Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-09 20:47
Hi all,

Ik wil binnenkort een huis gaan kopen en wil hiervoor een hypotheekadviseur en een aankoopmakelaar inschakelen. Nu Zijn de bedragen ontzettend breed.

Gemiddeld zit een hypotheekadviseur rond de 2.500 met uitschieters boven de 3.000. Echter bij rondzoeken kwam ik via de Rabobank de volgende tegen: https://www.advieskeuze.nl/hypotheek/zoekresultaat?c=nfgpvs en kom ik bijv bij de https://dehypotheekfabriek.nl/ uit die maar 999,- rekent.

Ik wil een combinatie doen met een familiehypotheek en kan dit blijkbaar zonder enige verplichting laten ondertekenen via dit document. https://www.ikbenfrits.nl...sluiten/familiehypotheek/ Oftewel volgens mij geen reden om dit door een adviseur te laten doen?

Voor een aankoopmakelaar hetzelfde. In Utrecht zijn ze momenteel reten duur. rond de €4.000,- maar waarom zou ik niet 1 van deze kiezen? https://www.aankoopmakela...ergelijk-tarieven#content hier bedraagt de goedkoopste in zeist - Utrecht 1.500,-

Zitten hier een addertje onder het gras? Waarom kan dit zo verschillend zijn of mis ik iets?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-09 10:55
Wij zeggen altijd: "Pay peanuts, get monkeys"

Even goed naar de voorwaarden kijken, en wat je waarschijnlijk gaat missen is toespitsing op jouw persoonlijke situatie.

Zelf goede ervaring met Viisi, die rekenen 300 euro extra voor een familiebankconstructie.

[ Voor 78% gewijzigd door Black Sparrow op 26-08-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:27

MJV

Die "'combinafie met familiehypotheek" daar zijn de meeste geldverstrekkers niet zo'n fan van. En goede kans dat je dit via de 999-euro aanbieder dan ook niet voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En je moet appels niet met peren vergelijken.

Oftewel, wat heb je precies nodig aan advies tegen welk kwaliteitsniveau?

Een makelaar die lokale markt kent, helpt bij het inzichtelijk maken van je wensen, het zoeken, meegaan naar bezichtigingen vraagt wel iets meer dan iemand die alleen automatische mails stuurt en 1x meedenkt in de onderhandelingen.

Als je weet wat je wilt en hoe je het wilt dan heb je geen advies nodig en zou ik de makelaar overslaan en een hypotheek direct afsluiten zonder advies.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 26-08-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
MJV schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:23:
Die "'combinafie met familiehypotheek" daar zijn de meeste geldverstrekkers niet zo'n fan van. En goede kans dat je dit via de 999-euro aanbieder dan ook niet voor elkaar krijgt.
Als ik eerst een hypotheek afsluit bij een bank en daarna via mijn ouders dan weet de bank in principe dit toch niet? Was even niet logisch aan het nadenken

[ Voor 5% gewijzigd door RaiderZ op 26-08-2024 19:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaiderZ
Sethro schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:23:
En je moet appels niet met peren vergelijken.

Oftewel, wat heb je precies nodig aan advies tegen welk kwaliteitsniveau?

Een makelaar die lokale markt kent, helpt bij het inzichtelijk maken van je wensen, het zoeken, meegaan naar bezichtigingen vraagt wel iets meer dan iemand die alleen automatische mails stuurt en 1x meedenkt in de onderhandelingen.

Als je weet wat je wilt en hoe je het wilt dan heb je geen advies nodig en zou ik de makelaar overslaan en een hypotheek direct afsluiten zonder advies.
Voor nu wat ik een hypotheekadviseur heb zien doen is rond klikken in hun systeem en zegt ie, ik zou 10 jaar vast doen en op laagste rente kieze. Neem aan dat dit een budget hypotheekverstrekker ook doet voor minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Black Sparrow
RaiderZ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:27:
[...]Als ik eerst een hypotheek afsluit bij een bank en daarna via mijn ouders dan weet de bank in principe dit toch niet?
Dan zegt de bank toch: je hebt niet genoeg geld voor het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
RaiderZ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:29:
[...]
Voor nu wat ik een hypotheekadviseur heb zien doen is rond klikken in hun systeem en zegt ie, ik zou 10 jaar vast doen en op laagste rente kieze. Neem aan dat dit een budget hypotheekverstrekker ook doet voor minder.
Dit, en hij neemt de wettelijke zorgplicht over van de hypotheekverstrekker. Daar mag jij voor betalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:44
RaiderZ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

Zo verkoop ik mijzelf ook altijd als IT’er, want ik hoor dit ook vaak. Daarom stel ik mijn offertes altijd zo op:
Drukken op de knoppen: € 1
Weten op welke knoppen te drukken: € 249

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:48
[...]

Als ik eerst een hypotheek afsluit bij een bank en daarna via mijn ouders dan weet de bank in principe dit toch niet?
Hoe bedoel je dit precies? Als je een hypotheek afsluit bij de bank voor de aankoop van een huis zul je moeten laten zien dat je het huis kunt betalen. Dat kan met enkel de hypotheek van de bank of een combinatie van die hypotheek met eigen geld. Als je nog een lening bij familie nodig hebt moet je dat aan de bank melden en wordt de hypotheek die je daar kunt krijgen lager. Als je eerst het huis koopt met een hypotheek bij de bank zie ik niet hoe/waarom je daarna nog een hypotheek bij familie wil hebben, zonder dat de bank daar iets over te zeggen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Als ik eerst een hypotheek afsluit bij een bank en daarna via mijn ouders dan weet de bank in principe dit toch niet?
Hiermee heb je het antwoord al gegeven, zoek een fatsoenlijke adviseur en makelaar. Je hebt er duidelijk te weinig kennis van.

Je gaat een paar ton uitgeven, waarom zou je in vredesnaam 2000 besparen om dat voor elkaar te krijgen? Je moet er, als er niks veranderd, 30 jaar wonen en voor betalen. Dan wil toch het beste huis en de beste hypotheek denkbaar? Het is geen simpele fiets die je koopt en waar je eenmalig 500 voor neerlegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:14
[...]

Hoe verklaar je dan het verschil tussen prijs van het huis en je lage hypotheek?

Bij een groot bedrag wat je zelf mee neemt, zal je eventueel ook verantwoordelijkheid over moeten doen, hoe je daar aan gekomen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Drardollan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:39:
[...]waarom zou je in vredesnaam 2000 besparen om dat voor elkaar te krijgen?
2000 euro bruto, maar dat is over het algemeen ook iets wat de adviseur je vertelt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed begin, liegen tegen de bank.

Je hebt heel hard advies nodig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
gambieter schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:44:
[...]

Goed begin, liegen tegen de bank.

Je hebt heel hard advies nodig.
Zo was het ook niet bedoelt. Ik zie de verwarring en was even niet helder aan het nadenken.

