Kogellagers voor kinderstep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Hoi,

Mijn dochter heeft een Bandits & Angels step, deze om precies te zijn.

Nu zijn de kogellagers versleten en maken de wielen een vreemd krakend en schuren geluid bij het ronddraaien. Al schoongemaakt met WD40 en opnieuw gesmeerd met olie maar helaas gaf dat maar een kleine verbetering.

Nu zie ik allerlei "setjes" met speciale step kogellagers.
Maar ik kan natuurlijk ook gewoon "kwaliteitskogellagers" van bijvoorbeeld SKF kopen.

Iemand ervaring met het vervangen van kogellagers in stepjes?
Zijn die setjes rommel? Of zijn ze prima?
Een setje van 8 koop je voor 30 euro. SKF lagers kosten zo 5-6 euro per stuk.
Aangezien er 4 in moeten maakt het qua prijs dan niet zo veel uit. Maar wat is de betere keuze?

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

Die SKF lagers zijn in ieder geval zeker goed. Dus tja..

Daarbij is het feit dat de originele nu al kapot zijn ook niet echt reclame. Je zegt niets over leeftijd, maar zo gek veel km's leggen stepjes ook weer niet af dus ik vind het hoe dan ook wel vlot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:52

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Let er in ieder geval op dat je gesloten lagers koopt, dus met -2Z of -ZZ op het einde van het type.
Dan komt er veel minder gemakkelijk stof in, en gaan ze zeker langer mee.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
thunder7 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:41:
Let er in ieder geval op dat je gesloten lagers koopt, dus met -2Z of -ZZ op het einde van het type.
2rs

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Yucon schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:40:
Die SKF lagers zijn in ieder geval zeker goed. Dus tja..

Daarbij is het feit dat de originele nu al kapot zijn ook niet echt reclame. Je zegt niets over leeftijd, maar zo gek veel km's leggen stepjes ook weer niet af dus ik vind het hoe dan ook wel vlot.
Stepje is +/- 1 jaar oud. Ik vind het zelf ook wel snel. Maar goed, kinderen rijden wel eens door gras e.d. en dan komt er natuurlijk de nodige vuil in terecht.
Ik step er zelf ook wel eens stiekem op. Hij mag 100kg dragen en daar zit ik wel onder, maar extra gewicht zelf ook de nodige slijtage geven denk ik.

Setje van 2 "originele" nieuwe lagers kost ook maar 3,95 dus kwalitatief verwacht ik er ook niet zo veel van (zie hier)

[ Voor 9% gewijzigd door Flappie op 27-08-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

MJV

Ik heb wel eens kogellagers gereviseeerd, maar gebruikte dan altijd lagervet, dus geen olie, dat blijft beter zitten.

Er zijn online diverse kwaliteiten te krijgen (lagerkoning.nl meen ik). Mijn ervaring is wel dat je krijgt waarvoor je betaald. Dus goedkope lagers gaan niet zo lang mee als kwaliteit. Maar voor zo'n stepje is SKF misschien wel overkill.

Mijn ervaring met minderstepjes enz. is ook dat de lagers die erin zitten vaak echt poppenspul zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door MJV op 27-08-2024 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:19
Flappie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:28: Al schoongemaakt met WD40 en opnieuw gesmeerd met olie maar helaas gaf dat maar een kleine verbetering.
wat is de betere keuze?

Iemand tips?
Niet meer doen. MD40 maakt je kogellagers kapot.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
MJV schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:46:
Ik heb wel eens kogellagers gereviseeerd, maar gebruikte dan altijd lagervet, dus geen olie, dat blijft beter zitten.

Er zijn online diverse kwaliteiten te krijgen (lagerkoning.nl meen ik). Mijn ervaring is wel dat je krijgt waarvoor je betaald. Dus goedkope lagers gaan niet zo lang mee als kwaliteit. Maar voor zo'n stepje is SKF misschien wel overkill.

Mijn ervaring met minderstepjes enz. is ook dat de lagers die erin zitten vaak echt poppenspul zijn.
Nou ja, SKF kwam in mij op omdat ik bij lagerkoning eerder SKF had besteld voor mijn robotstofzuiger. 2 x IBB lagers in een maand kapot gedraaid. Nu een SKF lager erin die al een jaar meegaat. Dus ja, kwaliteits verschil is er wel volgens mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Koenoe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Niet meer doen. MD40 maakt je kogellagers kapot.
WD40 denkt daar zelf anders over :)
https://wd40.nl/how-to/ho...van-mijn-skeelers-smeren/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Disclaimer
De getoonde en beschreven toepassingen voor WD-40 producten werden door de gebruikers zelf aan WD-40 Company Ltd. ter beschikking gesteld.WD-40 Company Ltd. heeft deze toepassingen niet getest en deze worden daardoor niet door WD-40 Company Ltd. aanbevolen. Bij het gebruik van producten van WD-40 Company Ltd. dient het gezond verstand te worden gebruikt. Volg altijd de op de verpakking vermelde instructies en neem alle waarschuwingen in acht.
Ik denk dat het wel los zal lopen zolang je wd40 niet gebruikt als smeermiddel. Haal je er vet uit en spuit je wd40 erin om te smeren, ja dan sloop je dingen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

WD40 doet een hele hoop net niet :P
Als de lagers gaar zijn zou ik ze gewoon vervangen voor een set dichte lagers (2RS). Die zijn voorzien van vet en gaan dat stepje overleven

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:23

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Gewoon even uit interesse, welke maat lagers zit er nu in? Ik vermoed namelijk, dat de lagers niet zo zeer kapot zijn gegaan op levensduur, maar idd eerder op veiligheid dat erin is gekomen.

