Hi iedereen,
Enkele dagen geleden maakte ik de post Mis ik iets? Warmtepomp lijkt een slecht idee. Mede door alle goede reacties ben ik toch het verder gaan doordenken en lijkt het erop dat ik toch mijn standpunt aan het herzien ben.
Ik neig toch naar een full electric warmtepomp omdat het financiele plaatje toch lijkt te kloppen voor mijn situatie. Daarnaast is het natuurlijk duurzamer. Wat denken jullie over onderstaande?
Gezien de meerkosten EUR 8150 zijn en de jaarlijkse terugverdienkosten EUR 914 zijn, heb ik een terugverdientijd van grofweg 9 jaar.
Enkele dagen geleden maakte ik de post Mis ik iets? Warmtepomp lijkt een slecht idee. Mede door alle goede reacties ben ik toch het verder gaan doordenken en lijkt het erop dat ik toch mijn standpunt aan het herzien ben.
Ik neig toch naar een full electric warmtepomp omdat het financiele plaatje toch lijkt te kloppen voor mijn situatie. Daarnaast is het natuurlijk duurzamer. Wat denken jullie over onderstaande?
De situatie
Mijn woningssituatie is het volgende:- Woning uit 1910
- 2-onder-1 kap
- Energielabel A
- Volledig na-geisoleerd, overal HR++ glas
- Radiatoren die met lage temperatuur kunnen werken. Geen vloerverwarming
- Een duurzaamheidscheck van een onafhankelijk bureau gaf aan dat mijn huis kon draaien op een full electric warmtepomp.
- Momenteel geen zonnepanelen, maar ga wel leggen wat de huidige electra behoefte dekt
- CV is kapot dus moet een nieuwe CV nemen
De huidige getallen
- Wij zijn er net komen wonen dus heb nog geen verbruiksgetallen van onszelf.
- De vorige bewoners (2 volwassenen, 2 kinderen, wij zijn 2 volwassenen en 1 kind) verbruikten 850 m3 gas en 2800 kwh electra.
- De vorige bewoners waren duurzaam-ingestelde mensen, maar wij ook.
- Ikzelf doe wel vaak home-office en veel oppassers komen langs om hier overdag op te passen, dus vaak thuis.
- Daarom denk ik dat het verbruik wel gaat stijgen. Laten we het houden op 1000 m3 en 3000 kwh electra.
- Zonnepanelen moeten ook 3000 kwh opleveren, dus geen kwh over voor warmtepomp.
De voorziene besparing met een full electric warmtepomp vs. CV ketel
Eenmalige kosten
- Ik heb een aanbod voor een full electric warmtepomp, inclusief meterkast, installatie, 300L vat voor EUR 10'150 inclusief de subsidie.
- Mijn CV is kapot en daarom zou ik een nieuwe CV moeten installeren om de winter door te komen. Dit kost volgens de consumentenbond ongeveer EUR 2'000
- Omdat de vergelijking full electric vs. CV ketel is, kost de full electric dus EUR 8'150 meer dan een CV.
Doorlopende kosten
- Momenteel betalen we EUR 0,27 per kwh en EUR 1,33 per m3
- Gaskosten zijn dus 1000 m3 keer EUR 1,23 is dus EUR 1330
- Voor gas betalen we vaste leveringskosten van EUR 95 en netbeheerderskosten van EUR 245 per jaar. Bij elkaar dus EUR 340
- Totale gaskosten zijn dus EUR 1330 + EUR 340 = EUR 1670
- Als de 1000 m3 wordt opgevangen door een warmtepomp, dan staat 1000 m3 gelijk aan 8000 kwh (8 kwh per m3)
- 20% van je gasverbruik is grofweg voor warm water
- Tapwater voor de boiler heeft grofweg een COP van 2, dus dat is 1600 kwh / 2 = 800 kwh
- Met een COP van 4 voor de rest heb je dus (8000-1600)/4= 1600 kwh electra verbruik voor de rest.
- Dit komt neer op 2400 kwh als je de m3 omrekend naar kwh voor je warmtepomp als je full electric gaat.
- Daarnaast verbruikt het boilervat ook, wat voor een 300 liter vat neerkoment op 1130-1400 kwh per jaar. Laten we uitgaan van 1200 gezien ik waarschijnlijk niet ga pushen naar hogere temperaturen.
- Gezien al 800 kwh is gereserveerd voor het warmetabwater, ga ik ervanuit dat de rest "verlies" is. Dus dat komt neer op 400 kwh erbij.
- Dus we hebben 2400 + 400 = 2800 meer electra verbruik.
- Met mijn kwh prijs komt dat neer op 2800 kwh * EUR 0.27= EUR 756 per jaar
Gezien de meerkosten EUR 8150 zijn en de jaarlijkse terugverdienkosten EUR 914 zijn, heb ik een terugverdientijd van grofweg 9 jaar.
- Daarnaast heb ik op het forum gezien dat warmtepompen makkelijk zijn te onderhouden en dat sommige mensen geen onderhoudscontract daarom afsluiten, wat weer EUR 150 per jaar bespaard.
- Als we toch meer blijken te gebruiken dan de duurzame vorige bewoners, is het alleen maar een positiever plaatje.
- Als we dan overstappen op een andere energieprovider met lagere kwh kosten kunnen we weer wat besparen. Alles bij elkaar lijkt het erop dat het in ieder geval sneller dan 10 jaar duurt om het terug te verdienen en je doet ook wat van het milieu.
[ Voor 6% gewijzigd door Tovergieter1 op 29-08-2024 09:10 ]