8 PV panelen op APS QT2 3-fase omvormers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfotten
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:23
Dag Tweakers,

Op mijn woning heb ik 22 panelen in oost/west opstelling op een 3 fase string omvormer.
Nu heb ik op mijn schuur nog plek voor 8 panelen in landscape. Deze wil ik zelf plaatsen, dat is verder geen probleem.
Om toch de installatie op 3 fase te houden ben ik bij APS QT2 micro omvormers uitgekomen, mede omdat er ook wat schaduw zit van het puntdak van de buurman. Hier wil ik er dus 2 van plaatsen, en op elke QT2 4 panelen aansluiten.
Mijn vraag is nu gaat dit lukken?
APS vermeld op hun site dat 108 cells panelen niet geschikt zijn voor deze omvormer. Als ik de specificaties van het paneel bekijk valt deze er wel gewoon in.
Zie ik wat over het hoofd? Alvast dank voor jullie antwoorden _/-\o_

Specs paneel:
https://cdn.webshopapp.co...-440n-54hl4r-b-f12-en.pdf

Specs omvormer:
https://cdn.webshopapp.co...sheet-apsystems-qt2-2.pdf

Beste antwoord (via dolfotten op 18-09-2024 21:06)

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:52
Ik heb 8x onderstaande panelen op 2 van die omvormers en dat draait prima.
https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
waarom denk je dat 3fase nodig is voor een paar panelen? :?

(slimme meter telt alle fase bij elkaar of als je levert trekt af en dit voor dat je afrekent, dus voor afrekenen(en salderen of niet) maakt het geen bal uit of je 1 of op 3 fase levert.
je hebt 3fase omvormer nu, maar die is nooit zwaarder als 10kW met zo weinig panelen(en oost-west kan misschien nog wel kleiner zijn ook.)
dus er is meer als genoeg ruimte om gewoon een kleine 1fase omvormer te nemen, alleen hoeveel ruimte er is, dat weet ik niet, welke omvormer heb je nu al hangen?
het kan zijn dat je een erg slechte keuze 3fase omvormer hebt, dat zien we hier wel vaker gebeuren, oost-west word vaak niet begrepen. ;) )

edit:
ik heb zelf 24 panelen op een 1fase 4,6kW omvormer tegenwoordig.
dit zou zelfs gewoon kunnen op een 3fase aansluiting van 3x25A.
niet dat ik het aanraad, maar om duidelijk te maken dat het veel relatiever is als veel mensen denken. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door migjes op 28-08-2024 16:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:52

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfotten
migjes schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:51:
waarom denk je dat 3fase nodig is voor een paar panelen? :?

(slimme meter telt alle fase bij elkaar of als je levert trekt af en dit voor dat je afrekent, dus voor afrekenen(en salderen of niet) maakt het geen bal uit of je 1 of op 3 fase levert.
je hebt 3fase omvormer nu, maar die is nooit zwaarder als 10kW met zo weinig panelen(en oost-west kan misschien nog wel kleiner zijn ook.)
dus er is meer als genoeg ruimte om gewoon een kleine 1fase omvormer te nemen, alleen hoeveel ruimte er is, dat weet ik niet, welke omvormer heb je nu al hangen?
het kan zijn dat je een erg slechte keuze 3fase omvormer hebt, dat zien we hier wel vaker gebeuren, oost-west word vaak niet begrepen. ;) )

edit:
ik heb zelf 24 panelen op een 1fase 4,6kW omvormer tegenwoordig.
dit zou zelfs gewoon kunnen op een 3fase aansluiting van 3x25A.
niet dat ik het aanraad, maar om duidelijk te maken dat het veel relatiever is als veel mensen denken. ;)
3 fase is niet nodig voor die paar panelen, maar misschien wel handig. Netspanning is nu rond de 245V. Als een 1 fase omvormer hierbij 3Kw (12A) gaat terug leveren zou dat wel eens een stukje hoger kunnen worden.
De 3 fase bestaande omvormer met 2 mppt hangt op zolder, garage panelen kunnen daar nooit bij op kabel technisch gezien 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfotten
ron321 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:59:
Goed om te horen dat jij een vergelijkbaar systeem zonder problemen hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 12:21

TMV

Ik heb 16 stuks Longi LR5-54HTH-440M op 4 QT2's en dat zijn volgens mij ook 108 cell panelen. Gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dolfotten schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

3 fase is niet nodig voor die paar panelen, maar misschien wel handig. Netspanning is nu rond de 245V. Als een 1 fase omvormer hierbij 3Kw (12A) gaat terug leveren zou dat wel eens een stukje hoger kunnen worden.
De 3 fase bestaande omvormer met 2 pmmt hangt op zolder, garage panelen kunnen daar nooit bij op kabel technisch gezien 8)
als op 1 van de 3 fase de netspanning te hoog word, dan vallen alle 3fase omvormers geheel uit.
dus dat maakt dat probleem eigenlijk 3x zo groot, helaas.
(ik zou geen rekening houden met de V, gewoon die heb je toch niet onder controle.
je kunt allen zorgen dat de kabel dik genoeg is voor je afstand, dus dikker en korter als die de buren gebruiken zodat die eerder uit vallen als jij en dan houd het op wat je kunt doen.)

