Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:55
Vorig jaar heb ik een 10kWh zonnepanelen systeem bij mijn vader geinstalleerd. Hij woont in Oostenrijk en had nog een meter met een schijf erin, die dus ook keurig terug begon te draaien. Nou heeft hij een nieuwe moderne meter gekregen en nu is het ineens minder interessant.

Mijn vader belde me gisteren met de vraag of we niet een off grid omvormer (anders dan de huidige Goodwe die er hangt) konden aansluiten op de panelen. Hij had gelezen en gehoord dat dat beter was want dan bleef de opgewekte energie in het huis en ging er niks het net op. Hier zouden we dan een warmte pomp of een zoutbatterij op aan moeten sluiten. Laat ik erbij vertellen dat mijn vader onafhankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan.

Ik ben op zoek naar wat extra informatie en context. Wat is het verschil tussen een off grid omvormer en een normale omvormer? Waarom zou er een andere omvormer opgehangen moeten worden? Ik zou toch gewoon de huidige uitgaande 3 fases op een los circuit kunnen zetten dat niet gekoppeld is aan het net?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Je huidige omvormer schakelt pas in als er spanning is vanaf het net, dat is de standaard. Het is een beveiliging zodat bij stroomstoringen geen spanning meer vanaf huizen het net op kan lopen.

Bij een off-grid omvormer verwacht je juist dat ie spanning levert terwijl er nog niets is, dat is het grootste verschil denk ik. Met name Victron heeft allerlei verschillende opties, maar dat is lang niet de enige.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
De meeste PV omvormers zijn grid-tie omvormers, die werken alleen als iets anders zorgt draagt voor netvorming. Ze maken dus niet uit zichzelf spanning, dat moet er al zijn.

Off-grid omvormer kunnen helemaal onafhankelijk werken. Deze maken zelf de spanning en hebben daar geen externe hulp bij nodig. Nouja, misschien een accu omdat er ook wel eens een wolkje zit of wat surge nodig is voor een motortje o.i.d.
Campers zitten er vaak vol mee, de blauwe kastjes van Victron.

De voordelen van grid-tie is de lage prijs, daarom koopt iedereen die.
Off-grid is veel duurder, en erg ongemakkelijk in de winter als de dagen heel kort zijn. Je moet dan een grote accu hebben of een hybridge systeem dat beide kan. En dat is erg kostbaar.

Regels in oostenrijk zijn strenger dan hier, netcode is ook alleen in het oostenrijks-duits te krijgen, en dat is moeilijk. Dus hoe haalbaar dit gaat zijn kan ik je zo niet vertellen.

Er is nog een tussenweg, en dat is een zero-export configuratie. Je huidige grid-tie omvormer praat dan met een energiemeter (vaak zelfde merk) boven de energiemeter van de netbeheerder en zorgt ervoor dat daar het vermogen nul blijft. Ofwel nihil export.

Als nood/eilandbedrijf niet op de wensenlijst staat, en er zijn ook geen duizenden spaargeld over, zoek dan zero-export of export-limitatie verder uit. Dat is meestal voor een paar honderd euro te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je volledig los zou kunnen van het grid...

zou je dan niet met een kleine Offgrid micro omvormer een grid-tie omvormer kunnen opstarten?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@SMSfreakie Nee dat is niet makkelijk. Een grid-tie omvormer verwacht een bepaale netimpedantie en moet zijn vermogen kwijt. Zijn doel is namelijk om alle vermogen van de panelen met PF 1.00 op het net te duwen (tot overspanning!). En dat kan alleen als iets anders dat ook kan ontvangen. Hij regel ook geen spanning, dat moet iemand anders blijven doen. Kortom, zonder dure PHIL netsimulator gaat dat niet gebeuren.

