Waar is mijn sub?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 13:38
Mijn vraag

Ik heb een kamer waar ik hobby dj ben.
Nu heb ik t mooi ingericht met platenkasten en mijn dj setup. Er staat ook een 12 inch sub maar precies waar ik sta, hoor/voel je de bass bijna niet. Heeft natuurlijk aan de locatie van de dj set te maken. Ik wil alleen niet graag de boel anders neerzetten.

Is er iemand die tips heeft hoe ik wel sub krijg waar ik sta?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ-upZU39jvKy5mPK_usnMGiDgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sBVdh9smWOLySuvtRJXSijRv.jpg?f=user_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sub op andere plek zetten, fase gedraaid vd sub etc maakt niet uit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:20
Ooit gehoord van staande golven? Google daar eens op. Het heeft met de afmetingen van je ruimte te maken.
Je zou een extra sub kunnen neerzetten op een andere plek om de 'gaten' te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
draai je voor jezelf? Of voor de gasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
Ik draai voor mezelf en mijn vrouw 😁
Is leuker de kamer in te kijken dan tegen een muur aan

Maakt formaat woofer wat uit? Kan je dan kleinere golven krijgen zodat het gat kleiner wordt? Frequentie gaat wel omhoog dan lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-09 15:53
De golflengte van je golven is enkel afhankelijk van het geluid.
Met andere woorden, daar kan je niets aan veranderen zonder dat je geluid veranderd (en je dus eigenlijk je sub zou verliezen).

Wellicht hoor je op jouw luisterplaats geen sub, omdat er net daar interferentie ontstaat door het staande golven patroon in je kamer.
Dit patroon wordt beïnvloed door de vorm van je kamer, de plaats van de de sub, en de plaats van de luisteraar.
In de praktijk wil dit zeggen dat je je sub op een andere plaats moet neerzetten.

De optimale plaats kan je uitproberen door trial en error, of je kan de sub even verplaatsen naar de plaats "luisteraar" (dus op een barkruk of iets dergelijks achter je dj set) en dan overal in je kamer op je knieën gaan luisteren (google eens "subwoofercrawl") waar je de bas goed hoort.
Aangezien staande golven in beide richtingen hetzelfde werken, is de plaats waar je de bas goed hoort als je sub zich op jouw luisterplaats bevind, de beste plaats om die sub dan te zetten.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-09 15:53
Ik lees dat je al geprobeerd hebt de sub op een andere plaats neer te zetten.
Dit zou volgens mij toch de oplossing moeten zijn.
(de akoestiek van de kamer veranderen is niet zo voor de hand liggend, anders de plaats van de DJ set aanpassen naar ergens waar je wel de sub goed hoort).
Ik kan enkel aanraden de subwoofercrawl eens te proberen, en hopelijk is er een plek waar het geluid goed doorkomt tot aan de DJ positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
Ja inderdaad die sub crawl. Niet aan gedacht maar ga die zeker s doen. Sub op de me plek en kruipend op zoek naar t ideale punt

Thx!
Pagina: 1