Full electric wanneer CV kapot is - goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tovergieter1
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-02 22:49
Hi iedereen,

Enkele dagen geleden maakte ik de post Mis ik iets? Warmtepomp lijkt een slecht idee. Mede door alle goede reacties ben ik toch het verder gaan doordenken en lijkt het erop dat ik toch mijn standpunt aan het herzien ben.

Ik neig toch naar een full electric warmtepomp omdat het financiele plaatje toch lijkt te kloppen voor mijn situatie. Daarnaast is het natuurlijk duurzamer. Wat denken jullie over onderstaande?

De situatie

Mijn woningssituatie is het volgende:
  • Woning uit 1910
  • 2-onder-1 kap
  • Energielabel A
  • Volledig na-geisoleerd, overal HR++ glas
  • Radiatoren die met lage temperatuur kunnen werken. Geen vloerverwarming
  • Een duurzaamheidscheck van een onafhankelijk bureau gaf aan dat mijn huis kon draaien op een full electric warmtepomp.
  • Momenteel geen zonnepanelen, maar ga wel leggen wat de huidige electra behoefte dekt
  • CV is kapot dus moet een nieuwe CV nemen

De huidige getallen

• Wij zijn er net komen wonen dus heb nog geen verbruiksgetallen van onszelf.
  • De vorige bewoners (2 volwassenen, 2 kinderen, wij zijn 2 volwassenen en 1 kind) verbruikten 850 m3 gas en 2800 kwh electra.
  • De vorige bewoners waren duurzaam-ingestelde mensen, maar wij ook.
  • Ikzelf doe wel vaak home-office en veel oppassers komen langs om hier overdag op te passen, dus vaak thuis.
  • Daarom denk ik dat het verbruik wel gaat stijgen. Laten we het houden op 1000 m3 en 3000 kwh electra.
  • Zonnepanelen moeten ook 3000 kwh opleveren, dus geen kwh over voor warmtepomp.

De voorziene besparing met een full electric warmtepomp vs. CV ketel

Eenmalige kosten
  • Ik heb een aanbod voor een full electric warmtepomp, inclusief meterkast, installatie, 300L vat voor EUR 10'150 inclusief de subsidie.
  • Mijn CV is kapot en daarom zou ik een nieuwe CV moeten installeren om de winter door te komen. Dit kost volgens de consumentenbond ongeveer EUR 2'000
  • Omdat de vergelijking full electric vs. CV ketel is, kost de full electric dus EUR 8'150 meer dan een CV.
Doorlopende kosten
  • Momenteel betalen we EUR 0,27 per kwh en EUR 1,33 per m3
  • Gaskosten zijn dus 1000 m3 keer EUR 1,23 is dus EUR 1330
  • Voor gas betalen we vaste leveringskosten van EUR 95 en netbeheerderskosten van EUR 245 per jaar. Bij elkaar dus EUR 340
  • Totale gaskosten zijn dus EUR 1330 + EUR 340 = EUR 1670
  • Als de 1000 m3 wordt opgevangen door een warmtepomp, dan staat 1000 m3 gelijk aan 8000 kwh (8 kwh per m3)
  • 20% van je gasverbruik is grofweg voor warm water
  • Tapwater voor de boiler heeft grofweg een COP van 2, dus dat is 1600 kwh / 2 = 800 kwh
  • Met een COP van 4 voor de rest heb je dus (8000-1600)/4= 1600 kwh electra verbruik voor de rest.
  • Dit komt neer op 2400 kwh als je de m3 omrekend naar kwh voor je warmtepomp als je full electric gaat.
  • Daarnaast verbruikt het boilervat ook, wat voor een 300 liter vat neerkoment op 1130-1400 kwh per jaar. Laten we uitgaan van 1200 gezien ik waarschijnlijk niet ga pushen naar hogere temperaturen.
  • Gezien al 800 kwh is gereserveerd voor het warmetabwater, ga ik ervanuit dat de rest "verlies" is. Dus dat komt neer op 400 kwh erbij.
  • Dus we hebben 2400 + 400 = 2800 meer electra verbruik.
  • Met mijn kwh prijs komt dat neer op 2800 kwh * EUR 0.27= EUR 756 per jaar
Verschil komt neer op EUR 1670- EUR 756= EUR 914 per jaar in het voordeel van een full electric warmtepomp.