Wat wel kan is een klein percentage van de kVA van een generator aan PV aankoppelen. Je moet dan wel vermogensbegrenzing per hz instellen. En de generator moet altijd draaien.
Is niet ideaal, maar soms zetten ze wel eens woonwijken op generator en dat gaat zonder grote problemen.

edit:
Vergelijk een grid-tie omvormer met een stroombron en een off-grid omvormer met een spanningsbron.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 28-08-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:35
Dat kan met oplossingen van Victron. Maar dan heb je ook een accu nodig.

• Flans
Top, dit maakt een boel duidelijk en ik heb weer een nieuwe wereld ontdekt. Ik ken het spul van Victron, ik heb alleen nooit de connectie gelegd tussen off-grid en het merk.
jeroen3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:21:
Off-grid omvormer kunnen helemaal onafhankelijk werken. Deze maken zelf de spanning en hebben daar geen externe hulp bij nodig. Nouja, misschien een accu omdat er ook wel eens een wolkje zit of wat surge nodig is voor een motortje o.i.d.
Campers zitten er vaak vol mee, de blauwe kastjes van Victron.
Is het dan zo dat een off-grid omvormer als hij spanning krijgt van de zonnepanelen dat hij dat ook kwijt MOET? Dus er moet altijd iets worden aangesloten waar hij de stroom in/bij kwijt kan. Of dat nou een warmte pomp, zoutbatterij of iets anders is. En wat als die batterij vol is loopt het dan een grote weerstand in of iets dergelijks?

Wilde gedachte:
Op dit moment hangt de Goodwe inverter al en die werkt prima. Beetje zonde om die weg te halen dus bestaat er iets als een schakelkast (die Mc4 accepteert) die eerst de stroom naar de off grid omvormer stuurt. Pas als de batterij of warmtepomp aan die kant genoeg heeft dat we daarna de Goodwe kunnen gebruiken.

Als we dit willen dan kunnen we toch net zo goed de huidige omvormer laten zitten? Want de stroom die opgewekt wordt wordt sowieso als eerste door het huis gebruikt.

• jeroen3
Een off grid bepaalt zelf hoeveel vermogen hij van de panelen afneemt. Een normale omvormer staat meestal op max vermogen.

Ik heb wel ooit een thuisbatterij gezien die je in serie zet tussen panelen en bestaande omvormer. Je kunt dan niet off-grid (want dat kan de ac-omvormer niet) maar dan hoef je geen nieuwe te kopen. Ben alleen het merk vergeten.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:46

Sebazzz

3dp

jeroen3 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 06:25:
Ik heb wel ooit een thuisbatterij gezien die je in serie zet tussen panelen en bestaande omvormer. Je kunt dan niet off-grid (want dat kan de ac-omvormer niet) maar dan hoef je geen nieuwe te kopen. Ben alleen het merk vergeten.
Dat is wel interessant, dan heb je niet de conversieverliezen DC -> AC -> DC.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoeveel vermogen een omvormer wil leveren is op zich niet afhankelijk van off-grid of grid-tie, beide kunnen dat gewoon regelen (ook al is dat bij het ene merk makkelijker dan het ander). Wel zou een off-grid dat zelf doen indien er geen grid aanwezig is en heeft waarschijnlijk optie om zich als limiterende grid-tie te gedragen.

Dus zou eerst kijken wat de opties zijn met de huidige omvormer, zeker in combinatie met een accu. Let wel dat ook (of moet ik zeggen, zeker) in Oostenrijk je de winter niet makkelijk door gaat komen met PV en een accu, dus echt off-grid is lastig.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
En off grid omvormer mag in Nederland alleen zo draaien als deze fysiek gescheiden is van het net. Anders ga jij stroom op het publieke net zetten als bijvoorbeeld de netbeheerder voor onderhoud de boel stroomvrij maakt en dan ga jij lekker de monteur electrocuteren.

Oostenrijk zal dat niet anders zijn.

