EV of benzine, welke? Weinig km's per jaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-05 13:46
Situatie:

Belg hier

Momenteel vrij tevreden met mijn Dacia Dokker waarmee ik een 4.000-5.000km per jaar rijd. Wagen heeft wel zijn beste tijd gehad (bj 2013) en sinds de verhuis zie ik nog weinig nut in de grote laadruimte (en het is wel lastig dat ik nooit extra passagiers kan meenemen)

0 kinderen, geen kinderwens :p

Mijn nieuwe woning heeft een laadpunt in de gedeelde garage (oplader nog te kopen @2.5k), deze hangt aan een slim systeem dat de energie verdeelt over alle wagens. Opladen via eigen zonnepanelen is jammer genoeg onmogelijk.

Ik mik op een tweedehands auto omdat ik nieuw echt absurd vind voor mijn situatie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Door de lage afstand wil ik max +/- 15-20k (hier stond 25k maar dat is absurd) uitgeven excl eventuele lader. Wagens die ik al zag passeren EV: MG MG4 (wisselvallige reviews), MG5 (wisselvallige reviews), VW ID.3 (lelijk), Mazda 30 (no clue), liefst geen SUV (principekwestie)

Benzine, omdat EV misschien toch niet opbrengt met mijn afstand per jaar: Skoda Octavia, Skoda Scala.

Ik houd van de optie om (veel) bagage mee te nemen. Ik overschat wss het nut van mijn dokker. Maar ik wil geen VW up of whatever.

Ik rijd 1x per jaar eens naar de andere kant van België, daarop ga ik mijn aankoop niet baseren.

Beste antwoord (via Ch3ckmate op 28-08-2024 21:25)

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:08
Als je dat geld wilt uitgeven, zou ik persoonlijk kijken naar een Toyota Corolla Hybride. Dan heb je een jonge betrouwbare auto, met weinig kilometers en voldoende ruimte om ook nog mensen mee te kunnen nemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49
Al 'ns aan een elektrische fiets gedacht? Met evt. een bagagekarretje er achter?
Of een elektrische bakfiets, kan ook.
Die ene keer per jaar dat je naar de andere kant van België moet kun je ook een auto huren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• DeMolT.
Als je dat geld wilt uitgeven, zou ik persoonlijk kijken naar een Toyota Corolla Hybride. Dan heb je een jonge betrouwbare auto, met weinig kilometers en voldoende ruimte om ook nog mensen mee te kunnen nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Voor 20-25k koop je ook een Tesla model 3. moet je liggen.

Voor op benzine is een kleine auto met trekhaak ruim voldoende.
Die paar keer veel mee nemen kan je er dan een karretje bij huren. Al past ook in een kleine auto met de achterbank neer ook verrassend veel.

Echt slechte auto's zijn er nauwelijks meer.

Vanaf €27k koop je een hagelnieuwe VW Polo
https://www.volkswagen.nl/stocklocator#/?brandAndModel[model][0]=volkswagen%2Fpolo#/
Om maar wat te noemen.

Of inderdaad een Toyota.
https://www.gaspedaal.nl/...=2022&pmax=22500&srt=pr-a

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 28-08-2024 14:56 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:57
DeMolT. schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:51:
Eens.
Wou zelf een Yaris Hybrid aanraden. Bewezen techniek, zuinig, betrouwbaar.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ch3ckmate schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:44:
Situatie:
Momenteel vrij tevreden met mijn Dacia Dokker waarmee ik een 4.000-5.000km per jaar rijd. Wagen heeft wel zijn beste tijd gehad (bj 2013) en sinds de verhuis zie ik nog weinig nut in de grote laadruimte (en het is wel lastig dat ik nooit extra passagiers kan meenemen)

0 kinderen, geen kinderwens :p

Mijn nieuwe woning heeft een laadpunt in de gedeelde garage (oplader nog te kopen @2.5k), deze hangt aan een slim systeem dat de energie verdeelt over alle wagens. Opladen via eigen zonnepanelen is jammer genoeg onmogelijk.

Ik mik op een tweedehands auto omdat ik nieuw echt absurd vind voor mijn situatie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Door de lage afstand wil ik max +/- 20-25k uitgeven excl eventuele lader. Wagens die ik al zag passeren EV: MG MG4 (wisselvallige reviews), MG5 (wisselvallige reviews), VW ID.3 (lelijk), Mazda 30 (no clue), liefst geen SUV (principekwestie)

Benzine, omdat EV misschien toch niet opbrengt met mijn afstand per jaar: Skoda Octavia, Skoda Scala.

Ik houd van de optie om (veel) bagage mee te nemen. Ik overschat wss het nut van mijn dokker. Maar ik wil geen VW up of whatever.

Ik rijd 1x per jaar eens naar de andere kant van België, daarop ga ik mijn aankoop niet baseren.
Aannemende met je zin: "Ik rijd 1x per jaar eens naar de andere kant van België, daarop ga ik mijn aankoop niet baseren." dat je ook in België woont?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
VidaR-9 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Eens.
Wou zelf een Yaris Hybrid aanraden. Bewezen techniek, zuinig, betrouwbaar.
Prijsverschil is klein tov de Corolla, voor de ruimte die je extra krijgt imho, vandaar de Corolla :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Yaksa schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:48:
Al 'ns aan een elektrische fiets gedacht? Met evt. een bagagekarretje er achter?
Of een elektrische bakfiets, kan ook.
Die ene keer per jaar dat je naar de andere kant van België moet kun je ook een auto huren.
Tgho, vaag overwogen maar dat lijkt me enorm omslachtig en krijg het aan mijn partner niet verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
True schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

Aannemende met je zin: "Ik rijd 1x per jaar eens naar de andere kant van België, daarop ga ik mijn aankoop niet baseren." dat je ook in België woont?
ah yes, correct, ik zal het toevoegen aan de OP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Even mijn ongeïnformeerde input maar mij maakten ze wijs dat hybride het slechtste van 2 werelden is. Of mis ik iets? Misschien moet ik me daar ook even in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ch3ckmate schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Even mijn ongeïnformeerde input maar mij maakten ze wijs dat hybride het slechtste van 2 werelden is. Of mis ik iets? Misschien moet ik me daar ook even in verdiepen.
Vroeger was het niet ideaal, tegenwoordig hartstikke prima, en eigenlijk alle recente wagens zijn wel hybride. Mild / plug-in.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ligt aan de situatie in NL heb je een hogere MRB (motorrijtuigenbelasting) bij hoger gewicht én een korting bij lagere CO2 uitstoot (dus een PHEV) die de komende jaren minder wordt. Als je zeer frequent binnen de range van een PHEV rijdt kan het nog steeds lonen. Maar in NL zullen zware PHEV gewoon snel afschrijven de komende jaren als dit politieke klimaat doorzet. Over BE kan ik daarin niets zeggen daarnaast ben ik niet zo bekent met de prijs van stroom en benzine in BE tezamen met de MRB.

