Airco handleiding zegt max 20m buislengte, kan dit meer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:17
Beste Tweakers,

Ik heb een installateur gevonden die voor mijn huis op de bovenverdieping 4 airco's wilt plaatsen. Ik wou graag minder buiten units en deze op de begaande grond hebben. Uiteindelijk heeft hij een offerte gemaakt voor 2 4kw Vaillant mulit-split buitenunits (VAF5-040W2N0) en 4 binnenunits (VAI5-02OWNI).

Nu loopt de installatie niet zo lekker, en zijn ze inmiddels al 4 dagen van ca. 6u met 2 man bezig geweest. Nu hadden we wat discussie over extra leiding lengte, en ben toen zelf gaan narekenen hoeveel meter leiding gebruikt is en ik ben toen de installatie handleiding gaan lezen.

Ik kwam bij de specificaties van de buitenunits tegen dat er een maximale buislengte was van 20m, waar beide buitenunits ver boven gaan, 26m(14+12m) en 33m(18+15m). Bij navraag bij de service afdeling van Vaillant werd me verteld dat dit niet per binnen unit geldt en dat er dus maximaal 20m aangesloten mag worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeyuRvq9OY1t71u8QeobMbB_d8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PoKzeTPoDDoJgWt0bOJxY5JP.png?f=fotoalbum_large

Wat kan er mis gaan als er te lange leidingen aan een buitenunit worden aangesloten? Wat zouden jullie een geschikte oplossing vinden?
Zou ik daar ook aan mee moeten betalen? Ik heb een offerte getekend met een totaalprijs, maar technisch dus onhaalbaar.

Zelf zie ik in de specificaties dat de 8kw versie 4 airco's aangesloten mag hebben en max 70m lengte heeft. Is dat een geschikte oplossing? Die is helaas wel 3db luider.

Graag jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dan moet er gas bijgevuld worden, maar dat moet je installateur standaard weten.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:17
digifun schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:19:
Dan moet er gas bijgevuld worden, maar dat moet je installateur standaard weten.
De specificaties geven aan dat er een standaard vulling is voor 10m en dat de max buislengte 20m is. Dit is tevens aan mij bevestigd door de service afdeling van Vaillant. Zij geven aan dat de compressor anders veel harder moet werken wat deze eigenlijk niet aan kan.

Ik neem aan dat als ik een airco systeem laat installeren dat dat in ieder geval binnen de specificaties van de fabrikant valt.