Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:18
Hoi,

Ik heb een oude alarminstallatie uit mijn huis gehaald omdat deze op was, bedrading is gewoon stuk gegaan aangezien het al 30 jaar in de muur zat. Dit was een Veritas R8 Led bedraad alarm systeem en had diverse motionsensors en wat raamcontacten en werkte op zich OK maar het was dus niet meer bij deze tijd en had verder geen integraties met Domoticz, HA of mobiel app toegang..

Nu ben ik eigenlijk aan het kijken voor iets nieuws, omdat we wel deze veiligheid willen; maar ik zit toch even in dubio. Wij willen deze set vervangen, maar waar ik momenteel een beetje tegen aan hik, is dat we al zoveel zaken in huis hebben draaien. Ik heb Domoticz, waarbij ik aan het kijken ben voor Home Assistant. Unifi met Unifi Protect met 2 Indoor camera's (wil nog een Unifi deurbel) en buiten een camera via Synology.. Wat Philips Hue lampen, heel veel diverse shellies en nog meer Smarthome zaken (zonnepanelen, airco, CV etc). Dit werkt allemaal prima.

Waar ik met een alarmsysteem een beetje moeite mee heb, is dat we weer een heel ecosysteem in huis haal en sommige functies dan ineens dubbel gaan worden en dat met een stevig prijskaartje. Ik twijfel nog of ik dat wil. Ik zit namelijk te kijken naar een Ajax homesecurity, prima systeem lijkt me en eenvoudig in opzet.. maar Ajax kent toch wel een stevige prijskaartje en ik ga dan ook weer overlap hebben met zaken die ik misschien al in huis heb.. Aangezien ik 3 huisdieren heb en ik weinig zin heb in vals alarm, was het plan zo ie zo om meer raam en deursensoren te nemen en enkel motionsensors te nemen waar geen huisdieren komen, twee keypads voor in en uitschakelen en uiteraard een sirene.... Als ik zo een set bij elkaar klik met Ajax dan kost dat een aardig bedrag. De toegevoegde waarde is dat ik sirenes en mooie keypads kan hebben en bijvoorbeeld keypads is niet wat Shelly in het assortiment heeft, vandaar dat ik dan naar iets als Ajax grijp..
Alleen speelt bij mij het gevoel van Ajax dat het een flinke prijs heeft, maar dat ik het niet optimaal ga benutten omdat ik bijvoorbeeld al diverse camera's heb in het Unifi ecosysteem (eentje nog op de Synology) en er ook maar enkele alarm componenten gebruikt gaan worden binnen Ajax. Gevoel speelt dan of het niet zonde van het geld is; vandaar deze vraag :).
.
Ik ben even benieuwd hoe medetweakers hier mee zouden omgaan als je al zoveel smarthome hebt en eventueel ook alarm zou willen ;) Uiteraard ben ik verder wel gecharmeerd van een Ajax systeem maar de stevige prijs met alle componenten is toch nog wel iets waar ik tegen aan hik..

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou ook niet snel bewegingssensoren plaatsen, dat los ik hier (buitengebied met veel, heel veel dierenactiviteit) op met Unifi camera's. Die herkennen of iets een dier of mens is en de reactie daarop koppel ik in Home Assistant aan wat te doen.

Je zou de Unifi Smart Sensor kunnen overwegen voor deuren/ramen, dan alles zelf in HA afconfigureren, hou je het bij je bestaande ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Daarom inderdaad. Ik heb nu op de benedenverdieping twee Unifi g5 Flex camera's hangen die eigenlijk de gehele beneden verdieping laten zien. Dit vonden we prettig omdat we dan onze huisdieren ook een beetje in de gaten kunnen houden als we niet thuis zijn.
Aangezien ik nog een deurbel wil hebben van Unifi, moet mijn Dream Router ook vervangen worden (denk aan de Cloud gateway max) omdat hier niet meer camera's meer aan kunnen. Maar binnen Unifi mis ik dan raamcontact bijvoorbeeld en ik zou iets van een keypad willen om iets in en uit te schakelen... Dus ergens is Unifi denk ik geen homesecurity oplossing lijkt me..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:11