Gezien de meerkosten EUR 8150 zijn en de jaarlijkse terugverdienkosten EUR 914 zijn, heb ik een terugverdientijd van grofweg 9 jaar.
  • Daarnaast heb ik op het forum gezien dat warmtepompen makkelijk zijn te onderhouden en dat sommige mensen geen onderhoudscontract daarom afsluiten, wat weer EUR 150 per jaar bespaard.
  • Als we toch meer blijken te gebruiken dan de duurzame vorige bewoners, is het alleen maar een positiever plaatje.
  • Als we dan overstappen op een andere energieprovider met lagere kwh kosten kunnen we weer wat besparen. Alles bij elkaar lijkt het erop dat het in ieder geval sneller dan 10 jaar duurt om het terug te verdienen en je doet ook wat van het milieu.
Dus, is de redenatie goed? Of toch nog wat gaten en mis ik wat!?

[ Voor 6% gewijzigd door Tovergieter1 op 29-08-2024 09:10 ]

Beste antwoord (via Tovergieter1 op 29-08-2024 19:39)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Nee. Je boilervatverbruik zit al.in de 1000m3 aardgas die je vervangt. Je hoeft dus geen 1200 kwh extra te rekenen. Verder mooie redenatie en ik denk dat je vrij realistisch zit.

Ik verwacht wel dat een nieuwr ketel veel meer dan 2000 kost omdat er grote kans is dat je ook nieuwe rookgasafvoeren moet bijv.

Tot slot: dubbelcheck bij die offerte voor de warmtepomp of zij ook je cvketel weghalen en afvoeren en de dakdoorvoeren netjes dichtmaken.

Edit: kool.je al elektrisch? Want als dat niet zo is dan heb je nog gas nodig en bespaar je dus geen vastrecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 29-08-2024 00:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Nee. Je boilervatverbruik zit al.in de 1000m3 aardgas die je vervangt. Je hoeft dus geen 1200 kwh extra te rekenen. Verder mooie redenatie en ik denk dat je vrij realistisch zit.

Ik verwacht wel dat een nieuwr ketel veel meer dan 2000 kost omdat er grote kans is dat je ook nieuwe rookgasafvoeren moet bijv.

Tot slot: dubbelcheck bij die offerte voor de warmtepomp of zij ook je cvketel weghalen en afvoeren en de dakdoorvoeren netjes dichtmaken.

Edit: kool.je al elektrisch? Want als dat niet zo is dan heb je nog gas nodig en bespaar je dus geen vastrecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 29-08-2024 00:25 ]

• Tovergieter1
Fr33z schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:23:

Goede tip, zal navragen of ze de CV ook afvoeren!

Gezien de boiler altijd vol zit met warm water, kan ik me voorstellen dat er wat restwarmte weg gaat wanneer je hem niet gebruikt. Maar ik snap wat je bedoelt dat er wel wat overlap moet zitten tussen je 1000 m3 verbruik en het opwarmen van het water van de boiler.

Vraag is dus, heeft het water dat je opgewarmt in je boiler houdt enig extra energie verlies/extra kwh ten opzichte van het verwarmen met het gas.

Als ik die 1200 kwh kan wegstrepen wordt de vergelijking helemaal een no-brainer!

Verder koelen we het huis niet, dus dat is niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Boiler verwarmen gaat met lagere COP. Dus je vervangt douche gas met wat meer dan 2 kWh per m3.

Maar de 1200 mag absoluut grotendeels weg.

De standverliezen van de boiler gaan wel gewoon je huis in.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tovergieter1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:35:
[...]

Je autocorrect is verkeerd geconfigureerd. Toen Fr33z schreef "kool je al elektrisch", bedoelde hij niet Koel maar Kook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tovergieter1 Wat hierboven @Fr33z & @Ronald over de warmwater bereiding schrijven kan ik grosso modo bevestigen.
De "sCOP" voor warmwater is idd. een stuk lager, ik zelf reken met ca. 2,3 - 2, 5.
Boilerverliezen voor de betere vaten (200 - 300 l) zijn ongeveer 0,8 - 1,2 kWh (thermisch) per dag,
als ik me niet vergis. Maar vaak zit je rond de 1,5 kWh/dag. Bij de leidingsvoering worden vaak fouten gemaakt (thermosifon).

