Detectielus of metaaldetector om robotmaaier te detecteren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een robotmaaier die van het ene gebied naar het andere moet. Tussen de gebieden zit een hek die onze hond tegen houdt.
Nu wil ik een soor automatische deur maken die open gaat zodra de robot er bijna voor staat en achter hem gelijk weer dicht gaat.

Een bewegings sensor werkt niet want dan gaat hij bij onze hond ook open.

Iets met aanraak sensoren zal ook niet werken omdat dan de deur niet snel genoeg open gaat.

Nu zit ik te denken aan een detectielus. Maar omdat de maaier grotendeels plastic is vraag ik me af of hier iets werkbaars van te maken is.

Toen dacht ik aan een metaaldetector. Als hij daar over heen rijd dan zal er toch wel iets van een signaal opgepikt worden.

Alleen hebben de detectoren niet een aan/uit signaal. Deze hebben over het algemeen een meter die uit slaat en eventueel geluid geven over de hoofdtelefoon.
Van deze signalen zou ik dus een aan/uit signaal moeten maken.

Ben benieuwd of iemand hier weet hoe ik dit zou kunnen doen.
Of wellicht kan iemand me vertellen hoe een detectielus eventueel wel zou kunnen werken.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat het een fortuin kost.

Ben benieuwd, alvast bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:05
Ik zou het eerder in een automatische poortopener te zoeken, en dan de chip op de maaier monteren.

Btw. Honden zijn slim genoeg om de maaier te volgen, geloof nooit dat een poort/deur snel genoeg kan sluiten voordat de hond er ook tussenuit gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Een tweede robotmaaier kopen en die het andere gebied laten maaien?
Dan blijft het hek gewoon dicht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:46

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik gok ook dat de techniek niet het probleem is, maar de hond wel wat weer houdt die er van over de maaier te springen als het hek open staat of er omheen? Robot maaier hebben geen snelheid dus een poort zal dan lang open moeten staan.

Als de robot maaier stuk platter is dan de hond kan kruipen zou ik eerder een ruimte maken onder het hek waar de maaier wel door komt en de hond niet, desnoods met plastic flappen die de hond kan zien als barrière en de maaier niet.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-05 17:06
Ik weet niet hoe groot de hond is, maar is het geen optie om een poortje groot genoeg voor de maaier maar te klein voor de hond in het hek te maken?

Net te laat.

[ Voor 7% gewijzigd door LTwinter op 28-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
De hond is klein maar zal niet snel door de opening gaan in het hek. Maar ik wil het zekere voor het onzekere. Het wordt een soort luik die naar boven toe open getrokken wordt. Hond kan er dus niet over springen.
Eventueel voor en achter de hek nog een klein tunneltje, dan volgt de hond hem zeker niet. Maar wil het wel gesloten hebben.

2e robot is geen optie gezien de kosten.

Automatische opener met chip zal ook niet werken ben ik bang.

[ Voor 13% gewijzigd door 2stimpy op 28-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:46

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

2stimpy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:48:
De hond is klein maar zal niet snel door de opening gaan in het hek. Maar ik wil het zekere voor het onzekere. Het wordt een soort luik die naar boven toe open getrokken wordt. Hond kan er dus niet over springen.
Eventueel voor en achter de hek nog een klein tunneltje, dan volgt de hond hem zeker niet. Maar wil het wel gesloten hebben.

Als die robot maaier naar een specifieke plek te leiden is soort van kattenluik die direct op slot gaat als er iets gedetecteerd doorheen is geweest.

Genoeg inspiratie
https://www.instructables...q=cat%20door&projects=all

Over wat voor maaier hebben we het eigenlijk over?

[ Voor 4% gewijzigd door 42dpi op 28-08-2024 13:55 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-05 15:42
DIY camera met object herkenning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
Wat kost de maaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
@42dpi dat soort oplossingen heb ik meer gezien. Ik wil echten niet dat de luik door de robot open geduwd wordt.

Het is een Luba2 van mammotion.
Deze heeft helaas geen api en geen betrouwbare HA integratie.

@MallePietje Camera met object herkenning is wellicht een optie. Ga ik eens naar kijken.

@jadjong ongeveer €2500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13
Waarom niet? Dit is een beproefd systeem voor huisdieren. Er zijn volgens mij ook systemen voor autos dat je poort automatisch open gaat.

Lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan een zelf gemaakte object herkenning in een camera die last heeft van omgevingslicht, condens, viezigheid, regen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Voor minder dan 2500.- krijg je het hek wel open. Ik zou dan iets met een RFID lezer doen. Dan heb je een meetbereik van een paar meter en gaat het luik alleen open als die robot in de buurt is. Met cameradetectie ben je vooral heel lang bezig om die camera te leren hoe de robot er uit ziet, RFID is sneller en betrouwbaarder.

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 28-08-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
jadjong schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:18:
Voor minder dan 2500.- krijg je het hek wel open. Ik zou dan iets met een RFID lezer doen. Dan heb je een meetbereik van een paar meter en gaat het luik alleen open als die robot in de buurt is. Met cameradetectie ben je vooral heel lang bezig om die camera te leren hoe de robot er uit ziet, RFID is sneller en betrouwbaarder.
Ik dacht dat rfid alleen heel dicht bij werkte.
Als dit inderdaad ook vanaf ongeveer 1 meter werkt dan is het werkbaar.

Zo werken dan de luikjes ook waarschijnlijk. Als ik maar een chip oid heb wat op ca 1/2 tot 1 meter gedetecteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Wordt heel veel gebruikt in distributie om te bepalen waar een pallet/kar/kist/doos is. Sensor naast de roldeur en je weet zo welke goederen in de vrachtwagen zijn verdwenen. Plaats je twee sensors, aan elke kant van de deur/hek eentje, dan kan je zelfs zien welke kant de maaier op gaat en het hek de juiste kant op openen.

[ Voor 30% gewijzigd door jadjong op 28-08-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

franssie

Save the albatross

NFC is korte afstand, RFID kan inderdaad verder. Deze bijvoorbeeld haalt 5 meter. Geen idee hoe dat ding te programmeren is verder.
https://www.antratek.nl/uhf-rfid-antenna?gad_source=1

edit: maar aangezien de messen waarschijnlijk van staal zijn zou je denk ik het eenvoudigst toch een metaaldetector kunnen maken. https://www.instructables.com/Simple-metal-detector/

edit@ want met RFID gaat het hek waarschijnlijk ook open als ie er langs rijdt ipv ernaartoe. Hangt natuurlijk van de lengte van de gang af.

[ Voor 49% gewijzigd door franssie op 28-08-2024 14:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Een buiten de box: de hond een schok band omdoen zodat ie niet het hek doorgaat? Kan het hek gewoon openstaan. Misschien zijn er andere manieren om het hek op te laten en dat de hond er niet doorgaat, denk aan een (wild) raster?

edit:
wil nooit aanraden iets illegaals te doen

[ Voor 12% gewijzigd door jeanj op 28-08-2024 14:48 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jeanj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:35:
Een buiten de box: de hond een schok band omdoen zodat ie niet het hek doorgaat? Kan het hek gewoon openstaan. Misschien zijn er andere manieren om het hek op te laten en dat de hond er niet doorgaat, denk aan een (wild) raster?
Schokbanden zijn al een tijdje verboden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
Ik ga het rfid verhaal ff verder uitzoeken.
Dit kan ik namelijk mooi in HomeAssistant integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2stimpy
franssie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:28:
NFC is korte afstand, RFID kan inderdaad verder. Deze bijvoorbeeld haalt 5 meter. Geen idee hoe dat ding te programmeren is verder.
https://www.antratek.nl/uhf-rfid-antenna?gad_source=1

edit: maar aangezien de messen waarschijnlijk van staal zijn zou je denk ik het eenvoudigst toch een metaaldetector kunnen maken. https://www.instructables.com/Simple-metal-detector/

edit@ want met RFID gaat het hek waarschijnlijk ook open als ie er langs rijdt ipv ernaartoe. Hangt natuurlijk van de lengte van de gang af.
Een metaaldetector moet dan wel de kleine mesjes op ca 10 cm kunnen detecteren. daarbij moet het signaal dan omgezet worden naar aan/uit. Het zou wel het mooist zijn omdat je dan exact de plaats kunt bepalen waar de robot moet staan alvorens het hekje open gaat.

Als ik het met rfid zou doen dan moet ik zoeken naar een hf rfid, deze schijnen een bereik te hebben tot maximaal 1 meter en redelijk vlot reageren. Maar het blijft waarschijnlijk variabel wanneer precies het hekje open zal gaan.

Voor weinig heb je al een metaaldetector, alleen weet ik niet zo goed hoe ik het signaal kan omzetten naar aan/uit.
Als me dat lukt dan kan ik via een esp de boel monitoren en automatiseren in homeassistant.
Pagina: 1