Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenoliemans
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 23:51
Sinds een paar jaar ben ik een huis uit 1912 aan het renoveren/isoleren. En ga nu bezig met de wc die zich bevind tussen de buitengevel en de nieuwe technische ruimte. Ik wil achter het inbouwreservoir de volgende leidingen leggen voor de buitenunit van de warmtepomp en eventuele laadpaal.

Voor laadpaal
  • grondkabel 2 x 4mm2
  • grond utp kabel
Voor buitenunit wp
  • grondkabel 2 x 4mm2
  • controle kabel
  • koudemiddel heen 32mm
  • koudemiddel terug 32mm
Welke buizen moet ik hebben voor de koudemiddel buizen?
En zie ik iets over het hoofd? Vast wel :-)

Beste antwoord (via jeroenoliemans op 27-08-2024 12:47)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:47

Wuursj

want worst is al bezet

Die koudemiddel leidingen tussen binnen en buiten unit neemt normaliter je installateur mee, passend bij je WP qua maat en verbinding. Die zou ik niet alvast leggen maar wel wellicht al een doorvoer voor maken. Deze worden dan ook gevacumeerd bij het aansluiten. Zoek op koelleiding of aircoleiding als je ze toch al wilt aanleggen.

Gelukkig zijn de doorgaans ook kleiner dan 32mm (en verschillend van formaat voor ingaand en uitgaand omat de ene een gas is en de andere een vloeistof). Er komt wel nog isolatie bij.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TXKAEJ5.png
Al met al weet ik niet of het handig is om die leiding zo permanent weg te werken achter je wc.

Wat voor formaat WP denk je te gaan nemen? Sowieso geen 2x4mm2 leiding maar minstens 3x want je wilt ook aarde. Of zoals gezegd meteen 3 fase aanleggen maar dat hangt van formaat af. Mijne (5,5kw) had aan 3x2,5mm2 voldoende, en nog eens 3x2,5mm2 voor het backup element. Die kon ook als 3 fase (5x2,5mm2) voor meer back up vermogen. Ik heb 19mm pvc buisjes getrokken waar nog altijd een adertje bij kan.

Qua stuurstromen: mijn WP bleek voor 'silent mode' nog een extra setje stuurstroomdraadjes nodig te hebben. Dat maakte 2 aders tot aan de binnenunit voor thermostaat en 4 adets tussen binnen en buiten. Zeker met maar 2 meter afstand kosten een paar extra aders erg weinig.

[ Voor 55% gewijzigd door Wuursj op 27-08-2024 13:38 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:50
Leg voor de laadpaal een 3-fase kabel aan, heb je veel meer aan. Ook als je nu nog geen 3 fase gaat gebruiken.

Voor de WP 2 sets leggen, veel units hebben een aparte groep nodig voor het elektrische element dat er ook in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe ver is de afstand naar laadpaal?

En ik zou 2x utp leggen.
1 voor ethernet, en 1 voor de p1 meter.
(Ja, kan ook via 1 kabel, maar je kunt het maar 1x goed aanleggen)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Koudemiddel 32mm?? Welk type warmtepomp heb je want ik vermoed dat dat niet klopt en je waarschijnlijk iets anders bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Laadpaal 5x4mm2 + 2x UTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 20:52
Veel meer kabels voor je wp. Ik zou minimaal 4x1mm2 stuurstroomkabel en twee maal.een 3x2,5 ymvk, dan nog ethernetkabel erbij en een 2x0.8mm2 voor de controller/thermostaat.

Ook bedoel.je denk ik 32mm leidingen voor het cv-water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenoliemans
Bedankt allemaal alvast, ook voor de drie fasen ga ik me voor inlezen

- De afstand binnen en buitenunit is ongeveer 2 meter
- uponor 32mm ligt al klaar voor de aansluiting van de binnen unit naar de cv installatie.
- ik had begrepen dat er tussen de buiten en binnenunit ook vloeistof heen en weer gaat wat door een installateur gedaan moet worden, en dat die vloeistof corrosief kan zijn, vandaar de vraag welke leidingen hiervoor....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Die koudemiddel leidingen tussen binnen en buiten unit neemt normaliter je installateur mee, passend bij je WP qua maat en verbinding. Die zou ik niet alvast leggen maar wel wellicht al een doorvoer voor maken. Deze worden dan ook gevacumeerd bij het aansluiten. Zoek op koelleiding of aircoleiding als je ze toch al wilt aanleggen.

