Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinodraqu
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik heb nog zo'n ouderwetse analoge enkelvoudige terugdraai meter.

Als ik bij de verschillende vergelijkers aanvink dat ik zonnepanelen heb moet ik opgeven wat ik aan kWh terug lever maar ik heb geen idee hoeveel dit is.
Ik weet wat mijn zonnepanelen totaal opbrengen maar een groot gedeelte gebruik ik om overdag rechtstreeks de auto op te laden en gaat dus niet het net op.
In de zonnepanelen software wordt dit niet apart bij gehouden en kan ik dus niet zomaar achter komen.

Enige wat ik zeker weet is het netto verbruik.

Ik zat er aan te denken om zonnepanelen niet aan te vinken en alleen het netto verbruik op te geven maar waarschijnlijk krijgen ze van de netbeheerder een seintje door dat ik zonnepanelen heb en dat geeft dan waarschijnlijk weer problemen achteraf.
Wat ik ook kan doen is zonnepanelen aanvinken en dan 0 kWh als terug levering opgeven.

Hoe zouden jullie dit doen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:23
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.
Klassieke draaischijfmeter en op jaarbasis lever ik niets terug (verbruik is hoger dan opwekking).
Zolang ik geen digitale of slimme meter heb, heb ik geen flauw idee hoeveel "direct eigen verbruik" is heb en hoeveel ik teruglever maar later in het jaar weer van het net haal.

Ik denk dat "zonnepanelen aanvinken en dan 0 kWh als terug levering opgeven" de juiste keuze is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik zou niet 0 kWh teruglevering aangeven. Dat is niet geloofwaardig. Doe dan iets van 400 kWh (afh van hoe je met evt staffels uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-05 22:54
dinodraqu schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:15:
Ik heb nog zo'n ouderwetse analoge enkelvoudige terugdraai meter.

Als ik bij de verschillende vergelijkers aanvink dat ik zonnepanelen heb moet ik opgeven wat ik aan kWh terug lever maar ik heb geen idee hoeveel dit is.
Ik weet wat mijn zonnepanelen totaal opbrengen maar een groot gedeelte gebruik ik om overdag rechtstreeks de auto op te laden en gaat dus niet het net op.
In de zonnepanelen software wordt dit niet apart bij gehouden en kan ik dus niet zomaar achter komen.

Enige wat ik zeker weet is het netto verbruik.

Ik zat er aan te denken om zonnepanelen niet aan te vinken en alleen het netto verbruik op te geven maar waarschijnlijk krijgen ze van de netbeheerder een seintje door dat ik zonnepanelen heb en dat geeft dan waarschijnlijk weer problemen achteraf.
Wat ik ook kan doen is zonnepanelen aanvinken en dan 0 kWh als terug levering opgeven.

Hoe zouden jullie dit doen?
Ik geef gewoon altijd de volledige opbrengst op. Nooit problemen mee gehad. Ik weet wel wat ik ongeveer zonder panelen verbruikte. Dus dat vul ik dan allebei apart in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Je moet gewoon je totale opwek invullen op die sites.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinodraqu
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
klump4u schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:57:
Dat lijkt mij niet, ik snij mij zelf in dat geval behoorlijk in de vingers.
Als ik het netto verbruik en een teruglevering van 0 kWh invul betaal ik voor een jaar € 1.635,00.
Vul ik het brutoverbruik in en de totaal opgewekte kWh dan moet ik € 2.170,00 neertellen. Dat is nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

dinodraqu schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Als ik het netto verbruik en een teruglevering van 0 kWh invul betaal ik voor een jaar € 1.635,00.
Vul ik het brutoverbruik in en de totaal opgewekte kWh dan moet ik € 2.170,00 neertellen. Dat is nogal een verschil.
Je wekt dus minder op dan dat je verbruikt?
Na een jaar staat de teller hoger?
Dan alleen je stijging van de teller opgeven.
Hoe doe je het nu dan?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
Je hebt kans dat de energiebedrijven gaan schatten.

Een oplossing is natuurlijk ook om een nieuwe meter te laten plaatsen met meerdere telwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:55
Als schatting kun je 60-70% van je opbrengst uit de omvormer noteren als teruglevering.

de meeste mensen zitten zo rond de 30% eigen verbruik, oost-west tot 40%

[ Voor 34% gewijzigd door jeroen3 op 28-08-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:45
klump4u schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:57:
Dat lijkt me niet juist. Een redelijk standaard situatie is dat je tussen de 30 en 40 procent direct zelf gebruikt.

Dus een opgave van 60% van de opwekking lijkt mij goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:22
dinodraqu schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Die bedragen die je ziet is de schatting en het voorschot. Je meter draait gewoon terug en je echte verbruik en teruglevering weet je niet, zij de leverancier ook niet. Eind van het jaar meterstand opgeven en dan krijg je geld terug, zo doe ik het in ieder geval (mijn meter is elk jaar lager dan het jaar ervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumbyifh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik heb eerlijk gezegd bij het aanvragen van mijn energiecontract niet opgegeven dat ik zonnepanelen heb liggen.
Vervolgens een mazzeltje aan de telefoon waardoor ik meer korting ontvang dan mƩt het opgeven van zonnepanelen.
In de voorwaarden staat nergens dat jij als consument verplicht bent om bij de aanvraag zonnepanelen op te voeren.