Dit is een Excel sheet berekening waar je gewoon input in kwijt moet voor jouw situatie. Puur het feit dat je voor €2500 een EVSE (electric vehicle supply equipment c.q. laadpaal) moet plaatsen maakt het gewoon een dure investering, voor die 2500 heb je heel veel meerprijs benzine kilometers t.o.v. stroom nog los van het feit dat een PHEV duurder is in aanschaf (in NL) dan een vergelijkbare MHEV of HEV (mild hybrid of hybrid, kleine of redelijk batterij zonder plug-in).

Als je dan ook nog zegt dat je maar 5.000 km/jr rijdt schrijf je veel te veel af. Ik geloof er niets van dat een PHEV in jouw geval voordeliger is dan kiezen voor een (redelijk) zuinige benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DropjesLover schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Vroeger was het niet ideaal, tegenwoordig hartstikke prima, en eigenlijk alle recente wagens zijn wel hybride. Mild / plug-in.
Oneens.
PHEV is prima als de verhouding tussen Euro 95 E10 én de stroomprijs goed is en/of je (gedeeltelijk) zelf kunt voorzien in je stroombehoefte voor je PHEV dit alles nog los van de randvoorwaarde dat je een groot deel van de kilometers ook met de EV-accu kunt maken.

Je betaalt simpelweg:
  • hogere afschrijving
  • meer MRB
  • investering voor EVSE
Dan heb je een grillig politiek klimaat waarbij regeren niet meer vooruitzien is. PHEV is gewoon een risicovolle investering als je niet goed voldoet aan de 'eisen' om goedkoop met een PHEV te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfadude1
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 14:27
Ik zou sowieso geen plugin hybride nemen.
Met een gewone toyota (hybride) kan je niet veel verkeerd doen.
Wil je elektrisch kan je eventueel ook een Nissan Leaf overwegen. Je zit met Chademo en geen al te grote accu maar voor 1 keer per jaar is dat geen probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daanb123
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:25
[...]

Ik kan vertellen dat mijn vrouw en ik heel blij zijn met onze plugin hyride Peugeot 308. We rijden vrijwel alles elektrisch en laden altijd met de granny charger. Als je ook die mogelijkheid hebt dan hoef je ook geen dure lader aan te schaffen. Ja, het is misschien minder efficient laden met de granny charger (en ook natuurlijk een stuk langzamer) maar je moet wel heeeel veel laden om die 2.5k euro aan het minder efficient laden te verliezen.

Het is ongetwijfeld niet de allergoedkoopste optie, dat weet ik. Maar electrisch rijdt heel fijn en als je een keer ver moet rijden dan rij je gewoon op benzine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Bij zo weinig kilometers heb je helemaal geen dure laadpaal nodig maar is een 'granny charger' op een gewoon stopcontact prima (2 a 3 kW laadsnelheid, €170 bij de Lidl, zit meestal al bij de EV). Of je koopt bij de Lidl een lader tot 11kW voor €400: https://www.lidl.nl/p/ult...OWyytPFjKqRTRDouQ-fZwg1BW

Als je het leuk vindt om elektrisch te gaan rijden (ís leuk :) ) kun je volgens mij prima uit de voeten met een Kia eNiro, het 2019 model start bij zo'n €16000, of de Hyundai Kona EV (2020 vanaf €14000).
Ik heb zelf vorig jaar een Ioniq electric gekocht, maar voor hetzelfde geld heb je nu bovenstaande autos met 60kwh accu die ze m.i. voor alles inzetbaar maakt. Wil je een aanhanger trekken (tot 750kg) dan moet je wel erg goed opletten, niet alle versies mogen dit.
Mijn Ioniq zou ik jou afraden ivm beperktere laadruimte en toch wat kleine accu (28 kwh).

Ik rij 20k km per jaar en vond 15k voor een auto al idioot veel, meer uitgeven lijkt voor mij echt waanzin bij minder kms ;)

Edit we zijn er overigens mee naar zwitserland gereden in 1 dag, dat was 8x laden met onze kleine accu en voelde omslachtig - dat bereik je dus met bovenstaande autos wél véél eenvoudiger (3x laden gok ik), België levert dan echt geen centje pijn op hoor!

[ Voor 13% gewijzigd door Scatman_II op 28-08-2024 21:07 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37

Scatman_II

R9500 Pro >:)

alfadude1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:05:
Ik zou sowieso geen plugin hybride nemen.
Met een gewone toyota (hybride) kan je niet veel verkeerd doen.
Wil je elektrisch kan je eventueel ook een Nissan Leaf overwegen. Je zit met Chademo en geen al te grote accu maar voor 1 keer per jaar is dat geen probleem.
Ik zou de Leaf afraden. Dat is de énige EV waarvan de accus wel echt slijten, en Chademo vind je steeds minder. CCS is óveral in NL en alle vakantielanden.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Scatman_II schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:14:
Bij zo weinig kilometers heb je helemaal geen dure laadpaal nodig maar is een 'granny charger' op een gewoon stopcontact prima (2 a 3 kW laadsnelheid, €170 bij de Lidl, zit meestal al bij de EV). Of je koopt bij de Lidl een lader tot 11kW voor €400: https://www.lidl.nl/p/ult...OWyytPFjKqRTRDouQ-fZwg1BW

Als je het leuk vindt om elektrisch te gaan rijden (ís leuk :) ) kun je volgens mij prima uit de voeten met een Kia eNiro, het 2019 model start bij zo'n €16000, of de Hyundai Kona EV (2020 vanaf €14000).
Ik heb zelf vorig jaar een Ioniq electric gekocht, maar voor hetzelfde geld heb je nu bovenstaande autos met 60kwh accu die ze m.i. voor alles inzetbaar maakt. Wil je een aanhanger trekken (tot 750kg) dan moet je wel erg goet opletten, niet alle versies mogen dit.
Mijn Ioniq zou ik jou afraden ivm beperktere laadruimte en toch wat kleine accu (28 kwh).

