Schoorsteen isoleren en bekleden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Dag allen. Volgende week staan er hier even steigers rondom het huis. We hebben een schoorsteen die niet meer gebruikt wordt, wat dus wel een koudebrug is met potentieel lekgevaar. Maar helaas is het budget wel op om het te slopen en zit het er de komende jaren niet meer in. Ik vroeg me af, zou ik niet van buitenaf wat platen kunnen plakken en een kap eromheen maken?

De buren hebben zo'n kapje/schoorsteenbekleding. Zou zoiets niet te DIYen zijn met wat isolatieplaten en dat bekleden met iets/kap er op? Kan die er weer even tegenaan met de elementen, en kost het ons weinig geld behalve materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSkToGSv_AiNAwb-FK81G2Kn5SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crHRcjrgrsQMOaTlAbqD4M59.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:24
Je zou XPS isolatieplaat kunnen schilderen of stucen. Komt wel vrij nauw aan om dat mooi te krijgen, maar kost je niet veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TwingyTwingy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:44:
Je zou XPS isolatieplaat kunnen schilderen of stucen. Komt wel vrij nauw aan om dat mooi te krijgen, maar kost je niet veel geld.
Lijkt me wel lastig om dat echt mooi te krijgen idd. Daarom zat ik zelf meer te denken richting een paar cm platen en dan dat bekleden met iets. Weet alleen nog niet echt wat. Misschien steenstrips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-05 11:28
Ik ben zelf op zoek naar dakdekkers die iets aan mijn 2 schoorstenen willen doen, want ze slaan door. Slopen, opnieuw voegen en impregneren, of inpakken. Ik vind de prijzen die er afgegeven worden absurd en zit ook te denken om zelf iets te doen, maar ik denk dat ik beter het dak niet zelf (en alleen) op moet gaan.
Hoe dan ook, het gaat bij mij niet om isoleren, maar ik zat zelf ook te denken aan inpakken met EPDM. Nog niemand gevonden die dat een goed (en goedkoop) idee vind, maar misschien is het wel (ook) een idee voor jou. Eerst isolatiemateriaal en dan inpakken met EPDM tegen de weersomstandigheden.

(En als het je lukt, wil je mij dan komen helpen?! ;))

*Edit: Ik lees dat het ook 'mooi' moet zijn. Dan lijkt me dit geen oplossing voor jou, want ik kan me niet voorstellen dat inpakken in EPDM er mooi uitziet... :+

Overigens komt in mijn zoektocht tot nu toe het inpakken in zink (zoals op je foto) als goedkoopste uit de bus.
Dus wellicht is dat wel de moeite waard voor je. Dat je (in overleg) wel eerst zelf wat isolatiemateriaal erom doet en het dan met zink laat inpakken.

[ Voor 24% gewijzigd door Truus01 op 30-08-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
Qua lekkage gevaar zou je tespa op maat kunnen zagen en er tegenaan schroeven. Al dan niet met PUR of XPS platen ofzo er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Truus01 het oog wil inderdaad ook wat. :p EPDM zal er niet uit zien idd. Waar vind je dat zink als diy oplossing? Kon die bekleding nog niet echt vinden om zelf te doen, wel veel bedrijven die het doen.

@WeetIkHetNou ook een goed idee, maar de trespa platen die ik zie kosten een aaridg zak centjes. Dan is wat pir of eps/xps met steenstrips denk ik de meest nette oplossing die ik kan bedenken voor een lage kosten.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 30-08-2024 22:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hoe is dat ding inpakken en afwerken goedkoper dan het ding weghalen tot net onder het dakbeschot de zaak weer aanhelen (isolatie dakbeschot etc) en het dak weer dichtmaken met pannen.

Ik wist het wel, weg met die meuk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
Je weet dat er in veel gemeenten subsidies zijn om rookkanalen/schoorstenen weg te halen? Die dekken niet alle kosten, maar het is en blijft wel de beste en netste oplossing.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
En al het geld wat je nu uitgeeft ben je niet kwijt aan extra stookkosten in de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
Wat zijn de kosten voor slopen?

3 nokpannen, 6 dakpannen en een stuk nokbalk, underlayment en ruiterrol.

Dat haal je allemaal van Marktplaat voor een appel en een ei. Ik zou toch slopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@RobbieB Helaas niet in onze gemeente, had ik al gecheckt (gezien we ook een rookkanaal hebben die er wél uit gaat). Maar dit is een schoorsteen voor de oude cv afvoer, keuken etc. Geen rookkanaal.

@pman63 kan me niet voorstellen dat de koudebrug zo veel extra stookkosten zijn.

