Zehnder ComfoAir Standaard 300 RF aansturen met HA

Pagina: 1
Acties:

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:27
Ik zou graag de airflow van mijn Zehnder willen aansturen via HA. Aangezien mijn model is voorzien van RF module, dacht ik aan het aanschaffen van de Zehnder Timer RF en het onderscheppen van de RF signalen met een RFXtrx868XL om de resultaten vervolgens te vertalen naar automations.

Voordeel van deze oplossing is dat de aansturing zowel fysiek (3-stand schakelaar in keuken + RF schakelaar in badkamer) als digitaal (HA) kan worden aagestuurd. Voordat hiermee aan de slag ga ben ik even benieuwd of anderen ervaringen hebben met een vergelijkbare opstelling.

Ik begrijp dat er anderen zijn die succes hebben gehad met het aansturen via een Shelly gecombineerd met Zigbee wandschakelaars aangesloten op de perilex schakelaar, maar zonder benodigde elektra kennis is dat voor mij geen optie.

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Hoe is het met je project gegaan? @densoN

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:20
densoN schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:07:
Ik zou graag de airflow van mijn Zehnder willen aansturen via HA. Aangezien mijn model is voorzien van RF module, dacht ik aan het aanschaffen van de Zehnder Timer RF en het onderscheppen van de RF signalen met een RFXtrx868XL om de resultaten vervolgens te vertalen naar automations.

Voordeel van deze oplossing is dat de aansturing zowel fysiek (3-stand schakelaar in keuken + RF schakelaar in badkamer) als digitaal (HA) kan worden aagestuurd. Voordat hiermee aan de slag ga ben ik even benieuwd of anderen ervaringen hebben met een vergelijkbare opstelling.

Ik begrijp dat er anderen zijn die succes hebben gehad met het aansturen via een Shelly gecombineerd met Zigbee wandschakelaars aangesloten op de perilex schakelaar, maar zonder benodigde elektra kennis is dat voor mij geen optie.
Ben je ergens gekomen ? Ik wil dit ook..

Ik vermoed dat ik met behulp van een Shelly 2PM Gen 3 op de 0-10v port van de Zehnder de drie standen kan aansturen…. Maar ik heb gee idee hoe dat wel of niet samenwerkt met de rf ..

• densoN
helm71 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:25:
[...]

Ben je ergens gekomen ? Ik wil dit ook..

Ik vermoed dat ik met behulp van een Shelly 2PM Gen 3 op de 0-10v port van de Zehnder de drie standen kan aansturen…. Maar ik heb gee idee hoe dat wel of niet samenwerkt met de rf ..
Als ik me het goed herinner is het opvangen en replayen van RF geen optie door de aanwezigheid van beveiligingsmaatregelen. Ik heb uiteindelijk besloten om het te laten bij de draadloze RF controller van Zehnder in de badkamer. Erg jammer want ik had graag wat meer intelligentie willen toepassen

[ Voor 6% gewijzigd door densoN op 27-12-2025 20:22 ]

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:14
heb het thuis draaien m.b.v. iemand die hier speciaal bordjes voor heeft gemaakt met esphome. kijk op shop.svenar.nl

• densoN
Maak jij gebruik van de 'ComfoAir Controller' om een Zehnder Standard 300 aan te sturen?

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:14
eigenlijk een whr930, oudere naam voor eigenlijk hetzelfde apparaat. er valtt overigens weinig mee aan te sturen, maar wel precies wat je beoogt, ventilatiestanden kan je perfect aansturen. Daarnaast eigenlijk alleen comforttemperatuur.

ik gebruik de gegevens in HA ook om te monitoren of systeem goed loopt. Heb hier naast de RF timer ook via RF CO2 sensoren (altijd via MP goedkoper te vinden). Door grootte huis en veel beton wel ook RF repeater (ook via MP goedkoper te vinden).
Pagina: 1