Allround 1440p PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scelery_pool
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
Hoi iedereen. Ik ben de laatste dagen bezig geweest met samenstellen van een nieuwe PC en wou weten of deze ook over enkele jaren nog vlot mee zou kunnen gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround 1440p PC. Ik speel af en toe een game (BG3, Fallout 4, Starfield,...), hou mij bezig met software/web ontwikkeling en beeldbewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat enkel om de PC. De rest is al voorzien (o.a. 1440p monitor).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb mij gebaseerd op mijn budget en gestart vanuit de laatste best buy guides. De laatste tijd zijn er veel gelijkaardige topics geweest waaruit ik ook wat inspiratie gehaald heb.

Voor de CPU heb ik gekozen voor de Ryzen 7 7700 voor iets betere prestaties voor beeldbewerking en is ook iets zuiniger las ik dan de 7700X variant.
De 4070 Super voor wat betere prestaties tov de 7700 XT. Ray tracing (en misschien DLSS) lijkt mij ook voordelen te kunnen geven in sommige games de komende jaren, al zal dat eerder minimaal zijn.
Als case gekozen voor een "gewone" case, niet te groot, geen glas of RGB. Deze hoeft ook niet muisstil te zijn maar natuurlijk ook niet luid.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik vroeg mij af of de basis van dit systeem ok is om pakweg over een jaar of 2-3 enkel de videokaart te upgraden om dan weer 2-3 jaar verder te kunnen.
Dat zou dan ongeveer dezelfde kaart zijn maar 1 of 2 generaties verder.
Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen wat de toekomst nog zal brengen maar ik ben zelf niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Investeer ik nu misschien beter in een moederbord met PCIe5 support of is dat over 3 jaar nog niet relevant?
Lijkt de CPU jullie dan ook nog voldoende?
De gekozen voeding ondersteunt de nieuwe connector en deze heeft, denk ik, ook een ruim vermogen voor een toekomstige upgrade.

Andere suggesties, verbeteringen of als ik iets vergeten ben voor deze build zijn natuurlijk ook welkom!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 220,14€ 220,14
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 174,80€ 174,80
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 598,74€ 598,74
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 118,89€ 118,89
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 114,90€ 114,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,25€ 116,25
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 132,89€ 132,89
Totaal€ 1.524,46

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:05
4070 super moet je niet vergelijken met 7700xt maar met 7900 GRE, die zijn namelijk even duur. Dat scheelt nogal wat qua prestaties tov 7700xt.

de phantom spirit 120 SE is nog iets beter dan de mugen 6, voor zelfde prijs.

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
De keuze tussen PCIE 4.0 en 5.0 is een beetje een kansberekening betreft wat de GPU makers gaan doen en wat je verwacht over drie jaar nodig te hebben. Als je verwacht op 1440p 144hz (?) te blijven gamen dan is het nergens voor nodig om je voor te bereiden op 5.0. Maar als je tegen die tijd naar 4k 144hz of misschien wel meer wilt gaan, dan zou het misschien de moeite kunnen zijn.

Persoonlijk lijkt het me onwaarschijnlijk dat 5.0 over 2-3 jaar de standaard gaat zijn. Je zult dan waarschijnlijk gaan kijken naar de 5070 (super), maar als de huidige 4090 al geen 5.0 nodig heeft, dan zal de 5070 het ook niet nodig hebben.

Mijn ervaring: ik heb een 3070 (4.0) in een 3.0 slot zitten als tijdelijke upgrade omdat ik op de volgende generatie GPU wacht en dan een nieuwe PC bouw. Je bottleneckt natuurlijk wel wat, maar heel vervelend is het niet :)

Tweede vraag is wat de TPD van je systeem over 2-3 jaar gaat worden. Je kunt voor 20 euro meer een 850w PSU of voor 35 euro meer een 1000w. Dan zit je voor relatief weinig geld helemaal safe, maar wederom een kansberekening, want voor hetzelfde geld worden de nieuwe GPU juist zuiniger en is het nergens voor nodig.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Voeding vind ik ook een beetje duur.
Je kan tot en met morgen deze oppikken uitvoering: DeepCool PX850G
Of uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart

De kast kan goedkoper met de uitvoering: Chieftec Apex Q of uitvoering: Sharkoon M30 Black maar ze zijn wel een slagje groter
Bverhoe schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:47:
De keuze tussen PCIE 4.0 en 5.0 is een beetje een kansberekening betreft wat de GPU makers gaan doen en wat je verwacht over drie jaar nodig te hebben. Als je verwacht op 1440p 144hz (?) te blijven gamen dan is het nergens voor nodig om je voor te bereiden op 5.0. Maar als je tegen die tijd naar 4k 144hz of misschien wel meer wilt gaan, dan zou het misschien de moeite kunnen zijn.

