Geluid versnellingsbak of differentieel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 08:47
Hallo iedereen!

Ik heb een handgeschakelde Volkswagen Polo 1.0 TSI. Sinds een aantal weken hoor ik een gek geluid tijdens het rijden. Het valt het beste te omschrijven als een schurend geluid. Het geluid is duidelijk hoorbaar bij gasgeven, maar ook wanneer het gas losgelaten wordt. Zodra ik de koppeling intrap is het geluid direct weg. In z'n vrij is er ook geen geluid te horen. De dealer denkt nu aan problemen met het differentieel. Ik ben zelf niet echt bekend met de werking van een differentieel. Ik weet waarvoor het dient, maar kan dit geluid verdwijnen bij het intrappen van de koppeling? Ik dacht zelf meer aan problemen met de versnellingsbak. De reparatie gaat waarschijnlijk flink in de papieren lopen verwacht de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het diff zit in de versnellingsbak...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Klopt, dat weet ik. Maar deze stopt ook met draaien wanneer de koppeling is ingetrapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nee die zit tussen je aandrijfassen en bak mechanisch gezien.
Dus die draait altijd mee.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Dat dacht ik al. Daarom vind ik het gek dat geluid bij het intrappen van de koppeling verdwijnt. Het geluid zou bij problemen van het differentieel dan nog steeds aanwezig moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
AppleDroid schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:17:
Dat dacht ik al. Daarom vind ik het gek dat geluid bij het intrappen van de koppeling verdwijnt. Het geluid zou bij problemen van het differentieel dan nog steeds aanwezig moeten zijn?
Er komen dan minder krachten op natuurlijk.
Als je gas geeft/rijd dan drijft de motor de auto aan en als je het gas los laat drijft de auto de motor aan.

Trap je de koppeling in dan is het alleen maar een handjevol tandwielen dat draait zonder dat er echt kracht over gebracht wordt.
Die tandwielen draaien overigens ook gewoon door als je de koppeling in trapt.
Dat puur een scheiding tussen motor en bak.
Dus als je wielen draaien dan draaien de tandwielen ook gewoon.

Maar diff of bak maakt in kosten niet uit toch als je er een ruilbak onder laat zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald.42 op 27-08-2024 09:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 13:04
Ik gok op drukgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Een keertje de bak olie aftappen en verversen.
Kijken hoeveel en hoe goed de olie nog is die eruit komt en of er geen slijpsel inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Ronald.42 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Er komen dan minder krachten op natuurlijk.
Als je gas geeft/rijd dan drijft de motor de auto aan en als je het gas los laat drijft de auto de motor aan.

Trap je de koppeling in dan is het alleen maar een handjevol tandwielen dat draait zonder dat er echt kracht over gebracht wordt.
Die tandwielen draaien overigens ook gewoon door als je de koppeling in trapt.
Dat puur een scheiding tussen motor en bak.
Dus als je wielen draaien dan draaien de tandwielen ook gewoon.

Maar diff of bak maakt in kosten niet uit toch als je er een ruilbak onder laat zetten.
Oké, dankjewel voor je duidelijk antwoord. De dealer zegt alleen het differentieel te kunnen repareren en dat een ruilbak daarom niet nodig is. Overigens is het een Polo uit 2020 met 60.000 km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
AppleDroid schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Oké, dankjewel voor je duidelijk antwoord. De dealer zegt alleen het differentieel te kunnen repareren en dat een ruilbak daarom niet nodig is. Overigens is het een Polo uit 2020 met 60.000 km op de teller.
Weinig kilometers nog maar.
Tegemoetkoming van VW in de kosten? >:)

Ik zie een ruilbak uit 2023 met 3500km en een half jaar garantie voor 550 euro staan..
Wat kost je reparatie bij de dealer?