Gelukkig zijn de doorgaans ook kleiner dan 32mm (en verschillend van formaat voor ingaand en uitgaand omat de ene een gas is en de andere een vloeistof). Er komt wel nog isolatie bij.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TXKAEJ5.png
Al met al weet ik niet of het handig is om die leiding zo permanent weg te werken achter je wc.

Wat voor formaat WP denk je te gaan nemen? Sowieso geen 2x4mm2 leiding maar minstens 3x want je wilt ook aarde. Of zoals gezegd meteen 3 fase aanleggen maar dat hangt van formaat af. Mijne (5,5kw) had aan 3x2,5mm2 voldoende, en nog eens 3x2,5mm2 voor het backup element. Die kon ook als 3 fase (5x2,5mm2) voor meer back up vermogen. Ik heb 19mm pvc buisjes getrokken waar nog altijd een adertje bij kan.

Qua stuurstromen: mijn WP bleek voor 'silent mode' nog een extra setje stuurstroomdraadjes nodig te hebben. Dat maakte 2 aders tot aan de binnenunit voor thermostaat en 4 adets tussen binnen en buiten. Zeker met maar 2 meter afstand kosten een paar extra aders erg weinig.

[ Voor 55% gewijzigd door Wuursj op 27-08-2024 13:38 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 20:52
warmtepompen gaan allemaal richting monoblocks, dus geen koudemiddel meer dat tussen binnen- en buitenunit heen en weer gaat maar alleen nog maar water dat opgewarmd wordt en weer terugkomt. Dus de leidingen uit het plaatje van @Wuursj zijn vaak niet nodig maar wel bijv. 32mm alupex. Dat kun je in principe al gewoon leggen, zorg voor wat overlengte en een goede plek om de aansluiting naar buiten te maken. Bijv. in je kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Fr33z ja met een monoblock heb je zeker gelijk maar TS heeft het expliciet over een binnen en buiten unit en dus een split opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenoliemans
@Fr33z Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb nu een heel mooi plekje voor een buitenunit onder een vast raam, ik ben bang dat een monoblock boven het raam uit gaat steken.

maar ik kan overwegen om een monoblock verder weg te plaatsen

@Wuursj bedankt voor je heldere info. formaat wp wordt denk ik toch wel 7-8kw. ik denk dat ik alle bekende kabels ga leggen en 2, zo recht mogelijke mantelbuizen waar 32mm alupex doorheen kan. dan kan hou ik beide opties open. mis is misschien hier en daar wel isolatie, maar de afstand is klein

bedankt allemaal, goed geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:54
Liggen de kabels een stuk door de grond? Gebruik dan Ymvk-as kabel.
En neem een kabel met een nulader. Dus een 5 aderige Ymvk of een 4 aderige Ymvk-as kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenoliemans
Bedankt allemaal, ik ga toch voor een monoblock, gemakkelijker, geen gedoe en ze zijn er ook rond 80cm hoog. En dan wordt dit het lijstje kabels/buizen

Laadpaal (grond kabels)
YMvK-AS Grondkabel 4x4
2 keer ethernet grond

Warmtepomp
2x Stuurflex kabel 1mm 5 aderig
1 x ethernet kabel
2x 32mm uponor
Buitenkabel 5x2,5
Buitenkabel 3x4, just to be safe
Verwamingslint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 23:36
Heb je genoeg ruimte om een 70 of 90mm mantelbuis te leggen? Dan kun je, op de uponor buizen na, alle leidingen er later precies op de gewenste lengte doorheen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenoliemans
Even de terugkoppeling, vandaag de leidingen geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DvjnyPSjW4-OrEbydjTMrrs6FU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOyPJQgGCOpzJROVlwaQ08AB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_cvxDL-AXAodgQwunoHpO4m9tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSf7tQagjDyfoIJWc1tjizln.jpg?f=fotoalbum_large

Laadpaal (grond kabels)
YMvK-AS Grondkabel 4x4 16m
2 keer ethernet grond 16m

Warmtepomp
2x Stuurflex kabel 1mm 5 aderig 5m
1 x ethernet kabel 5 m
2x 32mm uponor 8m totaal
Buitenkabel 5x2,5 7m
Buitenkabel 3x4, just to be safe 7m
Buitenkabel 3x2,5 7m

Zien we over een jaar of drie wel weer of het voldoende was. Ik heb nog een mantelbuis 100mm overwogen maar ik vond dit ,relatief, mooier voor de gevel
Pagina: 1