Afijn, mocht het wel mogelijk zijn is een budget verstrekker in principe wel een optie. Of het verstandig is... reviews liegen in ieder geval er niet om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RaiderZ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:47:
Zo was het ook niet bedoelt. Ik zie de verwarring en was even niet helder aan het nadenken.

Afijn, mocht het wel mogelijk zijn is een budget verstrekker in principe wel een optie. Of het verstandig is... reviews liegen in ieder geval er niet om
Het geeft aan waarom nu beknibbelen onverstandig is. Toen ik mijn eerste huis kocht wist ik er ook weinig van en ben blij dat ik me goed heb laten adviseren. Dat betaalt zich echt wel terug.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:28
Black Sparrow schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:20:
Wij zeggen altijd: "Pay peanuts, get monkeys"
Makelaars zijn de uitzondering op die regel: je krijgt altijd monkeys :+

Een hypotheekadviseur kan handig zijn als je bij de bank langs moet. Maar je mag het ook helemaal zelf regelen.

Een aankoopmakelaar heb je niet nodig, behalve als je zelf niet wil onderhandelen. Of als de markt zo krap is dat je er zonder aankoopmakelaar niet tussenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:39
Ik zou persoonlijk geen combinatie doen , bank heeft altijd eerste hypotheekrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Laatst online: 08:50
Ik zit zelf bij een vestiging van de Hypotheker.

Ja, het is duurder.
Maar ik heb mijn huis gekocht terwijl ik op vakantie was.
Mijn moeder was ook gewoon welkom om dingen te bespreken.

Daarnaast moest er na 1 jaar iets aan mijn hypotheek aangepast worden.
Zonder morren is dat gewoon gedaan, zonder kosten.

Daarnaast hebben ze ook advies gegeven over familie hypotheek en schenkingen.

Hetzelfde als een goede notaris.
Ja je hebt een budget notaris.

Maar ik heb nu gewoon een goede notaris en mijn ouders zitten er ook voor al hun zaken.

Is gewoon fijn om te kunnen bellen en dat ze je gewoon helpen.

Je bouwt een relatie op met een hypotheek adviseur / notaris en dat helpt kan ik je vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Wij hebben het de hypotheek tweemaal gedaan via VEH, Scheelde behoorlijk in de kosten maar verder wel uitstekend geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Black Sparrow schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

2000 euro bruto, maar dat is over het algemeen ook iets wat de adviseur je vertelt ;)
Niet alles verklappen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:48
Het is de vraag of je middels de familiehypotheek in de buurt of zelfs boven je maximaal te lenen bedrag uit wil gaan komen.

Je kunt dan de familiehypotheek pas na de notaris transactie met de bank in orde maken. Eerst werk je met een schenking, en die zet je nadien om naar een familiehypotheek. Je kunt die familiehypotheek dan ook niet vestigen op het vastgoed omdat de bank daar niet mee akkoord zal willen gaan. Wel is de familiehypotheek alsnog fiscaal aftrekbaar.

Mijn adviseur, die mij €2950 kostte (doorstromer) heeft me goed geholpen en ook nog de ellende van de vorige adviseur gefikst.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Je kunt die woning toch trouwens ook kopen zonder aankoopmakelaar? Dat is een veel makkelijkere besparing dan op de adviseur, want daar ontkom je niet aan (en als je toch betaalt, neem dan eentje die goed is).

Een beetje analyse doen op transactieprijzen kan je goed doen door koopsommen bij het Kadaster op te vragen. Wat rekenen daaraan en bieden maar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:47
op het bedrag van een huis zijn dat toch geen serieuze kosten en daarbij kun je dat weer bij de belastingdienst terugvragen toch? kosten voor aankoop woning.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik snap de scepsis wel, want je hebt het hier over een beroepsgroep die zegt (letterlijke quotes):

• Ik zou zonder voorbehoud van financiering bieden, dan maak je meer kans.
• Ik zou die schenking gebruiken voor aflossen op je huidige hypotheek (nog jarenlang 2,6% vast).
• Zo'n annuïteitenhypotheek is maar onzin, neem een beleggingshypotheek (soit, dit was 2010).
• Dit is wat jullie maximaal kunnen lenen, maar dat kunnen jullie wel dragen (vent, je kent ons net een kwartier).

En dat is iemand die à € 125 per uur zo'n 20 uur in rekening brengt, zorgplicht zou hebben en een slecht pak draagt. Het boeit ze allemaal geen reet, durf ik te beweren op basis van verschillende gesprekken met meer dan een handvol financieel adviseurs, van ketens tot kleine lokale partijen tot zzp'ers.

Zodra je betaald hebt, zijn ze van je af.

Natuurlijk is dit een generalisatie, heb je goeien en kwaaien, zijn er mensen die wel degelijk betrokken zijn en betaal je ook voor alle gesprekken die niet tot een overeenkomst leiden, maar ik heb geen hoge pet van ze op.

Toch heb je ze nodig, want als je "execution-only"-hypotheek op het laatste moment faalt omdat je net dat ene documentje niet op tijd hebt aangeleverd bij de juiste partij, dan zit je met de gebakken peren.

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 27-08-2024 07:50 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-09 08:26
CodeCaster schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:20:
Ik snap de scepsis wel, want je hebt het hier over een beroepsgroep die zegt (letterlijke quotes):

• Ik zou die schenking gebruiken voor aflossen op je huidige hypotheek (nog jarenlang 2,6% vast).
• Zo'n annuïteitenhypotheek is maar onzin, neem een beleggingshypotheek (soit, dit was 2010).
• Dit is wat jullie maximaal kunnen lenen, maar dat kunnen jullie wel dragen (vent, je kent ons net een kwartier).

En dat is iemand die à € 125 per uur zo'n 20 uur in rekening brengt, zorgplicht zou hebben en een slecht pak draagt. Het boeit ze allemaal geen reet, durf ik te beweren op basis van verschillende gesprekken met meer dan een handvol financieel adviseurs, van ketens tot kleine lokale partijen tot zzp'ers.

Natuurlijk is dit een generalisatie, heb je goeien en kwaaien, zijn er mensen die wel degelijk betrokken zijn en betaal je ook voor alle gesprekken die niet tot een overeenkomst leiden, maar ik heb er geen hoge pet voor op.

Toch heb je ze nodig, want als je "execution-only"-hypotheek op het laatste moment faalt omdat je net dat ene documentje niet op tijd hebt aangeleverd bij de juiste partij, dan zit je met de gebakken peren.
Dit is nu net de reden dat ik altijd met vaste adviseurs werk, voor hypotheken, verzekeringen en notarissen (makelaardij is voor mij wat makkelijker aangezien ik alle makelaars hier zakelijk ken). Een relatie opbouwen betaald zich terug ook al zijn ze wellicht per geval niet het goedkoopste. Bijvoorbeeld bij een schade : gewoon bellen en het wordt geregeld of ze nemen me aan de hand om het te regelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

bvdbos schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:49:
[...]