Dit gedachte spinseltje heeft enorm veel voeten in de aarde met dito kosten. Als je in Oostenrijk niet betaald wordt voor export of zelfs moet betalen dan ga je kijken naar zero export profielen al dan niet in combinatie met accu. Veel recente grid-tie GoodWe kunnen beide

Accu op PV komt voor mij richting de 40ct/kWh uit accu, dus niet rendabel.
De enige rendabele accu’s zijn prijsgestuurde handel accu’s als zonneplan nexus, voor hoelang dat duurt: de markt is nogal enthousiast.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Flans
Ronald schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:15:
En off grid omvormer mag in Nederland alleen zo draaien als deze fysiek gescheiden is van het net. Anders ga jij stroom op het publieke net zetten als bijvoorbeeld de netbeheerder voor onderhoud de boel stroomvrij maakt en dan ga jij lekker de monteur electrocuteren.

Oostenrijk zal dat niet anders zijn.

Dit gedachte spinseltje heeft enorm veel voeten in de aarde met dito kosten. Als je in Oostenrijk niet betaald wordt voor export of zelfs moet betalen dan ga je kijken naar zero export profielen al dan niet in combinatie met accu. Veel recente grid-tie GoodWe kunnen beide

Accu op PV komt voor mij richting de 40ct/kWh uit accu, dus niet rendabel.
De enige rendabele accu’s zijn prijsgestuurde handel accu’s als zonneplan nexus, voor hoelang dat duurt: de markt is nogal enthousiast.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, het principe van een off grid omvormer is me onderhand helder. Kunnen we dan wel overtollig opgewekte stroom via - in ons geval - de Goodwe omvormer richting het net sturen? Zoals ik heb geprobeerd te tekenen in het plaatje hieronder.

Goed om te herhalen is denk ik dat het niet perse gaat om rendement of geld verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZlgLB4Fibu8inPktJz5D-XVg0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZv2P6nyzWsLV4oEoL5jFAgU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurNLX
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik zie nu dit topic en ben nu pas geregistreerd gebruiker. Doe en zeg iets stoms dan leer ik hiervan.

Leuk topic. Ik ben juist ook met dit onderwerp thuis bezig doordat de zielige energie leveranciers de salderingsregel om zeep hebben geholpen met de terugleververgoeding.

Ik heb een growatt 2500 ti-grid en ben voornemens erbij te plaatsen een Offgrid growatt spf6000 es voor 599 euro.

Bij net storing kan ik de 12 zonnepanelen 4500wp overschakelen naar Offgrid. Maar deze offgrid omvormer kan ook met een backup van het net werken.

Ik dacht de zonnepanelen bij geen storing via de growatt 2500 te laten lopen die op het net blijft aangesloten en kan terugleveren als er nog wat zon over blijft.
Maar de offgrid pakt eerst de zonnestroom via zijn backup poort en geeft deze door aan mijn gesplitste meterkast. Heeft deze wat over dan stopt deze het in een accu en gebruikt dat in de nacht.
Is er stroom tekort dan wordt dat zoals gebruikelijk aangevuld met het gewone net.

Alleen mijn inductie kookplaat en de growatt 2500 blijven op het net en de rest wordt dus verkregen van de offgrid installatie die ook in de winter via de backup van het net stroom krijgt.

Is dit ook wat voor in Oostenrijk? De netten zijn gescheiden en als er toch stroom overblijft dan gaat het gewoon het net op. In NL krijg ik nu nog 14 eurocent per kw terug.

Ik heb ook nog een switch in de meterkast om ook gewoon weer de 4 groepen over het gewone net te schakelen

De aggregaat staat erbij getekend als ook een optie van de growatt spf 6000. Die heb ik wel maar zal pas bij ernstige calamiteiten worden ingezet. (3000 watt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaJFUWBa4DytJsq8a-ht7BwQQCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIR97RpaGlcn1hVz1qMplvY9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurNLX op 24-11-2024 14:24 ]

Pagina: 1