Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 17:10

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Mijn vraag
Wat is een duurzame en comfortabele manier om een oude woning (1888) die redelijk geïsoleerd is (spouwmuur en dakisolatie) samen met een nieuwbouwwoning die ertegenaan wordt gebouwd te verwarmen?

Huis 1, woonhuis
Van 3 kanten vrijstaand met op de 1ste verdieping een plat dak.
Begane grond +- 80m2 met hal, badkamer, wc, woonkamer en keuken. Met HR++ glas
Boven +- 60m2. Dubbelglas

Hal, badkamer en alle slaapkamers zijn voorzien van radiatoren.
Woonkamer is voorzien van radiatoren en elektrische vloerverwarming.
Keuken 1 infraroodpaneel.

De ketel is een oude HR Atag ketel van +- 16 jaar.

Al met al label C.

Verder wordt er met zonnepanelen 10.000kw per jaar opgewekt.

Huis 2, Schuurwoning
De nieuw te bouwen Schuurwoning wordt +- 100m2 en wordt grotendeels in de schuur gebouwd, ook deze is aan 3 zijde vrijstaand maar komt met een dikke dak en muur isolatie (RD waarde weet ik zo niet).

Hier zijn een paar uitdagingen, doordat we erg beperkt zijn in de hoogte en omdat de woonkamer/keuken er al zijn kunnen we daar helaas geen vloerisolatie en vloerverwarming toepassen (tenminste ik denk dat je dat niet gaat redden met +-3 centimeter hoogte?)

Warmtevraag
In de schuurwoning wordt veel vanaf huis gewerkt en daar is eigenlijk altijd wel 1 iemand thuis, dus prettig als in ieder geval de woonkamer altijd comfortabel is.

Mogelijkheden
Graag zouden we op een duurzame manier verwarmen, met het liefst weinig gas, in mijn ogen zijn er 2 opties.
1: In het oude woonhuis nu niks veranderen en in het nieuwe huis met airco te verwarmen.
2: In het oude woonhuis de radiatoren vervangen voor lage temperatuur radiatoren, deze ook installeren in het nieuwehuis en een flink formaat warmtepomp met boilervat te plaatsen.

Voordeel van optie 2 is dat je het oude woonhuis ook weer wat toekomstbestendiger maakt en daar later wel vloerverwarming toe kan passen in bijv. de woonkamer.

Vragen
Is er nog een optie die ik over het hoofd zie?
Zijn er "betaalbare" warmtepompen voor deze situaties?
Slimmer om nu te gaan voor hybride warmtepomp en pas full electric te gaan als we het oude woonhuis uitrusten met vloerverwarming en vloerisolatie?

[ Voor 9% gewijzigd door DefLite op 27-08-2024 22:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:06
Is volledig afhankelijk van je warmtevraag.

Ik zou ook zeker denken aan vloerisolatie en vloerverwarming, dat geeft veel comfortabelere temperatuur af, en lekker groot warmteafgifte oppervlakte. (Kan ook icm huidige verwarming, want zelfs oude verwarmingen doen altijd wel iets met lage temperatuur verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 22:07

Coffee

Coffee

Ik vind het lastig om hier iets concreets over te zeggen. Het ligt er ook volledig aan welk budget je jezelf stelt, hoe ver je wilt gaan, wat je bereid bent om aan te passen.

Dit is echter sowieso een complexere situatie waarbij je rekening moet houden met twee niveaus aan warmteverlies; de oude en de nieuwe woning.

Ik zou willen adviseren om te beginnen met het laten uitvoeren van een warmteverliesberekening. Hierbij geef je per kamer, per vlak, per raam aan wat het isolatieniveau betreft. Dit resulteert in een rapport waarbij op kamer niveau de warmteverliezen worden aangegeven. Daarbij wordt ook duidelijk wat de totale warmtebehoefte (in de vorm van je vermogen) van de gehele woning is. Voor dit type berekeningen kunnen ze ook rekening houden met een toekomstige situatie, mocht je bijvoorbeeld de vloer willen gaan isoleren.

Als je dit rapport eenmaal hebt weet je aan welke eisen jouw verwarmingssysteem moet voldoen, en hoeveel warmte er per kamer moet kunnen worden afgegeven.

Daarna kan je nadenken over welk warmtesysteem hier het beste voor is. Met een C-label icm radiatoren zou het best kunnen dat een volledig elektrische warmtepomp al mogelijk is. Hiervoor bestaan al systemen die geoptimaliseerd zijn voor hogere afgiftetemperaturen. Anders is hybride een goede optie. Voor beide bestaan er multi-zone systemen die hier mogelijk goed passen. Zo kan het systeem in zone A (oudbouw) een andere warmteafgifte realiseren dan zone B (nieuwbouw). Zo heb je voor beide zones de optimale aanvoertemperatuur, deltaT, en gewenste doel temperatuur.

Als je voor een WP kiest, wil ik zeker adviseren nog heel even te wachten. Eind 2024 - medio 2025 komen veel fabrikanten met de nieuwste generatie warmtepompen, deze zullen o.a. een andere koelmiddel gebruiken die een lagere milieuompact heeft. Daarbij zullen die nieuwe systemen een stuk beter renderen (in termen van energieopwekking) dan de vorige generatie, zowel voor lage als hoge temperatuursystemen. Ik verwacht dat er nog andere voordelen bij zitten, als een grotere modulatie bandbreedte en voorzieningen voor bediening op afstand

[ Voor 20% gewijzigd door Coffee op 28-08-2024 07:33 . Reden: Info over nieuwe generatie WP ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V