Hoi iedereen. Ik ben de laatste dagen bezig geweest met samenstellen van een nieuwe PC en wou weten of deze ook over enkele jaren nog vlot mee zou kunnen gaan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround 1440p PC. Ik speel af en toe een game (BG3, Fallout 4, Starfield,...), hou mij bezig met software/web ontwikkeling en beeldbewerking.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 1500 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat enkel om de PC. De rest is al voorzien (o.a. 1440p monitor).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb mij gebaseerd op mijn budget en gestart vanuit de laatste best buy guides. De laatste tijd zijn er veel gelijkaardige topics geweest waaruit ik ook wat inspiratie gehaald heb.
Voor de CPU heb ik gekozen voor de Ryzen 7 7700 voor iets betere prestaties voor beeldbewerking en is ook iets zuiniger las ik dan de 7700X variant.
De 4070 Super voor wat betere prestaties tov de 7700 XT. Ray tracing (en misschien DLSS) lijkt mij ook voordelen te kunnen geven in sommige games de komende jaren, al zal dat eerder minimaal zijn.
Als case gekozen voor een "gewone" case, niet te groot, geen glas of RGB. Deze hoeft ook niet muisstil te zijn maar natuurlijk ook niet luid.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik vroeg mij af of de basis van dit systeem ok is om pakweg over een jaar of 2-3 enkel de videokaart te upgraden om dan weer 2-3 jaar verder te kunnen.
Dat zou dan ongeveer dezelfde kaart zijn maar 1 of 2 generaties verder.
Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen wat de toekomst nog zal brengen maar ik ben zelf niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Investeer ik nu misschien beter in een moederbord met PCIe5 support of is dat over 3 jaar nog niet relevant?
Lijkt de CPU jullie dan ook nog voldoende?
De gekozen voeding ondersteunt de nieuwe connector en deze heeft, denk ik, ook een ruim vermogen voor een toekomstige upgrade.
Andere suggesties, verbeteringen of als ik iets vergeten ben voor deze build zijn natuurlijk ook welkom!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround 1440p PC. Ik speel af en toe een game (BG3, Fallout 4, Starfield,...), hou mij bezig met software/web ontwikkeling en beeldbewerking.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 1500 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat enkel om de PC. De rest is al voorzien (o.a. 1440p monitor).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb mij gebaseerd op mijn budget en gestart vanuit de laatste best buy guides. De laatste tijd zijn er veel gelijkaardige topics geweest waaruit ik ook wat inspiratie gehaald heb.
Voor de CPU heb ik gekozen voor de Ryzen 7 7700 voor iets betere prestaties voor beeldbewerking en is ook iets zuiniger las ik dan de 7700X variant.
De 4070 Super voor wat betere prestaties tov de 7700 XT. Ray tracing (en misschien DLSS) lijkt mij ook voordelen te kunnen geven in sommige games de komende jaren, al zal dat eerder minimaal zijn.
Als case gekozen voor een "gewone" case, niet te groot, geen glas of RGB. Deze hoeft ook niet muisstil te zijn maar natuurlijk ook niet luid.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik vroeg mij af of de basis van dit systeem ok is om pakweg over een jaar of 2-3 enkel de videokaart te upgraden om dan weer 2-3 jaar verder te kunnen.
Dat zou dan ongeveer dezelfde kaart zijn maar 1 of 2 generaties verder.
Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen wat de toekomst nog zal brengen maar ik ben zelf niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Investeer ik nu misschien beter in een moederbord met PCIe5 support of is dat over 3 jaar nog niet relevant?
Lijkt de CPU jullie dan ook nog voldoende?
De gekozen voeding ondersteunt de nieuwe connector en deze heeft, denk ik, ook een ruim vermogen voor een toekomstige upgrade.
Andere suggesties, verbeteringen of als ik iets vergeten ben voor deze build zijn natuurlijk ook welkom!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 220,14 | € 220,14 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 174,80 | € 174,80 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 | € 598,74 | € 598,74 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 118,89 | € 118,89 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 | € 47,85 | € 47,85 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 114,90 | € 114,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 750W | € 116,25 | € 116,25 |
1 | SSD's | Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB | € 132,89 | € 132,89 |
Totaal | € 1.524,46 |