Ik rij 20k km per jaar en vond 15k voor een auto al idioot veel, meer uitgeven lijkt voor mij echt waanzin bij minder kms ;)

Edit we zijn er overigens mee naar zwitserland gereden in 1 dag, dat was 8x laden met onze kleine accu en voelde omslachtig - dat bereik je dus met bovenstaande autos wél véél eenvoudiger (3x laden gok ik), België levert dan echt geen centje pijn op hoor!
Ik betwijfel of ik veel opties heb in de garage, er is een soort ijzeren rail voorzien waarop men de lader monteert, denk niet dat ik daar iets over te zeggen heb, maar ik zal me eens informeren. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
DeMolT. schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

Prijsverschil is klein tov de Corolla, voor de ruimte die je extra krijgt imho, vandaar de Corolla :)
Die toyota is wel mooi vind ik, en lekker ruim. Contender op de lijst nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

True schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Oneens.
PHEV is prima als de verhouding tussen Euro 95 E10 én de stroomprijs goed is en/of je (gedeeltelijk) zelf kunt voorzien in je stroombehoefte voor je PHEV dit alles nog los van de randvoorwaarde dat je een groot deel van de kilometers ook met de EV-accu kunt maken.

Je betaalt simpelweg:
  • hogere afschrijving
  • meer MRB
  • investering voor EVSE
Dan heb je een grillig politiek klimaat waarbij regeren niet meer vooruitzien is. PHEV is gewoon een risicovolle investering als je niet goed voldoet aan de 'eisen' om goedkoop met een PHEV te rijden.
Dat is strikt financieel bekeken, ik was van onder de indruk bij de TS dat hij bedoelde "het slechtste van 2 werelden" qua techniek / rijgedrag / prestaties.

De meeste kleine hybride auto's zijn niet plug-in versies, al komen die wel meer en meer.

BThGvNeOA

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Ik zou absoluut geen 20-25k uitgeven voor wat voor auto dan ook, benzine of EV, als je daar maar 5k per jaar mee rijd. Koop een wat oudere auto (minder duur, minder afschrijving etc.), of een elektrische fiets.

Of doe gewoon het onderhoud dat nodig is en rij die Dokker aan stront en koop dan wat anders. Is op de lange termijn veeeel goedkoper.

[ Voor 46% gewijzigd door FastFred op 28-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:36
Mag ik vragen waarom je met zo weinig kilometers er aan denkt om een andere auto te kopen voor 20/25k?
Is je Dacia er zo erg aan toe dat hij binnenkort omvalt?
Ik zou deze denk ik juist zolang doorrijden tot ie echt aan gort is en dan pas iets anders kopen.

Of zit er ook een stukje "ik wil graag..." bij?
Als het om die passagiers meenemen gaat, kun je ook voorstellen dat als het zo ver komt, jij rijd in de auto van een van de passagiers?

Voor die nog geen 100km in de week (gemiddeld, 5000km / 52 weken) is het een beetje zonde om een andere auto te kopen (zou ik zeggen dan).
Met dat geld kun je dan weer leuke, andere dingen gaan doen.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:58

-tom-562

Oliesjeik

Als je maar 5k per jaar rijdt en geen gezin moet vervoeren, waarom koop je dan geen fun auto? Überhaupt 25k uitgeven voor 5k km is best veel, helemaal om daarvoor een middenklasser voor te kopen.
Denk dan eerder aan een Impreza, Z4, MX5, iets met een dikke V8 :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:20
Ch3ckmate schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

Ik betwijfel of ik veel opties heb in de garage, er is een soort ijzeren rail voorzien waarop men de lader monteert, denk niet dat ik daar iets over te zeggen heb, maar ik zal me eens informeren. Bedankt!
Al koop je een EV, €2500 voor een laadpunt is belachelijk duur! Ik heb sinds anderhalf jaar een Easy Home laadpunt, inclusief montage en aansluiten op de meterkast was €1250. En het kan zelfs goedkoper! Los hiervan, voor de weinige kilometers die je maakt zou ik de EV gewoon via een mobile oplader (grannylader) opladen of anders via een openbare laadpaal. De investering van die verplichte €2500 kostende laadpaal verdien jij nooit terug. Niet doen!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
FastFred schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:10:
Ik zou absoluut geen 20-25k uitgeven voor wat voor auto dan ook, benzine of EV, als je daar maar 5k per jaar mee rijd. Koop een wat oudere auto (minder duur, minder afschrijving etc.), of een elektrische fiets.
Ik snap deze insteek ook volledig en had het normaal ook niet gedaan, mijn partner heeft momenteel geen rijbewijs maar zoekt dit wel te halen, dan verandert het rijgedrag misschien wel. Er is ook een heel reële kans dat ik het in de nabije toekomst me gewoon kan permitteren. Een fatsoenlijke wagen is in mijn ogen 1 van de weinige dingen die ik nog mankeer. Of ik ben snel tevreden :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ch3ckmate
-tom-562 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:43:
Als je maar 5k per jaar rijdt en geen gezin moet vervoeren, waarom koop je dan geen fun auto? Überhaupt 25k uitgeven voor 5k km is best veel, helemaal om daarvoor een middenklasser voor te kopen.
Ik ben geen autofanaat, is voor A-> B te rijden, hoe meer lawaai hoe harder ik het voertuig haat. Hier in mijn buurt woont zo'n herriemaker, strontvervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Rensjuh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:19:
Mag ik vragen waarom je met zo weinig kilometers er aan denkt om een andere auto te kopen voor 20/25k?
Is je Dacia er zo erg aan toe dat hij binnenkort omvalt?
Ik zou deze denk ik juist zolang doorrijden tot ie echt aan gort is en dan pas iets anders kopen.