Of de warmtepomp een sCOP van 4 voor verwarmen haalt hangt van de aanvoertemperatuur af.
Wat is het huidige temperatuuregime? - Krijg je het met < 40°C aanvoer overal warm?
Boven de 40°C aanvoer is de sCOP vermoedelijk (een stuk) lager.

Verder klopt het financiële plaatje - € 800/jaar besparing is misschien wat conservatief geschat.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tovergieter1
indexample schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 06:58:
[...]

Je autocorrect is verkeerd geconfigureerd. Toen Fr33z schreef "kool je al elektrisch", bedoelde hij niet Koel maar Kook
Ahh.. Nee kook ook electrisch, dus dat is geen probleem!

• Tovergieter1
dunklefaser schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:20:
@Tovergieter1 Wat hierboven @Fr33z & @Ronald over de warmwater bereiding schrijven kan ik grosso modo bevestigen.
De sCOP voor warmwater is idd. een stuk lager, ik zelf reken met ca. 2,3 - 2, 5.
Boilerverliezen voor de betere vaten (200 - 300 l) zijn ongeveer 0,8 - 1,2 kWh (thermisch) per dag,
als ik me niet vergis. Maar vaak zit je rond de 1,5 kWh/dag. Bij de leidingsvoering worden vaak fouten gemaakt (thermosifon).

Of de warmtepomp een sCOP van 4 voor verwarmen haalt hangt van de aanvoertemperatuur af.
Wat is het huidige temperatuuregime? - Krijg je het met < 40°C aanvoer overal warm?
Boven de 40°C aanvoer is de sCOP vermoedelijk (een stuk) lager.

Verder klopt het financiële plaatje - € 800/jaar besparing is misschien wat conservatief geschat.
Super! Ik heb de berekening aangepast. Gezien van de 1200 kwh boilervat ongeveer 800 overlap heeft met het reguliere gasverbruik, reken ik nu 400 kwh extra om het "draaiende" te houden. Nog een beter financieel plaatje!

• Tovergieter1
Fr33z schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:23:
Ook goed om mee te nemen idd. maakt het plaatje nog beter! Elke 450 extra CV kosten geeft een half jaar snellere terugverdientijd.

Ik zag dat Coolblue 3k schat voor een CV vervanging. Dat you de terugverdientijd van 9 jaar naar 8 jaar maken, wat best goed is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
Tovergieter1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Ahh.. Nee kook ook electrisch, dus dat is geen probleem!
Dan kan je je gasaansluiting ook de deur uit doen, dat scheelt ook weer 300 euro op jaarbasis aan vastrecht ;) en dat maakt je terugverdientijd nog weer wat korter.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tovergieter1
Richh schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Dan kan je je gasaansluiting ook de deur uit doen, dat scheelt ook weer 300 euro op jaarbasis aan vastrecht ;) en dat maakt je terugverdientijd nog weer wat korter.
Nu reken ik met vaste leveringskosten van EUR 95 en netbeheerderskosten 245, maar weet niet of dat hetzelfde is als vastrecht.

Zo niet, altijd welkom om een extra meevaller van EUR 300 per jaar te hebben :D

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

paQ

Tovergieter1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Nu reken ik met vaste leveringskosten van EUR 95 en netbeheerderskosten 245, maar weet niet of dat hetzelfde is als vastrecht.

Je zal echt wel sneller dan 9 jaar zitten hoor.
(op basis van de huidige tarieven dan)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
Tovergieter1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Ah check die had je al meegerekend :)

Volgens mij is de enige kanttekening die je mogelijk nog kan plaatsen, dat energieprijzen (en daarmee ook gasprijzen!) kunnen schommelen. Maar dit kan net zo goed in je voordeel werken. Huidige energieprijzen liggen nabij de 22 cent per kilowatt en 1,25 per m3, dat scheelt ook weer een stukje.

Zo mogelijk is het ook nog (deels) te drukken met het plaatsen van zonnepanelen en/of een dynamisch contract.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
Tovergieter1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:13:
Eenmalige kosten
• Ik heb een aanbod voor een full electric warmtepomp, inclusief meterkast, installatie, 300L vat voor EUR 10'150 inclusief de subsidie.
Deels verbazen deze prijzen mij altijd een beetje. Elke installateur installeert natuurlijk zijn eigen merk wat niet perse de goedkoopste optie is maar als ik kijk wat ik min of meer heb staan:

panasonic 9kw monoblok €4426 minus €3225 subsidie geeft €1201:
https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html

WPB LG 270 liter €2149 minus €725 subsidie geeft €1401:
https://www.chillair.nl/l...M8m33N-HyprBoCIjYQAvD_BwE

Reken je dan nog €1000(!) aan aansluitmateriaal dan ben je voor €3602 aan materiaal klaar. 40 uur werk a €50 euro geeft een totaal van €5602 euro......