DataGhost

iPL dev

Ik vermoed dat dat Ajax-systeem met een soort certificering komt waar je verzekering blij mee is, of wellicht zelfs verplicht? Dat heb je natuurlijk niet met een zelfbouw-iets. Net als een bemande centrale erachter die door het alarmsysteem op meerdere manieren bereikt kan worden en ook een seintje geeft als de verbindingen toch allemaal plat liggen. Geen idee hoe relevant dat voor je is maar misschien iets om in het achterhoofd te houden. Idem voor draadloos vs bekabeld: veel smarthome-dingen gaan draadloos en zijn daarmee, afhankelijk van wat je voor risicoprofiel hebt, misschien volkomen nutteloos omdat ze triviaal te jammen zijn, al dan niet per ongeluk.

Dus ik zou als ik jou was eerst inschatten wat je precies allemaal van het systeem wilt, daarna eens kijken wat daar bij zou kunnen passen en daar dan alle voors en tegens van opschrijven. Ondanks dat je TS redelijk wat tekst bevat zijn er weinig eisen uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
@DataGhost Ik heb denk ik niet zo heel veel bijzondere eisen heb.

- Draadloos is prima; ik verwacht dat draadloos tegenwoordig net zo goed is dan bedraad. Ook batterijen gaan denk ik lange tijd mee dat is dus denk ik niet direct een reden. Draadloos geeft iets meer flexibiliteit waar je de sensoren wilt plaatsen. Ik kan hier en daar wel bedraad gaan (bijvoorbeeld sirene's); aangezien er nog veel lege buizen nu in de muren lopen.
- Ik hoef geen meldkamer. Ik persoonlijk heb daar slechte ervaringen mee.
- Ik wil wel een notificatie krijgen / of gebeld worden als er alarm in huis is zodat ik actie kan ondernemen hierop. Uiteraard wel HA / Domoticz integatie voor smarthome aangezien je dan nog een event met verlichting kan maken.. En een mobiele app.
- Ik wil een sirene (minimaal een binnen) hebben
- Ik wil twee keypads hebben zodat de vrouw en kinderen het alarm makkelijk kunnen in en uitschakelen anders denk ik dat het te weinig gebruikt wordt. Hoeft niet perse met een Tag..
- Plan was om 4 magneetcontacten te nemen voor de openslaande gedeeltes op de benedenverdieping en een motionsensor in de gang en de overloop te nemen. Overloop wordt niet ingeschakeld als we thuis zijn en gaan slapen.
- Motionsensor in de gang moet vertraagd kunnen inschakelen / uitschakelen.

Dat was het wel eigenlijk :). Ik heb geluk dat mijn vrouw graag een Fort Knox wil hebben, dus mijn vrouw is overal wel mee eens ;)

Een Ajax systeem kan dit allemaal zonder prpblemen.. maar je bent dan ongeveer 1000 euro kwijt voor een hub 2 4g, 2 motionsensors, 4 magneetcontacten, 2 keypads en een binnensirene.. en dat is een beetje de reden van deze topic ook.. Een paar van die sensoren voor 1000 euro en weer een systeem erbij waar je niet alle mogelijkheden van gaat benutten, is dat het waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CronoS76 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:21:
- Draadloos is prima; ik verwacht dat draadloos tegenwoordig net zo goed is dan bedraad.
Dat is het niet, dat is het eigenlijk nooit. Het wordt steeds iets beter ja, maar zoals ik zei, draadloos is echt triviaal te jammen. Dan kan geen enkele sensor meer praten met je hub. Alle WiFi- en Zigbee-sensoren werken op, tsja, het WiFi-frequentiespectrum wat over het algemeen overvol zit en daarmee onbetrouwbaar kan zijn. Je moet dan overwegen of je graag mogelijk een vals alarm hebt als voor wat voor reden dan ook de draadloze verbinding met een of meerdere sensoren wegvalt, of of je dat (tijdelijk) wilt negeren waardoor eventuele kwaadwillenden enige of alle tijd hebben om je spullen mee te nemen.