Dit is nu net de reden dat ik altijd met vaste adviseurs werk, voor hypotheken, verzekeringen en notarissen (makelaardij is voor mij wat makkelijker aangezien ik alle makelaars hier zakelijk ken). Een relatie opbouwen betaald zich terug ook al zijn ze wellicht per geval niet het goedkoopste. Bijvoorbeeld bij een schade : gewoon bellen en het wordt geregeld of ze nemen me aan de hand om het te regelen.
Wij inmiddels ook, en die betrokkenheid betaalt zich wél terug. Een beetje gemoedsrust is ook geld waard. Maar de sfeer die in dit topic hangt van "wat doe je moeilijk" en "het is maar 2K bruto" vind ik naïef en niet productief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Koekfabriek schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:19:
Wij hebben het de hypotheek tweemaal gedaan via VEH, Scheelde behoorlijk in de kosten maar verder wel uitstekend geholpen.
Hier ook 2x Vereniging Eigen Huis, erg tevreden over. 2e keer hadden ze een online portal voor alles, ging een stuk sneller en is een stuk veiliger dan de email. Dus ze gaan in ieder geval wel met de tijd mee.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CodeCaster schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:53:
[...]

Wij inmiddels ook, en die betrokkenheid betaalt zich wél terug. Een beetje gemoedsrust is ook geld waard. Maar de sfeer die in dit topic hangt van "wat doe je moeilijk" en "het is maar 2K bruto" vind ik naïef en niet productief.
Dat is geen sfeer, dat is realiteitszin. Je gaat toch bij jezelf ook je verstandskiezen niet trekken? Ieder zijn vak en als je van een bepaald vak geen/niet voldoende kennis hebt dan moet je kennis inhuren. Dat kost geld en zoals in elke branche geldt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsdHZs9krvYRPDbz1Qc6aYy-mfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cG0LKdHSDIHioozOPIABNOWz.png?f=fotoalbum_large

En dat is niet zo erg als je het hebt over het kopen van een fiets van een paar honderd euro of over je pot pindakaas. Je hebt het hier over bedragen die zonder blikken of blozen naar de 3, 4, 5 of meer ton lopen. Op die bedragen is een goed en betrouwbaar advies goud waard en maakt 2k (bruto of netto) echt geen barst uit. Een goed advies betaalt zich dat in het eerste jaar al terug.

Leuk die "cowboys" voor 1000 euro, maar zie het bovenstaande plaatje. We begrijpen allemaal wat je dan krijgt. Dat hoeft overigens geen enkel probleem te zijn, als je de adviseur alleen nodig hebt voor basishandelingen omdat jezelf voldoende kennis en kunde hebt dan kan het een prima oplossing zijn. Adviseurs zijn veel beter op de hoogte van rentes en voorwaarden en wat er in de markt speelt, daar kan je prima gebruik van maken. Maar dan moet je wel weten wat je doet. En in alles proef je dat TS die kennis ontbeert. Dat is helemaal niet erg, maar het enige correcte advies is dan wat mij betreft (en dat denken anderen ook): huur een fatsoenlijke adviseur in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
fonsoy schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:57:
Je kunt die woning toch trouwens ook kopen zonder aankoopmakelaar? Dat is een veel makkelijkere besparing dan op de adviseur, want daar ontkom je niet aan (en als je toch betaalt, neem dan eentje die goed is).
Ik acht de kans dat jij in de genoemde regio (Utrecht) een huis gaat vinden en kopen zonder aankoopmakelaar op dit moment bijna nihil. Of je moet iemand kennen die weg wil en het je gunt. Maar anders ga je echt niks vinden, al het fatsoenlijke is al weg voor het op Funda staat op dit moment. En als het toch op Funda komt dan weet je dat je zonder problemen 50k of meer moet overbieden om een kans te maken.

Zieke markt en absoluut niet waar je blij van moet worden. Maar heel realistisch gezien kan je eigenlijk niet anders dan een goede aankoopmakelaar inhuren. Een goede is overigens zijn geld wel waard op dit moment, zorgt dat je het juiste aanbod te zien krijgt en kan je behoeden voor grote misstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Een goede hypotheekadviseur kost wat maar betaald zich zelf ook terug. Als jij alles op korte termijn geregeld moet hebben, dan heb je een adviseur nodig die weet wat die doet, je goed informeert en ook bezig is met jou. Dat kost wat.
En iedereen kan je een advies geven en een hypotheek regelen. Maar een op maat gemaakt advies waar je dan ook echt wat aan hebt, wat voor jou voordelig is en past bij jou situatie kost meer moeite en tijd en dus meer geld. Zelf hele goede ervaringen met BLG. Die kosten wat. Maar zeer snel en correct geregeld. Door hun advies hebben we alles snel kunnen afhandelen en betalen we nu niet teveel. Ook nu (jaar na aankoop) kunnen we gewoon bellen met vragen of voor advies over aflossingen e.d.
En zeg zelf, op de aankoop van een huis vallen die bedragen een beetje in het niet. En via de belasting kun je ze (deels) terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Natuurlijk is dit een generalisatie, heb je goeien en kwaaien, zijn er mensen die wel degelijk betrokken zijn en betaal je ook voor alle gesprekken die niet tot een overeenkomst leiden, maar ik heb geen hoge pet van ze op.

Ik ken meerdere adviseurs en ik herken geen enkel punt wat je noemt behalve dat er "goeien zijn".

Het is zeker waar dat er in het verleden heel veel rotte appels zijn geweest. In de tijd dat provisies nog toegestaan waren werkten veel adviseurs niet voor de klant maar voor de bank. En ook in deze tijd zijn ze er nog die rotte appels. Maar het kaf is redelijk van het koren gescheiden en middels de diverse review sites kan je je een goed beeld vormen van een adviseur of adviesbureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Drardollan schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Ik acht de kans dat jij in de genoemde regio (Utrecht) een huis gaat vinden en kopen zonder aankoopmakelaar op dit moment bijna nihil. Of je moet iemand kennen die weg wil en het je gunt. Maar anders ga je echt niks vinden, al het fatsoenlijke is al weg voor het op Funda staat op dit moment. En als het toch op Funda komt dan weet je dat je zonder problemen 50k of meer moet overbieden om een kans te maken.

Zieke markt en absoluut niet waar je blij van moet worden. Maar heel realistisch gezien kan je eigenlijk niet anders dan een goede aankoopmakelaar inhuren. Een goede is overigens zijn geld wel waard op dit moment, zorgt dat je het juiste aanbod te zien krijgt en kan je behoeden voor grote misstappen.
Die data is toch allemaal publiek toegankelijk? Oké, je moet het wel eerst even weten, en ook hoe je die moet lezen. Elke keer dat ik geboden heb, heb ik eerst een dump gemaakt van de transactieprijzen. Vervolgens pas je correcties toe voor de staat van het huis en de inflatie/waardetoename sinds de transactie.

