Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 20:53

waseland

War... war never changes

Topicstarter
Mijn vraag

De pc van mijn vriendin lijkt niet op te starten. Het VGA-debuglicht blijft branden op het moederbord, en ik krijg geen output naar mijn schermen. Er is niets met de pc gebeurd; hij is zondagavond gewoon afgesloten, maar maandagmorgen was hij niet meer tot leven te krijgen. Na een en ander geprobeerd te hebben, heb ik geconcludeerd dat het waarschijnlijk een van de volgende componenten is:

Voeding (PSU)
Processor (CPU)
Moederbord (MBU)

Mijn vraag is of het rendabel is om dit door een professional te laten nakijken, zelf nog wat verder te onderzoeken, of gewoon de componenten te vervangen met nieuwe (nieuwe CPU, MBU, PSU indien nodig, RAM indien nodig). Er zit een Levix in het dorp, maar ik vraag me af of zij iets voor mij kunnen betekenen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 290,43€ 290,43
1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15€ 56,85€ 56,85
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 970 Evo 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,28

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- GPU in mijn eigen pc gedaan, deze werkt (gelukkig).
- CMOS-batterij verwijderd en CMOS-reset uitgevoerd.
- Alle componenten eruit gehaald en opnieuw in elkaar gezet (behalve CPU/CPU-koeler).
- Bootdrive gecontroleerd.
- RAM gewisseld (andere slots, één stick, etc.).
- Andere monitor + kabels

Alles in de PC geeft licht en alle fans (GPU, case fans, waterkoeling) draaien (de GPU fans lijken op maximaal te draaien zelfs)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Monitor gecontroleerd? Monitorkabel gecontroleerd?

Er gaan ook geen fans draaien, in de voeding, op het moederbord?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
Maasluip schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
Monitor gecontroleerd? Monitorkabel gecontroleerd?

Er gaan ook geen fans draaien, in de voeding, op het moederbord?
Ik heb een andere monitor geprobeerd, geen geluk. Alles in de PC geeft licht en alle fans (GPU, case fans, waterkoeling) draaien (de GPU fans lijken op maximaal te draaien zelfs)

Ik zal dit toevoegen in het lijstje in de originele post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:42
Misschien voeding van jouw pc er aan hangen? Dan kan je die ook uitsluiten.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:42
Makkelijkste is dan denk ik iemand vinden (eventueel tegen betaling) met compatibele componenten om nog eea te testen. Ik denk dat je omschrijving best goed is qua wat je al hebt geprobeerd, denk niet dat veel meer mogelijk is (thuis in de huidige situatie).

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 27-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Ventilatoren van videokaart op 100% zou inderdaad kunnen duiden op een probleem met de kaart (al uitgesloten) of de stroomvoorziening. Loop de kabels naar de PSU langs en wissel waar nodig PSU's uit voor zover mogelijk. De VGA LED is dan ook een volkomen logische verklaring, zonder gedetecteerde en geïnitialiseerde videokaart gaan sommige borden niet verder.

Geen ander low-end videokaartje kaartje ergens liggen die geen voeding nodig heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 27-08-2024 11:45 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:44:
Ventilatoren van videokaart op 100% zou inderdaad kunnen duiden op een probleem met de kaart (al uitgesloten) of de stroomvoorziening. Loop de kabels naar de PSU langs en wissel waar nodig PSU's uit voor zover mogelijk. De VGA LED is dan ook een volkomen logische verklaring, zonder gedetecteerde en geïnitialiseerde videokaart gaan sommige borden niet verder.

Geen ander low-end videokaartje kaartje ergens liggen die geen voeding nodig heeft?
Ik heb geprobeerd de PC te booten met de PSU van mijn huidige PC (tevergeefs, het lijkt erop dat de kabels niet goed aansluiten).

Verder heb ik alle kabels dus verwisseld en opnieuw ingeplaatst maar tot nu toe geen succes weten te hebben. Ik kan eventueel straks een PSU lenen van een vriend van me en dan zal ik het nog eens proberen. Helaas heb ik geen los PCI-e GPU'tje liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:29

HugoBoss1985

Xenotech

waseland schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Ik heb geprobeerd de PC te booten met de PSU van mijn huidige PC (tevergeefs, het lijkt erop dat de kabels niet goed aansluiten).

Verder heb ik alle kabels dus verwisseld en opnieuw ingeplaatst maar tot nu toe geen succes weten te hebben. Ik kan eventueel straks een PSU lenen van een vriend van me en dan zal ik het nog eens proberen. Helaas heb ik geen los PCI-e GPU'tje liggen.
Voor de goede orde: kabels tussen verschillende voedingen wisselen is echt af te raden, ook al past het wel.
Zeker als het verschillende merken zijn!
Of je moet heel zeker van je zaak zijn dat de kabels uitwisselbaar zijn (sommige fabrikanten hebben dezelfde OEM die de psu's fabriceert.)
Als de pinouts verschillend zijn kun je namelijk meer slopen dan wat er nu al defect is/lijkt.

Afijn het is me niet helemaal duidelijk of (hoe) je bovenstaande gedaan hebt m.b.t. de voedingen.