Of zit er ook een stukje "ik wil graag..." bij?
Als het om die passagiers meenemen gaat, kun je ook voorstellen dat als het zo ver komt, jij rijd in de auto van een van de passagiers?

Voor die nog geen 100km in de week (gemiddeld, 5000km / 52 weken) is het een beetje zonde om een andere auto te kopen (zou ik zeggen dan).
Met dat geld kun je dan weer leuke, andere dingen gaan doen.
Omdat het kan, is het korte antwoord. Auto is low prio en we hebben nog wat kleine kosten aan de nieuwbouw maar daarna heb ik eigenlijk niet echt grote wensen. Ik snap je insteek zeker. Zal er nog een x over nadenken. Die Dokker is destijds gekocht op mijn oude job omdat die weinig kostte en wegentaks etc goedkoper was bij lichte vracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ch3ckmate schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Ik ben geen autofanaat, is voor A-> B te rijden, hoe meer lawaai hoe harder ik het voertuig haat. Hier in mijn buurt woont zo'n herriemaker, strontvervelend.
Dan zou ik al helemaal geen 25k stukslaan. Een Yaris Hybrid lijkt mij dan een prima auto

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Toch even hierop terugkomen, in dezelfde prijsklasse (als ik kijk naar break model) heb je 2dehands ook Skoda octavia's met E-tec (hun versie van hybride), heb je daar toevallig ook ervaring mee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:05
Aangezien je weinig kilometers maakt zou een EV met een kleine accu al snel voldoen. Voor de enkele keer dat je lange afstanden rijdt zou het dan fijn zijn als je een auto hebt die erg snel kan laden aan de snellader.

Ik zou overwegen om te kijken naar een Hyundai Ioniq EV (2016-2019) deze heeft een accu (28kWh) waarmee je zo een 230km kan rijden en kan weer binnen 20min volgeladen zijn. Het is geen auto waarin je super veel spullen wilt meenemen of een aanhanger wilt trekken maar er is plek genoeg voor 5 personen en een prima kofferbak. Deze zou ook ruim in het budget passen.

De nieuwere versie van de Ioniq EV (2019-2022) heeft een iets grotere accu (38kWh) maar is iets langzamer met snelladen. Deze zou mogelijk ook interessant kunnen zijn mocht je liever een nieuwere auto zoeken met mogelijk nog garantie.

Ook zijn er Hybride varianten van de Ioniq maar hier heb ik verder geen ervaring mee.

Ik heb zelf de Ioniq EV en vindt het echt een geweldige auto. Heel erg efficiënt rijden met een verbruik dat lager is dan de gebruikelijke EVs. (in een jaar gemiddeld zo een 13kWh/100km, in zomer wel eens rond of onder de 10kWh/100km). Uiteraard is verbruik ook afhankelijk van de rechtervoet.
Naar mijn idee degraderen de accus van de Hyundai Ioniq ook een stuk minder t.o.v. een Nissan Leaf, Renault Zoë. Ik kan er nog gemakkelijk 230km mee maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
Ch3ckmate schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Toch even hierop terugkomen, in dezelfde prijsklasse (als ik kijk naar break model) heb je 2dehands ook Skoda octavia's met E-tec (hun versie van hybride), heb je daar toevallig ook ervaring mee? :)
Nee helaas niet, maar volgens mij ook prima auto’s. Wellicht staat er iets op de anwb site of autoweek mbt ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 22:35
Ik weet niet in wat voor omgeving je woont, stedelijk of landelijk. Maar heb je al eens gedacht aan geen auto kopen en voor de keer dat je naar de andere kant vaan België rijdt een deelauto te pakken? Hier gezin 3 jonge kinderen gaat dat prima. Maar er moeten wel voldoende auto's in de buurt zijn. Zeker tot de 10 á 12k kilometers is dit voordeliger.

https://www.vlaanderen.be/autodelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

FastFred schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:10:

Of doe gewoon het onderhoud dat nodig is en rij die Dokker aan stront en koop dan wat anders. Is op de lange termijn veeeel goedkoper.
Niet alles is uit te drukken in geld, al zijn wij Nederlanders daar wel goed in.

Gewoon een fijne, goed zittende, moderne auto voor de deur hebben staan is gewoon... Fijn. Comfortabel. Makkelijk.
En als je het geld hebt, waarom niet?

Anders is elke financiëel beste business case een basaal uitgevoerde Aygo/Cuore/108 of een stapje grotere Yaris en die naar de 4 ton rijden.
Comfortabel is anders, maar hey, goedkoper wordt het niet.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

EV's die eigenlijk amper grote dure reparaties kennen en leuk geprijsd zijn:

Opel Amper-E zijn aantrekkelijk geprijst en met vers accupakket ivm terugroep actie.
Kia e-Niro / Kona lekkere actieradius, betrouwbaar!
Tesla Model 3, zeker met trekhaak, de hoge laadsnelheid en het laadvermogen in liters is eigenlijk alle scenario's inzetbaar, alleen minder praktisch bij een bezoekje aan de Ikea , daar heb je de trekhaak voor. Ook erg betrouwbaar, relatief licht, en nog ondersteund met OTA en nieuwe software.
Ioniq 38kWh, erg efficiënt en betrouwbaar.
BMW i3 120ah, erg licht, leuk voordelig voor als de MRB wordt ingevoerd.
MG-ZS-EV, eigenlijk niet echt ergens goed in maar wel gunstig geprijsd.
dommegekke1 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:35:
Aangezien je weinig kilometers maakt zou een EV met een kleine accu al snel voldoen. Voor de enkele keer dat je lange afstanden rijdt zou het dan fijn zijn als je een auto hebt die erg snel kan laden aan de snellader.

Ik zou overwegen om te kijken naar een Hyundai Ioniq EV (2016-2019) deze heeft een accu (28kWh) waarmee je zo een 230km kan rijden en kan weer binnen 20min volgeladen zijn. Het is geen auto waarin je super veel spullen wilt meenemen of een aanhanger wilt trekken maar er is plek genoeg voor 5 personen en een prima kofferbak. Deze zou ook ruim in het budget passen.