In mijn directe omgeving heb ik met deze tactiek voor mijn zus/zwager, voor mezelf, en voor vrienden vaak redelijk nauwkeurig het winnende bod kunnen schatten. Uiteraard ook de kennis gebruikt om een woning aan te schaffen. Regio Amsterdam, dus niet de meest eenvoudige regio om er tussen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Drardollan schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Dat is geen sfeer, dat is realiteitszin. Je gaat toch bij jezelf ook je verstandskiezen niet trekken? Ieder zijn vak en als je van een bepaald vak geen/niet voldoende kennis hebt dan moet je kennis inhuren. Dat kost geld en zoals in elke branche geldt:
[Afbeelding]

En dat is niet zo erg als je het hebt over het kopen van een fiets van een paar honderd euro of over je pot pindakaas. Je hebt het hier over bedragen die zonder blikken of blozen naar de 3, 4, 5 of meer ton lopen. Op die bedragen is een goed en betrouwbaar advies goud waard en maakt 2k (bruto of netto) echt geen barst uit. Een goed advies betaalt zich dat in het eerste jaar al terug.

Leuk die "cowboys" voor 1000 euro, maar zie het bovenstaande plaatje. We begrijpen allemaal wat je dan krijgt. Dat hoeft overigens geen enkel probleem te zijn, als je de adviseur alleen nodig hebt voor basishandelingen omdat jezelf voldoende kennis en kunde hebt dan kan het een prima oplossing zijn. Adviseurs zijn veel beter op de hoogte van rentes en voorwaarden en wat er in de markt speelt, daar kan je prima gebruik van maken. Maar dan moet je wel weten wat je doet. En in alles proef je dat TS die kennis ontbeert. Dat is helemaal niet erg, maar het enige correcte advies is dan wat mij betreft (en dat denken anderen ook): huur een fatsoenlijke adviseur in.
Ik heb het niet over cowboys van duizend euro, mijn quotes komen uit eerste hand van adviseurs die makkelijk 2-4K rekenen voor een hypotheekadvies. Natuurlijk zit er aan de achterkant meer werk dan je winst of salaris inkloppen in het rekenprogramma, en zoals ik zei betaal je ook voor alle gesprekken waar geen deal uit komt, opleidingen en weet ik wat niet meer, maar er wordt door het oog van een leek beschouwd wel érg makkelijk gedaan over andermans geld en daar fors voor gerekend, terwijl de zorg stopt als je de deur uitloopt.

Oh, behalve in 2010, toen er bij een hypotheek ook een verplicht onderhoudscontract zat, waarbij men je voor slechts 20 euro per maand ieder jaar vertelde dat "yup, u heeft nog steeds de gunstigste rente, over een jaar krijgt u weer een geautomatiseerd bericht".

Dan maakt het niet uit dat ze een mooi kantoor hebben of bij een grote keten horen; onzin komt uit individuen.

tl;dr: zou ik aanraden om te (ver)kopen met een adviseur: jazeker. Zou ik gaan voor niet de goedkoopste: absoluut. Heb ik dan nog steeds het gevoel te veel te betalen voor wat op het oog een eenvoudige klus is, en hoorbaar ondoordacht advies krijgen: reken maar van jetje.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 27-08-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
fonsoy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Die data is toch allemaal publiek toegankelijk? Oké, je moet het wel eerst even weten, en ook hoe je die moet lezen. Elke keer dat ik geboden heb, heb ik eerst een dump gemaakt van de transactieprijzen. Vervolgens pas je correcties toe voor de staat van het huis en de inflatie/waardetoename sinds de transactie.

In mijn directe omgeving heb ik met deze tactiek voor mijn zus/zwager, voor mezelf, en voor vrienden vaak redelijk nauwkeurig het winnende bod kunnen schatten. Uiteraard ook de kennis gebruikt om een woning aan te schaffen. Regio Amsterdam, dus niet de meest eenvoudige regio om er tussen te komen.
Waarmee je eigenlijk gewoon de rol van aankoopmakelaar speelt (even los van het vinden van beschikbare woningen). Er is niemand die zegt dat je het niet zelf kunt, maar dan moet je wel kennis en kunde hebben.

Want dat zeg je zelf letterlijk: "je moet het wel eerst even weten".

Wat mij betreft vertel je hier precies wat de meeste zeggen in dit topic. Als je het zelf kan, omdat je voldoende kennis hebt, dan kan het zelf doen. Heb je dat niet, dan moet je iemand inschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 27-08-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Drardollan schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Wat mij betreft vertel je hier precies wat de meeste zeggen in dit topic. Als je het zelf kan, omdat je voldoende kennis hebt, dan kan het zelf doen. Heb je dat niet, dan moet je iemand inschakelen.
Die kennis deel ik graag met TS hoor. Als hij wat eigenschappen kan delen over prijzen & wat hij zoekt, met gewenste locatie met ons in dit topic, help ik hem graag.
Bij een financieel adviseur vind ik dat nog wel een andere categorie, want dat is (vind ik) veel moeilijkere materie gezien bij fouten de bank en Belastingdienst je te grazen kunnen nemen. Dat werk kan ik absoluut niet doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Laatst online: 05-09 19:53
No Hands schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:02:
op het bedrag van een huis zijn dat toch geen serieuze kosten en daarbij kun je dat weer bij de belastingdienst terugvragen toch? kosten voor aankoop woning.
Dit dus. Mensen gaan voor tonnen een huis kopen en proberen dan op dit soort advieskosten een paar tientjes te winnen. Ik snap dat echt niet, zorg gewoon dat je een goede regelt in plaats van de goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-09 15:49

Helemaal mee eens. HBO'ers met een stropdas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
Oh, behalve in 2010, toen er bij een hypotheek ook een verplicht onderhoudscontract zat, waarbij men je voor slechts 20 euro per maand ieder jaar vertelde dat "yup, u heeft nog steeds de gunstigste rente, over een jaar krijgt u weer een geautomatiseerd bericht".
Maar je gaat toch niet een paar tientjes besparen op dat goede advies, aldus dit topic 8)7

Gezien de ietwat creatieve richting die TS op wil, wat waarschijnlijk niet kan, zou ik hem niet direct execution only adviseren. Maar verder is hypotheek advies voor starters, die geen bijzondere situaties hebben (oftewel gewoon in loondienst werken) echt absoluut triviaal. Als mensen dan daar een paar duizend Euro extra aan willen uitgeven, omdat je toch een hoop uitgeeft, tja, dat mag. Maar het kost je nog steeds een paar duizend Euro extra. En krijg je dan beter advies, of vooral duurder advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:52

de Peer

under peer review

Ik heb daar een zeer goede ervaring gehad.
Ze hebben wel een bepaald klant-profiel. Je moet zelf een beetje handig zijn en al wat basiskennis hebben en alles zelf snel aan kunnen leveren. En geen moeilijke situaties.

