Upgrade Home Theater - meerdere stappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-05 12:51
Hoi medetweakers, ik zoek advies voor het upgraden van mijn thuis theater.

Huidige situatie
  • 55" Sony LED tv aan de muur
  • Denon X1200H
  • Harman Kardon HKTS11 speakers
  • SVS 1000 Pro subwoofer.
  • Nvidia shield 2019
Opgesteld in open woonkamer van 5,5 x 9 meter, waarvan 5,5 X 4 effectief de "home theater" ruimte is. De opstelling gaat niet veranderen.

Helaas heb ik geen ruimte voor een 5.1.2 of 7.2 setup. 5.1 Is het max waarvoor ik toestemming heb. Staande speakers is ook een no-go van de voorzitter. Bookshelves Speakers kan wel nog.

Ik vind het huidige geluid tijdens films en muziek te ielig, met name mid en hoge tonen mis ik kracht en vol geluid en de speakers bieden zelf echt te weinig bass waardoor alles duidelijk uit de SVS komt. Ook de center klinkt mager als er dialogen zijn. Dus ik zoek, over de hele linie, meer diepte en voller geluid.

Ik zoek naar advies voor het upgraden van mijn huidige set, in 2 of 3 stappen
  • De TV wordt vervangen voor een 65" LG EVO G4, a +/- 2000 EUR
  • De SVS1000PRO wil ik houden want dat is een prima sub en pas 1,5 jaar oud.
  • De rest zoek ik dus advies voor stap voor stap vervangen
Wat is je budget?
Dat hangt er vanaf. Voor mijn gevoel moet ik primair de speakers upgraden, niet perse de AVR.
Echter ik las dat juist de hogere kwaliteit speakers, lagere gevoeligheid hebben en daardoor veel baat bij meer vermogen van de AVR. Bovendien is de X1200H een wat ouder beestje die niet alle actuele standaarden ondersteund.

Als ik puur focus op de vervanging van 2 fronts, 2 surrounds en 1 center, is mijn budget 2000 - 2500 EUR. Ik ben van plan 10-15 jaar met de set te doen en kwaliteit mag geld kosten, dus het budget is rekbaar.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Primair wil ik de film ervaring verbeteren. Secundair om flink te kunnen genieten van diverse soort muziek zoals Metallica, Eminem, maar ook Tiesto en soms wat Jazz. Klassiek niet, dat is niet mijn stijl.

Wat heb je zelf al gevonden?

Uitgaande van de stap: Speakers ---> AVR

Wat al is afgevallen na eigen onderzoek zijn: Teufel, Yamaha, Denon, Sony, Harman Kardon, Klipsch, JBL, Sonos.

Wat is overgebleven:
De vorige series SVS Ultra (niet de evolution) vind ik mooi kwa design. Ook vind ik het leuk dat ze in lijn zijn met mijn sub. Maar ik begreep dat ze flink wat vermogen vergen en ik weet niet of de Denon deze speakers wel aan kan. Ik zou het zonde vinden om 2,5k uit te geven en dan vervolgens een AVR te hebben die het niet aankan. Ik heb ook geen beeld erbij hoe deze klinken, wel zal het altijd beter zijn dan mijn huidige melkpakjes.

Ook heb ik gekeken naar het samenstellen van een B&W set, ook de wat oudere 706 S2 ,705 S2,607 enzovoorts. De nieuwe zijn boven budget, maar de koopjeskelder heeft meerdere modellen van de vorige series tegen flinke korting. Echter, B&W hebben zoveel versies dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ook las ik over iets dat " B&W moeheid??" heet door de klanken die kennelijk typisch zijn voor B&W. Ik heb gelezen dat B&W mooi is voor muziek, maar ik zoek juist naar film > muziek. Persoonlijk vind ik de B&W's van mijn ouders wel zuiver in geluid maar met weinig emotie.

Dali heeft ook mooie speakers voor muziek, ik heb er geen ervaring mee hoe ze klinken. Vormgeving best OK, wel wat duur.

Kef heb ik meerdere speakers bekeken, maar die vind ik persoonlijk niet heel mooi. Er zijn mooie deals met de LS50 en die krijgen vaak goede reviews, maar het oog wil ook wat.