Je kan namelijk vrij eenvoudig de levensduur uitrekenen.
Typisch wordt die weergeven in miljoenen omwentelingen. Dat doet vermoeden dat je dat niet haalt met een step binnen een jaar. Dit is natuurlijk wel gerelateerd aan de belasting op het lager.

[ Voor 7% gewijzigd door Flimovic op 28-08-2024 00:06 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Flimovic schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:05:
Gewoon even uit interesse, welke maat lagers zit er nu in? Ik vermoed namelijk, dat de lagers niet zo zeer kapot zijn gegaan op levensduur, maar idd eerder op veiligheid dat erin is gekomen.

Je kan namelijk vrij eenvoudig de levensduur uitrekenen.
Typisch wordt die weergeven in miljoenen omwentelingen. Dat doet vermoeden dat je dat niet haalt met een step binnen een jaar.
Die lagers zijn meestal open, en als ik zie hoe mijn zoontje er mee om gaat (door de blubber , over BMX baantjes etc.) dan zit je er met een berekening uit de Roloff & Matek denk ik een factor 1000 naast qua levensduur :+

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 28-08-2024 00:08 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:23

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

-tom-562 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:07:
[...]

Die lagers zijn meestal open, en als ik zie hoe mijn zoontje er mee om gaat (door de blubber , over BMX baantjes etc.) dan zit je er met een berekening uit de Roloff & Matek denk ik een factor 1000 naast qua levensduur :+
Precies mijn punt :+

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10

weebl

YARR!

Krijg je de lagers niet ook bij een set nieuwe wielen? Bij de Decathlon kan je nieuwe wielen + lagers er in gewoon los kopen. Wellicht ook in de maat voor de step van je dochter.

Als de lagers nu al versleten zijn zal het rubber van de wielen ook niet meer helemaal goed zijn, gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:36
Veel moppers over WD40 dat het niet smeert. Jullie weten dat WD40 verschillende varianten kent? Dus ook varianten die wel smeren?

Zolang je de juiste variant gebruikt, is er niets mis mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gadgeteer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:23:
Veel moppers over WD40 dat het niet smeert. Jullie weten dat WD40 verschillende varianten kent? Dus ook varianten die wel smeren?

Zolang je de juiste variant gebruikt, is er niets mis mee.
Dan nog is het te vloeibaar ;)

Sowieso, ik weet prima dat wd40 een bedrijf is dat naar zijn bekendste product (water displacement, recept 40) vernoemd is. 90% van de mensen gebruikt dat specifieke product.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
weebl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:17:
Krijg je de lagers niet ook bij een set nieuwe wielen? Bij de Decathlon kan je nieuwe wielen + lagers er in gewoon los kopen. Wellicht ook in de maat voor de step van je dochter.

Als de lagers nu al versleten zijn zal het rubber van de wielen ook niet meer helemaal goed zijn, gok ik :)
Wielen zijn nog in perfecte staat. Niets mis mee en lijken nog als nieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:51
Als de foto klopt van het artikel, zijn dit kogellagers in de maat 608. Die zitten zowat in iedere step en skateboard. En fidget spinners :-D (niet naar de kwaliteit vragen).
In ieder geval genoeg aanbod te vinden.

Wat de WD40 betreft, die olie is simpelweg te dun. Een druppel fietsketting olie is in de toekomst een betere keuze. Uiteindelijk helpt geen smeermiddel als er al zand in het lager zit, dan is schade gegarandeerd.
Als je voor lagers gaat met een rubber afdichting (2RS), bedenk wel dat die merkbaar stroever draaien. Ik zou toch neigen naar de ZZ (2 metalen "dekseltjes"), ookal is de levensduur iets korter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Bob Popcorn

Plop!

Gewoon goeie skateboard lagers in stoppen, gaat ze ook direct een stuk harder!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
Even langs de kringloop en wat "nette" skeelers uit de 2 euro bak halen.. Daar vul ik de skeelerwieltjes en lagers meestal mee aan voor de kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 08:01
Bob Popcorn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:36:
Gewoon goeie skateboard lagers in stoppen, gaat ze ook direct een stuk harder!
idd, gewoon bij de skateshop een setje Bones Redz halen o.i.d. zijn wel iets duurder, maar dan heb je gelijk lagers die gemaakt zijn om buiten mee te raggen 😋

SKF zijn ook goeie lagers, maar volgens mij zit daar dikkere smeer in en lopen dan zwaarder dan skeeler/skate lagers. Meer gemaakt op motorisch/industrieel ipv lang uitrollen voor de fun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Thnx voor alle tips.
Ik heb inmiddels een setje lagers voor een skateboard gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 00:32
thunder7 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:41:
Ik zou gaan voor een 2RS -afdichting. Deze zijn stof- en waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:57

StarWing

Huh ?!?

In lagers hoort lagervet,
WD40 dient hierbij enkel om te reinigen.

Page intentionally left blank.

Pagina: 1