maar je beantwoord de belangrijke vraag niet.
hoe zwaar is de omvormer die je nu hebt?
(rond de 8kW omvormer heb je 17kW-8kW=9kW/3=3kW over per fase.
dus een simpele 3kW omvormer en klaar, geen probleem met 8x450Wp.
mits er een 1fase kabel is in de garage( dat zijn zaken die ik allemaal niet weet.)
misschien met mazzel de wasmachine aansluit methode gebruiken en helemaal simpel. ;) )

maar je oplossing van de APSystem kan ook hoor. ;)
(houd rekening dat het intern 2x een aparte omvormer is met maar 1 mpp dus in totaal 2 mpp's (2 panelen parallel per mpp), dus oost-west niet speciaal geschikt voor, voor 1 kant op kijkende setjes wel geschikt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfotten
migjes schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

als op 1 van de 3 fase de netspanning te hoog word, dan vallen alle 3fase omvormers geheel uit.
dus dat maakt dat probleem eigenlijk 3x zo groot, helaas.
(ik zou geen rekening houden met de V, gewoon die heb je toch niet onder controle.
je kunt allen zorgen dat de kabel dik genoeg is voor je afstand, dus dikker en korter als die de buren gebruiken zodat die eerder uit vallen als jij en dan houd het op wat je kunt doen.)

maar je beantwoord de belangrijke vraag niet.
hoe zwaar is de omvormer die je nu hebt?
(rond de 8kW omvormer heb je 17kW-8kW=9kW/3=3kW over per fase.
dus een simpele 3kW omvormer en klaar, geen probleem met 8x450Wp.
mits er een 1fase kabel is in de garage( dat zijn zaken die ik allemaal niet weet.)
misschien met mazzel de wasmachine aansluit methode gebruiken en helemaal simpel. ;) )

maar je oplossing van de APSystem kan ook hoor. ;)
(houd rekening dat het intern 2x een aparte omvormer is met maar 1 mpp dus in totaal 2 mpp's (2 panelen parallel per mpp), dus oost-west niet speciaal geschikt voor, voor 1 kant op kijkende setjes wel geschikt.)
Bestaande 3 fase omvormer is een 6kw, 405 wp panelen 12 op Oost en 10 op West,
Maar het gaat er mij om dat de spanning niet te hoog wordt als ik er een 1 fase omvormer bij plaats.
Als ik de QT2 3 fase gewoon probleemloos kan plaatsten gaat mijn voorkeur daar naar uit. :)
Bedankt voor je input!!

• migjes
dolfotten schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

Bestaande 3 fase omvormer is een 6kw, 405 wp panelen 12 op Oost en 10 op West,
Maar het gaat er mij om dat de spanning niet te hoog wordt als ik er een 1 fase omvormer bij plaats.
Als ik de QT2 3 fase gewoon probleemloos kan plaatsten gaat mijn voorkeur daar naar uit. :)
Bedankt voor je input!!
hell jonge, je plan kan en is geen probleem, ga er voor.
negeer mij verder. ;)

(je reden die je geeft is eigenlijk het tegenovergestelde, wat je gaat doen is juist slechter voor je V helaas.
voor een omvormer om stroom het huis uit te kunnen drukken, moet die de V verhogen.
dit is niet veel, vaak minder als 1V, dus eigenlijk boeit het niet tot er te veel omvormers op jouw wijkkast zijn aangesloten (of nog verder in de keten).
1x een 1 fase geeft maar 1V verhoging op 1 fase.
2x een micro omvormer op 3fase geeft je dus 2V verhoging op alle 3 de fase (2x omvormers is 2x verhogen en ja op iedere fase moet dat gebeuren).
het verhaal is wel iets ingewikkelder, omdat de dikte van de kabel ook mee telt.
en dit word extra ingewikkeld omdat de meeste kabel niet van jouw is maar van de netbeheerder.
en ja 3fase kabel is 3 kabels en dan kun je de dikte grofweg ook 3x doen.
etc etc etc... vele factoren, dus uit eindelijk is het een beetje lood om oud ijzer, het boeit niet veel.
uit eindelijk maakt het gewoon niet veel uit, je hebt maar een paar factoren in de hand.
voor deze problemen heb ik dus expres een schuur set die eerder uitvalt als mijn hoofd set.
de kabel van mijn schuur set is wat krapper als die op mijn dak.
gevolg eerst valt mijn schuur uit, dan de buren hun PV dan pas mijn grote set. ;) )

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Apsystems heeft onder een steen gelegen toen ze de huidige lijn ontwikkelden.

Ze kunnen geen intra paneel schaduw beheer op welk paneel dan ook door het spanningsbereik van de tracker.
(Dit geld ook voor Enphase iq8 overigens)

Zolang de paneel spanning binnen het werk gebied van de micro’s ligt draait het overigens wel gewoon.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfotten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9SkhN7SxN_dbX4nQhRCXhimCn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8vZr83wjha7cJfc4zUMTXKc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZqTdJwWvsH8g1Ko4UbrSXhD5hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19Ff4CUls13Hmab2VJldIE1A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enCoAv9nrjiFl9ZCEyPFXwi1INU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxqC3ntn3Z57cS9ZVvd0yOtn.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag 2 QT2's met 8 panelen in werking gesteld! Zoals jullie zien werkt dit dus prima!
Bedankt voor jullie input, ben blij met de keuze die ik gemaakt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
Voor welke panelen ben je uiteindelijk gegaan? @dolfotten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfotten
Ik heb de Jinko Solar Jinko 440Wp All Black Tiger geplaatst! Werkt uitstekend met deze omvormers!
Pagina: 1