Streaming-problemen met TP-link AC1750 EAP245 Access points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
Mijn vraag
Sinds een aantal maanden heb ik twee TP-link AC1750 EAP245 Access points aangeschaft ter uitbreiding van mijn thuisnetwerk. Ik heb glasvezel internet van KPN en heb de twee access-points via LAN aangesloten, middels een POE-switch in de meterkast.
De snelheid die bereikt wordt met beide access-points is in principe goed, het probleem is echter met grote regelmaat de verbinding stokt. Vooral met streamen van bv youtube filmpjes op mobieltjes of laden van web-pagina's. Soms moet overgeschakeld worden naar 4 of 5 G om door te kunnen gaan.
Als via de router zelf connectie gemaakt wordt, dan bestaat het probleem NIET (te verbinden omdat allen aparte SSID's hebben).

Wat meer informatie over de configuratie:
- internet dus via KNP glasvezel, 1000mbit
- router van KPN
- de access-points aangesloten per LAN via switch met POE (access-point hebben hierdoor geen stroomkabel nodig)
- zowel de router van KPN als beide access-points hebben een andere SSID, er is dus specifiek verbinding met maken met elk apparaat
- 2.4GHz en 5GHz op beide access-point ingeschakeld

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb uitgesloten dat het aan de router ligt; als verbonden wordt met de wifi van de router, dan treedt het probleem niet op.
- geexperimenteerd met de kanalen en de Tx Power (EIRP) van zowel 2.4 als 5GHz op beide access-points, zodat deze elkaar niet overlappen.

Het probleem blijft echter bestaan, heeft een van jullie suggesties?
Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via eltee op 13-09-2024 14:26)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:27
Igmp snooping kan een heel problematisch ding zijn.

Probeer de volgende dingen eens een voor een.
  • Zet die IGMP snooping in die switch eens uit.
  • Test eens met het uitzetten van je wifi op de router en maar een zo'n TP-link aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
Heeft niemand een suggestie?
Even een --bump-- als dat toegestaan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
Waarom heb je aparte SSIDs als deze op hetzelfde netwerk uitkomen?
Als je dezelfde SSID gebruikt (met dezelfde configuratie) kunnen clients zelf overstappen van AP naar AP, zodra deze een beter bereik heeft.
Dit werkt doorgaans beter dan overstappen van SSID #1 naar SSID #2 voor een beter bereik.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:12

lier

MikroTik nerd

Eens met @GarBaGe, waarbij dezelfde configuratie alle security settings betekent.
Een client kan niet overstappen van het ene naar het andere SSID. Daar is altijd een handmatige actie voor nodig, tenzij je buiten bereik komt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoals ik het lees lijkt het op een mismatch (of zelfs het ontbreken van) de settings qua IGMP-Snooping of eventueel een ontbrekende mDNS setting waardoor het streamen middels (intern) casten niet goed gaat.

Ik zou mezelf dus eerst eens op dat soort termen in de instellingen van je netwerk(en?) gaan focussen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:36
Ook geprobeerd om de transmit power van de 5Ghz hoger te zetten dan die van de 2.4 Ghz?
En idd alles hetzelfde SSID. Kan het zijn dat je accespoint verder weg staat dan de router (= grotere afstand = slechter bereik)
Vergelijk anders de wifi settings van de router eens met de instellingen van de accespoints.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
GarBaGe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:41:
Waarom heb je aparte SSIDs als deze op hetzelfde netwerk uitkomen?
Als je dezelfde SSID gebruikt (met dezelfde configuratie) kunnen clients zelf overstappen van AP naar AP, zodra deze een beter bereik heeft.
Dit werkt doorgaans beter dan overstappen van SSID #1 naar SSID #2 voor een beter bereik.
Bedankt voor je antwoord!
Dit was inderdaad mijn initiele configuratie: beide AP's dezelfde SSID als de router. Toen speelde echter ook dit probleem. Met "hulp" van het KPN forum heb ik toen de SSIS's losgekoppeld, toen werkte alleen een connectie met de router prima, alleen de AP's dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
Will_M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:53:
Zoals ik het lees lijkt het op een mismatch (of zelfs het ontbreken van) de settings qua IGMP-Snooping of eventueel een ontbrekende mDNS setting waardoor het streamen middels (intern) casten niet goed gaat.

