Wat is beter dan mijn gekochte laptop? Graphic design laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techmech
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik ga volgend jaar beginnen aan een opleiding Industrieel Ontwerpen. Hiervoor heb ik een goede laptop nodig. Nou werd door de TU Delft een laptop aangeboden: de Zbook Power G11 voor maar 1400 euro

Specs:
Cpu: 8845HS
Graphics: NVIDIA RTX 1000 Ada & AMD Radeon 780M
Ram: 16 GB (64 max)
Scherm: 16' (1920x1200)
512 Gb geheugen

Nu heb ik het gevoel dat ik voor dezelfde prijs een betere laptop kan krijgen. Of voor goedkoper iniedergeval een even goede laptop, maar toen ik zelf op zoek ging werd ik overspoeld door het aanbod en alle verschillende videokaarten en chips.

Vandaar dat ik hoop dat iemand kan helpen met een laptop vinden die rond de 1100-1400 euro is. En die meer bang for your buck is!

De applicaties die de laptop aan moet kunnen zijn Solid Works en Adobe suite

Verder zag ik online dat werd aangeraden minimaal 16 gb ram te nemen, maar dat het handig kan zijn om de optie te hebben om die later uit te breiden. Dus het zou me voorkeur hebben om de ram te kunnen uitbreiden. Of anders al 32 gb te hebben.

Tot slot is het voor mij vooral belangrijk dat de laptop goede bouwkwaliteit heeft. Ik neem de laptop elke dag mee in mijn tas (natuurlijk met een hoes), maar wil daarom wel dat de laptop stevig is. Gewicht maakt me daarintegen niet heel veel uit. Ben wel wat zware tassen gewent van mijn middelbare ;)

Oh en de laptop moet Windows zijn. Apple OS is niet toegestaan doordat het ingewikkeld is met SolidWorks.

Hopelijk heeft iemand goede aanraders!!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techmech
Misschien goed om te melden dat ik de ZBook Power G11 al heb gekocht door tijdsnood, maar die graag inruil voor een betere laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:37
Ik vermoed dat de mods hier je post snel zullen sluiten met 'te weinig eigen inzet'.

Er wordt hier verwacht dat je zelf ook wat opties noemt en waarom je ze wel/niet vind passen, of dat je je vraag opbreekt in kleinere vragen en daarover een post maakt en zelf ook eea onderzoekt.

Je zegt dat je overspoelt bent door de verschillende videochips, waarom?

Verder zijn je requirements niet bepaald behulpzaam. Als je FEM gaat doen met solidworks dan is dat een ander verhaal dan alleen wat simpele parts in elkaar zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 27-08-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techmech
Ah goed dat je het zegt, ik heb natuurlijk zelf onderzoek gedaan. Zo kwam ik op de Lenovo IdeaPad Pro 5 16AHP9 (83D50036MH). Alleen had deze geen aparte videokaart. Zoals een Nvidia RTX kaart, maar alleen een AMD Radeon 780M. Waarvoor ik me dus afvraag wat dan een extra Nvidia kaart toevoegt.

Daarnaast heeft de laptop 16 gb ram. Zonder opties tot uitbreiding, maar misschien is meer dan 16 gb helemaal niet nodig.

Qua gebruk weet ik ook nog niet precies wat mij te wachten staat. Dus ik kan je helaas niet vertellen wat ik precies ga doen met SolidWorks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-05 19:18
Een simpele google laat mij weten dat het voor solidworks wel handig is om een dedicaded gpu te hebben.

Verder heeft die zbook zeker wel uitbreidbaar geheugen... Die lenovo die je noemt niet.

Beide had je gewoon kunnen googelen. Wat best verwacht mag worden van een aankomende TU student.

Mijn advies: als je maar met één (mi slechter) alternatief op de proppen komt tijdens je "onderzoek" en je verder totaal niet verdiept in de zbook (of eigenlijk uberhaupt niet...); vertrouw op de mensen die deze machine hebben uitgezocht dat zij zich wél hebben verdiept. Dat is waarschijnlijk zo ;)

Iets minder pittig: je krijg een behoorlijk snelle laptop ontworpen voor professioneel gebruik (dit itt die lenovo) voor een nette prijs. Upgrade het ram naar 32 of 64 gb en vervang/plaats je er een ssd bij voor wat extra opslag en je hebt een machine waar je voorlopig wel genoeg aan hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door kwibox op 28-08-2024 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Het hebben van cuda, en een dgpu die geen van je zo gewenste ram afsnoept is enorm gewenst. Sommige modellen wil je in tenminste 8gb vram laden, mogelijk wat simulatie er overheen, etc... Alleen als je op een IGP zoals de 780m ineens die 8gb vram toewijst vanuit een poule van 16, heb je niks meer over. En nog steeds geen cuda.

Ik ben voor mijn volgende zakelijke laptop (baas niet blij als ik ga schroeven om dingen te upgraden) naar een laptop met 64gb ram en ten minste 12gb vram. Dat zal voor courante machines een ada rtx3500 zijn, of een rtx 4080. Geloof me, dat is duur (ik zit helaas vast aan nvidia want modellen die cuda only zijn, en ff een azure instance opspinnen is niet altijd realistisch).

Nogmaals, bezuinig niet op de waarde van een dgpu met eigen vram, en die zbook is kwaliteit, erg aantrekkelijk geprijsd, en wees blij dat je als student wel mag upgraden want ik gok dat je in je tweede jaar al om meer ram zit te vragen (en je jezelf niet ongelukkig prijst met die 6gb vram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
De tu geeft ook onsite ondersteuning en garantie voor de laptop, dat kost normaal ook behoorlijk wat.

Ik moet de eerste slechte deal van tu Delft nog zien. Sinds mijn broer er gestart is ( 2006) heb ik elk jaar bijna alleen maar goede deals gezien. De jaren dat geen goede deal waren, waren hele goede deals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27

Detmer

Professioneel prutser

Ik weet niet of de Ideapad Pro serie steviger is dan de standaard Ideapad serie, maar zo niet zou ik zonder enige twijfel voor de Zbook gaan.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mogelijk dat er betere deals waren, al betwijfel ik dat.
Als je nu je laptop moet verkopen tegen 2e hands prijs, om een nieuwe te kopen. Dan denk ik niet dat je daar nog iets beters van krijgt.

En ik weet dat de zbook die ik van het werk heb een volledig metalen behuizing heeft. Waar mijn oudere prive lenovo Ideapad een plastic heeft. En dat verschil merk je echt kwa stevigheid.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53

Theo

moederbord

@Techmech Het voordeel van die specifieke laptop die door de TU wordt aangeraden (en die je ook bij hun kunt aanschaffen) is ook een stukje garantie en support die je vanuit de TU hebt. Laptop stuk? Kans is groot dat iemand eenzelfde laptop uit het rek pakt, je SSD overzet en je met een uurtje weer verder kan, waar je anders weken zonder laptop zit. Ook is de garantieperiode van de laptop best lang.

Vergeet niet dat je laptop zo meteen een stukje onmisbare tooling is, en je er voor je studie letterlijk afhankelijk van bent.. Dan is support en snelheid van garantieafhandeling vaak belangrijker dan de aanschafkosten.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1