AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL
En is dit het hele kastje, of hoort er ook nog een frontje bij? Als er ook een frontje bij hoort graag ook daar een foto van.
[ Voor 43% gewijzigd door Eupeodes op 28-08-2024 09:31 ]
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
[ Voor 19% gewijzigd door Detmer op 28-08-2024 09:30 ]
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Je kunt eenvoudig een nieuwe ophangen.
let op, aarde lijkt hier misbruikt voor een ander doel!
[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 28-08-2024 09:30 ]
Nouja de zwarte draad suggereert natuurlijk wel een schakeldraad naar iets.Detmer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:29:
Dat rode dingetje links bovenin doet mij iets vermoeden als lichtsensor. Maar de bedrading lijkt alleen te voeden en niet door te lopen naar verlichting o.i.d.
Ja, maar dan lijkt ie geschakeld op de nul (blauw) i.p.v. fase (bruin)?sebastiaan89 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:30:
[...]
Nouja de zwarte draad suggereert natuurlijk wel een schakeldraad naar iets.
En wat doet aarde er dan bij?
[ Voor 5% gewijzigd door MisterMailman op 28-08-2024 09:32 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Een schakelaar gaat normaal gesproken van bruin 2,5mm naar zwart 1,5mm voor verlichting. Maar het kan natuurlijk anders zijn aangesloten.sebastiaan89 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:30:
[...]
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
ik mis dan alleen wel een fasedraad (of zie ik die over het hoofd?). Ik zie volgens mij een schakeldraad, een nul en een aarde.sebastiaan89 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:30:
[...]
Zonder bruine aanvoer valt er niets te schakelen. Of daar is een andere kleur voor misbruikt en dan kan de hele kleurentheorie overboord.sebastiaan89 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:30:
[...]
Het afdekkapje is wel ondoorzichtig kunststof. Zou het dan toch kunnen?jeroen3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:30:
Dat is een schemerchakelaar. Als hij trilt of rammelt is de hysterese kapot (het printplaatje).
Je kunt eenvoudig een nieuwe ophangen.
let op, aarde lijkt hier misbruikt voor een ander doel!
AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL
Die oude meneer op leeftijd wist het niet.Eupeodes schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:28:
Al aan de vorige eigenaar gevraagd? Die zou in staat moeten zijn je dit te vertellen.
En is dit het hele kastje, of hoort er ook nog een frontje bij? Als er ook een frontje bij hoort graag ook daar een foto van.
Check die andere 2 draden dan ook maar voor de zekerheidDetmer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:34:
@TrainedFTW Heb je een spanningszoeker? Staat er stroom op de zwarte draad?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ik check ze vanavond alle 3 even, meld me dan weer!Detmer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:34:
Als er allerlei geluiden uit komen, acht ik de kans zeer groot dat er ergens (230V) spanning op een van die draden staat, dus wees er voorzichtig mee!TrainedFTW schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:32:
[...]
Het afdekkapje is wel ondoorzichtig kunststof. Zou het dan toch kunnen?
Zo te zien zou er best spanning op de groen/gele aardedraad kunnen staan namelijk!!
De meeste rechtse schroefaansluiting in het kastje lijkt bedoeld als aarde-aansluiting, maar die is niet aangesloten, en de aardedraad zit op één van de andere schroefaansluitingen gemonteerd.. dus die zal vast niet als werkelijke aarde in gebruik zijn.
Dat ronde schijfje met die oranje streepjes, is zoals al een aantal keer genoemd een lichtsensor..
LDR lichtsensor
Maar als er daadwerkelijk een volledig ondoorzichtig kapje op dat bakje zit, gaat die lichtsensor natuurlijk niet werken.
Heb je een foto van dat afdekkapje?
Als het donker/zwart van kleur is, kan het ook nog zijn dat het ondoorzichtig is voor zichtbaar licht, maar wel IR kan doorlaten (al weet ik zo niet wat je daarmee dan zou willen bereiken met een dergelijke sensor, dus blijft even nutteloos.)
Kun je het andere uiteinde van de kabel niet localiseren?
