Gezocht: laptop voor simpel thuisgebruik, maar met wat marge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 21:56
Ook ik meld me even met het verzoek tot meedenken. Ik kom er niet helemaal uit.
Op dit moment heb ik ASUS-laptop van acht jaar oud, met een i5-6200U en 12Gb RAM. Destijds gekocht met het idee een wat overbemeten apparaat te kopen zodat ik er lang mee kan doen. Ik vind het zonde om spullen erg vroeg weg te gooien als het gewoon lang mee kan. Dus ook voor de nieuwe geldt: hij moet een jaar of wat mee kunnen. Als ie daarom nu 100 euro meer kost en daardoor twee jaar langer mee kan, is dat prima. De huidige heb ik zo'n twee jaar geleden het geheugen een upgrade gegeven en daardoor de levensduur verlengd, nu is 't wel klaar denk ik.

Wat ga je met je laptop doen?
Hij mag gewoon op Windows draaien. Ik game eigenlijk amper. Nu speel ik nog wel eens een oude versie van Command & Conquer, ik wil eens een potje Need for Speed of een oude GTA doen, maar dat was het wel. Als GTA 6 komt zit ik wel met een probleem want ik wil er eigenlijk geen console voor kopen. Dus liefst ben ik daarop wel enigszins voorbereid.
Verder vooral surfen/mailen/Youtube/tekstverwerken, niks spannends. Behalve GTA 6 dus volgend jaar ofzo.

Wat is je budget?
De Asus kostte na een mooie deal op m'n werk zo'n 600 euro. Dat was leuk. Als het nu weer zoiets wordt: top. Wordt het 800-850 euro? Ook oké. Bedrag van vier cijfers voor de komma? Niet oké.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop mag best iets zwaarder zijn. Ik hou van een groot beeld, dus 15,6" is het minimum. De laptop gaat soms mee op vakantie, maar gaat van tafel naar auto naar huisje. Er hoeft amper mee gelopen te worden dus een paar honderd gram meer of minder maakt niet uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik wil iets dat een tijdje meegaat en rust uitstraalt. Geen gamingunit met rode toetsen enzo.
Plus: hij moet stil zijn! Ik heb een hekel aan nodeloos geluid, dus liefst een stille fan, geen nodeloos gerammel van toetsen, etc. Daarnaast is een hdmi-aansluiting handig.
Ook is een numeriek toetsenbord een eis, en het liefst ook nog (heel sterke wens) dedicated toetsen voor home, pgup, pgdn en end. Als dat nog bestaat. Ik zie het niet of ik kijk naar de verkeerde modellen?
Accu maakt niet zo veel uit, hangt veel aan de lader. Verlicht toetsenbord ook niet belangrijk, hoe meer rust hoe beter.

Ik zag bij Coolblue deze: https://www.coolblue.nl/p...ro-16arh7-82sn00blmh.html, extra voordelig in de Tweedekans en daardoor aantrekkelijk.
Daarnaast zag ik bij Bol een Asus:
https://www.bol.com/nl/nl...691398/?s2a=#productTitle
Maar los van dat die enkel vandaag nog in aanbiedingsprijs is, zie ik veel reviews over hoge temperaturen en snel aanslaande fans. Die valt dan dus ook weer af.

Is 16Gb genoeg als nu 12Gb al (te?) weinig is? Plus opslag: ik heb nu 70-80% van m'n SSD van 512Gb in gebruik, mogelijk toch maar meteen naar 1Tb? Dan zit ik safe voor de toekomst. Ik ben niet van allerlei clouddiensten maar wil de boel gewoon in eigen beheer houden.
Als ik in de Pricewatch filters 32Gb/1Tb/16" erin gooi komt deze naar voren:
uitvoering: Acer Aspire 7 A715-76G-56G7.
Maar misschien kan 16Gb/512Gb ook wel gewoon?

Of kan ik beter op Marktplaats kijken naar een tweedehands Elitebook bijv? Tweedehands vind ik ook prima, maar dan moet prijs/kwaliteit wel goed op orde zijn en ik vind het lastig om daar een goed oordeel over te vellen. Sterker nog, als ik enkel daardoor de juiste toetsen kan krijgen (numeriek + dedicated home-end enzo) kies ik nog eerder voor tweedehands. Al blijft dan wel de uitdaging van de juiste zoeken overeind...

Wie kan/wil er meedenken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:14
16 gb zou voldoende moeten zijn voor een laptop, zeker voor beetje surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Helder, dat maakt de zoektocht wellicht al iets minder prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Vandaag nog maar eens in de wereld van HP gedoken. Probooks en Elitebooks bekeken. Die hebben wel wat meer dedicated buttons en lijken daarmee goed in mijn straatje te passen. Ik zie de prijzen wel al gauw richting 900+ euro lopen helaas.

