Hoe bepaald een moederboard of iets bootable is ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
I begin een eufi hoofdpijn te krijgen.

I typ dit vanaf openSUSE tumbleweed.

Als ik via het boot menu van mijn moederbord deze harde schijf probeer te booten, dan krijg ik de booschap insert a bootable device.

Hoe kan het dat mijn mobo die harde schijf niet als bootable ziet, maar wel werkt?

Ik start nu tumbleweed via leap met hulp van het opensuse forum.

https://forums.opensuse.o...d-grub-question/178030/89

Dit gesodemieter is begonnen met een windows update en een poging van mij om dingen te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-08 11:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Ja dat is hoe het begon, maar ik had secure boot al uitstaan.

Tijdens een poging van mij, om het te repareren verdween Tumbleweed van het moederbord boot menu.

Nu wil ik het terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:09
https://wiki.archlinux.org/title/Arch_boot_process

Geld ip ook voor suse

Op de wiki van arch kan je ook vinden hoe je je dualboot weer fixt, ff zoeken en lezen

Geloof dat suse ook grub2 gebruikt, dus dat moet wel goedkomen

[ Voor 16% gewijzigd door kwibox op 27-08-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Dank je wel, Arch wiki is geweldig. Ik ga dat eens rustig lezen.

Dual boot werkt wel, maar als ik op F11 druk en het asrockboot menu krijg dan is tumbleweed niet daar.

Dat is dus ook wat ik niet snap, hoe kan het dat ik dit typ met Tumbleweed, maar mijn moederbord ziet Tumbleweed niet (of niet de goede, want er staat wel een ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
Dus als ik je goed begrijp bied grub wel zowel windows als suse aan maar wil je ook een uefi menu entry voor beide hebben?

Met uefi kan je op twee manieren dual booten via grub (die dan als één bootloader vemeld is in je uefi "bootables menu") of via meerdere uefi menu entries.

Je moet die dan voor zowel grub als windows installeren voor grub vind je die in de wiki, windows word ff googele

Uefi gaat namelijk niet zomaar op zoek naar bootable sectoren zoals vroegah met bios (gebeurd uiteraard wel in csm mode). Tijdens de installatie van een bootloader (zowel windows als grub2) is het de bedoeling dat een vermelding wordt weggeschreven naar de desbetreffende bootloader in je uefi non volitile memory (zgn uefi boot entries / slots). Dat dus ff fixen als je ze beide in je bootmenu wilt hebben.

Dat word dus ff spelen met efibootmgr / bdedit

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 28-08-2024 09:47 . Reden: Die verbastering gebruiken we al 20 jaar niet meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat als je een Uefi shell boot, naar een/de fat32 partitie navigeert, en handmatig de boot image inlaad? Ongeveer zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Shell>FS0:
FS0:\> ls
Directory of: FS0:\
09/22/2019 19:43 <DIR>  4,096 EFI
04/15/2020 20:51       10,668 NvVars
    1 File(s)   10,668 bytes
    1 Dir(s)
FS0:\> cd EFI
FS0:\EFI\> cd debian
FS0:\EFI\debian\> grub64.efi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
kwibox schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 02:17:
Dus als ik je goed begrijp bied grub wel zowel wind[mbr]ow[/]s als suse aan maar wil je ook een uefi menu entry voor beide hebben?

Met uefi kan je op twee manieren dual booten via grub (die dan als één bootloader vemeld is in je uefi "bootables menu") of via meerdere uefi menu entries.

Je moet die dan voor zowel grub als windows installeren voor grub vind je die in de wiki, windows word ff googele

Uefi gaat namelijk niet zomaar op zoek naar bootable sectoren zoals vroegah met bios (gebeurd uiteraard wel in csm mode). Tijdens de installatie van een bootloader (zowel windows als grub2) is het de bedoeling dat een vermelding wordt weggeschreven naar de desbetreffende bootloader in je uefi non volitile memory (zgn uefi boot entries / slots). Dat dus ff fixen als je ze beide in je bootmenu wilt hebben.

Dat word dus ff spelen met efibootmgr / bdedit
Het begon met een windows update. (die update beschadigde grub)
Bij een poging om het te repareren maakte ik de situatie erger.
Ik kon ineens Tumbleweed niet meer starten via het boot menu van me mobo.

Wat ik niet snap is hoe dat kan komt.

Via een omweg krijg ik namelijk Tumbleweed wel draaiend.

Vandaar mijn vraag hoe bepaald een moeder bord of iets bootable is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
Dat probeer ik je dus te vertellen; dat doet je mobo (bios in uefi mode) niet.

Die kijkt simpelweg naar de bootentries die opgeslagen zijn. Geen bootentry, geen boot van die partitie. Ookal staat er een geldige bootloader op.

Je kunt via de efi shell wel handmatig van een willekeurige partitie booten, maar dat is elke keer maar gedoe.

Voor usb/dvd drive geldt wat anders, daar gaat ie wel opzoek naar een bootloader. Maar natuurlijk alleen als dat ingeschakeld is.

Je moet dus per bootloader (windows en grub) apart weer zorgen dat ze een eigen entry krijgen in je uefi nv.

[ Voor 11% gewijzigd door kwibox op 29-08-2024 01:20 ]

Pagina: 1