Welke isolatie werkt best geluidswerend?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximedc
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik ben een tussenwand op mijn zolder aan het plaatsen. Deze zou geluidsdicht moeten gemaakt worden.
Welke geluidsisolatie werkt best? Accoustifit (knauf), accoustiwall (knauff) of rockwool delta? Of zijn er nog betere alternatiefen. De dikte zal 2x4 cm omdat ik 2 muren onafhankelijk van elkaar ga zetten zodat trillingen niet doorgegeven worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Tijdje terug zag ik een stukje in een video (iirc the build show) van een muur welke twee keer zoveel balken gebruikte, maar de helft was 1/2 diepte verschoven. De muur werd iets dikker, maar dat zou temperatuur en geluidisolatie bieden.
Dit idee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 ──────────────┬────┬───────────────┬────┬────── 
               │    │               │    │       
     ┌────┐    │    │     ┌────┐    │    │       
     │    │    │    │     │    │    │    │       
     │    │    └────┘     │    │    └────┘       
     │    │               │    │                 
 ────┴────┴───────────────┴────┴────────────────

Daar tussen kan dan isolatie komen, er is dan behalve boven en onder, geen direct contact tussen de twee zijden.
Wellicht interessant. Geen idee hoe het heet, zag er eigenlijk heel vanzelfsprekend uit. Maar misschien is het wel bewezen onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Houd er rekening mee dat vloer en plafond ook geluid doorgeven, geluidsdicht is een erg forse eis en niet haalbaar zonder de volledige ruimte te ontkoppelen of er een enorme massa aan te geven. (volledig betonnen bunker kan zonder enige vorm van isolatie geluidsdicht zijn)

www.elecdev.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:07
Wat @jeroen3 mooi tekent, dat is een hele goeie tegen contactgeluid in de muren. Ook eerst een OSB plaat en dan een gipsplaat, en binnenin de wand glas/rotswol, helpt erg goed tegen geluidsdoorgave (verschillende materialen en massa's dempen verschillende frequenties).

@maximedc, kan je nog even verduidelijken wat je bedoelt met geluidsdicht? Mogen de kinderen de schreeuwen niet horen >:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.