Persoonlijk lijkt het me onwaarschijnlijk dat 5.0 over 2-3 jaar de standaard gaat zijn. Je zult dan waarschijnlijk gaan kijken naar de 5070 (super), maar als de huidige 4090 al geen 5.0 nodig heeft, dan zal de 5070 het ook niet nodig hebben.

Mijn ervaring: ik heb een 3070 (4.0) in een 3.0 slot zitten als tijdelijke upgrade omdat ik op de volgende generatie GPU wacht en dan een nieuwe PC bouw. Je bottleneckt natuurlijk wel wat, maar heel vervelend is het niet :)

Tweede vraag is wat de TPD van je systeem over 2-3 jaar gaat worden. Je kunt voor 20 euro meer een 850w PSU of voor 35 euro meer een 1000w. Dan zit je voor relatief weinig geld helemaal safe, maar wederom een kansberekening, want voor hetzelfde geld worden de nieuwe GPU juist zuiniger en is het nergens voor nodig.
Verder ben ik het hier met alles eens behalve de 1000W voeding. 850W kan je overwegen, maar 1000 is wel echt overkill. Je kan met deze build zelfs ook naar 650W en je zit nog goed (maar ik zou zelf minimaal 750W nemen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scelery_pool
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:08:
4070 super moet je niet vergelijken met 7700xt maar met 7900 GRE, die zijn namelijk even duur. Dat scheelt nogal wat qua prestaties tov 7700xt.

de phantom spirit 120 SE is nog iets beter dan de mugen 6, voor zelfde prijs.
Ik heb verschillende 7900 GRE kaarten eens bekeken en qua prestaties zijn ze zo goed als gelijkwaardig maar qua prijs wel iets goedkoper. Maar toch neig ik eerder naar de 4070 Super door andere factoren: zuiniger, stiller maar ook ray tracing.

Thermalright Phantom Spirit 120 SE is zelfs lichtjes goedkoper en dus bij deze in mijn lijstje toegevoegd, bedankt voor de tip!
Bverhoe schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:47:

Top, bedankt voor het delen van je ervaring :). Ik denk dat ik het dan gaan houden op de PCIe4. Het is ook niet zo dat ik van plan van de upgrade te doen naar de high-end kaarten dus dat zal dan nog wel voldoende zijn.

Voor de voeding had ik de berekening gemaakt dat dit systeem ongeveer 600W nodig zou hebben en daar wat marge op genomen moesten kaarten in de toekomst meer nodig hebben. 1000W lijkt me zoals ook @Joe28965 zegt net wat teveel voor het huidige systeem. 850W ga ik nog even overwegen.
Joe28965 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:55:
Voeding vind ik ook een beetje duur.
Je kan tot en met morgen deze oppikken uitvoering: DeepCool PX850G
Of uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart

De kast kan goedkoper met de uitvoering: Chieftec Apex Q of uitvoering: Sharkoon M30 Black maar ze zijn wel een slagje groter

[...]

Verder ben ik het hier met alles eens behalve de 1000W voeding. 850W kan je overwegen, maar 1000 is wel echt overkill. Je kan met deze build zelfs ook naar 650W en je zit nog goed (maar ik zou zelf minimaal 750W nemen)
Je suggesties voor de voeding ga ik eens even bekijken. Ik geef voor de voeding liever enkele tientjes meer uit dan besparen omdat iemand me ooit overtuigd heeft dat dit, ook al is het niet het duurste component in een pc, toch het belangrijkste is om alles jaren lang stabiel te doen draaien.

Ik volg je ook volledig m.b.t. het vermogen van de voeding. 750W of 850W gaat meer dan genoeg zijn.

De Sharkoon case is inderdaad ook interessant, bedankt voor de suggestie!