Zit er ergens een stekker aan wellicht?
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Typisch een oplossing van een hovenier of doe-het-zelver.
De leeftijd doet mij ook vermoeden dat zoiets rustig 10W continu verbruikt en als het warm aanvoelt en trilt misschien wel 30W, ik zou het dus zeker afkoppelen en indien toch nodig voor een lampje of wat dan vervangen voor iets moderners.
Schemerschakelaars zijn in tijden van Hue/Ikea en andere 'online' lampen ook niet echt meer nodig, dat kan gewoon op een astronomisch programma (deze houdt softwarematig rekening met zonopkomst).
Klik-aan-klik-uit (draadloos) bij de bouwmarkt werkt ook wel als je liever niet 5 buitenlampjes vervangt door smartlampjes.
Ik grijp wel deze kans:"Laat zeker wel je buitenverlichting 's nachts automatisch aangaan." Veiliger, gezelliger (voor de buurt en bij thuiskomst) en gewoon praktisch. Ik vind het altijd een beetje treurig als een prachtig huis van een miljoen zo'n 'sensorlampje' naast de deur heeft. Of dat 4 lampjes nog branden terwijl de zon vol op je hoofd brand. Laat één of twee lampjes binnen bij een raam ook meeschakelen (draadloos is dan veel handiger) en je huis ziet er altijd enigzins bewoond uit.
*= er is tegenwoordig geavanceerd ultra-nano-wifi-bluetooth spul dat geen nul nodig heeft. Dat laadt zich op of heeft een batterij die 88 jaar meegaat. Dit kastje is duidelijk van voor die tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door jnr24 op 28-08-2024 10:10 ]
Een standaard grijs bakje laat best wat licht door, in combinatie met het fout gebruik van de bekabeling lijkt dat te passen bij de prutser die het geïnstalleerd heeft...
Als je niet weer waarvoor het dient: proberen veilig te verwijderen (spanning uitschakelen voor je gaat knutselen). Dit zal vermoedelijk geweest zijn om buitenverlichting in te schakelen als het donker is, kan je tegenwoordig veel slimmer oplossen (een shelly die schakelt half uur voor tot half uur na zonsondergang bijvoorbeeld).
En @jnr24, ik vind het altijd treurig om in het midden van de nacht allerlei overbodige verlichting te zien branden. Het is onveilig (inbrekers: hier is wat te vinden, en je moet niet in het donker klooien), ongezellig (doet meestal denken aan landingsbaan/parkeerterrein), en totaal nutteloos (urenlang niemand die enig nut heeft van de verlichting).
[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 28-08-2024 12:22 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Doet mij hieraan denken.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Kijkend naar de componenten op de printplaat is het niet veel spannends. let wel op dat op alle delen van de printplaat 230 volt kan staan!
Wanneer er allerlei geluiden uit het kastje komen dan is deze stuk. Enige wat je dan kunt doen is deze loskoppelen en vervangen (of verwijderen). Repareren is niet te doen helaas.
7400 Wp op het dak
Doe de natuur een plezier en beperk kunstlicht 's nachts. En als je het al echt nodig vindt om een hele nacht lampjes te laten branden, zorg dan dat ze enkel naar beneden schijnen (en niet te veel omhoog reflecteren).jnr24 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:07:
...
Ik grijp wel deze kans:"Laat zeker wel je buitenverlichting 's nachts automatisch aangaan." Veiliger, gezelliger (voor de buurt en bij thuiskomst) en gewoon praktisch. Ik vind het altijd een beetje treurig als een prachtig huis van een miljoen zo'n 'sensorlampje' naast de deur heeft. Of dat 4 lampjes nog branden terwijl de zon vol op je hoofd brand. Laat één of twee lampjes binnen bij een raam ook meeschakelen (draadloos is dan veel handiger) en je huis ziet er altijd enigzins bewoond uit.
...
Degene die dit aangelegd heeft had niet een correcte kabel beschikbaar en heeft N netjes op blauw gezet, L op het zwarte draad en de L-geschakeld met de geel/groene kabel aangesloten en de randaarde maar niet aangesloten.