De nieuwere versie van de Ioniq EV (2019-2022) heeft een iets grotere accu (38kWh) maar is iets langzamer met snelladen. Deze zou mogelijk ook interessant kunnen zijn mocht je liever een nieuwere auto zoeken met mogelijk nog garantie.

Ook zijn er Hybride varianten van de Ioniq maar hier heb ik verder geen ervaring mee.

Ik heb zelf de Ioniq EV en vindt het echt een geweldige auto. Heel erg efficiënt rijden met een verbruik dat lager is dan de gebruikelijke EVs. (in een jaar gemiddeld zo een 13kWh/100km, in zomer wel eens rond of onder de 10kWh/100km). Uiteraard is verbruik ook afhankelijk van de rechtervoet.
Naar mijn idee degraderen de accus van de Hyundai Ioniq ook een stuk minder t.o.v. een Nissan Leaf, Renault Zoë. Ik kan er nog gemakkelijk 230km mee maken
De Ioniq 28kWh heeft last van motorlagers die op een gegeven moment de geest geven.
Zoe's staan alleen maar bij de garage :+
Leaf 40 gaan de accu pakketjes nog wel eens van zwellen.
1st gen ID.x zitten is een EV met beta software.
Mazda MX30, slechte actieradius en laadsnelheid

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 30-08-2024 23:23 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
revolution-nl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:16:

Opel Amper-E zijn aantrekkelijk geprijst en met vers accupakket ivm terugroep actie.
Tesla Model 3, zeker met trekhaak, de hoge laadsnelheid en het laadvermogen in liters is eigenlijk alle scenario's inzetbaar, alleen minder praktisch bij een bezoekje aan de Ikea , daar heb je de trekhaak voor. Ook erg betrouwbaar, relatief licht, en nog ondersteund met OTA en nieuwe software.

[...]

De Ioniq 28kWh heeft last van motorlagers die op een gegeven moment de geest geven.
Nja, full EV is zoals hierboven gezegd niet zo gunstig voor mij. 2.5k kwijt aan lader alleen al, nadeel aan gedeelde parkeerplaats met contract bij 1 leverancier voor de laadpunten.

Edit: die ioniq 38 is wel vrij goedkoop als ik zo kijk, vaak met weinig kilometers. Is daar iets aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Ch3ckmate op 31-08-2024 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:47

FreakNL

Well do ya punk?

-tom-562 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:43:
Vind dit echt een goeie suggestie.

Daarom heb ik een Jeep Renegade. Wij hebben 1 auto en rijden nog geen 10K per jaar. Ding rijdt ook 1 op 12 ofzo. Boeiend.

Ik had financieel voor een saaie Kona of Auris moeten gaan natuurlijk…

Wat een fun-auto is, is voor iedereen anders…

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 31-08-2024 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Eigenlijk zoek je gewoon 'iets' met wat ruimte.

1. EV en (plugin)hybride zijn prachtige techniek, maar het kost ook iets en is redelijk populair om uiteindelijk op brandstofkosten te besparen, jij hoeft dat niet omdat je zo weinig rijdt.
2. Heel lang met een auto rijden is financieel ook verstandig, dat kan je zeker met €25k maar voor 15k moet er ook wat te vinden zijn.
3. Ga gewoon eens kijken wat er in de buurt staat, filter in je zoek machine op "station", bouwjaar X, prijs onder Y, en kijk wat er in de buurt staat. Een dorpsgarage 5km verderop is echt wel waardevol. Je kan beter een storinkje hebben met een mindere auto en die weer met de leenfiets ophalen dan dat je de perfect wagen koopt die je op 2 uur rijden moet wegbrengen voor een rammeltje waar ze niet naar willen kijken.
4. Als een deelauto geen optie is dan kan je ook nog zelf je auto aanmelden. Geef aan dat je auto beschikbaar is op momenten naar keuze. Misschien vind je wel een ideale huurder (buur) die elke week even een ochtendje naar kantoor moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:52
Als je niet teveel kilometers rijdt is een tweedehandse EV helemaal geen slechte optie als je ook geen hele lange ritten maakt is een oudere EV die alleen maar 11 KW AC kan laden een hele goedkope optie om dat niet zoveel mensen deze auto nog willen voor langere rette moet je DC kunnen laden en je kan in China altijd nog een mobiele 11 KW laadkabel bestellen voor €150 die kun je instellen van 3 kilowatt tot en met 11 kilowatt ik heb zelf altijd een Renault Zoe gereden die geen DC kon laden en deze zijn met koopaccu tweedehands heel goed betaalbaar en betrouwbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:27
Nu volgt een verhaal dat niet spectaculair of stoer is, maar mijn hulp bij het nadenken over een auto voor een beperkt kilometrage per jaar.

Een EV is beter geschikt om weinig kms rijden, kleine stukjes rijden en lang stil te staan.
De moderne brandstoffen met alcoholtoevoeging zorgen ervoor dat brandstof voertuigen regelmatig moeten rijden.
Hybrides in alle vormen hebben dit nadeel ook en hogere onderhoudskosten.
Wij hebben 2 ton gereden in een hybride en nu 90.000 in zes jaar twee Zoe varianten, met koopaccu. Sinds 1 jaar rijden we 5000 km per jaar.
Ook kennissen met een Zoe R135.

De onderhoudskosten zijn echt laag, zeker als je je auto zelf in de gaten houdt. De meeste onderhoudsconcepten zijn gebaseerd op gemiddeld aantal kilometers, Maar als je veel minder rijdt, verandert er veel. Bij het laden hoef je ook geen grote vermogens te laden, wat de lader inderdaad goedkoper maakt, zoals hiervoor ook aangegeven. NB het laden via een stopcontact raad ik wel af. de lader moet met goede connectie aan het net worden aangesloten, om een continue belasting goed aan te kunnen.
Als je in elke auto de achterbank eruit haalt krijg je veel ruimte, en je ze zet hem ook zo weer terug.
Als je rustig rijdt, gaan de banden 70.000 km mee. De achterremmen gaan wel roesten, want die hebben niets te doen en moeten voor de apk wel goed werken en roestvrij zijn.

Ik las commentaar van een kenner hiervoor dat een zoe altijd bij de garage staat, Inderdaad hij staat bij mij altijd lekker droog in de garage naast de lader aan de muur voor ca 700 euro. Super om in een voorverwarmde of gekoelde auto met droge en schone ruiten weg te rijden... En die stilte en super audiogeluidskwaliteit onderweg.