Ik zou mezelf dus eerst eens op dat soort termen in de instellingen van je netwerk(en?) gaan focussen.
Dank voor je antwoord! Ik kan helaas beide termen (IGMP en mDNS) niet vinden als ik inlog op de AP, heeft dit model deze opties wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
Sparkiee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:56:
Ook geprobeerd om de transmit power van de 5Ghz hoger te zetten dan die van de 2.4 Ghz?
En idd alles hetzelfde SSID. Kan het zijn dat je accespoint verder weg staat dan de router (= grotere afstand = slechter bereik)
Vergelijk anders de wifi settings van de router eens met de instellingen van de accespoints.
De Tx Power van 2.4 GHzx staat momenteel op 18 dBm en die van 5GHz op 22. Vergelijk van settings van de router en de AP's zal ik doen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

eltee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:45:
[...]

Dank voor je antwoord! Ik kan helaas beide termen (IGMP en mDNS) niet vinden als ik inlog op de AP, heeft dit model deze opties wel?
Dat soort instellingen moet je gaan zoeken in de netwerkinstellingen en niet op het/een AP. Een AP is feitelijk niet veel anders of méér dan een (draadloos) verlengstuk van je netwerk(en?) in de vorm van een antenne.

Je hebt het over een PoE switch waarachter je AP hangt. In dat L2 apparaat zou je dit soort instellingen moeten kunnen vinden (en eigenlijk ook in je router welke tevens een L2 switch in zicht heeft maar gezien het feit dat je al benoemt dat je KPN als provider gebruikt met, een op basis van aanname, standaard ExperiaBox ga je dat soort zaken niet terugvinden in de configuratie van dat apparaat (staan per-default overigens al goed in de 'ExperiaBox' config van KPN)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

>>dubbel<< :> :'(

[ Voor 116% gewijzigd door Will_M op 03-09-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
Will_M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:50:
[...]

Dat soort instellingen moet je gaan zoeken in de netwerkinstellingen en niet op het/een AP. Een AP is feitelijk niet veel anders of méér dan een (draadloos) verlengstuk van je netwerk(en?) in de vorm van een antenne.

Je hebt het over een PoE switch waarachter je AP hangt. In dat L2 apparaat zou je dit soort instellingen moeten kunnen vinden (en eigenlijk ook in je router welke tevens een L2 switch in zicht heeft maar gezien het feit dat je al benoemt dat je KPN als provider gebruikt met, een op basis van aanname, standaard ExperiaBox ga je dat soort zaken niet terugvinden in de configuratie van dat apparaat (staan per-default overigens al goed in de 'ExperiaBox' config van KPN)).
Ah ok, dus niet in de AP's, van KPN heb ik een "KPN Box 12" gekregen als modem/router. De switch echter, ik wist dus niet dat daar ook zaken in te stellen waren, ik was in de veronderstelling dat het een simpel apparaatje was. Ik zal daar eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
In de switch gekeken (TP-link TL-SG105PE), daar staat de optie IGMP Snooping op "Enabled". Ook hier heb ik geen mDNS setting kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
Weer even een BUMP-je als dat toegestaan is...
Zijn er nog suggesties?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:27
Igmp snooping kan een heel problematisch ding zijn.

Probeer de volgende dingen eens een voor een.
  • Zet die IGMP snooping in die switch eens uit.
  • Test eens met het uitzetten van je wifi op de router en maar een zo'n TP-link aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• eltee
Dank!
Ik heb nu de IGMP snooping uitgezet, kijken wat dat doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltee
Tot nu toe hebben we geen problemen meer ondervonden na het uitschakene van de IGMP snooping. Bedankt allemaal!
Pagina: 1