Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10 07:49
wanneer ik 50 of meer panelen heb, moet er een scope 12 keuring komen maar als er een pand is met 1 eigenaar die het pand opdeelt naar 2 appartementen, gaat de keuring dan over 50 panelen per meterkast aansluiting?

het gehele pand is van 1 eigenaar is en de panelen over het hele dak liggen, dus ook van appartement 2 weet ik het even niet of dit relevant is.

iemand hier ervaring mee (gehad)

[ Voor 3% gewijzigd door saxzozie op 27-08-2024 11:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:13

AlphaRomeo

FP PowerMod
Als ik het vluchtig lees is die keuring vooral bedoeld om het pand verzekerd te krijgen (of te houden). Ik zou dus in eerste instantie de opstalverzekering van het pand benaderen en hen vragen of een scope 12 keuring nodig is. Als ze ja zeggen, moet je dat sowieso doen volgens mij, anders is de boel gewoon niet verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
vanaf 50 is het verplicht, maar er zijn ook al verzekeraars die met kleinere aantallen het in de voorwaarden hebben vermeld.

maar ik lees nergens hoe die 50 > opgebouwd kan worden, of de leidende factor de meterkast aansluiting is bij gesplitste panden

[ Voor 34% gewijzigd door saxzozie op 27-08-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
saxzozie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:50:
vanaf 50 is het verplicht, maar er zijn ook al verzekeraars die met kleinere aantallen het in de voorwaarden hebben vermeld.

maar ik lees nergens hoe die 50 > opgebouwd kan worden, of de leidende factor de meterkast aansluiting is bij gesplitste panden
Het is ook vanaf 50 panelen niet verplicht, hooguit vanuit je verzekeringspolis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:13

AlphaRomeo

FP PowerMod
saxzozie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:50:
Nu kunnen wij met zijn allen gaan gokken hoe jouw verzekeraar daar over denkt, maar met één telefoontje ben je daar achter toch?

Is zo'n keuring erg duur trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:16
saxzozie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:28:
wanneer ik 50 of meer panelen heb, moet er een scope 12 keuring komen
Wat is het toch een hardnekkig gerucht dat je een scios scope 12 inspectie MOET laten uitvoeren als de pv installatie >50 panelen is.

Een scope 12 inspectie is niet wettelijk voorgeschreven. Het kan een eis zijn van je verzekeraar, of van bijvoorbeeld een verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:02
G-addict schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Wat is het toch een hardnekkig gerucht dat je een scios scope 12 inspectie MOET laten uitvoeren als de pv installatie >50 panelen is.

Een scope 12 inspectie is niet wettelijk voorgeschreven. Het kan een eis zijn van je verzekeraar, of van bijvoorbeeld een verhuurder.
Je kan ook vanuit goed eigenaarschap zien dat je het wel goedkeuren om brand te voorkomen.
Beetje raar dat je de veiligheid laat afhangen van de eisen van de verzekeraar.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 27-08-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 19:08
G-addict schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Ik moest het van de verhuurder al met mijn 30 panelen. Was nodig voor de verzekering.

En het gaf mij ook een gerust gevoel om er zeker van te zijn dat alles goed is gelegd en afgezekerd e.d.

Ik was iets van 1200 euro kwijt.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dit zul je bij je verzekeraar neer moeten leggen.

Ik kan je wel vertellen wat wij eisen voor de scope 12 (wij eisen vanaf een veel hoger aantal dan 50 pas een scope 12), maar geen enkele verzekeraar werkt hetzelfde en heeft dezelfde acceptatierichtlijnen/normen en clausuleringen voor PV-installaties en elektra.

De enige die jou het goede antwoord kan geven is je verzekeraar in deze, of als je die hebt; de tussenpersoon die het aan de verzekeraar voorlegt. Bel ze op, laat je tussenpersoon bellen, leg de situatie uit. Vraag de eisen en clausules en of de Scope uberhaupt een verplichting is vanuit je opstalverzekeraar en leg je specifieke situatie voor. Als het pand gesplitst wordt en dit was eerst niet, dan moet dit sowieso gemeld worden voor de polis en zal de polis aangepast moeten worden. (Als dit nog niet gebeurd is)

Ervan uitgaand dat het de verzekeraar is die de scope 12 verplicht.

[ Voor 28% gewijzigd door WendyW1 op 27-08-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:16
Technician- schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Je kan ook vanuit goed eigenaarschap zien dat je het wel goedkeuren om brand te voorkomen.
Beetje raar dat je de veiligheid laat afhangen van de eisen van de verzekeraar.
Natuurlijk kun je je installatie laten keuren. Maar het gaat mij erom dat ik weer lees dat je vanaf 50 panelen een scope 12 inspectie MOET laten uitvoeren. Persoonlijk ben ik nog niet echt een fan van scope 12. Deze scope is namelijk niet helemaal gestoeld op de van kracht zijnde normen, maar heeft ook nog wat aanvullende eisen welke zijn opgelegd door de verzekeraars. Dus als je denkt aan de normen te voldoen wordt je installatie wellicht nog steeds niet goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:02
G-addict schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Natuurlijk kun je je installatie laten keuren. Maar het gaat mij erom dat ik weer lees dat je vanaf 50 panelen een scope 12 inspectie MOET laten uitvoeren. Persoonlijk ben ik nog niet echt een fan van scope 12. Deze scope is namelijk niet helemaal gestoeld op de van kracht zijnde normen, maar heeft ook nog wat aanvullende eisen welke zijn opgelegd door de verzekeraars. Dus als je denkt aan de normen te voldoen wordt je installatie wellicht nog steeds niet goedgekeurd.
Dat klopt, het is voor eigenaars en ook leveranciers een verschrikkelijk middel. Ook omdat men de regels steeds aanpast.

• saxzozie
scope 12 moet niet volgens de nen normering maar wordt door verzekeraar verplicht met als richtlijn vanaf 50 panelen. maar soms ook met lagere aantallen
Pagina: 1