Ik ga een keer in de twee jaar naar de garage en zorg ervoor dat hij alle updates krijgt, dat kost meestal wel een halve dag, maar de accu SOH is nu 97 procent. Zoe R135 54 KwH 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cullberg
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:45
Kijk eens naar de Hyundai Kona Electric (bouwjaar 2019-2022). Regelmatig voor 20-25k te koop met 50-70k op de teller. Komt enorm (400km) ver met een relatief klein accupakket (64kwh).

2024 Tesla Model 3 RWD LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
DropjesLover schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

Niet alles is uit te drukken in geld, al zijn wij Nederlanders daar wel goed in.

Gewoon een fijne, goed zittende, moderne auto voor de deur hebben staan is gewoon... Fijn. Comfortabel. Makkelijk.
En als je het geld hebt, waarom niet?

Anders is elke financiëel beste business case een basaal uitgevoerde Aygo/Cuore/108 of een stapje grotere Yaris en die naar de 4 ton rijden.
Comfortabel is anders, maar hey, goedkoper wordt het niet.
Helemaal mee eens, maar als je geen bal geeft om auto's, waarom dan 25k uitgeven aan een auto. Koop gewoon een oude Prius voor 8000 euro of blijf bij de huidige auto.

Ik geef wel om auto's, maar rij maar 11-12.000 per jaar. Dagelijkse woon-werk is 26km totaal. Toch 17k uitgegeven aan een jonge Focus met 180pk, want leuke auto. Maar als auto's je geen zier interesseren....

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 31-08-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:03
Voor het geld dat je wilt uitgeven kun je weer een spiksplinter nieuwe Dacia kopen. Je bent tevreden over het merk en waarschijnlijk ook de garage. Met een nieuwe auto kun je weer vele jaren vooruit. Met 5k aan jaarlijkse km's maakt benzine of elektrisch weinig uit. Persoonlijk zou ik gewoon voor een benzine versie gaan.
In het buitenland is het oplaad netwerk niet zo uitgebreid als hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Cullberg schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:44:
Kijk eens naar de Hyundai Kona Electric (bouwjaar 2019-2022). Regelmatig voor 20-25k te koop met 50-70k op de teller. Komt enorm (400km) ver met een relatief klein accupakket (64kwh).
Iets teveel van het goede maar die ioniq met 38kw pakket ben ik wel beginnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
FastFred schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Helemaal mee eens, maar als je geen bal geeft om auto's, waarom dan 25k uitgeven aan een auto. Koop gewoon een oude Prius voor 8000 euro of blijf bij de huidige auto.

Ik geef wel om auto's, maar rij maar 11-12.000 per jaar. Dagelijkse woon-werk is 26km totaal. Toch 17k uitgegeven aan een jonge Focus met 180pk, want leuke auto. Maar als auto's je geen zier interesseren....
Volledig akkoord met de redenering hoor :) 25k ga ik er niet aan geven. Ik geloof wel dat een leukere auto me misschien meer motiveert tot meer rijden af en toe terwijl ik nu vaak met tegenzin achter het stuur kruip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Waarom zou je extra moeten gaan rijden? Je gaat toch rijden als je ergens heen moet. Daarnaast, waarom grote wagens zoals een octavia of corolla als je met z'n 2en bent en blijft.
Er zijn toch gewoon enorm veel alternatieven tot een nieuwe Dacia Sandero (of elektrische spring) die onder de 20k nieuw te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
jongetje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:39:
Waarom zou je extra moeten gaan rijden? Je gaat toch rijden als je ergens heen moet. Daarnaast, waarom grote wagens zoals een octavia of corolla als je met z'n 2en bent en blijft.
Er zijn toch gewoon enorm veel alternatieven tot een nieuwe Dacia Sandero (of elektrische spring) die onder de 20k nieuw te krijgen zijn.
Yea het klinkt belachelijk maar we rijden veel met de trein etc (gratis door het werk) omdat ik niet graag lang in die dacia rijd (+ knieblessure die daar opspeelt bij lange ritten) maar als rijden wat plezieriger is in een EV zou ik al sneller geneigd zijn de wagen te nemen en snel ergens naartoe te gaan. Dit zijn echt allemaal luxeproblemen hoor. I can't deny it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:20
vogelmans schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:11:
Persoonlijk zou ik gewoon voor een benzine versie gaan.
In het buitenland is het oplaad netwerk niet zo uitgebreid als hier in Nederland.
Oja, is dat je persoonlijke ervaring? Feit is dat West-Europa tegenwoordig echt prima voorzien is. Spanje ietsje minder, maar alsnog voldoende.
En ga je naar het buitenland met een EV, dan is het aan te raden voor een maand een Tesla laad abbonement te nemen. Tesla superchargers zitten overal en zijn erg voordelig per kWh.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

FastFred schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Iedereen zn eigen keuze.
Wij wonen beiden op fietsafstand van werk (en gaan ook met de fiets), maar met 2 kinderen wat lokale ritjes (sportclub, stad, IKEA) en veelal langere ritten (2 tot 20 uur enkele reis) tikken we de 15k km wel aan. Maar dat willen we comfortabel doen, goede stoelen, veel ruimte zodat je niet hoeft te proppen...
Na lang zoeken uitgekomen bij een 2020 Passat GTE a 24k.
Plugin hybride, adaptive cruise control, ergonomische stoelen, zeer fijn rijden.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

DropjesLover schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:50:
[...]