Ook Polk en Focal heb ik bekeken, maar die zijn wel erg prijzig. Van Polk krijg ik ook erg een "plastic" indruk en als ik veel geld uitgeef moet het er ook wel goed uit zien

In fase 2 zou ik dan mijn AVR vervangen voor een Marantz Cinema 60DAB (1100 EUR), Sony AN-1000N (900EUR) of Denon X2800H (650EUR)

Alle 3 krijgen goede reviews, ik vind de Marantz mooier. Ik vind het huidige geluid van mijn Denon fijn, vrij gedetailleerd. Helaas ben ik beperkt in diepte van de AVR door mijn meubel en een X3800H of 4800 zit er dus niet in. Dat meubel is vrij nieuw en om die ook te vervangen krijg ik niet langs de welstandscommissie.

Uitgaande van de stap: AVR ---> Speakers
Dan blijft er in fase 1 weinig budget over voor de speakers en zou ik alleen de center of fronts kunnen doen. In fase 2 dan rears / surround bijvoorbeeld. Maar ja, gevoelsmatig heb ik dan een 3-wieler...net niks. Maar als het nodig is om het beste eruit te krijgen zou ik het tijdelijk acceptabel vinden om een 3.1 set te hebben./

Welke vragen heb je hier nog over?
1. In welke volgorde zouden jullie upgraden?
Speakers >> AVR
AVR >> Speakers

2. Welke suggesties hebben jullie voor de speakers, met als doel primair voller film geluid.
SVS? B&W? KEF? Dali? Andere?

ps: Kabelupgrade is apart budget, dus goede speaker, HDMI, optische kabels etc smokkel ik er tussendoor.

Beste antwoord (via Eddo-79 op 06-09-2024 19:55)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:00

Major_ton

Shoot!

Een aantal puntjes die je mogelijk/hopelijk kunnen helpen;

- 5.1 is niks mis mee!! Liever een goede 5.1 setup, dan een gammele 7.1.4 setup.

- De SVS SB-1000 Pro is een heerlijke subwoofer en zou ik behouden zoals je aangeeft. In jouw ruimte ga je er echter geen IMAX niveau bass mee behalen. Een 2de SB-1000 is iets om te overwegen. Niet eens zo zeer voor de geluidsdruk, maar meer voor een betere bass distributie in de kamer, wat de algehele luisterervaring ten goede komt (Dit doet meer dan extra investeren in meer luxe luidsprekers of een duurdere versterker!).

- Kijk ook eens op de 2dehands markt voor 'nieuwe' luidsprekers. Dat kan écht een hoop geld schelen.

- De luidsprekers, de plaatsing van de luidsprekers en de kamer akoestiek bepalen hoe je setup klinkt. De rest is "a means to an end". Koop een AVR op basis van de functionaliteit die je nodig hebt en verder niks. Een Denon AVR-X2800H is perfect voor wat je voor ogen hebt.

- Is je kamer akoestiek niet symmetrisch? Kijk dan naar luidsprekers met een waveguide/horn rond de tweeters voor een gecontroleerde afstraling. Klipsch, JBL, Tannoy, Fyne Audio en Kef komen dan bijvoorbeeld in aanmerking.

- Room Correction functies zoals van Audyssey en Dirac zijn héél handig, maar er komt meer bij kijken dan even meten met het microfoontje en laat de AVR het maar uitzoeken. Je zal altijd zelf nog moeten fine tunen en dus een beetje huiswerk moeten doen om het goed te laten werken.

- 'Emotie' zit niet in de luidsprekers, versterker of welke hardware dan ook. Dit komt uit de muziek zelf (een beetje de opname) en hoe jij je zelf voelt op het moment dat je luistert. Laat je niks wijsmaken door verkopers of zelfbenoemde guru's online. Psycho akoestiek is je grootste vijand.

- Laat je dus niet gek maken door alles en iedereen om je heen. Laat je niet teveel leiden door allerlei cijfertjes en statistieken. Kijk en luister naar wat je mooi vindt, let op of de functionaliteit aansluit op je wensen en houdt het budget in de gaten. Er is genoeg moois te vinden zonder meteen een 2de hypotheek aan te hoeven vragen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 12:38
Ik zou denk ik eerst de speaker upgraden.
Daarna pas de AVR.

Denon AVR-X2800H is denk ik prima keuze. Kan je niet echt mis mee.

Speakers, is wit nog een voordeel voor de WAF factor?
Valt wat meer weg tegen de achtergrond.