Iemand nog feedback op waarom dat juist wel of niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Net in ander draadje dit gepost:

Heb paar maanden geleden een HP Elitebook (v&a aangeboden: HP EliteBook 840 G8 (35T71EA)) tweedehands gekocht voor E320. Super degelijke laptop, alles erop en eraan, kan ik jaren mee vooruit. En in de praktijk veel beter dan laptops die je nu nieuw voor 500-600 koopt. Dit soort machines worden regelmatig aangeboden.

Ik speel soms een beetje World of Tanks, gaat prima met wat lagere settings (60-70fps). De games die jij noemt weet ik niet.
Succes.

Voorbeeld: v&a aangeboden: HP EliteBook 850 G8

[ Voor 11% gewijzigd door Svinken op 02-09-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik ga daar inderdaad nog wel eens naar kijken tzt.

M'n huidige laptop ging gebukt onder cpu en mem eating door Firefox. Ben nu tijdelijk even Chrome gaan gebruiken en hij loopt nu weer prima dus de aankoop wordt alsnog even uitgesteld.

Ik had overigens een HP ProBook op 't oog inmiddels, 749 euro: https://www.bol.com/nl/nl...arantie/9300000152682618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Pannencouque

Heb je de tweakers BestBuyGuides al geraadpleegd? https://tweakers.net/best-buy-guide/laptops/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:48
Pannencouque schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:58:
Vandaag nog maar eens in de wereld van HP gedoken. Probooks en Elitebooks bekeken. Die hebben wel wat meer dedicated buttons en lijken daarmee goed in mijn straatje te passen. Ik zie de prijzen wel al gauw richting 900+ euro lopen helaas.

Iemand nog feedback op waarom dat juist wel of niet te doen?
Voor GTA 6 heb je wel een dedicated videokaart nodig anders ga je het niet kunnen spelen. Als je weer 8 jaar met een nieuwe laptop hoopt te doen zou ik toch die 100 euro meer uitgeven. Kijk ook naar of je het geheugen of de ssd makkelijk kunt upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even een snelle post: ik weet niet wat de eisen zijn voor GTA 6 maar als je een recente Ryzen 7 CPU hebt (7840hs, 8845hs) met de Radeon 780m shared videokaart dan kom je ook een heel eind. Ik speel er zelf Cyberpunk 2077 op met low/medium gemixte settings. Dan heb je ook de voordelen van een zeer snelle CPU, laag energieverbruik/goede accuduur en een lichtere laptop.

Deze was gisteren nog 799,- (zelfs met 32GB ram) maar is vandaag helaas verlopen: https://www.mediamarkt.nl...32-gb-512-gb-1810317.html

Zou de aanbiedingen wat in de gaten houden en evt wachten tot black friday, als je de tijd hebt

[ Voor 3% gewijzigd door SEA Ninja op 03-09-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Jup, daar was ik begonnen maar daar kwam ik telkens met enkele van de eisen niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Advizor schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:29:
[...]

Voor GTA 6 heb je wel een dedicated videokaart nodig anders ga je het niet kunnen spelen. Als je weer 8 jaar met een nieuwe laptop hoopt te doen zou ik toch die 100 euro meer uitgeven. Kijk ook naar of je het geheugen of de ssd makkelijk kunt upgraden.
Goed punt, daar twijfel ik dus over. De huidige is nu dus alweer even opgelapt dus kan weer effe door. Mogelijk wacht ik nog wel een jaartje met vervanging.
Geheugen upgraden is inderdaad een pre. Ik begreep ook dat DDR5 beter is dan DDR4 dus als ik dat binnen budget kan krijgen ga ik daar ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
SEA Ninja schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:49:
Even een snelle post: ik weet niet wat de eisen zijn voor GTA 6 maar als je een recente Ryzen 7 CPU hebt (7840hs, 8845hs) met de Radeon 780m shared videokaart dan kom je ook een heel eind. Ik speel er zelf Cyberpunk 2077 op met low/medium gemixte settings. Dan heb je ook de voordelen van een zeer snelle CPU, laag energieverbruik/goede accuduur en een lichtere laptop.

Deze was gisteren nog 799,- (zelfs met 32GB ram) maar is vandaag helaas verlopen: https://www.mediamarkt.nl...32-gb-512-gb-1810317.html

Zou de aanbiedingen wat in de gaten houden en evt wachten tot black friday, als je de tijd hebt
Goed punt. Ik zie veel Intels voorbij komen maar Ryzen is voor mij net zo prima - ik ben te eenvoudige gebruiker om een verschil te merken.
Hoge settings boeien me ook niet zo, de gameplay moet soepel zijn en ik moet me af en toe een uurtje kunnen vermaken, meer niet. De rest van de tijd moet het gewoon een stil huis-tuin-en-keuken-apparaat zijn.

800 euro voor zo'n configuratie is wel netjes. Goed idee van Black Friday wel, daar had ik niet aan gedacht.
Pagina: 1