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald.42 op 27-08-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Ronald.42 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Ik zie een ruilbak uit 2023 met 3500km en een half jaar garantie voor 550 euro staan..
De dealer verwacht ongeveer 1500 - 2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
AppleDroid schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

De dealer verwacht ongeveer 1500 - 2000 euro.
Valt me ergens nog mee, had hem hoger verwacht eigenlijk bij de dealer.
Maar evenzogoed wel een aardig bedrag dat je niet verwacht bij een relatief jonge auto met weinig kilometers...

Bak er onderweg, uit elkaar en weer in elkaar en er weer onder hangen zijn ze wel een paar uurtjes zoet mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:02

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ronald.42 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Waar waarom zou je meteen ruilbak kijken? Heb je al diagnose dan?
Schakelt je auto niet of krijg je foutmeldingen op de schakelmechanisme?

Als geluid weggaat bij loslaten / intrappen van koppeling = Drukgroep / Koppeling/ of gewoon compleet Vliegwiel , been there done that.

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Noob_Saibot schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Waar waarom zou je meteen ruilbak kijken? Heb je al diagnose dan?
Schakelt je auto niet of krijg je foutmeldingen op de schakelmechanisme?

Als geluid weggaat bij loslaten / intrappen van koppeling = Drukgroep / Koppeling/ of gewoon compleet Vliegwiel , been there done that.
Dat is de diagnose van de dealer...
Ik bedenk dat ook niet.

Ik vroeg me alleen af of een ruilbak mischien niet goedkoper was dan het repareren van de huidige bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:02

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ronald.42 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Dat is de diagnose van de dealer...
Ik bedenk dat ook niet.

Ik vroeg me alleen af of een ruilbak mischien niet goedkoper was dan het repareren van de huidige bak.
Dan kan je garantie vanaf dat moment op je buik schrijven ;) ... Vooral met zo een jong wagen (gezien km's).

Heb je de diagnose / rapport ook digitaal of wil je deze delen met ons?

Ik vind het rare verschijnsel zo een jongen auto en nu al iets met differentieel....

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Noob_Saibot schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Dan kan je garantie vanaf dat moment op je buik schrijven ;) ... Vooral met zo een jong wagen (gezien km's).

Heb je de diagnose / rapport ook digitaal of wil je deze delen met ons?

Ik vind het rare verschijnsel zo een jongen auto en nu al iets met differentieel....
Het is niet mijn auto...
Maar de dealer zou er prima een andere bak onder kunnen hangen als dat voordeliger was en dan blijft de garantie gewoon.

Mischien moet je die vraag even aan @AppleDroid stellen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 27-08-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
De dealer heeft een stuk met de auto gereden. Hij gaf aan dat druklager juist geluid gaat maken bij het intrappen van de koppeling en in z'n vrij. Omdat het alleen optreed tijdens het rijden en verdwijnt bij het intrappen van de koppeling zit het probleem volgens de dealer in de versnelligbak en dan waarschijnlijk het differentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:22
Bak mag toch niet stuk gaan bij 60dkm? ben benieuwd of er nog coulance vanuit de dealer komt. Andere kant, PON/Vag heeft sch**t aan haar klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:24
flaskk schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:31:
Bak mag toch niet stuk gaan bij 60dkm? ben benieuwd of er nog coulance vanuit de dealer komt. Andere kant, PON/Vag heeft sch**t aan haar klanten.
Ligt eraan hoe er mee gereden is... Sommige mensen kunnen simpelweg niet normaal schakelen...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

AppleDroid schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:28:
De dealer heeft een stuk met de auto gereden. Hij gaf aan dat druklager juist geluid gaat maken bij het intrappen van de koppeling en in z'n vrij. Omdat het alleen optreed tijdens het rijden en verdwijnt bij het intrappen van de koppeling zit het probleem volgens de dealer in de versnelligbak en dan waarschijnlijk het differentieel.
Druklager draait in principe alleen als je de koppeling intrapt, dus diagnose van dealer klopt wat dat betreft.

Handgeschakelde versnellingsbakken hebben meestal 6 lagers: 2x ingaande as lagers, 2x uitgaande as lagers, 2x Differentieel lagers.

