maken. Stuurbediening heb je een adapter voor nodig, zoals Connects2 CTKVL10 .
https://nl.aliexpress.com...xNzI3Mjc1MjYxLjYwLjAuMA..

• Oon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:46:
[...]

Zoiets zou moeten werken. Menu van de auto is niet in de radio ingebouwd, het wordt op het scherm van de radio weergegeven en je zou met nieuwe radio ook gebruik van kunnen maken. Stuurbediening heb je een adapter voor nodig, zoals Connects2 CTKVL10 .
https://nl.aliexpress.com/item/1005001657107534.html
Dat is niet hetzelfde platform helaas. De modellen voor 2009 kan het wel bij, de modellen na die van mij hebben weer zelf een schermpje (dat ook te vervangen is). 1999 - 2006 S80 is het P2 platform, de 2001 - 2007 V70 ook, maar de 2008 - 2010 V70 die ik heb is het P3 platform.

Gaat dus om een hele andere radio die erin zit

Verwijderd

• Oon
  • Niet online
Lijkt obv het framepje om de radio heen net onderin beeld wel dezelfde als mijn auto te zijn, en dat is ook ongeveer de oplossing die ik nu heb (een los schermpje).

Dan heb je dus geen stuurwielbediening en zit je met hetzelfde probleem als ik nu ervaar, omdat je de microfoon van de auto zelf niet op zo'n schermpje aan kunt sluiten

Verwijderd

Oon schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:17:
[...]
Dan heb je dus geen stuurwielbediening en zit je met hetzelfde probleem als ik nu ervaar, omdat je de microfoon van de auto zelf niet op zo'n schermpje aan kunt sluiten
Stuurwielbediening heb je dan ook wel mbv een adapter, alleen je zou de knoppen zelf moeten inleren, microfoon zit in de unit ingebouwd en je oude mic en camera kan je (meestal) ook aan de unit aansluiten.
Ik zou vragen aan verkoper van teyes wat ze te bieden hebben, ze zijn best wel behulpzaam en helpen je verder met juiste kabels etc. Ik heb er prima ervaring mee, heb geen btw betaald bij aanschaf en slechts een paar tientjes invoerkosten.
Wellicht nuttig voor jouw - https://www.volvo-forum.n...opic.php?t=83528&start=40

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2024 20:14 ]

Pagina: 1