Reviseren pc

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debaaz1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08-2024
Goedendag,

Ik wil mijn inmiddels verouderde PC nieuw leven inblazen. Ik ben benieuwd of ik alles moet vervangen of dat ik met een nieuw moederbord en werkgeheugen een heel eind kom. Hij wordt voor 99% voor gamen gebruikt en is in 2013 samengesteld. In 2016 heb ik de videokaart vervangen maar daarna niets meer.

Games die er regelmatig op gespeeld worden zijn Company of Heroes 1, 2, 3, en de totale Total War franchise (behalve Warhammer).

Er is vooral veel lag, de videokaart lijkt de graphics wel aan te kunnen tot nu toe.

PC bestaat momenteel uit de huidige componenten;
SSD hardeschijf Samsung 840 evo
Videokaart MSI GTX 960 GAMING 4G GeForce GTX 960 4GB GDDR5
Hardeschijf Seagate 1 tb barracude st1000dm003
Behuizing Corsair carbide sereis 300r
Moederbord ASRock H87M Pro4
RAM geheugen Crucial ballistix Sport 2 x 4 GB DDR3
Processor Intel Core i5 4570
Power-supply Corsair CX Series Modular CX500M

Ben benieuwd of iemand tips heeft, heb er zelf totaal geen kijk op.

Alvast bedankt!

Patrick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:30
waar loop je tegenaan tijdens het gamen?
ik vrees dat je alles zal moeten vervangen wil je weer helemaal up to date zijn, maar dat is ook afhankelijk van je budget.

als je mobo-cpu-ram vervangt kan je ook weer vooruit, zolang je op 1080p speelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:06
Die is 10 jaar oud.. daar kun je niet een enkel nuttig onderdeel van vervangen zonder dat je de gehele rest van de inhoud ook moet vervangen.

Een modernere CPU werkt niet zonder een nieuw MoBo, en daarbij heb je dan ook nieuw RAM nodig..
En als je die onderdelen vervangen hebt, dan kun je er maar beter ook een nieuwe voeding in zetten als die al 10 jaar oud is.
En een NVMe drive wil je er dan ook in uiteraard..

dus effectief heb je dan gewoon alsnog een nieuwe computer.

De kast en de oude drives kun je allicht hergebruiken natuurlijk :-)
(drives als additionele opslag dan wel)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debaaz1
Dank voor je reactie.

Als ik de graphics op maximaal zet, wat natuurlijk gewenst is, lopen de games vaak vertraging op. Spelen is dus mogelijk maar dan met mindere kwaliteit.

Zoals ik aangaf kan de videokaart de kwaliteit wel aan, dus dacht wel gelijk aan vernieuwde RAM. Om die te vervangen moet je gelijk door naar het moederbord en CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ik herhaal mezelf even - wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debaaz1
Wat nodig is, als het kan met enkel vervangen kan is het mooi. Is een geheel nieuwe pc nodig is dat ook een optie tot +/- € 2.500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:33
Om heel eerlijk te zijn zou ik geen moeite/geld meer steken in die oude pc.
Letterlijk elk onderdeel is aan vervanging toe. De SSD kan je nog als opslagschijf gebruiken maar verder heeft het weinig zin om iets mee te nemen naar een nieuw systeem.

Als ik het zo zie zijn je eisen voor gamen ook weer niet zo hoog en kan je wel voor minder een nieuwe pc samenstellen.
Ik zou zeggen begin gewoon eens hier
Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc

Of als je naar een 1440p systeem wil:
Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

maak even een opzet en dan kunnen wij er wel op schieten.

[ Voor 53% gewijzigd door Arjant2 op 28-08-2024 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
als je dat budget hebt zou ik inderdaad deze pc op V&A zetten / de GPU op V&A zetten / aan je kind / neefje geven.

Start even met nieuw bouwen, met 1500 heb je een hele mooie pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debaaz1
Ok thanks!

Ga ik me daar in verdiepen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 220,14€ 220,14
1MoederbordenGigabyte AORUS B650M A ELITE AX ICE€ 182,40€ 182,40
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 GRE Steel Legend 16GB OC€ 590,99€ 590,99
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 129,-€ 129,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB Wit€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3036F16GX2-TZ5NRW€ 111,11€ 111,11
1VoedingenDeepCool PX850G€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 137,78€ 137,78
Totaal€ 1.516,22

Hierbij heb ik de peerless assassin 120 se RGB gebruikt als placeholder voor https://www.thermalright....rless-assassin-140-white/ (deze gaat nog beter koelen :D )

white build ftw :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-10 10:57
Arjant2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:14:
Om heel eerlijk te zijn zou ik geen moeite/geld meer steken in die oude pc.
Letterlijk elk onderdeel is aan vervanging toe. De SSD kan je nog als opslagschijf gebruiken maar verder heeft het weinig zin om iets mee te nemen naar een nieuw systeem.
[...]
Alle schijven kunnen mee en de kast opzich ook wel. Er zit mesh voor de front fans dus de airflow is zeer waarschijnlijk prima voor een modern systeem.