Je zult gewoon verschillende onderdelen moeten gaan uitsluiten dus één voor een zaken testen.

Zorg dat je een werkende(jouw) voeding goed en volledig aansluit.
Dan heb je de voeding uitgesloten.

Zorg dat je een andere goed werkende videokaart hebt, zodat je de kaart kan uitsluiten.
Vraag dat aan die vriend die je de psu gaat lenen en vraag of je de videokaart van je vriendin bij hem mag testen (of bouw die even in je eigen pc in...)

Als je uiteindelijk met alleen een moederbord, cpu, (goede)voeding en 1 strip ram uitkomt (beide strips apart en los van elkaar getest en werkend) is de cpu of het mobo defect.
Dan is het meest waarschijnlijke dat het mobo defect is.
AM4 borden zijn gelukkig betaalbaar, zeker tweedehands.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-08-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• made
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 18:54

made

.. made by made ..

Haal alles uit de kast en bouw je pc uit de kast zo minimaal als mogelijk op.
Werkt die dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
made schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:16:
Haal alles uit de kast en bouw je pc uit de kast zo minimaal als mogelijk op.
Werkt die dan wel?
Ik heb alle minimale configuraties geprobeerd maar ik kom tot geen enkele manier tot de BIOS. Ik zal moeten wachten tot ik morgen de PSU kan lenen om ook die uit te sluiten.

EDIT:

Ik heb deze lijst gemaakt als eventuele nieuwe onderdelen. Ik wil gewoon weer even geen geneuzel met die PC dus als het moet dan gebruik ik ook het liefst nieuwe onderdelen waar ze weer een aantal jaar mee vooruit kan.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 193,99€ 193,99
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,90€ 99,90
1VoedingenMSI MAG A650GL€ 79,-€ 79,-
1SSD'sKingston NV2, retail, 1TB€ 49,90€ 49,90
Totaal€ 584,69

[ Voor 71% gewijzigd door waseland op 27-08-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

waseland schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:19:
[...]

Ik heb alle minimale configuraties geprobeerd maar ik kom tot geen enkele manier tot de BIOS. Ik zal moeten wachten tot ik morgen de PSU kan lenen om ook die uit te sluiten.

EDIT:

Ik heb deze lijst gemaakt als eventuele nieuwe onderdelen. Ik wil gewoon weer even geen geneuzel met die PC dus als het moet dan gebruik ik ook het liefst nieuwe onderdelen waar ze weer een aantal jaar mee vooruit kan.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 193,99€ 193,99
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,90€ 99,90
1VoedingenMSI MAG A650GL€ 79,-€ 79,-
1SSD'sKingston NV2, retail, 1TB€ 49,90€ 49,90
Totaal€ 584,69
We horen toch nog wel graag wat nou het euvel was/wat er defect is.

Wellicht is dat iets voor een nieuw topic maar ik wil kort even inhaken/adviseren.

Overweeg de 7500f voor vergelijkbare prestaties maar een stuk minder geld tenzij je een onboard igpu nodig hebt.

Kijk of je met een paar euro wat duurder ram kan kopen, 6000 mhz cl32/30/28 is de sweetspot.
Je hebt nu een XMP kit, dat gaat vast (goed) werken maar je kan eventueel gelijk kijken naar een EXPO kit dat is vaak gegarandeerd goed i.c.m. AM5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

We horen toch nog wel graag wat nou het euvel was/wat er defect is.

Wellicht is dat iets voor een nieuw topic maar ik wil kort even inhaken/adviseren.

Overweeg de 7500f voor vergelijkbare prestaties maar een stuk minder geld tenzij je een onboard igpu nodig hebt.

Kijk of je met een paar euro wat duurder ram kan kopen, 6000 mhz is de sweetspot.
Je hebt nu een XMP kit, dat gaat vast (goed) werken maar je kan eventueel gelijk kijken naar een EXPO kit dat is vaak gegarandeerd goed i.c.m. AM5.
Mocht ik het achterhalen zal ik zeker een update plaatsen. Verder bedankt voor het advies, ik ga er naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

waseland schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

Mocht ik het achterhalen zal ik zeker een update plaatsen. Verder bedankt voor het advies, ik ga er naar kijken!
Top!

Je kan op het moederbord (en gelijk kleiner formaat!) ook nog 12 euro besparen mits je 2 vs 3 jaar garantie geen probleem vind.

De Asrock B650M HDV M.2 is een hele goede.
Ik heb die zelf i.c.m. een 7500f en 6000mhz cl32 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:37:
[...]

Top!

Je kan op het moederbord (en gelijk kleiner formaat!) ook nog 12 euro besparen mits je 2 vs 3 jaar garantie geen probleem vind.

De Asrock B650M HDV M.2 is een hele goede.
Ik heb die zelf i.c.m. een 7500f en 6000mhz cl32 ;)
Held! Hopelijk kan ze snel weer aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
Ik heb de power supply nog vervangen maar helaas hetzelfde resultaat. Ben bang dat het toch het MBU of de CPU is. Het zou ook nog de koeler kunnen zijn maar die lijkt gewoon ook te draaien. Ik denk dat het een nieuw setje wordt voor mevrouw.
Pagina: 1