Er zit ook nog een draai dingetje in om de gevoeligheid af te stellen (tussen de 5 en 200).
Qua geluid: klikkend geluid is het relais wat bovenin zit, elk ander geluid is versleten electronica/coilwhine.
In elk geval: nalopen waar dit vandaan/naartoe loopt, en afkoppelen. Dit is gewoon niet veilig aangelegd.
[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 28-08-2024 12:36 ]
-------
Wat is er tegen een schemersensor als die het zelfde doet als allerlei high-er-tech oplossingen maar ondertussen nooit geklooi heeft met koppelen, lege batterijen, hubs of systemen die om de zoveel jaar vervangen moeten wordenjnr24 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:07:
Schemerschakelaars zijn in tijden van Hue/Ikea en andere 'online' lampen ook niet echt meer nodig, dat kan gewoon op een astronomisch programma (deze houdt softwarematig rekening met zonopkomst).
Klik-aan-klik-uit (draadloos) bij de bouwmarkt werkt ook wel als je liever niet 5 buitenlampjes vervangt door smartlampjes.
*= er is tegenwoordig geavanceerd ultra-nano-wifi-bluetooth spul dat geen nul nodig heeft. Dat laadt zich op of heeft een batterij die 88 jaar meegaat. Dit kastje is duidelijk van voor die tijd.
@TS als je het niet gebruikt of weet waar het van is, stroom er af en ontkoppelen
Niks. Behalve dan dat deze schemerschakelaar nu ook defect is.sapphire schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:28:
[...]
Wat is er tegen een schemersensor als die het zelfde doet als allerlei high-er-tech oplossingen maar ondertussen nooit geklooi heeft met koppelen, lege batterijen, hubs of systemen die om de zoveel jaar vervangen moeten worden
Ja, zo simpel zou het moeten zijn toch? Draadje losmaken en kijken welke lamp uit gaat. Of draadjes doorverbinden en kijken welke lamp aan gaat.@TS als je het niet gebruikt of weet waar het van is, stroom er af en ontkoppelen
Ik ben het zeker met je eens, maar omdat je alles niet van te voren helemaal perfect geïnstalleerd en op de juiste plek hebt en met de juiste kabelsapphire schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:28:
[...]
Wat is er tegen een schemersensor als die het zelfde doet als allerlei high-er-tech oplossingen maar ondertussen nooit geklooi heeft met koppelen, lege batterijen, hubs of systemen die om de zoveel jaar vervangen moeten worden
...
Ik heb een klik-aan-klik-uit al 6 jaar draaien op één keer batterijtjes vervangen in één module. (lampschakelaarontvangers zijn wel bedraad). Daarbij kan dan ook nog de originele wandschakelaar gebruiken om te 'overrulen' dus aanzetten of uitzetten op elk moment, maar de schemermodule zet het lampje altijd weer aan. Nooit problemen gehad met het koppelen/pairen. Al met al handig, snel, voordelig, robuust en een prima alternatief voor een bedrade sensor.
Jazeker schijnen ze de hele nacht , 4 watt per lamp, om te voorkomen dat de ongedocumenteerde je tuin vol poepen of je stoelen stelenindigo79 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:57:
[...]
Doe de natuur een plezier en beperk kunstlicht 's nachts. En als je het al echt nodig vindt om een hele nacht lampjes te laten branden, zorg dan dat ze enkel naar beneden schijnen (en niet te veel omhoog reflecteren).
Vindt het ook jammer dat mijn mooie dorpje naar de klote gaat, maar natuur en lampjes boeit mij nu even niet, maar dat snapt iedereen wel toch?
Het duurde even, maar ik heb het nu (overdag) kunnen checken en dan staat alleen stroom op de aarde draad.Detmer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:34:
Als ik mijn hand over de lichtsensor houdt begint inderdaad het geklapper. Moet dus een schemerschakelaar zijn.
Bedankt.
Uit veiligheid voor jezelf en anderen is het echt de moeite waard dit op te sporen en te veranderen.