Mogelijk is de hele pc even goed afstoffen en vers installeren en daarna als geheel verkopen financieel interessanter. Daar krijg je mogelijk meer voor dan wat je bespaart door de kast en drives over te zetten.

Mijn voorzetje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 220,14€ 220,14
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 82,52€ 82,52
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 109,90€ 109,90
1VoedingenDeepCool PX850G€ 99,90€ 99,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 116,99€ 116,99
Totaal€ 1.304,35

[ Voor 78% gewijzigd door youridv1 op 28-08-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
youridv1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Alle schijven kunnen mee en de kast opzich ook wel. Er zit mesh voor de front fans dus de airflow is zeer waarschijnlijk prima voor een modern systeem.

Mogelijk is de hele pc even goed afstoffen en vers installeren en daarna als geheel verkopen financieel interessanter. Daar krijg je mogelijk meer voor dan wat je bespaart door de kast en drives over te zetten.
Hoewel de schijven mee kunnen is het de vraag of je (zeker de harde schijf) mee wil nemen. Bij de 840 evo staat ook geen capaciteit. Als dat 500GB of minder is, zou ik eigenlijk ook wel gewoon een 2TB m2 erin zetten (aangezien TS ook zegt dat budget van 2500 noemt als de hele pc wel vervangen zou moeten worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Als je trouwens alleen van die strategie spellen neem, zou ik misschien eerder de X3D met zelfs een 4060 overwegen (als jij je 960 nog steeds prima vind) over een 7700X en 7800XT (of zelfs 7900GRE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
youridv1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

De drives overzetten prima, maar niet als je main drive, een Samsung 840 wil je ook niet als je OS drive hebben, is naar huidige maatstaven gewoon traag.
Dus hooguit als extra opslag, maar zelfs dan. Een 1TB harddisk die waarschijnlijk ook al sinds 2016 draait, daar zou ik geen data meer op zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjant2 op 28-08-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-10 10:57
Arjant2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

De drives overzetten prima, maar niet als je main drive, een Samsung 840 wil je ook niet als je OS drive hebben, is naar huidige maatstaven gewoon traag.
Dus hooguit als extra opslag, maar zelfs dan. Een 1TB harddisk die waarschijnlijk ook al sinds 2016 draait, daar zou ik geen data meer op zetten.
Ik ben het niet met je oneens, maar die hdd is prima voor minder vaak gespeelde games en je downloads folder enzo. 8 jaar is echt niet oud voor een hdd. Niet gebruiken voor data die je niet backupt en niet kwijt wil (goed, je moet altijd backuppen...) maar om nou heel panisch te gaan lopen doen.

De schijven in mijn NAS'en zijn ouder dan dat en die hebben 24/7 uptime en schrijven geregeld omdat er een handje vol smartphones en pc's met synchroniseren.

[ Voor 20% gewijzigd door youridv1 op 28-08-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Gewoon een 2TB M2 SSD erin (zoals ook in jouw voorbeeld), kost paar tientjes meer ten opzichte van een 1TB en je kan je spellen er op kwijt. Een HDD voor games is ook gewoon traag, zou ik in een nieuw systeem nooit aanraden.
Dan heb je een nieuwe snelle pc en dan zit je in je games nog te wachten op het laden. (Afgezien van het feit dat veel nieuwe spellen niet eens vanaf een HDD willen draaien)
Maar goed, alles kan natuurlijk.

Zowel de opzet van @youridv1 als @99ruud99 lijken mij een prima begin voor TS, verder is het vooral smaak en voorkeur waarbij vooral de videokaart het grootste verschil maakt. De 7900 GRE is wat sneller maar duurder. Beide denk geen verkeerde keuze voor een 1080/1440p systeem.

[ Voor 63% gewijzigd door Arjant2 op 28-08-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 18:53
BrainCrash schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:02:

De kast en de oude drives kun je allicht hergebruiken natuurlijk :-)
(drives als additionele opslag dan wel)
Let wel op met oude drives. In beginsel is een een goede enterprise drive maar 6 jaar betrouwbaar. Dit blijkt onder meer uit onderzoek van blackblaze obv vele tienduizenden schijven van verschillende merken en formaat (Geweldig artikel om te lezen btw)

Ze blijven doorgaans natuurlijk veel langer functioneel, maar grote kans dat een deel van de data dan corrupted is of dat er sprake is van andersoortige failures die je misschien niet meteen op het oog merkt.

Geen belangrijke dingen op die schijven zetten zou ik zeggen ik ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.