Voor mij juist ideaal. Ik wil al die rompslomp niet en wil gewoon recht toe, recht aan een hypotheek en zelf een beetje controle houden. Compleet advies vanaf niveau 0 had ik niet nodig.

999 euro is een zeer nette prijs en ik was zeer tevreden over de service+resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 27-08-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Maar je gaat toch niet een paar tientjes besparen op dat goede advies, aldus dit topic 8)7

Gezien de ietwat creatieve richting die TS op wil, wat waarschijnlijk niet kan, zou ik hem niet direct execution only adviseren. Maar verder is hypotheek advies voor starters, die geen bijzondere situaties hebben (oftewel gewoon in loondienst werken) echt absoluut triviaal. Als mensen dan daar een paar duizend Euro extra aan willen uitgeven, omdat je toch een hoop uitgeeft, tja, dat mag. Maar het kost je nog steeds een paar duizend Euro extra. En krijg je dan beter advies, of vooral duurder advies?
Bedankt voor het begrijpen en bevestigen van mijn punten, namelijk:
  1. Weet je er niks van af en kom je er zelf niet uit? Schakel advies in.
  2. Betaal je € 1000 of minder voor dat advies? Dan zul je veel zelf moeten uitzoeken en/of regelen, en misschien niet het beste advies krijgen.
  3. Betaal je € 2000-4000 bij een keten en/of voor een bepaald pakket aan diensten, dan is de kans groot dat je meer werk uit handen wordt genomen en dat je iets beter beslagen ten ijs komt, maar het is géén garantie dat je perfect geholpen wordt of advies krijgt dat precies past bij jouw situatie.
Misschien dat mijn anekdotes, op verschillende momenten daadwerkelijk in de praktijk meegemaakt, deze mening vertroebelden. Zeggen dat de adviseur beter op de hoogte is van de rentes, helpt niet dat te ontkrachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-09 18:10
Sissors schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Goed advies? Ik heb in de loop der jaren diverse adviseurs en makelaars gesproken, maar goed advies van die lui? Zeer zelden. Ga je dit traject voor het eerst doen, of is er bepaalde complexiteit? Dan kan het een ander verhaal zijn.

Je begrijpt dat een aankoopmakelaar liever aan de kant van een verkoper staat om zijn commissie veilige te stellen? Idem voor een verkoopmakelaar, die eigenlijk liever aan de kant van de koper staat. Immers een 10% hogere verkooprpijs is voor hem qua aboslute marge maar gerommel in de marge.

Het spijt me, maar met een beetje eigen onderzoek en inzet kom je heel ver. Helemaal in de digitale wereld van tegenwoordig waar je alles kan opzoeken en er zelfs vergelijkingssites zijn voor hypotheek rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 16:32
Ik zou een kleinere, lokale club zoeken, met goede reviews. Vooral voor je hypotheek, voor aankoopmakelaar kun je beter lokaal zoeken waar je naartoe wilt. Hier is het heel simpel, zij vragen een bedrag, vaak een percentage (2% bv), en ze zijn hun geld pas waard als ze je het huis kunnen aanbieden en je die 2% minder betaalt door onderhandeling (aka onderlinge contacten en handje klap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:32

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Junia schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Goed advies? Ik heb in de loop der jaren diverse adviseurs en makelaars gesproken, maar goed advies van die lui? Zeer zelden. Ga je dit traject voor het eerst doen, of is er bepaalde complexiteit? Dan kan het een ander verhaal zijn.

Je begrijpt dat een aankoopmakelaar liever aan de kant van een verkoper staat om zijn commissie veilige te stellen? Idem voor een verkoopmakelaar, die eigenlijk liever aan de kant van de koper staat. Immers een 10% hogere verkooprpijs is voor hem qua aboslute marge maar gerommel in de marge.

Het spijt me, maar met een beetje eigen onderzoek en inzet kom je heel ver. Helemaal in de digitale wereld van tegenwoordig waar je alles kan opzoeken en er zelfs vergelijkingssites zijn voor hypotheek rentes.
Alsof de rente het advies is.

1000 scenario's 1000 adviezen.

Heb je eindelijk je 'droomhuis' krijg je de hypotheek niet rond omdat je beknibbelt op advies. En dat kan om allerlei redenen zijn waar je vooraf zelf niet aan denkt. Beetje roodstaan op de betaalrekening, studieschuld, creditcard, gokken, foute werkgeversverklaring, onverklaarde bijschrijvingen, verkeerde taxatie, verkeerde begroting verbouwing, lease, levensverzekering vergeten, lange verwerkingstijden bank etc etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

No Hands schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:02:
2000 euro is 2000 euro.

Besparen op kosten is ALTIJD een goed idee.

Of het in dit geval verstandig is is een tweede.

Maar zomaar geld over de balk pissen omdat je toch al 300k gaat uitgeven is natuurlijk onzinnig. Ik zie mensen zonder schulden die hun eerste huis gaan kopen soms ook 3k (of meer) uitgeven aan een adviseur voor een annuïteiten-hypotheekje. Dat is echt zonde van het geld. Zo’n hypotheek klik je gewoon online in elkaar.

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 27-08-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:26
Ik zou de aankoopmakelaar lekker links laten liggen. Neem een abonnement op Walter Living, bekijk de historie van de woningen in de wijk waar je wilt kijken, bedenk wat je maximaal wilt uitgeven en doe een bod.
De aankoopmakelaar is in mijn opinie echt een wassen neus en geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Net als een bouwkundige keuring trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36
BvZwolle schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:51:
Ik zou de aankoopmakelaar lekker links laten liggen. Neem een abonnement op Walter Living, bekijk de historie van de woningen in de wijk waar je wilt kijken, bedenk wat je maximaal wilt uitgeven en doe een bod.
Hangt nogal af van waar je wilt kopen. In bijvoorbeeld Utrecht waar de markt praktisch is drooggekookt wordt je zonder aankoopmakelaar letterlijk niets meer gegund. "Ertussen komen" is dan in theorie niet onmogelijk (als je zonder voorbehoud 50K meer biedt dan de hoogste andere bieder dan hapt een koper vast alsnog wel) maar in praktijk eigenlijk wel. Makelaars onderling bepalen door het verstrekken van de juiste info aan klanten voor een groot deel al wie een woning gegund wordt. Of wie er überhaupt mag komen kijken naar een woning. Ik zou het heel graag met je eens zijn maar kijkende. naar mijn omgeving zie ik dat zonder aankoopmakelaar zoeken op gewilde locaties vooral veel frustratie oplevert. Zelfs mét is het erg lastig, maar maak je nog enige kans. De meeste mensen die ik ken die startten zonder zijn na tientallen keren achter het net vissen overstag gegaan en betaalden daarna toch maar gewoon de hoofdprijs om er vervolgens wel tussen te komen.