Er zijn nog goedkopere opties maar bovenstaande zijn beide hier op tweakers erg populair :)

• paQ

paQ

bazzzzzz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Deels verbazen deze prijzen mij altijd een beetje. Elke installateur installeert natuurlijk zijn eigen merk wat niet perse de goedkoopste optie is maar als ik kijk wat ik min of meer heb staan:

Reken je dan nog €1000(!) aan aansluitmateriaal dan ben je voor €3602 aan materiaal klaar. 40 uur werk a €50 euro geeft een totaal van €5602 euro......

Er zijn nog goedkopere opties maar bovenstaande zijn beide hier op tweakers erg populair :)
Alleen zit nu zijn meterkast erbij schrijft ie.
En de installateur van de wp komt niet voor 50 euro, en er zit veelal ook nog transport, meerwerk, boringen enz bij. Elke situatie is anders.

Dingen tellen op. Neem je een warmtepomp van 5800 euro met 2775 euro subsidie, dan scheelt dat al weer 1700 euro. Neem je geen WPB maar een SWW-vat, hup weer 700 euro. Zo is het verschil al 2500 euro met jouw situatie.

* paQ is zelf ook van gescheiden systemen WPB en WP overigens

• Tovergieter1
[...]

Ja ik ben er ook nog niet helemaal over uit waarom het zo duur allemaal is. Ik denk dat een deel door de subsidie komt: Er is 3k subisidie dus de prijs kan met 2.5k omhoog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

Nou ik kan hier wel wat meer over zeggen ;) Ik heb het aangeboden voor ongeveer dat bedrag aan iemand en ik kom redelijk uit maar word niet rijk. De WP kost je inderdaad iets van 4,5k, de WPB 2,2k. Dan aan kleine spullen / leidingen etc zit je snel op 1,5k maar hangt er natuurlijk sterk van af. Totaal spullen dus zo'n 8,8k eur incl. btw. Dan heb je offertekosten (4 uur ofzo), spullen bestellen en klus voorbereiden weer 4-8 uur. Dan monteren WP snel 1,5 - 2 dagen, WP boiler ook een dag. Dan nog gezeik met de thermostaat, spul testen en instellen, weer halve dag. Dan CV-ketel weghalen, afvoeren, dak dichtmaken wellicht. Weer een dagje verder. Officieel moet je ook nog waterzijdig inregelen van het hele afgiftesysteem, maar dat vergeten we even >:) . Zit ik dus op zo'n 5 a 5,5 dag werk --> 40 tot 44 uur. Ik wil echt minstens 60 euro overhouden ex btw dus moet richting de klant al 72 euro incl btw vragen --> 2880 euro incl btw. En dan wil je nog 10% opslag op de materialen rekenen voor het risico dat je loopt, de handling, opslag en transport van die spullen eerst bij jou en dan naar de klant en vooral het risico dat er eens iets met garantie is. Ik ben zomaar op 13-14k incl. BTW en dan gebruik ik goedkope spullen. Doe je de subsidie eraf en je zit rond de 10-11k.

De aanbieding die TS gekregen heeft lijkt me daarmee helemaal niet gek. Tuurlijk kan het goedkoper maar het zijn geen woekerprijzen. Als er snel geleverd kan worden (dat is, voor het stookseizoen echt begint) en het gevoel is goed dan zou ik tekenen en gaan met die banaan. Half jaar wachten om 500 euro te besparen op een offerte is ook zonde zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Tovergieter1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:35:
[...]

Goede tip, zal navragen of ze de CV ook afvoeren!

Gezien de boiler altijd vol zit met warm water, kan ik me voorstellen dat er wat restwarmte weg gaat wanneer je hem niet gebruikt. Maar ik snap wat je bedoelt dat er wel wat overlap moet zitten tussen je 1000 m3 verbruik en het opwarmen van het water van de boiler.

Vraag is dus, heeft het water dat je opgewarmt in je boiler houdt enig extra energie verlies/extra kwh ten opzichte van het verwarmen met het gas.

