Auto radio op netstroom en accu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R-FA
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-09 02:37
Beste medetweakers,

Naar aanleiding van mijn post in het kistradio topic bedacht ik mij dat het meer een elektronica vraag is dan over de kistradio zelf, vandaar dat ik hier een aparte topic over start. Zoals daar aangekondigd wil ik graag een eigen kistradio bouwen.

Ik ben voorzien van een autoradio, speakers en eventueel een versterker en aparte subwoofer. Ben er nog niet over uit of de versterker en subwoofer ook worden aangesloten. Alle apparatuur heb ik dus in bezit maar daarvoor komt nu het belangrijkste de stroomvoorzieningen. Helaas heb ik hier de kennis niet voor vandaar mijn vragen in dit topic. Ik kan wat zaken solderen, aansluiten etc. maar daarvoor dien ik eerst zelf te begrijpen hoe de zaken aan te sluiten.

Ik wil de radio graag aansluiten op zowel netstroom als een accu, om niet alleen afhankelijk van een stopcontact te zijn en de radio makkelijk te kunnen verplaatsen.

Als voeding zou ik graag deze willen gebruiken. Maar naast netstroom zou ik ook zoals aangegeven 2 accu's willen inbouwen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de radio speelt op netstroom en eventueel de accu's oplaad als deze leeg zijn, dien ik hiervoor dan iets van een laadmodule/controller tussen te plaatsen, zo ja waar moet ik hierbij op letten? Wanneer de accu's vol zijn wil je er niet ook nog continu stroom op hebben staan.

Ik zat zelf te denken om verschillende stroomkringen te maken:
1: Rechtstreeks netstroom naar radio
2: Rechtstreeks accu naar radio
3: Netstroom via accu naar radio

en deze dan te scheiden van elkaar door middel van schakelaars.

Dit zou denk ik wel werken maar is volgens mij niet de meest handigste oplossing, zijn er alternatieven waar ik mee aan de slag kan? Alvast bedankt voor het meedenken.

...

Beste antwoord (via R-FA op 31-08-2024 19:36)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 18:02
Ik zou het zo doen met een relais. (auto relais)
Geen netspanning: accu direct aangesloten aan radio.
Netspanning; accu wordt geladen en radio krijgt direct power via voeding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39C_UDy8cOk2DYwtTLAmLQpFogk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycByEiJPOUdagGNEMtjGdX3R.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Hell-Slave
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39C_UDy8cOk2DYwtTLAmLQpFogk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycByEiJPOUdagGNEMtjGdX3R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
@Hell-Slave keurige schets 👍

@R-FA Hou wel rekening met het feit dat die voeding maar 150w vermogen kan leveren. Een subwoofer kun je denk ik wel vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
Hell-Slave schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 02:00:
[Afbeelding]
Geven in serie geschakelde batterijen geen 24V? M.a.w. moeten de twee batterijen niet parallel staan?

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 08:02
Knappa schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Geven in serie geschakelde batterijen geen 24V? M.a.w. moeten de twee batterijen niet parallel staan?
Zekers, goed gezien, ze leveren nu 24v....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

Waarom twee voedingen en niet gewoon de radio permanent op de accu aangesloten houden?

De radio kan prima spelen terwijl de acculader de accu oplaad ;) Wanneer de accu vol is, fungeert de acculader automatisch als 'voeding'.

• Hell-Slave
Knappa schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Ik denk dat ze parallel komen voor meer capaciteit.
Omdat in de OP een 12V voeding wordt genoemd, ga ik er vanuit van een 12V systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door Hell-Slave op 29-08-2024 11:07 ]

• Hell-Slave
WWJD schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:00:
Waarom twee voedingen en niet gewoon de radio permanent op de accu aangesloten houden?