In andere (minder gewilde) locaties is het wellicht makkelijker zonder. Geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:39
BvZwolle schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:51:
In het segment waarin ik zocht, lieten verkoopmakelaars blijken dat zij bij voorkeur zaken deden met een aankoopmakelaar. Na een een aantal biedingen zonder, heb ik uiteindelijk wel een aankoopmakelaar ingehuurd. Dat kost geld, maar langer doorzoeken in een stijgende markt had veel duurder uitgepakt. Vergelijkbare woningen werden een aantal maanden later verkocht voor tienduizenden euro's meer.

In een markt waar je wel kans maakt zonder aankoopmakelaar, en als je zelf voldoende kennis hebt, kun je inderdaad prima zonder aankoopmakelaar.

Van Walter Living heb ik ook veel gebruik gemaakt. Waar je in WL tegenaan loopt is dat het maanden achter loopt, en dat het niet volledig is -sommige verkochte huizen worden niet zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scriptdwarf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09 22:51
2000 / 3000 euro voor hypotheekadvies is marktconform op dit moment.

Een hypotheekadviseur gaat meestal verder dan alleen hypotheken en kan je helpen met het afdekken van risico's zoals een overlijdsrisicoverzekering (OVR) of arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Beide interessant als je 100% van de woningwaarde financieert met hypothecaire leningen. Het is prettig als je dat allemaal onder 1 dak geregeld kan krijgen. Je kan zelf bijvoorbeeld niet zomaar 100% van je inkomen verzekeren met een AOV, slechts tot 70%. Mogelijk moet je dan je huis weer te koop zetten binnen 5 jaar als je via WW in de WIA terecht komt. Een hypotheekadviseur kan je wel 100% verzekerd krijgen. Dat wil je wel door een kundig iemand laten uitzoeken, maar vooral duidelijk laten uitleggen. Het is een complex onderwerp.
Hypotheekadvies is belastingaftrekbaar dus je krijgt er ook nog een redelijk deel van terug.

Een aankoopmakelaar is verstandig in grote steden omdat zij tezamen met andere makelaars een netwerk vormen om elkaar van informatie te voorzien. Het is geen geheim dat woningen onderhands aan elkaar worden doorgespeeld. Je koopt dus eigenlijk de gunfactor op een krappe huizenmarkt. Je kan hier wat meer te weten komen over aakoopmakelaars in grote steden; YouTube: Wanpraktijken makelaars: vette bonussen en vriendjespolitiek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NACrat schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

Dit dus. Mensen gaan voor tonnen een huis kopen en proberen dan op dit soort advieskosten een paar tientjes te winnen. Ik snap dat echt niet, zorg gewoon dat je een goede regelt in plaats van de goedkoopste.
andersom werkt dit ook: je koopt een duur huis en dus is men geneigd ook zo maar 3000 euro neer te leggen voor hypotheekadvies, terwijl dat totaal niet nodig is want het kan prima voor 1000 euro.

Kritisch kijken naar wat je krijgt mag echt wel.

Het gaat niet om een paar tientjes, maar het verschil tussen 1000 euro en 3000 euro. en dat keer 2 of 3 als je nog meer huizen gaat kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 27-08-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:40
RaiderZ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:19:
Hi all,

Ik wil binnenkort een huis gaan kopen en wil hiervoor een hypotheekadviseur en een aankoopmakelaar inschakelen. Nu Zijn de bedragen ontzettend breed.

Gemiddeld zit een hypotheekadviseur rond de 2.500 met uitschieters boven de 3.000. Echter bij rondzoeken kwam ik via de Rabobank de volgende tegen: https://www.advieskeuze.nl/hypotheek/zoekresultaat?c=nfgpvs en kom ik bijv bij de https://dehypotheekfabriek.nl/ uit die maar 999,- rekent.

Ik wil een combinatie doen met een familiehypotheek en kan dit blijkbaar zonder enige verplichting laten ondertekenen via dit document. https://www.ikbenfrits.nl...sluiten/familiehypotheek/ Oftewel volgens mij geen reden om dit door een adviseur te laten doen?

Voor een aankoopmakelaar hetzelfde. In Utrecht zijn ze momenteel reten duur. rond de €4.000,- maar waarom zou ik niet 1 van deze kiezen? https://www.aankoopmakela...ergelijk-tarieven#content hier bedraagt de goedkoopste in zeist - Utrecht 1.500,-

Zitten hier een addertje onder het gras? Waarom kan dit zo verschillend zijn of mis ik iets?
Aankoopmakelaar en hypotheekadviseur zijn 2 totaal verschillende dingen, je hebt ze ook voor verschillende (optionele) dingen nodig :)

De aankoopmakelaar heb je om je te helpen met het vinden van een huis. Wie meer betaalt, kan misschien nog voor de woning op Funda komt al interesse tonen en zo sneller schakelen. Ook informeert de aankoopmakelaar je als er een woning te koop komt, dus je hoeft zelf minder te F5'en of jouw huisje toevallig te koop is gekomen.

Verder is er onder makelaars (helaas...) sprake van vriendjespolitiek. Officieel kan dit natuurlijk niet waar zijn, maar in de prakijk weet zo'n aankoopmakelaar net iets meer uit de verkoopmakelaar concullega te trekken en kan je daarmee een 'beter' bod doen, waarmee je meer kans op kopen krijgt. Andersom kan ook: misschien wil jij wel veel meer overbieden dan eigenlijk nodig is. Zo verdient een aankoopmakelaar zichzelf misschien wel terug...

Je kan natuurlijk ook zelf iets meer op Funda zoeken, en misschien via andere makelaars zelf al een zoekopdracht aan te maken die voor Funda uit gaat. Je kan ook eerst even zoeken zonder aankoopmakelaar en kijken of het bieden je zelf lukt.

Een hypotheekadviseur heb je nodig om de een hypotheek af te sluiten. Dit mag je namelijk veelal niet zelf. Zelf hebben we voor execution only gekozen (is een stukje goedkoper) maar dat was enkel omdat de aanbieder van de laagste rente, toevallig dit ook aanbood. Als voor jou geldt dat de laagste rente alleen via een hypotheekadviseur kan, dan is het al heel snel voordeliger om het via zo'n dude (m/v) te regelen.
Gezien je situatie / combinatie met familiehypotheek, zou ik je sowieso adviseren een hypotheekverstrekker uit te zoeken. Je kan zo mogelijk ook een financieel adviseur in de hand nemen.