Als het geluid meegaat met het motortoerental (ander geluid na schakelen), is het mogelijk één van de ingaande as lagers.
Als het geluid meegaat met de snelheid van de auto is het waarschijnlijk één van de uitgaande as lagers of één van de differentieel lagers.

Intrappen van de koppeling haalt de belasting van alle 6 de lagers af, dus dat kan zeker effect hebben op het geluid dat ze maken als ze stuk zijn.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
DaWaN schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

Druklager draait in principe alleen als je de koppeling intrapt, dus diagnose van dealer klopt wat dat betreft.

Handgeschakelde versnellingsbakken hebben meestal 6 lagers: 2x ingaande as lagers, 2x uitgaande as lagers, 2x Differentieel lagers.

Als het geluid meegaat met het motortoerental (ander geluid na schakelen), is het mogelijk één van de ingaande as lagers.
Als het geluid meegaat met de snelheid van de auto is het waarschijnlijk één van de uitgaande as lagers of één van de differentieel lagers.

Intrappen van de koppeling haalt de belasting van alle 6 de lagers af, dus dat kan zeker effect hebben op het geluid dat ze maken als ze stuk zijn.
Dankjewel voor de duidelijke omschrijving. Het geluid gaat inderdaad mee met de snelheid van de auto en niet met het toerental. Bij het vasthouden van de versnellingspook (tijdens het rijden) voel ik ook iets aanlopen. Dit voornamelijk in de 2e versnelling. Het is een soort getik wat ik voel. Kan dit ook te maken hebben met een kapotte lager?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:24
AppleDroid schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Dankjewel voor de duidelijke omschrijving. Het geluid gaat inderdaad mee met de snelheid van de auto en niet met het toerental. Bij het vasthouden van de versnellingspook (tijdens het rijden) voel ik ook iets aanlopen. Dit voornamelijk in de 2e versnelling. Het is een soort getik wat ik voel. Kan dit ook te maken hebben met een kapotte lager?
Dit is overigens ook slecht voor je bak: De pook vasthouden tijdens rijden.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleDroid
Cyriel85 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Dat weet ik. Ik doe dat ook niet. Alleen even om te controleren of ik iets geks voelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:10
Cyriel85 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Uit interesse: zou je kunnen uitleggen waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Junia schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Uit interesse: zou je kunnen uitleggen waarom?
Tussen de verschillende tandwielen in je versnellingsbak zitten synchromesh ringen. Deze ringen zorgen ervoor dat als je schakelt, de 2 tandwielen die je met elkaar wil verbinden enigszins hetzelfde toerental krijgen zodat ze gemakkelijk in elkaar kunnen schuiven. Met de hand op de pook kun je onbewust druk zetten op het schakelmechanisme in de versnellingsbak en bedien je dus continue die ringen die dan overmatig slijten. Bij extreme slijtage is bepaalde versnellingen in schakelen (bijna) niet meer mogelijk of kan het alleen nog met een boel gekraak.

Je achteruit versnelling heeft nog altijd geen synchromesh, de tanden op dat tandwiel zijn ook recht in plaats schuin (uitgevonden door André Citroën, vandaar het Citroën logo). Daarom kun je tijdens vooruit rijden/rollen van de auto nooit de achteruit inschakelen. En vanwege de rechte tanden op de achteruit versnelling, hoor je ook die 'loei' als je met een stevig gangetje achteruit rijd.

Voor de tijd van synchromesh, als je bijvoorbeeld van 1 naar 2 wilde schakelen trap je de koppeling in, schakel je naar neutraal, koppeling los, wacht tot juiste lagere toerental bereikt is, koppeling in, en dan 2e versnelling inschakelen. Wil je terugschakelen is het hetzelfde verhaal, maar dan in de neutraal met de koppeling los moet je zelf gasgeven om de tandwielen op het juiste toerental te krijgen om de lagere versnelling in te schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 27-08-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Het probleem van AppleDroid is een lastige, je moet de boel gaan losnemen of zelfs vervangen om dingen uit te sluiten, want het blijft gissen. Je kunt eens zoeken naar een versnellingsbak revisie bedrijf in de buurt en hun een proefrit laten maken. Die zullen wel kunnen herkennen waar het geluid vandaan komt.