De radio kan prima spelen terwijl de acculader de accu oplaad ;) Wanneer de accu vol is, fungeert de acculader automatisch als 'voeding'.
Omdat je nu een kleine acculader kan nemen die rustig je kleine accu kan opladen.
Die kleine acculader kan niet je accu EN je radio van stroom voorzien.
Gevolg is dat je accu langzaam leeg getrokken wordt.
Twee voedingen is makkelijker, er zal ruimte genoeg zijn in de kist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:48
Als je het helemaal netjes wil doen dan voorzie je ook in een schakeling die de accu beschermd tegen te diepe ontlading. Tegenwoordig heb je op oa Aliexpress voor weinig 12V solar charge controllers die dit voor je uit handen nemen.

https://www.instructables...otection-Circuit-at-Home/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:50

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor dat geld van die voeding heb je op Marktplaats en op diverse winkels ook een HP DPS servervoeding die (afhankelijk van model) 50 tot 100A kan leveren.

Hou er rekening mee als je met versterkers en een sub voor een simpele kistradio aan de slag gaat je niet lang kan spelen op een nog portable accu. Meeste autoradio's hebben al een gebrugde uitgang en kunnen tot 40W per kanaal spelen, 2 redelijke speakers moet voldoende zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-FA
Allen, dank voor de reacties en meedenken tot nu toe! De accu's komen inderdaad parallel te staan zoals gesuggereerd, dit vanwege het vergroten van de capaciteit. Vanwege het gewicht lijkt het mij niet handig om 1 grote accu erin te zetten, of zijn er juist redenen om dit wel te doen?
[Afbeelding]
Bedankt voor de tekening, dit maakt veel al duidelijker
Normaal is de lader voor 1 accu bedoelt, levert dit nog problemen als ik 2 accu's parallel heb staan?
Nielson schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:05:
Als je het helemaal netjes wil doen dan voorzie je ook in een schakeling die de accu beschermd tegen te diepe ontlading. Tegenwoordig heb je op oa Aliexpress voor weinig 12V solar charge controllers die dit voor je uit handen nemen.

https://www.instructables...otection-Circuit-at-Home/
Dit was inderdaad een vervolgvraag, naar aanleiding van jouw opmerking kwam ik op Aliexpress het volgende tegen. Is dit niet een combinatie van een accu bescherming en wat @Hell-Slave benoemd, voor de volledigheid hieronder het plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8tG4DqKdtVnLGx8cxFkx4h_htA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uksSyMhk3syz0tqyJP9IcMDE.webp?f=fotoalbum_large
memphis schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:12:
Voor dat geld van die voeding heb je op Marktplaats en op diverse winkels ook een HP DPS servervoeding die (afhankelijk van model) 50 tot 100A kan leveren.

Hou er rekening mee als je met versterkers en een sub voor een simpele kistradio aan de slag gaat je niet lang kan spelen op een nog portable accu. Meeste autoradio's hebben al een gebrugde uitgang en kunnen tot 40W per kanaal spelen, 2 redelijke speakers moet voldoende zijn.
Dank voor de tip over de servervoeding, na een zoektocht op Marktplaats inderdaad wat betere voedingen tegengekomen qua prijs/kwaliteit.

Versterker en sub waren om die reden inderdaad als optioneel benoemd, ik ga voor nu eerst inderdaad alleen aan de slag met de radio en 2 speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:50

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo'n relais print maakt het onnodig gecompliceerd, je hebt volgens advies maar 1 simpel relais nodig, zonder extra electronica. En die relais op dergelijke printjes kunnen maar 10A aan, als je bij de Conrad naar een relais gaat kijken en je gebruikt het filter kan je met gemak een betaalbaar relais dat 50A of veel meer aan kan.

Wat betreft die voedingen, daar moet je vaak nog een draadbruggetje of een weerstand op de connector solderen om hem aan te krijgen. Hier een hele lijst van de vele soorten te vinden voedingen en wat er aangepast moet worden: https://www.rcgroups.com/...ert-Server-Power-Supplies

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
R-FA schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:48:

Bedankt voor de tekening, dit maakt veel al duidelijker
Normaal is de lader voor 1 accu bedoelt, levert dit nog problemen als ik 2 accu's parallel heb staan?

[...]
Moet geen probleem zijn, let alleen op in het begin dat ze beide leeg of vol zijn, anders gaat er (te) veel stroom lopen tussen beide accu's.

Printje is leuk maar die relais zijn maar 10A.
Meeste auto radio's zullen wel een shut down hebben als de spanning te laag wordt, ik zal je daar niet zo druk maken.