Mijn 2 centjes:
Persoonlijk vind ik aankoopmakelaars moreel verwerpelijk, zeker voor de achterlijke geldbedragen die ze vragen voor hun "expertise". Wij hebben zeer bewust zonder gekocht (toegegeven, dat was 3 jaar geleden wel moeizaam :P) maar ik snap zeker wel dat mensen er gebruik van maken.

Betreft je hypotheek doe je er verstandig aan om zelf te begrijpen wat voor financiele verplichting en risico's je aangaat door dit te doen. Ik ben van mening dat iedereen die een huis koopt, dit eigenlijk zelf zou moeten kunnen doen. Maargoed, dat is in de praktijk natuurlijk niet de situatie en daarvoor bestaat de hypotheekadviseur ;) ook hiervoor geldt dat het imho een behoorlijk prijzige aangelegenheid is voor iets wat je prima zelf uit kán zoeken (en eigenlijk dus sowieso zou moeten doen).

Ook dingen zoals een notaris en een taxateur enzo zijn relatief 'simpele' dingen, maar dat zijn dingen die je zelf gewoon niet mag doen. Ze zijn overigens wel aftrekbaar bij je belastingaangifte (net als de hypotheekverstrekker) maargoed: goedkoper blijft goedkoper.

TLDR: het is een rare wereld waar veel te veel geld in om gaat en daar maken dit soort beroepsgroepen goed gebruik van, tot op zekere hoogte ontkom je er niet aan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Scriptdwarf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:10:
Een hypotheekadviseur gaat meestal verder dan...
En dat is waar ik hem direct stop. Geen interesse in de rest. Dat doe ik zelf wel. 999 euro kan hij krijgen

Maar dat is dus heel persoonlijk. Ik snap ook wel dat sommige starters compleet ontzorgd willen worden en lekkere koffie willen drinken bij de gesprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scriptdwarf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09 22:51
de Peer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

En dat is waar ik hem direct stop. Geen interesse in de rest. Dat doe ik zelf wel. 999 euro kan hij krijgen

Maar dat is dus heel persoonlijk. Ik snap ook wel dat sommige starters compleet ontzorgd willen worden en lekkere koffie willen drinken bij de gesprekken.
De cynische ondertoon daargelaten vind ik inderdaad wel dat voor de aanschaf van een eerste woning het verstandiger kan zijn meer te betalen om juist meer aan het handje te worden meegenomen. De tweede of derde keer snap je beter waar je aan begint. Als starter heb je geen idee wat je elke maand kwijt bent aan gewoon leven.

Gezien de sterke stijging is woningprijs lijkt het me daarnaast belangrijk je risico's af te dekken. Gaat er iets mis, huis verkopen, en weer vanaf nul beginnen dan gaat het je gewoon niet meer lukken. Dan mag je voor 1000 euro gaan huren en is al het geld dat je gespaard hebt toen je thuiswoonde verdampt. Een verzekering van enkele tientjes geeft rust. Die kan je ook na 5/10 jaar weer opzeggen als je eenmaal je vaste lasten beter kan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:40
Scriptdwarf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

De cynische ondertoon daargelaten vind ik inderdaad wel dat voor de aanschaf van een eerste woning het verstandiger kan zijn meer te betalen om juist meer aan het handje te worden meegenomen. De tweede of derde keer snap je beter waar je aan begint. Als starter heb je geen idee wat je elke maand kwijt bent aan gewoon leven.
Toch gek, daar kijk ik precies anders naar :P

Als starter is de situatie extreem simpel. Je hebt eigenlijk amper opties...
  • Lineair of annuitair?
  • Hoeveel jaar vast?
Heel veel meer dan dat zit er tegenwoordig toch niet in, en heel veel meer dan dat krijg je ook niet aan advies van een hypotheekverstrekker voor een starter. Dat kunnen de meeste mensen, in ieder geval de Tweakers-bubbel laten we maar zeggen, prima zelf.
Verder zitten er nog wat verschillen in aanbieders mbt gaan ze mee bij rentedaling in de offerteperiode, meenemen van rentes, maar dat is in het grootste deel van de gevallen minder relevant én kan je ook prima uit de algemene voorwaarden zelf lezen.

Iedere halve gare kan toch z'n salaris intikken in 1 van de talloze calculatoren online mbt maandlasten en maximale hypotheek? :P
Hoe lastig is het nou echt om een excelletje op te stellen met je maandlasten? Genoeg opzet-lijstjes online te vinden wat je aan kosten hebt. En anders vraag je het eens.

Nee, juist bij doorstromen gaat het spannender worden. Dan raak je veel meer risico's (wat als je huidige woning niet verkoopt), overbruggingshypotheek, rentes meenemen, waar gaat de overwaarde heen, HRA... Het is ook geen wonder dat er (helaas) geen execution only voor doorstroming wordt aangeboden.
Een verzekering van enkele tientjes geeft rust. Die kan je ook na 5/10 jaar weer opzeggen als je eenmaal je vaste lasten beter kan betalen.
Bij de meeste verzekeraars zijn een aantal woonverzekeringen gewoon verplicht, ik denk dat iedere starter anno 2024 wel eens van Independer en consorten heeft gehoord.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Scriptdwarf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

Gezien de sterke stijging is woningprijs lijkt het me daarnaast belangrijk je risico's af te dekken. Gaat er iets mis, huis verkopen, en weer vanaf nul beginnen dan gaat het je gewoon niet meer lukken. Dan mag je voor 1000 euro gaan huren en is al het geld dat je gespaard hebt toen je thuiswoonde verdampt. Een verzekering van enkele tientjes geeft rust. Die kan je ook na 5/10 jaar weer opzeggen als je eenmaal je vaste lasten beter kan betalen.
Juist niet.

Ik kocht mijn (eerste en huidige) huis zonder schulden, in mijn eentje en onder mijn max. Achteraf snap ik niet waar ik die adviseur voor nodig had.

Wat @Richh ook zegt dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Laatst online: 05-09 19:53
de Peer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

andersom werkt dit ook: je koopt een duur huis en dus is men geneigd ook zo maar 3000 euro neer te leggen voor hypotheekadvies, terwijl dat totaal niet nodig is want het kan prima voor 1000 euro.

Kritisch kijken naar wat je krijgt mag echt wel.

Het gaat niet om een paar tientjes, maar het verschil tussen 1000 euro en 3000 euro. en dat keer 2 of 3 als je nog meer huizen gaat kopen.
Ik snap ergens wel dat het zo wordt geïnterpreteerd. Maar ik bedoel met mijn opmerking niet dat je gelijk voor de duurste moet gaan. Maar ik heb het gevoel dat sommige mensen gewoon puur de goedkoopste opzoeken. Terwijl ik zoiets heb van als ik een dergelijk persoon inschakel dan wil ik dat het goed gebeurt op een manier die mij bevalt.

Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar dergelijke diensten kies ik vooral uit op basis van ervaringen van bekenden. Die dit proces al doorlopen zijn. En als nu blijkt dat die wat duurder is dan de budgetpartij van internet, dan het zij zo. En mocht het een goedkope partij zijn dan is het helemaal mooi meegenomen.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat je je keuze voor zo'n partij niet moet laten afhangen van geld, maar op basis van in hoeverre een partij aan jouw wensen kan voldoen.

EDIT: en voor de mensen die een hypotheek zelf regelen. Helemaal prima (en goedkoop ;)). Ik ga niet zeggen dat het 1 beter is dan het andere. Ieder zijn eigen keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door NACrat op 27-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Juist niet.

Ik kocht mijn (eerste en huidige) huis zonder schulden, in mijn eentje en onder mijn max. Achteraf snap ik niet waar ik die adviseur voor nodig had.

Wat @Richh ook zegt dus
Ja, precies hetzelfde hier. Plus, als je een beetje een brede interesse hebt ook nog leerzaam. Je verbetert er ook jezelf mee en je kennis van de markt, de economie, risico's inschatten, etc.

Ga je niet op je max zitten en zoek je gewoon een standaardhypotheek zoals hierboven genoemd? Makkelijk zelf te doen en het enige wat je rest is je verantwoordelijkheid nemen je te verdiepen in de detailverschillen tussen de ene hypotheek met 0,1% lagere rente dan de andere.

Over makelaars heb ik weinig echt positiefs te zeggen. De meesten zijn (in de omgang) wel gewoon prima lui die met een vlotte babbel redelijk wat weten te regelen, maar dat vind ik qua beroepsgroep geen USP voor relatieve standaardsituaties.

Maar ja, je moet wel. Zojuist ook weer gehoord: huis van overleden ouder in de verkoop, hoogste bod 415k. Maar makelaar kent nog iemand persoonlijk en laat deze persoon na het sluiten nog 3k extra bieden. Huis gaat naar kennis van makelaar. Top d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivs001
  • Registratie: December 2015
Volgens mij zit de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar voor een groot gedeelte in zijn netwerk en kennis van de markt. Ik zou dus als je een huis in Utrecht wil kopen een aankoopmakelaar nemen die in Utrecht zit en de markt en de andere makelaars daar goed kent.

Wat betreft de hypotheek maakt het dan weer niet zoveel uit waar een adviseur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 17:28
Wij hebben rechtstreeks bij de bank een hypotheek aangevraagd. Kosten daarom wat lager, maar uiteindelijk wel met advies gedaan.
Wij hadden zelf op voorhand al verschillende hypotheekaanbieders en producten vergeleken, voordat we bij de betreffende bank uitkwamen. En in het gratis adviesgesprek bij de onafhankelijke hypotheekadviseur kwam hij ook al uit bij diezelfde bank.

Onze situatie was ook redelijk simpel. Starters, nieuwbouw en in loondienst met voldoende leencapaciteit. Geen bijzonderheden en niet maximaal lenen.
De offerte van de onafhankelijke hypotheekadviseur viel bijna 2x zo hoog uit. Omdat we starters waren was hij wel flexibel qua betaling in termijnen, maar wij konden in onze situatie niet voldoende meerwaarde vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Cheezborger op 27-08-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:45
Zebby schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:35:
Ik zou een kleinere, lokale club zoeken, met goede reviews. Vooral voor je hypotheek, voor aankoopmakelaar kun je beter lokaal zoeken waar je naartoe wilt. Hier is het heel simpel, zij vragen een bedrag, vaak een percentage (2% bv), en ze zijn hun geld pas waard als ze je het huis kunnen aanbieden en je die 2% minder betaalt door onderhandeling (aka onderlinge contacten en handje klap).
De aankoopmakelaar kent in de meeste gevallen de verkoopmakelaar, het belang dat ze beide hebben is de verkoop zo snel mogelijk regelen, provisie opstrijken en weer verder. 30k meer of minder betalen is hun een zorg, wat is immers 2% van 30k? Deal sluiten en z.s.m. richting de volgende provisie. Ze hebben weinig belang om het onderste eruit te halen.

Hypotheekadviseur hebben wij heel bewust niet lokaal gekozen. De lokale hypotheekadviseur heeft veel te veel contact met de lokale makelaars. Ik wil niet het risico lopen dat de verkoopmakelaar weet hoe diep onze zakken zijn. Inmiddels al weer 2 jaar geleden dat we bij IkbenFrits advies hebben gekregen, daar waren en zijn we zeer tevreden over. Onderliggende tool die ze gebruiken geeft veel inzicht, gesprekken altijd op tijdstip dat ons uit kwam ('s avonds, kinderen reeds op bed, etc), ik zou zo weer met ze in zee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
  • Laatst online: 09:15
Ik heb de afgelopen maanden het volgende ervaren:

Aankoopmakelaar
Ik zocht een woning in Eindhoven en die markt is extreem oververhit. Daarom koos ik om een aankoopmakelaar in te schakelen (no cure no pay van 3-4k). Nou die gast deed vervolgens niks meer dan een beetje koffie met je drinken en een zoekprofiel voor je aanmaken in hun database. Als jij een woning op het oog had wilden ze wel mee naar een woningbezichtiging, maar ik heb er absoluut nul meerwaarde ervaren. Gelukkig kon ik er kosteloos weer vanaf door te zeggen dat ik geen gebruik meer wilde maken van hun diensten.

Hypotheekadviseur
Ik heb gebruik gemaakt van de “1e gesprek gratis” beleid wat ze overal hanteren om al mijn vragen te stellen. Mijn situatie is vrij recht toe recht aan, het enige wat het een beetje complex maakt is dat ik DGA ben en dat ze tegenwoordig het zakelijk inkomen daarvan moeten laten toetsen door een aparte instantie. Ik heb vervolgens een paar dagen alles lopen Googlen over de verschillende hypotheekvormen, rentevaste periodes, de verwachte trend op korte termijn…

Uiteindelijk gekozen voor execution-only via Independer oor 895,- (ik wist niet dat dat kon!). Je krijgt daar eerst een verplichte kennistoets, wat natuurlijk goed is, en vervolgens krijg je een contactpersoon van Independer aangewezen waarmee je een kennismakingsgesprek (telefonisch) voert en die er vervolgens samen met jou voor zorgt dat je alle benodigde documenten goed en op tijd aanlevert. Pas als zij de eerste check hebben gedaan sturen zij de aanvraag door naar de door jou gekozen verstrekker. Ze geven strikt genomen geen hypotheekadvies maar kunnen wel bijv laten weten wat de doorlooptijden zijn. Het is me 100% meegevallen!

[ Voor 8% gewijzigd door Strijpje op 28-08-2024 17:18 ]

Pagina: 1