Mijn vraag
De pc van mijn vriendin lijkt niet op te starten. Het VGA-debuglicht blijft branden op het moederbord, en ik krijg geen output naar mijn schermen. Er is niets met de pc gebeurd; hij is zondagavond gewoon afgesloten, maar maandagmorgen was hij niet meer tot leven te krijgen. Na een en ander geprobeerd te hebben, heb ik geconcludeerd dat het waarschijnlijk een van de volgende componenten is:
Voeding (PSU)
Processor (CPU)
Moederbord (MBU)
Mijn vraag is of het rendabel is om dit door een professional te laten nakijken, zelf nog wat verder te onderzoeken, of gewoon de componenten te vervangen met nieuwe (nieuwe CPU, MBU, PSU indien nodig, RAM indien nodig). Er zit een Levix in het dorp, maar ik vraag me af of zij iets voor mij kunnen betekenen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- GPU in mijn eigen pc gedaan, deze werkt (gelukkig).
- CMOS-batterij verwijderd en CMOS-reset uitgevoerd.
- Alle componenten eruit gehaald en opnieuw in elkaar gezet (behalve CPU/CPU-koeler).
- Bootdrive gecontroleerd.
- RAM gewisseld (andere slots, één stick, etc.).
- Andere monitor + kabels
Alles in de PC geeft licht en alle fans (GPU, case fans, waterkoeling) draaien (de GPU fans lijken op maximaal te draaien zelfs)
De pc van mijn vriendin lijkt niet op te starten. Het VGA-debuglicht blijft branden op het moederbord, en ik krijg geen output naar mijn schermen. Er is niets met de pc gebeurd; hij is zondagavond gewoon afgesloten, maar maandagmorgen was hij niet meer tot leven te krijgen. Na een en ander geprobeerd te hebben, heb ik geconcludeerd dat het waarschijnlijk een van de volgende componenten is:
Voeding (PSU)
Processor (CPU)
Moederbord (MBU)
Mijn vraag is of het rendabel is om dit door een professional te laten nakijken, zelf nog wat verder te onderzoeken, of gewoon de componenten te vervangen met nieuwe (nieuwe CPU, MBU, PSU indien nodig, RAM indien nodig). Er zit een Levix in het dorp, maar ik vraag me af of zij iets voor mij kunnen betekenen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 290,43 | € 290,43 |
1 | Moederborden | MSI X470 Gaming Pro | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H500 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15 | € 56,85 | € 56,85 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 970 Evo 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 347,28 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- GPU in mijn eigen pc gedaan, deze werkt (gelukkig).
- CMOS-batterij verwijderd en CMOS-reset uitgevoerd.
- Alle componenten eruit gehaald en opnieuw in elkaar gezet (behalve CPU/CPU-koeler).
- Bootdrive gecontroleerd.
- RAM gewisseld (andere slots, één stick, etc.).
- Andere monitor + kabels
Alles in de PC geeft licht en alle fans (GPU, case fans, waterkoeling) draaien (de GPU fans lijken op maximaal te draaien zelfs)