Als ik die 1200 kwh kan wegstrepen wordt de vergelijking helemaal een no-brainer!

Er is niet "wat overlap" maar je warm water zit gewoon al in die 1000 m3 verbruik, klaar. Ja je boiler verliest energie. Dat is de helft van het jaar prima en niet echt verlies omdat je dan je huis toch wil verwarmen en de andere helft van het jaar is het wel echt verloren energie. zoals genoemd zit je vaak rond de 1-1,5 kWh thermisch verlies per 24h, met een beetje COP van de warmtepomp kost je dat dus elektrisch 0,4 - 0, 6 kWh per dag. En dat ook nog maar de helft van het jaar als echt verlies, dus zeg 180 dagen. Worst case --> 180 * 0,6 = 108 kWh extra verbruik. Valt mee dus :+

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
Het rekenvoorbeeld van @Fr33z laat mooi zien hoe de markt rekent op dit moment, bedankt!
Of we het duur vinden of niet maakt niet uit.

Het omgekeerde is namelijk ook waar. Als je zelf 2 weken vrij wilt nemen dan kan je dus op je gemakje alles installeren en bijna 5k besparen! Waarschijnlijk met 1 week vrij nemen en wat prutsen in de avonduren/weekend red je het ook wel. Nadeel is wel dat je niemand kan bellen als je problemen hebt.

Zelf heb ik een kapotte pomp gehad en door verschillende oorzaken had ik na 4 weken pas een nieuwe. In de zomer is dat geen probleem in de winter baal je enorm. Je hoopt dat als je de opdracht volledig uitbesteed dat je dan het sneller gefixt hebt:)

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-10 15:41
bazzzzzz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:12:
Als je zelf 2 weken vrij wilt nemen dan kan je dus op je gemakje alles installeren en bijna 5k besparen!
Afhankelijk van wat je verdient natuurlijk; 2 weken vakantiedagen bijkopen is ook zo een paar duizend.

• Fr33z
en je mist de subsidie, dus dat is weer 3000 euro misgelopen. Punt blijft dat de spullen je gewoon rond de 8-9k gaan kosten. Ja met zelf doen kun je tijd ruilen voor geld. Maar dan moet je er zin in hebben, veel uit willen zoeken, de ruimte hebben/nemen om zo'n project ook echt te gaan doen etc.

• Tovergieter1
Precies, dus 9k is zo gek nog niet

• Tovergieter1
Bedankt iedereen voor de sense-check. Het lijkt alsof het een realistische berekening is die door jullie nog iets scherper is bij getweaked (pun intended). Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vergeet ook niet dat wanneer het eenmaal staat, en je vervangt op den duur een apparaat, het nagenoeg ook letterlijk dat is. Vervangen. Niet geheel opnieuw installeren.
En zo lang de subsidiekraan blijft lopen, ook dan weer subsidie op de vervanging. (Moet minimaal 1 jaar blijven staan na dagtekening toekenning)

• Tovergieter1
paQ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:43:
Vergeet ook niet dat wanneer het eenmaal staat, en je vervangt op den duur een apparaat, het nagenoeg ook letterlijk dat is. Vervangen. Niet geheel opnieuw installeren.
En zo lang de subsidiekraan blijft lopen, ook dan weer subsidie op de vervanging. (Moet minimaal 1 jaar blijven staan na dagtekening toekenning)
Ah goed punt! Dus als ik het goed begrijp kost het nu wel 9k om te installeren ed., maar als ie stuk gaat is het de prijs van de unit+veel minder installatiekosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Fr33z schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:45:
en je mist de subsidie, dus dat is weer 3000 euro misgelopen. Punt blijft dat de spullen je gewoon rond de 8-9k gaan kosten. Ja met zelf doen kun je tijd ruilen voor geld. Maar dan moet je er zin in hebben, veel uit willen zoeken, de ruimte hebben/nemen om zo'n project ook echt te gaan doen etc.
Voor die subsidie regel je iemand die 300 euro schrijft voor het insteken van de stekker. Inbedrijfstelling op de factuur en klaar.

• paQ

paQ

Tovergieter1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

Ah goed punt! Dus als ik het goed begrijp kost het nu wel 9k om te installeren ed., maar als ie stuk gaat is het de prijs van de unit+veel minder installatiekosten?
Yep

Naja er zal tegen die tijd altijd wel wat werk zijn natuurlijk. Maar daar komt het wel op neer.

Pagina: 1