@No Hands 2,2k. Mijn vrouw heeft liever niet dat ik zelf het dak op ga, dat was ook mijn idee. Maar wat isolatieplaten snijden en plakken ziet ze als minder riskant dan een hele schoorsteen verwijderen en dak herstellen, dus dat zou ik wel kunnen doen. Al heeft ze dat liever eigenlijk ook niet. :p

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 31-08-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
Stookkosten: ik weet alleen dat voor een rioolontluchting (50mm ) door het dak al 200kWh/jaar word gerekend. Ik zou dan minimaal het dubbele gokken; zeg maar aan gas een 40kuub/jaar

[ Voor 4% gewijzigd door technopeuter op 31-08-2024 08:20 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
technopeuter schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:19:
Stookkosten: ik weet alleen dat voor een rioolontluchting (50mm ) door het dak al 200kWh/jaar word gerekend. Ik zou dan minimaal het dubbele gokken; zeg maar aan gas een 40kuub/jaar
Met onze WP dus niet echt de moeite waard, dan hebben we het over tientjeswerk. Kosten voor het geheel slopen verdient zich dan terug ergens tussen de 50 en 100 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-05 11:28
Anoniem: 1221402 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:20:
@Truus01 het oog wil inderdaad ook wat. :p EPDM zal er niet uit zien idd. Waar vind je dat zink als diy oplossing? Kon die bekleding nog niet echt vinden om zelf te doen, wel veel bedrijven die het doen.
Niet gezocht of je het zelf zou kunnen. Dus geen idee.
Ronald.42 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:33:
Hoe is dat ding inpakken en afwerken goedkoper dan het ding weghalen tot net onder het dakbeschot de zaak weer aanhelen (isolatie dakbeschot etc) en het dak weer dichtmaken met pannen.

Ik wist het wel, weg met die meuk.
Ik mijn geval zou ik het allemaal laten doen. En door een aantal ervan is aangegeven dat weghalen duurder is.
Degene die het goedkoper kunnen weghalen, hebben bij de verschillende buren hier eea niet bepaald netjes achter gelaten.
Zelf kan (en durf) ik eea niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat er toch in zijn geheel van af. De bevriende hovenier die vandaag onze bomen uit de tuin haalde, heeft toevallig een zwager die timmerman is. Door alle klimop van de vorige eigenaren is het dakje van de schuur rot. Die komt tzt wat zaterdagen de schuurdak herstellen.

Maandag staan er al steigers rondom het huis voor de schilder. Toen vroeg ik aan hem of die eventueel ook de schoorsteen kon doen. Vond hij geen probleem, scheelde hem uren werk als er al steigers staan. Dus de kosten zijn een stuk lager dan een bedrijf laten komen met eigen steigers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

Met onze WP dus niet echt de moeite waard, dan hebben we het over tientjeswerk. Kosten voor het geheel slopen verdient zich dan terug ergens tussen de 50 en 100 jaar.
Hoogstends 10 jeswerk . Maar daar doe je het niet voor, je wil een droog huis enhet geeft comfort

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:24
technopeuter schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Hoogstends 10 jeswerk . Maar daar doe je het niet voor, je wil een droog huis enhet geeft comfort
Eens, maar vraagt ook om scherpe keuzes. Koudebruggen zijn altijd de lastigste en duurste details om op te lossen. Onze balkonmuur loopt vanaf het platte dak ook nog een meter door en vormt ondanks de dakisolatie over 23 meter een koudebrug. De offerte om dat op te lossen, alle bakstenen bij de huidige loodaansluiting eruit en isolatieplaat er tussen was ruim 9.000 euro. Tsja, dat haal ik er niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
technopeuter schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Vooral voorkomen dat het ooit gaat lekken, en als we dan toch bezig zijn beetje extra isoleren was het idee. Scheelt dat het er nu voor een fractie van de prijs er helemaal van af gaat. Zou het zonde vinden als er waterschade zou zijn op de binnenkort gestucte zolder. Met zo'n oudere schoorsteen is het meer de vraag wanneer. Maar voor 2.2k zou het er voorlopig niet in hebben gezeten, dan zou er maar een tijdelijke oplossing moeten komen en zou het een ver-in-de-toekomst project zijn geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 31-08-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:46
Ik zou hem er ook afhalen,

En ik lees nu net dat je dat ook gaat doen :)

maar als dat geen optie is en het een beetje low budget moet, dan maar beunen:

Ik zou er een prop Isolatie wol instompen, Afdekken met EPDM op evt een plaatje OSB die je erop schroeft.
en dan de zijkanten van de schouw goed impregneren.

tis niet helemaal fraai, maar je bent wel redelijk safe voor komende paar jaren en de ergste koudebrug is er dan wel af.

[ Voor 7% gewijzigd door Gwindorian op 31-08-2024 21:44 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

Pagina: 1