Hallo allemaal,
Om te proberen of ik de overstap van Windows naar Linux kan maken, heb ik op een NUC5PPYH uit 2015 Kubuntu 24.04 geinstalleerd.
Deze NUC heeft enkele jaren trouw dienst gedaan als mediaspeler i.c.m. LibreELEC / Kodi.
1080p video H.264 was destijds geen enkel probleem. Vanwege het gebrek aan 4K HEVC ondersteuning ben ik een aantal jaar geleden overgestapt op een NUC6CAYH als mediaspeler.
Nu op Kubuntu is het afspelen van een video in Firefox (YouTube) of VLC geen prettige ervaring.
Na controle* bleek dat de cpu de rendering verzorgt, wat op een budget Pentium N3700 natuurlijk veel gevraagd is.
*
Mijn vraag:
Hoe wijzig ik de video driver van i965_drv_video.so naar iHD_drv_video.so (zie output van $ vainfo hieronder.)
Of anders geformuleerd: Hoe en waar zet ik een environment variable “export LIBVA_DRIVER_NAME=iHD”?
(Zie wat ik al gevonden en geprobeerd heb, naar mijn gevoel ligt hier de oplossing)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Grafisch:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De laatste twee dagen talloze tips, trucs en drivers* van diverse websites toegepast in zowel about:config van Firefox als gesudo -apt/snap install in de Terminal.
Zoals deze pagina op UbuntuHandbook
*Drivers zoals: intel-media-va-driver; intel-media-va-driver-non-free; i965-va-driver; intel-media-driver
Volgens gebruikers op diverse fora zouden de intel-media-driver de correcte moeten zijn, maar bij $ vainfo blijft de error /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iHD_drv_video.so init failed komen.
In mijn redenatie moet de oplossing liggen in dat ene wat mij niet duidelijk wordt: Hoe en waar zet ik een environment variable “export LIBVA_DRIVER_NAME=iHD”?
Mijn kennisniveau over Linux / Ubuntu is minimaal.
De laatste dagen heb ik succesvol diverse programma's die ik op Windows gebruik, ook in Ubuntu werkend gekregen.
Nu met deze taak loop ik helaas vast.
Als ik het goed begrepen heb, is het zetten van deze "environment variable" ook nog eens afhankelijk van het gebruikte OS. Ik ben tips tegengekomen over het gebruik van Bash (hoe? wat?), maar ook de correcte (!!) locatie voor deze variabele is mij nog steeds een raadsel.
Nb. Doordat ik diverse drivers heb geprobeerd, zal het "onder de kap" misschien nu chaos zijn.
Wat zou een logisch stappenplan zijn om jullie oplossingen te testen?
Bijvoorbeeld:
- Sudo purge / remove <reeds geinstalleerde drivers>
- Sudo apt install <de benodigde driver>
- Het zetten van de variabele zodat daadwerkelijk iHD gebruikt wordt
Om te proberen of ik de overstap van Windows naar Linux kan maken, heb ik op een NUC5PPYH uit 2015 Kubuntu 24.04 geinstalleerd.
Deze NUC heeft enkele jaren trouw dienst gedaan als mediaspeler i.c.m. LibreELEC / Kodi.
1080p video H.264 was destijds geen enkel probleem. Vanwege het gebrek aan 4K HEVC ondersteuning ben ik een aantal jaar geleden overgestapt op een NUC6CAYH als mediaspeler.
Nu op Kubuntu is het afspelen van een video in Firefox (YouTube) of VLC geen prettige ervaring.
Na controle* bleek dat de cpu de rendering verzorgt, wat op een budget Pentium N3700 natuurlijk veel gevraagd is.
*
code:
1
| sudo apt install intel-gpu-tools |
code:
1
| sudo intel_gpu_top |
Mijn vraag:
Hoe wijzig ik de video driver van i965_drv_video.so naar iHD_drv_video.so (zie output van $ vainfo hieronder.)
Of anders geformuleerd: Hoe en waar zet ik een environment variable “export LIBVA_DRIVER_NAME=iHD”?
