Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feyza
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo

Onze zoon staat deze schooljaar voor een belangrijke keuze: hij kan ofwel naar het 7 de BSO kantoor, of hij kan een schakeljaar doen. We weten echter niet goed welke keuze het beste voor hem is.Heeft iemand van jullie ervaring met deze opties? Wat zijn de voor- en nadelen volgens jullie? We zouden het enorm waarderen om jullie ervaringen en advies te horen.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 19:54
Volgens mij is er geen foute keuze, maar welke school doet hij nu, waar liggen zijn interesses, hoe oud is hij en welke richting wil hij op?

Soms is een tussenjaar een prima keuze om zelf ook te kijken wat je wilt, schilt heel veel wisselingen in de opleidingen verderop. Zou graag willen dat ik die keuze had gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feyza
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 28-08-2024
Eigenlijk heeft hij tot 6 de jaar bso verkoop gedaan maar nu zit hij al te bedenken ofwel doet hij 7 bso kantoor dan heeft hij diploma op zijn zak en ziet hij verder wat hij wilt zijn interesse boekhouding of Marketing zijn leeftijd is bijna 20

Ofwel doet hij schakeljaar maar als hij niet geslaagd heeft heeft hij geen diploma op zijn zak das ook een risico

[ Voor 3% gewijzigd door feyza op 27-08-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 19:54
Eigenlijk is dit dus een discussie over de waarde van diploma's. Mijn mening is dat deze afhankelijk van de economie/periode/sector in waarde verschillen.

Het is zeker mogelijk om zonder diploma's een goede carriere op te bouwen, het betekent wel dat als je iets wilt je een bepaalde drive moet hebben. Je moet je op een andere manier bewijzen want een diploma is een makkelijk een bewijs van niveau/kennis. Dat kan ook anders, denk ook aan referenties, certificaten netwerken, proeven van bekwamen etc.

Het gaat dus om uitgangspositie, wat ik begrijp is dat het 7de jaar BSO toegang geeft tot hoger onderwijs, maar is dat belangrijk?
  1. Soms toont een diploma alleen maar aan dat je de bureaucratie hebt verslagen.
  2. Niet iedereen hoeft manager te worden en zelfs dan leer je dat uit boeken?
  3. Buiten de gebaande paden is ook wel avontuurlijk en onderscheidend op je CV
Ikzelf heb niet het typische carrièrepad gevolgd, ben er zeker niet slechter van geworden.

Terug naar de vraag sluit het ene het ander uit?
  • Wat past bij hem?
  • Kan hij nu een break nemen en gaan werken en daarna nog instromen in het 7de? (maw ervaren wat hij er nu mee kan)
  • Wat is het advies van de studieadviseur/school, wat zeggen oud studenten, etc?
Waar ik wel voor zou waken is het plan voor het tussenjaar, dat is geen 12 maanden vakantie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:59
Is dit België? Misschien handig om dit toe te voegen om verwarring te voorkomen.