Ik heb zelf pas geleden afscheid genomen van mijn Citroën, die ook herrie had in de versnellingsbak, eigelijk al vanaf dat ik de auto had 9 jaar geleden. De laatste 2 jaar werd dat geluid steeds erger. Kort na aanschaf van de auto is er een nieuwe koppelingsset ingekomen, maar dat was niet de oplossing, het geluid bleef. Iedere garage zei me dat het flink wat arbeidsuren kost omdat de boel uit elkaar moet om achter de oorzaak te komen. Ik heb de bakolie eens laten controleren op troep van overmatige slijtage maar niks gevonden. Bakolie ook vervangen voor verse, maar geen oplossing. Aandrijfassen vervangen om homokineten uit te sluiten, zelfs onderste motorsteun (die een lager bevat waar aandrijfas doorheen liep).

Uiteindelijk vorig jaar 1 garage die na vervangen van de banden een korte proefrit maakte en direct riep dat dit van de versnellingsbak kwam en hun advies was (ook gezien de leeftijd en waarde van de auto) om er mee door te rijden tot de versnellingsbak eronderuit viel en dan een keus maken voor verkoop van auto of ruilbak eronder.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 27-08-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:10
FastFred schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

Tussen de verschillende tandwielen in je versnellingsbak zitten synchromesh ringen. Deze ringen zorgen ervoor dat als je schakelt, de 2 tandwielen die je met elkaar wil verbinden enigszins hetzelfde toerental krijgen zodat ze gemakkelijk in elkaar kunnen schuiven. Met de hand op de pook kun je onbewust druk zetten op het schakelmechanisme in de versnellingsbak en bedien je dus continue die ringen die dan overmatig slijten. Bij extreme slijtage is bepaalde versnellingen in schakelen (bijna) niet meer mogelijk of kan het alleen nog met een boel gekraak.

Je achteruit versnelling heeft nog altijd geen synchromesh, de tanden op dat tandwiel zijn ook recht in plaats schuin (uitgevonden door André Citroën, vandaar het Citroën logo). Daarom kun je tijdens vooruit rijden/rollen van de auto nooit de achteruit inschakelen. En vanwege de rechte tanden op de achteruit versnelling, hoor je ook die 'loei' als je met een stevig gangetje achteruit rijd.

Voor de tijd van synchromesh, als je bijvoorbeeld van 1 naar 2 wilde schakelen trap je de koppeling in, schakel je naar neutraal, koppeling los, wacht tot juiste lagere toerental bereikt is, koppeling in, en dan 2e versnelling inschakelen. Wil je terugschakelen is het hetzelfde verhaal, maar dan in de neutraal met de koppeling los moet je zelf gasgeven om de tandwielen op het juiste toerental te krijgen om de lagere versnelling in te schakelen.
Bedankt voor de fijne uitleg! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
offtopic:
Ik moet mezelf even corrigeren, Andrë Citroën was niet de uitvinder van de schuine tanden op tandwielen (die stiller, efficienter en makkelijker te schakelen zijn dan rechte tanden), maar hij kocht het patent en gebruikte het als eerste fabrikant in zijn auto's. En het is waar het Citroën logo vandaan komt.

Het plaatje hieronder een 'double helical gear', in auto's wordt de enkele variant toegepast waardoor tandwielen gemakkelijker in elkaar kunnen schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Engrenages_-_85.488_-.jpg/800px-Engrenages_-_85.488_-.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 27-08-2024 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppleDroid
Update:

De auto is inmiddels weer gerepareerd. Er is een nieuwe versnellingsbak geïnstalleerd. Volkswagen heeft alle kosten voor eigen rekening genomen, dus ik heb niks hoeven te betalen. Heel erg netjes van VW. De auto maakt nu geen gekke geluiden meer.
Pagina: 1