Elektrische boiler: kalk verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
De titel zegt het al.

Ik woon in Amsterdam waar de kwaliteit van het water bagger is en hard, mijn boiler zit vol met limescale (weet het Nederlands woord even niet)

Ik heb geen idee hoe ik deze moet verwijderen, ik heb zelf deze boiler:

https://elektrischeboiler...o-100-elektrische-boiler/

Deze tutorial zegt mij ook niets:

YouTube: How to water heater descaling

Het liefst koop ik in de toekomst een ontharder dat AL het kalk verwijdert uit mijn water want ik vind het niet lekker en mijn apparaten gaan niet stuk.

Maar hoe verwijder ik blokken met limescale nu? :( :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:09
melkislekker schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:02:
De titel zegt het al.

...mijn boiler zit vol met limescale (weet het Nederlands woord even niet)

...dat AL het kalk verwijdert uit mijn water ..
Kijk, je weet het al.
Limescale = kalk (of kalkaanslag).

Anyway, waarom wil je de kalk verwijderen van je elektrische boiler?
Een eenvoudige elektrische boiler heeft eigenlijk geen last van de kalkaanslag en gaat hierdoor NIET minder goed werken.
Gewoon laten zitten, dus :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
GarBaGe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:36:
[...]

Kijk, je weet het al.
Limescale = kalk (of kalkaanslag).

Anyway, waarom wil je de kalk verwijderen van je elektrische boiler?
Een eenvoudige elektrische boiler heeft eigenlijk geen last van de kalkaanslag en gaat hierdoor NIET minder goed werken.
Gewoon laten zitten, dus :)
Natuurlijk heeft die boiler er last van. Die kalk moet ook meeverwarmen, als dat op je element vastzit verwarmt die dus langzamer. Daarnaast zit er minder water in je boiler want waar kalk zit kan geen water zitten.

Ik heb hier eens foto's gepost van hoeveel kalk brokken er uit mijn Quooker kwamen na een jaar of drie. Een steelpannetje vol. Nu heb ik een ontharder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
No Hands schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

Natuurlijk heeft die boiler er last van. Die kalk moet ook meeverwarmen, als dat op je element vastzit verwarmt die dus langzamer. Daarnaast zit er minder water in je boiler want waar kalk zit kan geen water zitten.

Ik heb hier eens foto's gepost van hoeveel kalk brokken er uit mijn Quooker kwamen na een jaar of drie. Een steelpannetje vol. Nu heb ik een ontharder.
Heb al een jaar aan een ontharder gedacht en helaas is er niets van gekomen.
Momenteel eerst de kalkaanslag (wat echt grote brokken zijn) weghalen of weg laten halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wanneer je een echte waterontharder, met hars en spoelzout, installeert dan lost de aanslag in je boilervat langzaam aan op.

Ik heb een waterontharder en ik heb dit gezien met een spoelbak van een toilet. Deze zat ook helemaal vol met kalkaanslag, na de installatie van de waterontharder was na een paar maanden de bak helemaal schoon en vrij van kalk.

* mkleinman heeft een Aquacell waterontharder sinds 2010.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
Geen oplossing voor nu, maar er zijn ook (duurdere) e-boilers met indirecte verwarming, dus komt er geen kalkaanslag op het warmte-element.
Pagina: 1