-Monitor Audio
https://iear.nl/product/monitor-audio-bronze-100/
https://iear.nl/product/monitor-audio-bronze-c150/

- Dali
https://www.hifiklubben.n...idspreker/dalioberon3loa/
https://www.hifiklubben.n...preker/dalioberonvokalwh/

- Q Acoustics
https://iear.nl/product/q-acoustics-3030i/
https://iear.nl/product/q-acoustics-3090ci/

- Elac
https://www.wifimedia.eu/nl/elac-debut-reference-dcr52.html
https://www.wifimedia.eu/nl/elac-debut-reference-dbr62.html

[ Voor 106% gewijzigd door RobbieT op 28-08-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:41
Heb je je gear gekalibreerd?
Kamercorrectie gedaan met microfoon?

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Ja. Naast de Audessey setups heb ik ook de SVS nog apart gefinetuned. De crossover in de AVR staat 40 Hz boven de ondergrens van de speakers. En finetuning puur op gehoor en persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Dank voor het uitgebreide antwoord!
Heb je zelf persoonlijke ervaring en voorkeur met 1 van deze merken of speakers?

En wit draagt niet bij aan de Waf. Wel vindt ze het juist mooi als de luidsprekers zichtbaar zijn, dus zonder fronts.

[ Voor 5% gewijzigd door Eddo-79 op 28-08-2024 22:46 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 12:38
Al die speakers zijn er in verschillende kleuren, dus dat is een oplosbaar probleem.

Ik heb zelf Dali Opticon 6 en 1's staan en de vokal.
Maar met Opticon's ga je over je budget denk ik.

Wat ik heb genoemd zijn meer speakers die over het algemeen goed bevonden worden.
Maar uiteindelijk zal je toch zelf ook moeten gaan luisteren.

Zie het als een start, een selectie, het is vaak niet handig om tig verschillende dingen te luisteren.
Dan zie je door de bomen het bos niet meer.

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:22
Dat die harman kardon te ielig klinken kan ik me goed voorstellen gezien de grootte van de ruimte, dat je het gevoel hebt dat de sub het meest doet is met instellingen wel wat mee te doen maar alsnog zouden nieuwe speakers meer doen.

AVR lekker houden, niet blindstaren op vermogen en zeker niet voor bookshelfs. Deze kan nog jaren mee en anders kan je altijd nog devices aansluiten op je tv en alleen de hdmi arc gebruiken.

Qua luidsprekers zou ik me met name richten op de fronts en center, rears zou je om mee te beginnen nog je harman kardons voor kunnen gebruiken.

Ik heb in dit budget goede ervaringen met q acoustic, wharfedale en Fyne audio.

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:51
Mbt de speakers heb ik zelf b&w en dali gehad en heb ik momenteel focals(vloerstaanders). Als film voor je belangrijker is dan muziek dan zit je met alle drie wel goed denk ik, muziek vind ik een ander verhaal, waarin mijn voorkeur dan vooral echt bij focal ligt. Dali vond ik vooral qua vocalen erg mooi, alsof de artiest voor je op het podium stond, maar de instrumenten kwamen er wat minder lekker uit, te gemaakt nmi, kreeg zelf heel snel luistermoeheid. Bij de focals heb ik dat totaal niet en kan ik vaak goed de instrumenten van elkaar onderscheiden terwijl dali meer uitgesmeerd klonk, is ook weer een voorkeur uiteraard. Zou dus zelf eerder een oude focal aria 906 aanschaffen of de aria evo x n1. Surrounds bij film hoeven ook totaal niet duur te wezen, ik heb zelf goedkope bookshelfs van jbl die prima als surrounds dienen. Vooral, wat vaker genoemd wordt, zijn de fronts en center belangrijk, zou vooral gaan luisteren in verschillende winkels, wellicht kom je bij een heel ander merk uit dan wat hier allemaal genoemd wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:00

Major_ton

Shoot!

Een aantal puntjes die je mogelijk/hopelijk kunnen helpen;

- 5.1 is niks mis mee!! Liever een goede 5.1 setup, dan een gammele 7.1.4 setup.

- De SVS SB-1000 Pro is een heerlijke subwoofer en zou ik behouden zoals je aangeeft. In jouw ruimte ga je er echter geen IMAX niveau bass mee behalen. Een 2de SB-1000 is iets om te overwegen. Niet eens zo zeer voor de geluidsdruk, maar meer voor een betere bass distributie in de kamer, wat de algehele luisterervaring ten goede komt (Dit doet meer dan extra investeren in meer luxe luidsprekers of een duurdere versterker!).

- Kijk ook eens op de 2dehands markt voor 'nieuwe' luidsprekers. Dat kan écht een hoop geld schelen.

- De luidsprekers, de plaatsing van de luidsprekers en de kamer akoestiek bepalen hoe je setup klinkt. De rest is "a means to an end". Koop een AVR op basis van de functionaliteit die je nodig hebt en verder niks. Een Denon AVR-X2800H is perfect voor wat je voor ogen hebt.