Hier een voorbeeld van een auto relais, ze zijn niet zo duur.
https://www.conrad.nl/nl/...isselcontact-1571773.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
@R-FA Kijk ook eens naar de Mean Well AD-155A, dat is een voeding met ingebouwde acculader. Voor bescherming tegen diepontlading kun je bijvoorbeeld de Kemo M148-24 - Battery Guard overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
FrankHe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:39:
@R-FA Kijk ook eens naar de Mean Well AD-155A, dat is een voeding met ingebouwde acculader. Voor bescherming tegen diepontlading kun je bijvoorbeeld de Kemo M148-24 - Battery Guard overwegen.
Nadeel van die voeding is dat ie maar een 0,5A afgeeft om de accu's op te laden.
Met 14Ah is dat ruim 24uur, lijkt me een beetje lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Hell-Slave schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Nadeel van die voeding is dat ie maar een 0,5A afgeeft om de accu's op te laden.
Met 14Ah is dat ruim 24uur, lijkt me een beetje lang.
Voor een 14,4 Ah batterij is 0,5 A inderdaad aan de lage kant. De Mean Well LAD-120A kan laden met 1 A wat neerkomt op 0,07 C. De Mean Well PSC-160A-C doet het op 4 A wat dan weer aan de hoge kant is omdat je dan met 0,27 C aan het laden bent daar waar 0,1 C wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
FrankHe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Voor een 14,4 Ah batterij is 0,5 A inderdaad aan de lage kant. De Mean Well LAD-120A kan laden met 1 A wat neerkomt op 0,07 C. De Mean Well PSC-160A-C doet het op 4 A wat dan weer aan de hoge kant is omdat je dan met 0,27 C aan het laden bent daar waar 0,1 C wenselijk is.
Wel leuke voedingen, gebruik veel MW power supplies maar deze kon ik nog niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 10:14
Ik zou om te beginnen gewoon een experimenteren met https://www.lidl.nl/p/ult...auto-acculader/p100371288.
Geen gedoe met printjes en accubewaking, maar gewoon aan de stroom en gaan.

De lader laadt met 15 watt. Voor een Kistradio is 15 watt RMS best prima. De accu zorgt voor je vermogen en vlakt de pieken af, waardoor je best een vrij behoorlijk vermogen voor muziek beschikbaar hebt.

Indien in praktijk blijkt dat deze te klein is voor als je radio aan de netstroom hangt, zou ik dan gaan kijken of je een grotere accu of een grotere voeding nodig hebt.

edit:
Deze laadt zelfs met 5A. https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-auto-oplader/p100366264. 60 watt rms.

[ Voor 8% gewijzigd door Sgrovert op 31-08-2024 19:13 ]

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[Afbeelding]
Met een 12 V voeding kan je niet een accu opladen, daar heb je echt een acculader voor nodig. Een acculader heeft stroombegrenzing, gaat door tot 14,4 V en de slimme laders voeren ook een controle uit.

Sorry, niet goed gekeken.

[ Voor 255% gewijzigd door TBTL op 31-08-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
TBTL schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:20:
[...]

Met een 12 V voeding kan je niet een accu opladen, daar heb je echt een acculader voor nodig. Een acculader heeft stroombegrenzing, gaat door tot 14,4 V en de slimme laders voeren ook een controle uit.
Heb je de afbeelding wel gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Nog een voordeel van de Mean Well LAD-120 is dat deze al en beveiliging tegen diepontlading heeft. Hiermee heb je dus één component om te voeden, laden en de accu te beveiligen. Voor pakweg Eur 45 ben je helemaal klaar en je koopt een zeer betrouwbaar product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-FA
Wederom bedankt voor alle reacties/suggesties voor nu een aantal zaken besteld, accu's, relais etc. Voeding heb ik via een kennis gekregen, dit is een servervoeding waar ik mee aan de slag ga.