Hier ook nog een oude Ferraris meter trouwens. Met die terugleverkosten van tegenwoordig een goede keuze geweest om die te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
zumbyifh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:32:
In de voorwaarden staat nergens dat jij als consument verplicht bent om bij de aanvraag zonnepanelen op te voeren.
Je bent wel wettelijk verplicht om je panelen (en/of batterijen) aan te melden op: https://energieleveren.nl/
en die database gebruiken de leveranciers. Als jij je panelen niet hebt geregistreerd dan pleeg je een strafbaar feit en kan de energieleverancier het contract prima ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumbyifh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-10-2024
Daar heb ik ze netjes aangemeld, maar niet in het invulveld voor de energieofferte.
De contract bonus wel ontvangen als een klant zonder zonnepanelen.

[ Voor 20% gewijzigd door zumbyifh op 20-09-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
zumbyifh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:02:
Daar heb ik ze netjes aangemeld, maar niet in het invulveld voor de energieofferte.
De contract bonus wel ontvangen als een klant zonder zonnepanelen.
Je hebt dus in feiten contract fraude gepleegd door een vraag van de leverancier bij het afsluiten van het contract niet of niet juist te beantwoorden.

Het staat de leverancier dus helemaal vrij om het contract op te zeggen of alsnog een teruglever heffing in rekening te brengen en de bonus terug te eisen.
En aangezien je aangeeft dat je nog een oude teller hebt zal dat gebeuren op basis van een geschatte teruglevering die zeker niet in jouw voordeel zal uitvallen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jongetje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:49:
[...]

Je bent wel wettelijk verplicht om je panelen (en/of batterijen) aan te melden op: https://energieleveren.nl/
en die database gebruiken de leveranciers. Als jij je panelen niet hebt geregistreerd dan pleeg je een strafbaar feit en kan de energieleverancier het contract prima ontbinden.
Dat er een wettelijke verplichting bestaat is nieuw voor mij
en dat er een strafbaar feit kan worden gepleegd?
Zou ik graag zwart op wit willen zien.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-05 17:47

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

dunklefaser schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:13:
[...]

Dat er een wettelijke verplichting bestaat is nieuw voor mij
en dat er een strafbaar feit kan worden gepleegd?
Zou ik graag zwart op wit willen zien.
Je moet alles even hƩƩl goed lezen voordat je gaat aanrommelen.

Waarschijnlijk moet je aangeven dat je het naar waarheid ingevuld hebt en staat er ergens een bepaling dat ze het contract kunnen ontbinden als het niet naar waarheid ingevuld is.

Het staat inderdaad voor zo ver ik weet niet letterlijk in de wet dat je bij de aanvraag van een energiecontract moet aangeven of je panelen hebt.

Maar een contract aanvraag doen met valse informatie is vragen om problemen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Accretion schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:56:
[...]

Je moet alles even hƩƩl goed lezen voordat je gaat aanrommelen.

Waarschijnlijk moet je aangeven dat je het naar waarheid ingevuld hebt en staat er ergens een bepaling dat ze het contract kunnen ontbinden als het niet naar waarheid ingevuld is.

Het staat inderdaad voor zo ver ik weet niet letterlijk in de wet dat je bij de aanvraag van een energiecontract moet aangeven of je panelen hebt.

Maar een contract aanvraag doen met valse informatie is vragen om problemen.
Voor de duidelijkheid:
Mij ging het uitsluitend om een expliciete "wettelijke verplichting" en het "strafbare feit".
Dat er civielrechtelijke consequenties aan het niet voldoen
aan contractuele verplichtingen verbonden zijn staat op een ander blad.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• hanev001
dunklefaser schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:06:
[...]

Voor de duidelijkheid:
Mij ging het uitsluitend om een expliciete "wettelijke verplichting" en het "strafbare feit".
Dat er civielrechtelijke consequenties aan het niet voldoen
aan contractuele verplichtingen verbonden zijn staat op een ander blad.
Aanmelden zonnepanelen is verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Deze wettelijke verplichtingen kun je terugvinden in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Verordening). Wanneer je de zonnepanelen niet aanmeldt, kan jouw energieleverancier besluiten de teruglevering of saldering niet uit te voeren.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hanev001 Dank je voor verduidelijking.
Toen ik mijn eerste zonnepanelen in 2015 liet installeren bestond deze verordening nog niet.
Weet je misschien ook wanneer deze EU-verordening in NL-wetgeving is omgezet?

Als je panelen, die op het net invoeden, niet aanmeldt pleeg je dan een strafbaar feit?
Dus wat is de mogelijke straf?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:46
Een Europese verordening hoeft toch niet per se in NL wetgeving omgezet te worden dacht ik? Mij staat bij dat een verordening meteen rechtsgeldig is in alle lidstaten.
https://european-union.eu.../law/types-legislation_nl

https://www.vlaanderen.be...elden-bij-de-netbeheerder
Op het niet-aanmelden van de installatie staan boetes. Wie zijn installatie niet aanmeldt en betrapt wordt, riskeert een boete van 150 tot 20.000 euro. Dat hoogste bedrag geldt voor grote industriƫle spelers.
Dit is dus in Belgiƫ.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 21-09-2024 12:02 ]

Pagina: 1