Iedereen zn eigen keuze.
Wij wonen beiden op fietsafstand van werk (en gaan ook met de fiets), maar met 2 kinderen wat lokale ritjes (sportclub, stad, IKEA) en veelal langere ritten (2 tot 20 uur enkele reis) tikken we de 15k km wel aan. Maar dat willen we comfortabel doen, goede stoelen, veel ruimte zodat je niet hoeft te proppen...
Na lang zoeken uitgekomen bij een 2020 Passat GTE a 24k.
Plugin hybride, adaptive cruise control, ergonomische stoelen, zeer fijn rijden.
Ja maar dat is toch geen vergelijking, jij rijdt idd regelmatig richting de Baltische staten, dan wil je comfortabel rijden.
Rij je net 5k per jaar en je hebt geen kinderen en je geeft niks om auto's, Dan ga je toch geen >€20k stukslaan op een auto :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

-tom-562 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Ja maar dat is toch geen vergelijking, jij rijdt idd regelmatig richting de Baltische staten, dan wil je comfortabel rijden.
Rij je net 5k per jaar en je hebt geen kinderen en je geeft niks om auto's, Dan ga je toch geen >€20k stukslaan op een auto :P
Hoezo? 15k km/jaar is nog steeds niet veel, en dat is inclusief eens per 2 jaar inderdaad naar Letland rijden a 5k km. Wat niet zo raar is, onze vakantie laatst naar Oostenrijk en daar wat rondrijden was ook 4,5k km.

Mijn punt was vanuit dat iedereen een eigen afweging maakt voor zijn gebruik en wensen.
Wij hadden ook een kleinere, goedkopere auto kunnen nemen.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Ch3ckmate ik denk dat je een Corolla hybrid 2.0 jezelf heelveel plezier meedoet. Die aandrijflijnen gaan zonder moeite de eerste 250.000km zonder noemenswaardige reparaties door de onderhoudsbeurten heen.

In jouw geval dus de komende 30 jaar :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:48
Octavia. De enige die genoemd is met veel ruimte en comfortabel is. Helaas afscheid van moeten nemen omdat partner een hogere instap wilde. Ik heb de diesel gereden die niet erg stil was en recent de 1.0 die wel erg stil is. Geen ervaring met de EV maar de 1.0 deed zo'n beetje 1:20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:48
En ik bedenk me nu: Bij 5K km is dat 250 liter, tegen huidige BE prijs 375 euro. Verdient een laadpaal samen met de extra kosten voor een hybride zich ooit terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 15:04
Falcon schreef op zondag 1 september 2024 @ 07:31:
@Ch3ckmate ik denk dat je een Corolla hybrid 2.0 jezelf heelveel plezier meedoet. Die aandrijflijnen gaan zonder moeite de eerste 250.000km zonder noemenswaardige reparaties door de onderhoudsbeurten heen.

In jouw geval dus de komende 30 jaar :P
Als @Ch3ckmate 15-25k km/jaar zou rijden, was ik het met je eens. Met 4-5k km echter niet. (en als ie verdubbelt tot 8-10k km nog steeds niet)
En hoe de wereld er over 30 jaar uitziet, waag ik niet te voorspellen, dus pas er geen aankoop op aan.
Ik zou duidelijk minder uitgeven, dan mogelijk. Maar wel de negatieve punten aanpakken.

Ik lees dat de Dokker geen extra passagiers kan transporteren. Dan is het de "Express" transportauto?
Welke motor heeft de Dokker?
Waarom heeft ie als 2013er al z'n beste tijd gehad?
Was @Ch3ckmate de enige eigenaar van de Dokker, of werd ie tweedehands gekocht?

Zonder het antwoord op deze vragen, zou ik een Opel Astra station, of Fiat Tipo station eens bekijken. Jaartal ongeveer 2015-2018. Heb je voor rond de 8.000-10.000€ een mooi exemplaar voor de komende 8-10 jaar. Eenvoudige benzinemotor zonder turbo en handgeschakeld kiezen. Kan er weinig tot niks kapot de komende 50k km.
Beide auto's kunnen tot 5 personen comfortabel vervoeren. Bagageruimte is minder dan gewend, maar kleintjes zijn het niet. "Afkicken" van ruimte te over, dus goed mogelijk. Stoelen en rijcomfort heel veel beter dan bij Dacia.
Benzine is goedkoop in België, dus met EV of dure hybrides verdien je de meeruitgave nooit terug. Goedkopere auto is ook goedkoper verzekeren! Wel wegblijven van kleine turbomotortjes. Ford Focus zie je vaak goedkoop, maar die 1.0 motoren zijn prut. Weg van distributieriem in olie en motoren met distributieketting problemen. Gewoon een saaie comfortabele auto. Litertje meer verbruik per 100km interesseert je niks bij 400km per maand (veelrijders mijden vaak zulke auto's).
Veel succes bij het zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
DjoeC schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:25:
En ik bedenk me nu: Bij 5K km is dat 250 liter, tegen huidige BE prijs 375 euro. Verdient een laadpaal samen met de extra kosten voor een hybride zich ooit terug?
Ik zou dan kijken naar een hybride zonder plugin ;) zoals de corolla :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Vanoverdegrens schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:21:
[...]

Als @Ch3ckmate 15-25k km/jaar zou rijden, was ik het met je eens. Met 4-5k km echter niet. (en als ie verdubbelt tot 8-10k km nog steeds niet)
En hoe de wereld er over 30 jaar uitziet, waag ik niet te voorspellen, dus pas er geen aankoop op aan.
Ik zou duidelijk minder uitgeven, dan mogelijk. Maar wel de negatieve punten aanpakken.

Ik lees dat de Dokker geen extra passagiers kan transporteren. Dan is het de "Express" transportauto?
Welke motor heeft de Dokker?
Waarom heeft ie als 2013er al z'n beste tijd gehad?
Was @Ch3ckmate de enige eigenaar van de Dokker, of werd ie tweedehands gekocht?

Zonder het antwoord op deze vragen, zou ik een Opel Astra station, of Fiat Tipo station eens bekijken. Jaartal ongeveer 2015-2018. Heb je voor rond de 8.000-10.000€ een mooi exemplaar voor de komende 8-10 jaar. Eenvoudige benzinemotor zonder turbo en handgeschakeld kiezen. Kan er weinig tot niks kapot de komende 50k km.
Beide auto's kunnen tot 5 personen comfortabel vervoeren. Bagageruimte is minder dan gewend, maar kleintjes zijn het niet. "Afkicken" van ruimte te over, dus goed mogelijk. Stoelen en rijcomfort heel veel beter dan bij Dacia.
Benzine is goedkoop in België, dus met EV of dure hybrides verdien je de meeruitgave nooit terug. Goedkopere auto is ook goedkoper verzekeren! Wel wegblijven van kleine turbomotortjes. Ford Focus zie je vaak goedkoop, maar die 1.0 motoren zijn prut. Weg van distributieriem in olie en motoren met distributieketting problemen. Gewoon een saaie comfortabele auto. Litertje meer verbruik per 100km interesseert je niks bij 400km per maand (veelrijders mijden vaak zulke auto's).
Veel succes bij het zoeken.
Nogmaals inderdaad de meest logische keuze, en toch wil ik eens kijken voor een hybride met wat meer comfort en genot. Voor rond de 15k zie ik die ook passeren. Ga 25k van de OT weghalen want da's idd absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Ch3ckmate schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:51:
[...]

