(Game) pc +-2k

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth1c
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-08 16:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Doel is primair om te gamen. Ik wil als hobby nog wel eens Unity, Blender of wat muziek recording software (gitaar + FX ) draaien, maar dat is wmb bijzaak. Mogelijk dat de PC eens gebruikt wordt met thuis werken (app & backend development), maar momenteel is daar de Macbook van de zaak voor.

Qua games loop ik ook redelijk achter, mijn 'nieuwste' games in library zijn The Witcher 3 en GTA5, en die verwacht ik dan ook wel vol open te kunnen draaien ;) Qua genre's zit ik vooral op RPGs en strategy games, dus games als Baldurs Gate 3, Avowed, Total War en Civilization zitten hoog in de wenslijst. Met vrienden speel ik nog wel eens wat co-op shooters (denk aan Killing Floor), maar primair single player en geen focus op competitive online.

Mijn huidige systeem gaat ondertussen jaar of 10 mee. Natuurlijk zou ik dit systeem ook weer zo lang mogelijk meenemen en hooguit over 5 jaar ergens een kleine CPU/GPU upgrade doen indien echt nodig.

Idealiter zou ik de huidige games zo ver mogelijk open trekken (target fps 60+) waarbij raytracing geen prio is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs is +-2000, hier is de huidige lijst ook op gebaseerd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm: Iiyama G-MASTER GB3467WQSU-B5
SSD: Samsung 850 Pro (huidige boot-drive, zal voor games gebruikt worden)
HDD: Seagate Barracuda 2TB (enkel voor legacy storage)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Betrouwbare componenten die jaren meegaan.
Genoeg opslag voor een assortiment aan games en development tools.
Grafische kaart die de ultrawide goed trekt, raytracing geen prio.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige wat 'vast' staat in de build is de case (want, love those looks), voor de rest is alles bespreekbaar. RGB hecht ik geen waarde aan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoeft niet muisstil te zijn, maar zit natuurlijk ook niet te wachten op een tornado op mn bureau. Het systeem zal ook regelmatig idle aan staan voor muziek & wachten op gebruik voor Steam Link. Idle verbruik zou eventueel een klein aandachtspuntje kunnen zijn.

Ga je overklokken?
Er gaat geen overclocking of andere tweaking gedaan worden. Componenten worden aangesloten en 'it should just work'. Ik zit niet te wachten op het tweaken van memory profiles, cpu voltages, etc.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag een sanity check willen op de componenten. Volgens mij zijn de voeding, GPU, CPU enzo allemaal prima, maar heb de hardware wereld afgelopen jaren niet helemaal in de gaten gehouden. Nvidia RTX videokaart wel/niet, vs meer memory van een AMD kaart? Tuurlijk, de raytracing effecten zien er op Youtube filmpjes tof uit. Maar ... met de sprong die ik nu ga maken ga ik er al zoveel op vooruit grafisch gezien... Stel ik zou over n jaar of 5 een nieuwe GPU erin prikken is die techniek een stuk verder uitgewerkt en ongetwijfeld soepeler te draaien qua performance impact.
Koeler twijfel ik over. Lees er veel goede verhalen over, maar als hij zo goed is zou ik verwachten dat de grote stores deze ook verkopen... ? Ook zie ik wat wisselende reviews qua betrouwbaarheid over de Lexar SSD in mijn setup.

Kortom, help me confirm of ik goede keuzes heb gemaakt :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 368,99€ 368,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XT 20GB GDDR6€ 739,-€ 739,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 135,-€ 135,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
2VentilatorsNoctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm€ 22,39€ 44,78
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 104,89€ 104,89
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 126,-€ 126,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 126,60€ 126,60
1SpeakersEdifier R1700BT (Bruin)€ 133,68€ 133,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.994,84

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Fans kunnen eventueel naar uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm, zijn vrijwel gelijk aan de Noctua's maar een stuk goedkoper.
Ietsjes sneller geheugen uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K
Twee betere psu's uitvoering: DeepCool PX850G of uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi
Iets betere ssd voor dezelfde prijs uitvoering: Kingston KC3000 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA is nog wat sneller dan de Patriot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth1c
Wat ik lees is dat de safe ram height voor de peerless assassin 42mm is, dan zouden die lexar sticks net wat te hoog zijn en ik heb niet zo'n behoefte aan RGB componenten. Is hier een non-rgb versie van die wat kleiner is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Dat zou kunnen. Ik heb de combo peerless assassin en lexar wel, maar mijn CPU koeler blaast van achter naar voor (ivm fan configuratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth1c
Miyazono schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:56:
Fans kunnen eventueel naar uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm, zijn vrijwel gelijk aan de Noctua's maar een stuk goedkoper.
Ietsjes sneller geheugen uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K
Twee betere psu's uitvoering: DeepCool PX850G of uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi
Iets betere ssd voor dezelfde prijs uitvoering: Kingston KC3000 2TB
En die arctic's zijn ook nog eens stiller, goeie tip, gelijk geswitched!

Wbt de PSU, wat maakt die 2 'beter'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Myth1c schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

En die arctic's zijn ook nog eens stiller, goeie tip, gelijk geswitched!

Wbt de PSU, wat maakt die 2 'beter'?
Volgens de reviews van hwbusters (https://hwbusters.com/) welke de PSU's zeer uitgebreid testen zijn deze twee ietsjes beter dan de Be Quiet. Nu is de Be Quiet ook een goede PSU, maar als je voor hetzelfde geld of minder beter kan krijgen ;)

• Myth1c
Miyazono schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Volgens de reviews van hwbusters (https://hwbusters.com/) welke de PSU's zeer uitgebreid testen zijn deze twee ietsjes beter dan de Be Quiet. Nu is de Be Quiet ook een goede PSU, maar als je voor hetzelfde geld of minder beter kan krijgen ;)
Die kende ik nog niet, thanks! Ga er eens in duiken voor een van die 2.
Pagina: 1