Het beeld van WiFi-camera's zonder interne opslag zal ook niet opgeslagen worden zolang een jammer actief is of de verbinding anderszins niet werkt.

Maar als je dus niet verwacht dat er veel gaat gebeuren kan draadloos prima zijn ja. Mixen kan ook, dan kan je de dingen die je echt kritisch vindt bedraad aansluiten.
- Ik wil wel een notificatie krijgen / of gebeld worden als er alarm in huis is zodat ik actie kan ondernemen hierop. Uiteraard wel HA / Domoticz integatie voor smarthome aangezien je dan nog een event met verlichting kan maken.. En een mobiele app.
- Ik wil een sirene (minimaal een binnen) hebben
- Ik wil twee keypads hebben zodat de vrouw en kinderen het alarm makkelijk kunnen in en uitschakelen anders denk ik dat het te weinig gebruikt wordt. Hoeft niet perse met een Tag..
- Plan was om 4 magneetcontacten te nemen voor de openslaande gedeeltes op de benedenverdieping en een motionsensor in de gang en de overloop te nemen. Overloop wordt niet ingeschakeld als we thuis zijn en gaan slapen.
- Motionsensor in de gang moet vertraagd kunnen inschakelen / uitschakelen.
Deze dingen kan je allemaal in HA programmeren ja.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 27-08-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
ik kan bij de magneetsensoren geen bedrading krijgen. Dus dit moet zo ie zo draadloos. De oude bedrade set waren over het algemeen allemaal motionsensors en waren de ramen niet beveiligd, maar doordat we nu wat huisdieren wil ik niet voor die optie gaan. Ook kregen we op de huisdieren vaak vals alarm met motionsensors omdat de huisdieren door de gordijnen heen liepen en dit toch een trigger gaf..
Ik zou alleen de keypads, een motionsensor in de gang en sirene's bedraad kunnen aansluiten, maar heeft denk ik niet veel toegevoegde waarde.. Ik zou de buizen nu alleen gebruiken om er stroomdraad naar toe te leggen zodat er geen batterij nodig is. Dus ergens moeten we die gok maar nemen dat er op die 2,4 ghz band niet teveel zit :)

Alleen ik zie met Domoticz / HA nog niet direct een optie hoe je een andere oplossing van een alarm systeem zou kunnen aanbieden. Een magneetcontact van Shelly kost maar een paar tientjes.. Ajax kan dit uiteraard.. en kan gekoppeld worden met HA. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CronoS76 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:02:
Alleen ik zie met Domoticz / HA nog niet direct een optie hoe je een andere oplossing van een alarm systeem zou kunnen aanbieden.
Hoe bedoel je? Je zal vast zelf een stapel automations en helpers moeten maken om het voor elkaar te krijgen ja, en HA wordt dan je "alarm hub". Dat maken kost wel tijd ja, dat zit in de prijs van een kant-en-klaar systeem al verwerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 27-08-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Tsja; is meer een vraag dan voor mij denk ik. Het was meer gerelateerd aan de hardware. Ook met HA of Domoticz heb je nog een minimale investering voor keypads, magneetcontacten, sirenes en sensoren. Dus of een paar 100 euro voor dat of toch 1000 euro voor Ajax..

• CronoS76
Toch een Ajax systeem besteld. Ik zie dat op verschillende webshops de prijzen flink aan het stijgen zijn voor Ajax componenten aangezien overal korting eraf gaat.. Dus alles maar snel gehaald :)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
Heb je al eens naar "Alarmo" (plugin in Home Assistant) gekeken?

Die kan heel veel.
En je kunt gewoon je bestaande sensor gebruiken uit je domotica als je die hebt.

Een keypad heb ik zelf opgelost door voor 60 euro een Ring Keypad gen2 (Z-wave) te koppelen aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Haha.. Bedankt! Maar ik had het Ajax systeem net aangeschaft. Werkt goed vooralsnog...
Pagina: 1