(Zie wat ik al gevonden en geprobeerd heb, naar mijn gevoel ligt hier de oplossing)
Relevante software en hardware die ik gebruik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Operating System: Ubuntu 24.04 KDE Plasma Version: 5.27.11 KDE Frameworks Version: 5.115.0 Qt Version: 5.15.13 Kernel Version: 6.8.0-41-generic (64-bit) Graphics Platform: X11 Processors: 4 × Intel® Pentium® CPU N3700 @ 1.60GHz Memory: 3,3 GiB of RAM Graphics Processor: Mesa Intel® HD Graphics 405 |
Grafisch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| libva info: VA-API version 1.20.0 libva info: Trying to open /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iHD_drv_video.so libva info: Found init function __vaDriverInit_1_20 libva error: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iHD_drv_video.so init failed libva info: va_openDriver() returns 1 libva info: Trying to open /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/i965_drv_video.so libva info: Found init function __vaDriverInit_1_20 libva info: va_openDriver() returns 0 vainfo: VA-API version: 1.20 (libva 2.15.0) vainfo: Driver version: Intel i965 driver for Intel(R) CherryView - 2.4.1 vainfo: Supported profile and entrypoints VAProfileMPEG2Simple : VAEntrypointVLD VAProfileMPEG2Simple : VAEntrypointEncSlice VAProfileMPEG2Main : VAEntrypointVLD VAProfileMPEG2Main : VAEntrypointEncSlice VAProfileH264ConstrainedBaseline: VAEntrypointVLD VAProfileH264ConstrainedBaseline: VAEntrypointEncSlice VAProfileH264Main : VAEntrypointVLD VAProfileH264Main : VAEntrypointEncSlice VAProfileH264High : VAEntrypointVLD VAProfileH264High : VAEntrypointEncSlice VAProfileH264MultiviewHigh : VAEntrypointVLD VAProfileH264StereoHigh : VAEntrypointVLD VAProfileVC1Simple : VAEntrypointVLD VAProfileVC1Main : VAEntrypointVLD VAProfileVC1Advanced : VAEntrypointVLD VAProfileJPEGBaseline : VAEntrypointVLD VAProfileJPEGBaseline : VAEntrypointEncPicture VAProfileVP8Version0_3 : VAEntrypointVLD VAProfileHEVCMain : VAEntrypointVLD |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De laatste twee dagen talloze tips, trucs en drivers* van diverse websites toegepast in zowel about:config van Firefox als gesudo -apt/snap install in de Terminal.
Zoals deze pagina op UbuntuHandbook
*Drivers zoals: intel-media-va-driver; intel-media-va-driver-non-free; i965-va-driver; intel-media-driver
Volgens gebruikers op diverse fora zouden de intel-media-driver de correcte moeten zijn, maar bij $ vainfo blijft de error /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iHD_drv_video.so init failed komen.
In mijn redenatie moet de oplossing liggen in dat ene wat mij niet duidelijk wordt: Hoe en waar zet ik een environment variable “export LIBVA_DRIVER_NAME=iHD”?
Mijn kennisniveau over Linux / Ubuntu is minimaal.
De laatste dagen heb ik succesvol diverse programma's die ik op Windows gebruik, ook in Ubuntu werkend gekregen.
Nu met deze taak loop ik helaas vast.
Als ik het goed begrepen heb, is het zetten van deze "environment variable" ook nog eens afhankelijk van het gebruikte OS. Ik ben tips tegengekomen over het gebruik van Bash (hoe? wat?), maar ook de correcte (!!) locatie voor deze variabele is mij nog steeds een raadsel.
Nb. Doordat ik diverse drivers heb geprobeerd, zal het "onder de kap" misschien nu chaos zijn.
Wat zou een logisch stappenplan zijn om jullie oplossingen te testen?
Bijvoorbeeld:
- Sudo purge / remove <reeds geinstalleerde drivers>
- Sudo apt install <de benodigde driver>
- Het zetten van de variabele zodat daadwerkelijk iHD gebruikt wordt
[ Voor 1% gewijzigd door Tommy_G op 28-08-2024 16:31 . Reden: Verduidelijking ]