- Is je kamer akoestiek niet symmetrisch? Kijk dan naar luidsprekers met een waveguide/horn rond de tweeters voor een gecontroleerde afstraling. Klipsch, JBL, Tannoy, Fyne Audio en Kef komen dan bijvoorbeeld in aanmerking.

- Room Correction functies zoals van Audyssey en Dirac zijn héél handig, maar er komt meer bij kijken dan even meten met het microfoontje en laat de AVR het maar uitzoeken. Je zal altijd zelf nog moeten fine tunen en dus een beetje huiswerk moeten doen om het goed te laten werken.

- 'Emotie' zit niet in de luidsprekers, versterker of welke hardware dan ook. Dit komt uit de muziek zelf (een beetje de opname) en hoe jij je zelf voelt op het moment dat je luistert. Laat je niks wijsmaken door verkopers of zelfbenoemde guru's online. Psycho akoestiek is je grootste vijand.

- Laat je dus niet gek maken door alles en iedereen om je heen. Laat je niet teveel leiden door allerlei cijfertjes en statistieken. Kijk en luister naar wat je mooi vindt, let op of de functionaliteit aansluit op je wensen en houdt het budget in de gaten. Er is genoeg moois te vinden zonder meteen een 2de hypotheek aan te hoeven vragen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Dank allemaal voor de tips. Ik ga binnenkort bij Hifiklubben langs voor een middagje luisteren. Dali en B&W op de luisterlijst. Ik ga ook SVS beluisteren bij een andere zaak.

Eerst de center en fronts mogelijk. 2e SUB overweeg ik zeker. Surround speakers staan lager op de prio en 2de hands is daar ook zeker een optie.

De AVR heb ik bedacht dat ik de freule ga overtuigen van een iets dieper meubel en dan gelijk de X3800H erbij dan kan ik ook gelijk Dirac gebruiken en heb wat meer vermogen voorhanden.

Dit wordt dus een 3 traps raket ipv 2. Dan maar 6 maanden extra sparen voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:05
Ik zou naast hifiklubben ook andere zaken bezoeken zodat je een beter beeld krijgt van wat er te krijgen is.

Dirac zou ik me niet blind op staren, heb al meerdere reviews gelezen die de Audyssey calibratie beter vinden.

Zelf zou ik op dit moment gewoon blind de Polk Audio Reserve R-serie kopen, deze hebben een fantastische prijs/prestatie verhouding.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-05 14:10
Zelf hier ook een x3800h, maar met de klipsch rp serie.
5.2.4 heb ik nu hangen, de .2 heb ik 2x de svs sb1000. top subwoofers! jouw svs is dus ook helemaal prima!
Daarnaast heb ik dus ook gekeken naar dirac maar daar zitten dus aardig wat haken en ogen aan vast.
Je moet namelijk z'n mk2 mic kopen voor ongeveer 110 euro. en daarnaast moet je een licentie kopen. deze kost je na mijn weten gemiddeld 500 euro. ( dan heb je volledige versie)
Dus die dirac live heeft geen enkele zin, tenzij jij het geld ervoor over hebt.

Verder heb ik enkel de polk r200 gehoord als 5.1 set, en was niet slecht, maar deze was niet afgesteld met audissey helaas, en klonk wat vol en niet helder.

Verder had ik in mijn zoektocht naar de KEF Q550 gekeken, samen met die bookshelfs Q150, maar voor films werden deze meer afgeraden dan klipsch. ( muziek was kef blijkbaar beter)

Voor mij was het toen wel duidelijk.
Hopelijk heb je hier iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Mijn update:

Sinds de kerst heb ik nu:

Samsung S95D 77"
Dali Opticon 2 Mk2
Dali Opticon Vokal Mk2
Dali Opticon LCR Mk2.

Dus ik ben ruim 1000 euro over budget gegaan en ben er blij mee.

De SVS is gebleven en staat nu achter ons ipv voor.

De volgende stap is de X1200W vervangen, dat zal waarschijnlijk een Denon X3800H worden.

Het geluid is aanzienlijk beter dan voorheen, veel voller. En dat wilde ik bereiken. Nu moet ik nog balans zien te vinden in geluid. Dus goede bass, maar geen drensend geluid. Bij hoog volume werkt dat al goed, bij laag volume vind ik eea nog uit balans. Dan is de sub te overheersend.

Kortom; dank voor alle advies, op naar de volgende verbetering.
Pagina: 1