Ik zal het resultaat hier nog zeker posten, dit gaat alleen even duren (december vanaf de vakantiebestemming). Reden om nu al een topic te openen was om alvast de juiste kennis in te winnen en de onderdelen op tijd te verschepen naar Suriname in de komende tijd. Ik houd jullie zeker op de hoogte van de uitkomst.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vergeet neit dat een auto radio 2x 12V in heeft (wanneer gaan ze dat eens afschaffen :F ) 1 ACC en in CTE, de CTE moet altijd iets van een 12V spanning zijn anders ben je steeds je instellingen kwijt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

:S

Shame on Me (OP niet goed (genoeg) gelezen) :o

[ Voor 72% gewijzigd door Will_M op 05-09-2024 19:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Damic schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:17:
Vergeet neit dat een auto radio 2x 12V in heeft (wanneer gaan ze dat eens afschaffen :F ) 1 ACC en in CTE, de CTE moet altijd iets van een 12V spanning zijn anders ben je steeds je instellingen kwijt.
Hoe wil je dat oplossen? Middels een extra 'accu' (batterij) om die instellingen op te kunnen slaan terwijl er al een kleine condensator aanwezig is om kortstondige onderbrekingen op te kunnen vangen welke ontstaan tijdens het starten van een auto óf het wisselen van de start-accu van zo'n ding?

Redundatie is nou niet écht een issue bij / in zo'n apparaat, hé :D

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan dat testen of dat ie mee achter de relais kan staan door 1 instelling te doen en dan om te schakelen. Houd ie de instellingen dan geen probleem anders mee op de batterij

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:33:
[...]

Hoe wil je dat oplossen? Middels een extra 'accu' (batterij) om die instellingen op te kunnen slaan terwijl er al een kleine condensator aanwezig is om kortstondige onderbrekingen op te kunnen vangen welke ontstaan tijdens het starten van een auto óf het wisselen van de start-accu van zo'n ding?

Redundatie is nou niet écht een issue bij / in zo'n apparaat, hé :D
Je kan ook het "geheugen" draadje rechtstreeks op de accu doen en hopen dat je de accu nooit helemaal leeg trekt anders ben je je instellingen kwijt.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:54

rapture

Zelfs daar netwerken?

De voeding in de TS gaat tot 13,8 V en gaat niet meer dan druppelladen kunnen doen.

2x 7Ah loodaccu is aan de kleine kant en gel accu's geven niet zo gemakkelijk veel stroom aan de versterker af.

Ik zie dat je met een klein budget wilt werken.

Ik denk eerder aan een AGM accu en had een goedkoop voorraadje AGM voor elektrische palletwagens aangelegd toen een accuhandelaar pallets aan overstock, teveel of verkeerd besteld ging dumpen. Ik vermijd tweedehandse accu's, want je weet niet of het paar keren diep ontladen is.

Ik zie deals op marktplaats zoals nieuwe 12V VMF sealed lead acid battery (gel?) 42Ah 50 euro.

Ik zou de load (autoradio en versterker) op de accu aansluiten met eventueel een accubewaker (ik had eentje zelf gemaakt: 555, 7805, transistor, spanningsdelers, condensatoren voor uitschakel en inschakelvertraging, autorelais,...) ertussen.

De acculader sluit je permanent aan de accu en wordt pas een factor als je de acculader aan een stopcontact aansluit. De accu moet altijd ertussen zitten als buffer tegen te zwakke voeding/lader om ervoor te zorgen dat de versterker altijd genoeg stroom krijgt.
Een vuistregel voor Gel en AGM accu’s zegt dat de minimale laadstroom 15 tot 25 % van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden wordt meestal ook de aangesloten apparatuur gevoed, het stroomverbruik van deze apparatuur wordt bij de genoemde 15-25 % opgeteld.

Dit betekent dat bij een accubank van 400 Ah en een aange­sloten belasting van 10 Ampère de benodigde acculader­capaciteit tussen 70 en 90 Ampère moet zijn om de accu in een redelijke tijd te kunnen laden.

De maximale laadstroom voor een Gel accu bedraagt 50 %, en voor een AGM accu 30 %.
https://www.mastervolt.nl/laden-van-accus/
Voor 40Ah gel accu kan je op 10 tot 15A laadstroom mikken.

De accu mag je de helft ontladen als je lange levensduur wilt, dan is 40Ah goed voor 10A stroom 2 uren lang.

Meanwell LAD-240A, LAD-120A,... hebben 1A laadstroom als nadeel. Dat is goed voor UPS-functie bij zeldzame stroomuitval en is niet bedoeld voor eventjes je radio naar een park, camping,... mee te nemen.
Pagina: 1