Ik zou dan kijken naar een hybride zonder plugin ;) zoals de corolla :)
Die, of de Suzuki Swace. Zelfde auto met 1.8 motor. De (betere) 2.0 is er slechts als Corolla.
Gaat je meer kosten dan bijv. een Astra. Krijg je eventueel wel een nieuwere auto. Comfort is geen verschil. Astra iets ruimer dan Corolla.
Zoek wat uit en draai proefritjes. De richting is iig de juiste. En neem een station, want anders valt de bagageruimte echt tegen. (rij zelf een Roomster uit 2008. Kleiner dan de Dokker, maar comfortabeler en 5-zitter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Vanoverdegrens schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:17:
[...]

Die, of de Suzuki Swace. Zelfde auto met 1.8 motor. De (betere) 2.0 is er slechts als Corolla.
Gaat je meer kosten dan bijv. een Astra. Krijg je eventueel wel een nieuwere auto. Comfort is geen verschil. Astra iets ruimer dan Corolla.
Zoek wat uit en draai proefritjes. De richting is iig de juiste. En neem een station, want anders valt de bagageruimte echt tegen. (rij zelf een Roomster uit 2008. Kleiner dan de Dokker, maar comfortabeler en 5-zitter.)
Ja zag het toevallig net op YT dat die swace dezelfde is, ik ken echt te weinig van auto's...ben eventueel van plan het via Duitsland te laten gaan aangezien ze daar snel 3k minder kosten. 't is wel veel opzoekwerk so far.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Deze hybrides hebben imho vooral een groot voordeel voor mensen die automaat willen rijden. Lees je weinig negatiefs over, vergeleken met andere merken.
Ik woon in Duitsland, wat dus vanzelf mijn aankoopmarkt is. Gebruikt. (nieuw natuurlijk importeren😉)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:29
jongetje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:39:
Er zijn genoeg mensen, waaronder ikzelf, die inderdaad wel eens 'doelloos' rondrijden en/of het leuk vinden om roadtrips te maken. Of een omweg pakken na werk. Gewoon, omdat ze autorijden leuk vinden. Dan is het in feite ook niet doelloos meer, want je beleeft er plezier aan. Net als hoe een ander dat uit varen, reizen of een concert haalt.

En in dat geval, helpt het inderdaad als je een leuke auto rijdt. Net als dat het ook voor je woon-werkverkeer leuker is om in een dergelijke auto te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
revolution-nl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:16:

[...]

Het wordt hier niet makkelijker :') vandaag ontdekt dat er op 2dehands EV's 3k subsidies staan (tot eind dit jaar), dan is die laadpaal er zogezegd al uit. Was net 99% zeker van de hybride ffs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens17
  • Laatst online: 14:15
De keuze voor EV/Hybride ontgaat me nog een beetje. De aanschafwaarde ligt een stuk hoger, het aan te schaffen oplaadpunt én je (zoals ik het lees) je geen autoliefhebber bent. Gebruik het geld dan liever voor iets anders wat jou meer waard is.

Een EV rijdt lekker goedkoop, maar dan moet je de kilometers wel maken. En dat is niet het geval.

Voor deze situatie lijkt me een bewezen benzine auto de enige keuze, zoals de meermaals aangehaalde Corolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Ch3ckmate schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:06:
[...]

Het wordt hier niet makkelijker :') vandaag ontdekt dat er op 2dehands EV's 3k subsidies staan (tot eind dit jaar), dan is die laadpaal er zogezegd al uit. Was net 99% zeker van de hybride ffs.
Het is heel simpel, je wil simpel ;)

Een tweedehands EV kruipt langzaam maar zeker naar een nieuwe accu toe, als het niet voor jou is de komende 5 jaar dan is het wel voor de volgende (in)koper. Buiten de accu zelf zijn er ook nog ontwikkelingen bij EV zoals laadsnelheid en accutype dat een tweedehands EV ook minder interessant maakt, met name als je niet zoveel rijdt.

Van een benzinewagen weten we gewoon dat die ongeveer naar de 2 a 3 ton kan rijden met jouw 5000km/jaar kan je daar doorgaans nog wel 20 jaar mee door. (Toegegeven, wet- en regelgeving kan dat gebruik duurder of onmogelijk maken).

Van een tweedehands EV weten we gewoon zeker dat ontwikkelingen snel gaan en dat accu's minder worden. Toegegeven er kunnen positieve ontwikkelingen zijn zoals super efficiente en voordelige aftermarket accu's, maar er kunnen ook wat verrassingen komen zoals beperkt opladen op bepaalde tijdstippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ch3ckmate schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:06:
[...]...vandaag ontdekt dat er op 2dehands EV's 3k subsidies staan (tot eind dit jaar), dan is die laadpaal er zogezegd al uit.
Dan moet je vandaag ook nog deze pagina even goed lezen: https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte

Ergo: subsidiepotje voor dit jaar is al leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
sypie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:32:
[...]

Dan moet je vandaag ook nog deze pagina even goed lezen: https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte

Ergo: subsidiepotje voor dit jaar is al leeg.
Klein detail, ik ben Belg. Ik denk/hoop dat dit bij ons niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, dat is een klein detail wat ik even gemist heb... Nou ja, voor Nederland is het potje in ieder geval leeg. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:03
Mocht je voor een 2e handse EV gaan dan zou ik in ieder geval de accu's laten testen en daar specifiek garantie op vragen. Als de accu's defect gaan dan is de auto veelal total-los, d.w.z. dat de onkosten voor reparatie hoger zijn dan de waarde van de auto.
Pagina: 1